Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 18 decembrie 2025  pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 18 decembrie 2025 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1181 din 19 decembrie 2025
    Având în vedere dispoziţiile Planului strategic PAC 2023-2027 al României, denumit în continuare PS 2023-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene C(2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile legislaţiei europene în baza cărora planul a fost elaborat, respectiv Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013 şi Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, care stabileşte tipurile de intervenţii, finanţate atât prin Fondul european de garantare agricol, denumit în continuare FEGA, cât şi prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, prin care sectorul agricol va beneficia, în total, de 15,8 miliarde de euro în perioada de programare 2023-2027,
    întrucât PS 2023-2027 cuprinde intervenţii specifice Pilonului I, pentru care se acordă sprijin financiar european din FEGA, implementarea acestor intervenţii şi efectuarea plăţilor către fermierii beneficiari este în responsabilitatea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA.
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte, la nivel naţional, cadrul financiar general pentru gestionarea în lei şi euro a asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene pentru implementarea PAC prin PS 2023-2027, precum şi asigurarea prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din FEGA şi FEADR, pentru perioada de programare 2023-2027.
    Având în vedere că, în condiţiile prevederilor regulamentelor europene aplicabile PS 2023-2027, s-a desfăşurat o misiune de audit a Comisiei Europene pentru sectorul vitivinicol, în urma căreia Direcţia generală pentru agricultură şi dezvoltare rurală, denumită în continuare DG AGRI, a transmis o serie de constatări şi recomandări, inclusiv cu privire la cadrul legislativ naţional pentru implementarea intervenţiei aferente sectorului vitivinicol din PS PAC 2023-2027,
    luând în considerare că, în prezent, se află în curs de derulare o procedură contradictorie cu serviciile de audit ale Comisiei Europene, în urma căreia DG AGRI va adopta poziţia finală, inclusiv în urma discuţiilor din cadrul întâlnirii bilaterale desfăşurate în data de 10.11.2025 cu reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, APIA şi DG AGRI, fiind necesară demonstrarea acţiunilor întreprinse de către autorităţile responsabile de gestionarea şi implementarea intervenţiilor din PS 2023-2027 în sensul revizuirii cadrului normativ aplicabil gestionării asistenţei financiare, în scopul evitării dezangajării fondurilor europene,
    adoptarea prezentului act normativ reprezintă o măsură urgentă şi constituie un avantaj major de natură să reducă potenţiala corecţie financiară, în acord cu principiul bunei gestiuni financiare.
    Având în vedere că auditul Comisiei Europene vizează intervenţia IS-V-01 Restructurarea şi reconversia plantaţiilor viticole din PS 2023-2027, se impune întreprinderea în regim de urgenţă a măsurilor prin care să se reducă potenţiala corecţie forfetară şi, totodată, să se elimine riscul extinderii şi aplicării pentru viitoarele plăţi şi, implicit, impactul negativ în realizarea obiectivelor specifice intervenţiei pe termen mediu şi lung, respectiv în consolidarea orientării către piaţă şi sporirea competitivităţii fermelor agricole, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung.
    Luând în considerare că una dintre principalele constatări ale misiunii de audit vizează cadrul normativ naţional aplicabil implementării intervenţiei şi s-a recomandat revizuirea legislaţiei incidente, este necesară completarea actului normativ de nivel primar privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile în sensul creării mecanismului punerii în aplicare a constatărilor misiunilor de audit, recunoscute şi însuşite de către autorităţile responsabile de gestionarea şi implementarea PS 2023-2027.
    Ţinând cont că prin norma propusă prin prezentul act normativ se reglementează un cadru legal general valabil, aplicabil situaţiilor ulterioare intrării acestuia în vigoare, este nevoie ca actualul cadru normativ naţional pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile să fie completat cu prevederi care să reprezinte soluţii juridice pentru situaţiile de fapt în care fluxul financiar, prin activităţile administrative specifice, trebuie oprit temporar ca urmare a însuşirii de către autorităţile române responsabile a constatărilor şi/sau recomandărilor formulate în cadrul misiunilor de audit ale serviciilor Comisiei Europene, Curţii Europene de Conturi şi Curţii de Conturi a României.
