Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 9 iunie 2022  pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 9 iunie 2022 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 566 din 9 iunie 2022
    Având în vedere situaţia generată de conflictul armat din Ucraina, care a condus la adoptarea de către Uniunea Europeană a unor măsuri restrictive complexe la adresa Federaţiei Ruse, ce vizează, printre altele, restricţii în domeniile financiar-bancar, transporturi, energie, comerţul cu tehnologii şi produse sensibile, precum şi desemnări de persoane şi entităţi responsabile faţă de care se aplică măsuri de blocare a fondurilor şi a resurselor economice, restricţii de călătorie sau măsuri sectoriale,
    întrucât, în acest context, aplicarea măsurilor restrictive adoptate de Uniunea Europeană implică blocarea fondurilor şi a resurselor economice, inclusiv ale celor controlate de persoane şi entităţi desemnate, în această situaţie aflându-se şi persoane juridice din România cărora activitatea economică le-a fost blocată, generând dificultăţi de aprovizionare cu materii prime şi materiale şi afectând pieţele de desfacere a produselor şi serviciilor,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, în domeniul economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra persoanelor juridice şi angajaţilor acestora, întrucât conflictul armat din Ucraina influenţează piaţa forţei de muncă, impunându-se acordarea unor derogări de la regimul sancţionator, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative,
    luând în considerare că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă, pentru asigurarea punerii în aplicare eficiente de către România a măsurilor restrictive autonome ale Uniunii Europene,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    După articolul 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se introduc trei noi articole, articolele 8^1-8^3, cu următorul cuprins:
    "ART. 8^1
    Măsuri speciale
    (1) Persoanele juridice deţinute sau aflate sub controlul unei persoane sau entităţi desemnate ale căror fonduri şi/sau resurse economice sunt blocate pot solicita autorităţii competente instituirea provizorie a unui sistem de supraveghere care să asigure respectarea de către persoana juridică a sancţiunilor internaţionale.
    (2) Condiţia pentru instituirea supravegherii prevăzute la alin. (1) este ca aplicarea măsurii restrictive a blocării fondurilor şi a resurselor economice ale persoanei juridice să fie de natură a avea un impact economic semnificativ.
    (3) Cererea persoanei juridice adresată autorităţii competente este însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţia persoanei juridice din care să reiasă în mod expres că fondurile şi/sau resursele economice ale acesteia vor fi utilizate cu respectarea regimului de sancţiuni;
    b) acordul expres al persoanei juridice pentru instituirea sistemului de supraveghere.
    (4) Autoritatea competentă poate solicita persoanei juridice informaţii suplimentare în scopul fundamentării deciziei cu privire la cerere.
    (5) Ca efect al instituirii sistemului de supraveghere prevăzut la alin. (1), fondurile şi/sau resursele economice ale persoanei juridice sunt deblocate.
    (6) Prevederile alin. (1)-(5) sunt aplicabile şi în situaţia în care cererea persoanei juridice este depusă la autoritatea competentă înainte de aplicarea măsurii blocării fondurilor şi/sau a resurselor economice, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) sunt indicii temeinice că persoana juridică este deţinută sau controlată de o persoană/entitate desemnată;
    b) niciun fond sau nicio resursă economică să nu fi fost pusă la dispoziţia persoanei/entităţii desemnate, identificată ca exercitând controlul asupra persoanei juridice în cauză.
    (7) Autoritatea competentă sesizată potrivit alin. (1) transmite solicitarea persoanei juridice către Ministerul Economiei, pentru verificarea îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), în termen de o zi lucrătoare de la primirea acesteia.
    (8) În cazul îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), prin ordin al ministrului economiei se desemnează un reprezentant din cadrul ministerului care să exercite calitatea de supraveghetor, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării autorităţii competente.
    (9) În situaţia neîndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), Ministerul Economiei înştiinţează autoritatea prevăzută la alin. (1), în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării, caz în care autoritatea competentă respinge cererea persoanei juridice.
    (10) Răspunsul la cererea formulată potrivit alin. (1) poate fi de admitere sau de respingere a cererii, după caz, şi se comunică solicitantului de către autoritatea competentă, prin act administrativ, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea acesteia.
    (11) Procedura de instituire a supravegherii şi criteriile privind stabilirea impactului economic semnificativ prevăzut la alin. (2) se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, cu avizul ministrului finanţelor.
    ART. 8^2
    Sistemul de supraveghere
    (1) Supraveghetorul desemnat potrivit dispoziţiilor art. 8^1 alin. (8) are următoarele drepturi:
    a) să participe la şedinţele adunării generale a acţionarilor, asociaţilor, consiliului de administraţie şi alte asemenea şedinţe privind managementul persoanei juridice, în calitate de observator;
    b) să aibă acces în toate locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea persoana juridică;
    c) să aibă acces la toate documentele primite de persoana juridică sau care emană de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice şi alte documente care privesc activitatea economică;
    d) să fie remunerat pentru activitatea desfăşurată, din fondurile persoanelor juridice, cu o indemnizaţie la nivelul maxim stabilit pentru membrii consiliului de administraţie, în cazul societăţilor prevăzute la art. 2 lit. c) şi d) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau la nivelul maxim al salariului persoanelor cu funcţie de conducere, în cazul societăţilor prevăzute la art. 2 lit. a), b) şi e) din aceeaşi lege, dar nu mai puţin de 10.000 lei brut.
    (2) Supraveghetorul desemnat are următoarele obligaţii:
    a) să monitorizeze activitatea persoanei juridice în vederea identificării oricăror indicii rezonabile cu privire la derularea oricăror operaţiuni cu persoane şi/sau entităţi desemnate;
    b) să solicite persoanei juridice punctul de vedere în termen de 24 de ore de la constatările făcute potrivit lit. a);
    c) să informeze de îndată autoritatea prevăzută la art. 8^1 alin. (1), precum şi Ministerul Economiei în legătură cu constatările făcute, precum şi cu punctul de vedere prezentat de persoana juridică;
    d) să întocmească lunar o informare privind activitatea persoanei juridice, în baza activităţii de monitorizare, care se transmite autorităţii prevăzute la art. 8^1 alin. (1) şi Ministerului Economiei;
    e) să păstreze secretul comercial, secretul fiscal şi să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal în îndeplinirea obligaţiilor sale.
    (3) Persoana juridică supravegheată are următoarele obligaţii:
    a) să informeze şi să comunice, în timp util, supraveghetorului cu privire la data, ora şi locul la care vor avea loc şedinţele adunării generale a acţionarilor, asociaţilor, consiliului de administraţie şi alte asemenea şedinţe privind managementul acesteia, precum şi documentele ce urmează a fi supuse dezbaterii;
    b) să permită accesul supraveghetorului în toate locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea, la solicitarea acestuia;
    c) să permită accesul supraveghetorului la toate documentele primite de persoana juridică sau care emană de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice şi alte documente care privesc activitatea economică.
    ART. 8^3
    Încetarea măsurilor speciale
    În situaţia în care persoana juridică utilizează fondurile sau resursele economice cu încălcarea regimului sancţiunilor internaţionale, autoritatea competentă revocă prin act administrativ măsura dispusă ca urmare a admiterii cererii conform art. 8^1 alin. (10)."




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu
                    p. Ministrul economiei,
                    Mihai-Ion Macaveiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Constantin-Daniel Cadariu

    Bucureşti, 9 iunie 2022.
    Nr. 79.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016