Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 30 iunie 2021  pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 30 iunie 2021 pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 646 din 30 iunie 2021
    Ţinând cont de faptul că din cele 41 de judeţe funcţia de arhitect-şef este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată în doar 27 de judeţe, din cele 103 municipii funcţia de arhitect-şef este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată în doar 54 de municipii, din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti în 4 sectoare este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată funcţia de arhitect-şef, în cele 216 oraşe funcţia de arhitect-şef este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată în 76 de oraşe, iar din cele 2.862 de comune funcţia de arhitect-şef este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată în doar 19 dintre acestea,
    ţinând seama că la nivel naţional există 3 judeţe în cadrul cărora funcţia de arhitect-şef nu este ocupată pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, respectiv Gorj, Buzău şi Ialomiţa, în nicio unitate administrativ-teritorială,
    luând în considerare lipsa de arhitecţi-şefi la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, fapt care creează impedimente majore în întocmirea documentaţiilor prevăzute de lege pentru elaborarea planurilor urbanistice generale, zonale şi de detaliu, în emiterea avizelor de oportunitate pentru elaborarea planurilor urbanistice zonale iniţiate de investitorii privaţi, în emiterea certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire/desfiinţare, generându-se un blocaj important în implementarea investiţiilor private şi publice, inclusiv realizate cu fonduri europene,
    având în vedere că neadoptarea unor măsuri urgente în vederea soluţionării conduce la blocaje în ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii autorităţilor administraţiei publice locale de autorizare a construcţiilor şi realizare a investiţiilor indiferent de sursele de finanţare a acestora, fonduri private sau fonduri publice, naţionale sau europene,
    luând în considerare faptul că aceste blocaje generează riscul ca investitorii vătămaţi în drepturile lor să se îndrepte în justiţie împotriva autorităţilor administraţiei publice locale,
    ţinând cont de faptul că prin neexercitarea atribuţiilor specifice nu se poate asigura îndeplinirea obligaţiei statului de garantare a dreptului constituţional al cetăţenilor la un mediu sănătos şi la proprietate,
    având în vedere faptul că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune elaborarea unui act normativ care să soluţioneze problemele menţionate în regim de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 36, alineatele (9)-(11) vor avea următorul cuprins:
    "(9) În vederea profesionalizării şi asigurării structurilor de specialitate necesare dezvoltării coerente şi durabile, oraşele şi comunele care nu pot asigura organizarea structurii de specialitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului în cadrul aparatului propriu pot constitui asociaţii de dezvoltare intercomunitară, constituite în condiţiile legii, împreună cu alte comune, oraşe sau municipii, în vederea asigurării furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire. Specialiştii din cadrul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, care prestează servicii în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, exercită prerogative de putere publică şi pot semna documentele emise sau întocmite în numele autorităţilor administraţiei publice locale pentru care asigură serviciile publice respective.
(10) Pentru comunele care nu pot asigura ocuparea funcţiei de arhitect-şef şi nu aparţin unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, constituite în condiţiile legii, în vederea furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire, atribuţiile arhitectului-şef vor fi îndeplinite de către un funcţionar public definitiv din aparatul de specialitate al primarului, absolvent al cursurilor de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor.
(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (9) şi (10), atribuţiile pot fi îndeplinite şi de către structura de specialitate de la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, pentru sectoarele acestuia, pe bază de convenţie."

    2. Articolul 36^1 va avea următorul cuprins:
    "ART. 36^1
    (1) Funcţia de arhitect-şef este ocupată, în condiţiile legii, de un funcţionar public, având formaţia profesională după cum urmează:
    a) de arhitect diplomat sau urbanist diplomat, arhitect sau urbanist absolvent cu licenţă şi master ori studii postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului, la nivelul judeţelor, municipiilor reşedinţă de judeţ, municipiului Bucureşti şi sectoarelor municipiului Bucureşti;
    b) de arhitect diplomat, urbanist diplomat sau de conductor arhitect, precum şi de inginer în domeniul construcţiilor sau inginer cu specialitatea inginerie economică în construcţii, absolvenţi ai cursurilor de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor, la nivelul municipiilor, altele decât cele prevăzute la lit. a), şi oraşelor;
    c) de arhitect diplomat, urbanist diplomat sau de conductor arhitect, precum şi de inginer sau subinginer în domeniul construcţiilor sau inginer cu specialitatea inginerie economică în construcţii, absolvenţi ai cursurilor de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor, la nivelul comunelor.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) care au formaţia profesională de inginer sau subinginer în domeniul construcţiilor sau inginer cu specialitatea inginerie economică în construcţii şi care au promovat concursul pentru ocuparea funcţiei publice, dar nu au studii în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului, au obligaţia să absolve cursurile de formare profesională specifice organizate de Institutul Naţional de Administraţie în colaborare cu Registrul Urbaniştilor din România, sub coordonarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în termen de maximum un an de la numire, sub sancţiunea eliberării din funcţia publică.
    (3) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care la concursurile organizate pentru ocuparea funcţiei de arhitect-şef de la nivelul municipiilor, cu excepţia municipiilor reşedinţă de judeţ, a municipiului Bucureşti, precum şi a sectoarelor municipiului Bucureşti, nu se prezintă persoane care să îndeplinească condiţiile de vechime în specialitatea studiilor prevăzute la art. 468 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se pot stabili condiţii pentru a permite participarea la concurs şi a persoanelor care îndeplinesc condiţiile de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei de arhitect-şef de minimum 5 ani.
    (4) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care la concursurile organizate pentru ocuparea funcţiei de arhitect-şef de la nivelul oraşelor şi comunelor nu se prezintă persoane care să îndeplinească condiţiile de vechime în specialitatea studiilor prevăzute la art. 468 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se pot stabili condiţii pentru participarea la concurs şi a persoanelor care îndeplinesc condiţiile de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei de arhitect-şef de minimum 3 ani.
    (5) Unităţile administrativ-teritoriale pot coopera, conform art. 36 alin. (9)-(11), pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale în domeniile ce privesc activităţile de control, inspecţie, urbanism şi amenajarea teritoriului, pe principii de eficienţă, eficacitate şi economicitate, la nivelul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ale căror membri sunt sau la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ori la nivelul structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, potrivit legii sau prin cooperare între unităţi administrativ-teritoriale.
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 370 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, personalul de la nivelul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau de la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ori de la nivelul structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, respectiv prin cooperare între unităţi administrativ-teritoriale, care realizează activităţile prevăzute la alin. (5), exercită prerogative de putere publică şi pot semna documentaţiile, procesele-verbale, avizele, certificatele şi autorizaţiile emise sau întocmite în numele autorităţilor administraţiei publice locale.
    (7) Regimul juridic al conflictelor de interese şi incompatibilităţilor aplicabil funcţionarilor publici, prevăzut de cartea I titlul IV capitolul II din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi personalului prevăzut la alin. (6)."



    ART. II
    Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Kelemen Hunor
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila Zoltán

    Bucureşti, 30 iunie 2021.
    Nr. 79.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016