    Luând în considerare faptul că dispoziţiile art. 59 din Regulamentul (UE) 2021/2.115 stabilesc obligaţia statelor membre de a adopta toate actele cu putere de lege şi actele administrative şi de a întreprinde orice altă măsură necesară pentru a asigura protecţia eficace a intereselor financiare ale Uniunii şi, în special, pentru a corecta neregulile şi pentru a recupera plăţile necuvenite, în acest sens Comisia Europeană consideră că prevederile dreptului Uniunii nu se opun ca autorităţile naţionale implicate în punerea în aplicare a unei măsuri de sprijin financiar nerambursabile care, ca urmare a unei erori de calcul constatate de Curtea de Conturi Europeană, emit acte care impun o modificare a cuantumului sprijinului financiar şi este obligatoriu ca statele membre să adopte actele necesare pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii, atunci când iau cunoştinţă despre astfel de erori,
    inclusiv prin asigurarea faptului că acţiunile finanţate din FEGA sau FEADR sunt puse în aplicare în conformitate cu normele sectoriale aplicabile.
    În acest context, având în vedere necesitatea reglementării de urgenţă a aspectelor semnalate de către DG AGRI, s-a identificat necesitatea completării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu prevederi care să permită punerea în aplicare a constatărilor misiunilor de audit şi/sau recomandărilor însuşite de autorităţile responsabile şi să garanteze agenţiilor de plăţi mecanismul de realizare a atribuţiilor specifice funcţiei de plată către beneficiari, inclusiv recuperare sume plătite necuvenit, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în contextul constatărilor, respectiv recomandărilor rezultate în urma misiunilor de audit.
    Se impune adoptarea în regim de urgenţă a completării cadrului normativ asigurat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât să se asigure un management financiar eficient al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie, cu impact pozitiv major asupra sectorului agricol şi cu influenţe pozitive asupra fondurilor europene nerambursabile.
    Aceste reglementări reprezintă o condiţie indispensabilă pentru accesarea fondurilor europene nerambursabile FEGA şi FEADR şi pentru obligaţia menţinerii continuităţii operaţionale a programelor financiare, neadoptarea lor antrenând riscul major al compromiterii ireversibile a absorbţiei fondurilor alocate României.
    Amendarea actului normativ cu prevederile prezentului proiect, în forma prezentată, se integrează în ansamblul dispoziţiilor aplicabile în materia asistenţei financiare nerambursabile şi are drept scop consolidarea cadrului legislativ aferent implementării PS 2023-2027, asigurarea unei gestiuni financiare conforme cu principiile securităţii juridice, eficienţei administrative şi echităţii bugetare, precum şi convergenţa dintre cadrul normativ naţional şi reglementările europene incidente.
    Luând în considerare că neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este de natură să întârzie punerea în aplicare a constatărilor cu implicaţii financiare ale misiunilor de audit şi, pe cale de consecinţă, a intervenţiilor specifice din PS 2023-2027, prin aplicarea de corecţii forfetare de către Comisia Europeană, iar în acest context general şi specific fiecare întârziere înregistrată pe oricare dintre palierele politicilor publice şi ale implementării concrete a acestora generează situaţii excepţionale de natură să necesite măsuri extraordinare atât din punct de vedere temporal, cât şi logistic şi financiar,
    având în vedere faptul că neimplementarea rapidă a concluziilor rapoartelor de audit/documentelor oficiale emise de către Comisia Europeană, ce vizează corecţiile financiare aplicate României, poate determina suspendarea plăţilor sau blocarea unor intervenţii/programe operaţionale, cu impact negativ asupra beneficiarilor, şi poate conduce la producerea riscului de neconformitate sistemică, având în vedere că întârzierea în reglementarea unui temei juridic pentru aplicarea constatărilor menţine vulnerabilităţi în mecanismele de control, gestionare şi verificare financiară,
    ţinând seama că absenţa unui mecanism legal care să permită distribuirea responsabilităţilor şi adoptarea măsurilor corective necesare şi eficiente conduce implicit la pierderea credibilităţii statului membru în gestionarea fondurilor europene nerambursabile şi la afectarea obligaţiilor de raportare şi conformitate faţă de Comisia Europeană,
    luând în considerare situaţiile de fapt obiective şi caracterul urgent pe care misiunile de audit derulate de organismele europene şi naţionale îl impun în calendarul adoptării măsurilor de implementare specifice ajustării plăţilor către beneficiari, precum şi caracterul imprevizibil al unor constatări, care generează obligaţia României de a interveni legislativ într-un interval de timp mai scurt decât cel permis de procedurile parlamentare standard, având în vedere şi complexitatea procesului legislativ parlamentar, care conduce la întârzieri incompatibile cu urgenţa situaţiei,
    în considerarea faptului că elementele menţionate mai sus reprezintă un imperativ juridic ce decurge din obligaţia pozitivă a statului de a preveni riscuri sistemice în raporturile sale cu beneficiarii de fonduri, acestea vizează în mod direct interesul public şi creează premisele unei situaţii extraordinare, cuantificabilă, obiectivă, a cărei reglementare nu poate fi amânată. În acest context considerăm că neadoptarea proiectului de act normativ în regim de urgenţă ar putea conduce la crearea de blocaje, disfuncţionalităţi majore, respectiv dezangajări, cu consecinţe nefavorabile în plan financiar pentru beneficiarii diferitelor tipuri de intervenţii/scheme de sprijin din cadrul PS 2023-2027, precum şi la neutilizarea fondurilor europene alocate, cu impact semnificativ asupra capacităţii României de a-şi respecta angajamentele asumate.
    Astfel, circumstanţele menţionate evidenţiază existenţa unei situaţii extraordinare a cărei soluţionare impune adoptarea de măsuri imediate, în regim de urgenţă, pentru prevenirea consecinţelor grave asupra sistemului de gestionare a fondurilor europene şi asupra interesului public. Ţinând seama de obligaţia României de a asigura implementarea corespunzătoare a intervenţiilor din cadrul PS 2023-2027, apreciem că aspectele sus-menţionate justifică în mod obiectiv necesitatea adoptării actului normativ în regim de urgenţă.
    În considerarea faptului că aspectele sus-menţionate constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    După articolul 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 16 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 35^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 35^1
    (1) Constatările şi/sau recomandările formulate în cadrul misiunilor de audit ale serviciilor Comisiei Europene, Curţii Europene de Conturi şi Curţii de Conturi a României, referitoare la implementarea intervenţiilor finanţate din fonduri europene în cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, acceptate de către autorităţile şi instituţiile din cadrul/din subordinea MADR, responsabile de gestionarea, implementarea şi controlul acestor intervenţii, se pun în aplicare în conformitate cu prevederile alin. (2)-(4).
    (2) Plăţile care fac obiectul constatărilor şi/sau recomandărilor misiunilor de audit, acceptate de către autorităţile şi instituţiile din cadrul/din subordinea MADR, responsabile de gestionarea, implementarea şi controlul acestora, se sistează, iar sumele plătite necuvenit se recuperează, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În cazul cererilor de finanţare/cererilor de plată pentru care nu a fost finalizată plata până la data implementării constatărilor şi/sau recomandărilor formulate în cadrul misiunilor de audit, inclusiv a plăţilor sistate potrivit alin. (2), agenţia de plăţi diminuează cuantumul sprijinului financiar conform constatărilor şi/sau recomandărilor formulate, după caz.
    (4) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (2) şi (3), autorităţile şi instituţiile responsabile de gestionarea, implementarea şi controlul intervenţiilor din cadrul/din subordinea MADR elaborează, modifică sau completează, după caz, acte normative, ghiduri, proceduri sau instrucţiuni aferente implementării intervenţiilor care fac obiectul constatărilor şi recomandărilor şi informează beneficiarii cu privire la modificările intervenite, în termen de 15 zile de la data aprobării acestora."




                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu

    Bucureşti, 18 decembrie 2025.
    Nr. 79.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016