Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Luând în considerare obligaţia operatorilor economici aflaţi în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administraţiei publice centrale şi care au în administrare infrastructură aeroportuară, utilizată frecvent şi în activităţi suport pentru operaţiunile aeriene militare esenţiale, inclusiv de poliţie aeriană, indispensabile pentru asigurarea securităţii şi integrităţii spaţiului aerian naţional, de a menţine această infrastructură în stare operaţională 24 de ore din 24, 7 zile din 7, în condiţii de siguranţă şi securitate, în vederea asigurării respectării angajamentelor asumate de statul român în ceea ce priveşte apărarea colectivă a flancului estic al Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord (NATO),
în considerarea faptului că aplicarea restricţiilor de finanţare prevăzute la art. 4 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul operatorilor economici aflaţi în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administraţiei publice centrale şi care au în administrare infrastructură aeroportuară, poate conduce la întreruperea activităţii acestora, ceea ce reprezintă un risc semnificativ la adresa securităţii naţionale, determinând imposibilitatea asigurării rezilienţei specifice infrastructurii critice, în conformitate cu standardele civile şi militare de securitate şi interoperabilitate,
având în vedere că lipsa majoră a resurselor financiare, respectiv a lichidităţilor în perioada imediat următoare, este de natură a conduce la neachitarea drepturilor salariale şi de personal, precum şi a facturilor către furnizorii de utilităţi, cu riscul sistării furnizării acestora, ceea ce va avea repercusiuni majore asupra activităţilor curente desfăşurate pe aerodromurile respective,
întrucât situaţia expusă constituie o circumstanţă extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, întrucât neadoptarea de urgenţă a măsurilor ar putea genera riscul ca operatorii economici aflaţi în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administraţiei publice centrale şi care au în administrare infrastructură aeroportuară, utilizată în mod frecvent şi în activităţi suport pentru operaţiuni aeriene militare, inclusiv de poliţie aeriană, să nu îşi poată îndeplini în mod continuu obligaţiile ce le revin,
luând în considerare necesitatea continuării asigurării accesibilităţii la atragerea de resurse financiare aferente proiectelor care au beneficiat de finanţare din fonduri externe nerambursabile, în special pentru acele unităţi administrativ-teritoriale de dimensiune mai mică, comune şi oraşe, a căror capacitate de finanţare prin credite bancare este redusă şi care nu pot contracta finanţare rambursabilă în condiţii avantajoase de la bănci comerciale şi instituţii de credit,
ţinând cont de necesitatea asigurării în regim de continuitate a furnizării energiei termice în sistem centralizat, raportat şi la costurile mari de producere a agentului termic, la necesitatea plăţii facturilor restante şi acoperirii pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, împrejurări ce pot pune în pericol funcţionarea unităţii administrativ-teritoriale şi sănătatea populaţiei,
în considerarea faptului că elementele de mai sus se constituie într-o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Prin derogare de la dispoziţiile art. 4 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pentru situaţiile în care în anul 2025 nu au fost îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 4 alin. (7^1) din ordonanţă, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, până la data de 31 decembrie 2025 pot fi alocate fonduri de la bugetul de stat pentru operatorii economici aflaţi în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administraţiei publice centrale şi care au în administrare infrastructură aeroportuară.
ART. II
Articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 16 aprilie 2025, aprobată prin Legea nr. 185/2025, se modifică după cum urmează:
1. La alineatul (1), partea introductivă şi litera f) vor avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) şi ale art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile referitoare la plafoanele privind finanţările rambursabile, care pot fi contractate de către unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi cele privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale prevăzute în legile anuale pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscalbugetar, pe parcursul execuţiei bugetare, unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care îi revin, de la Ministerul Finanţelor, până cel târziu la data de 31 decembrie 2025, contractarea în anii 2025-2026 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.750.000 mii lei, pentru:
.........
f) finanţarea cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică, în limita plafonului de 400.000.000 lei."
2. La alineatul (2), litera c), punctul (vi) al literei f) şi litera g) vor avea următorul cuprins:
"c) împrumuturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-f) pot beneficia în perioada de derulare de o perioadă de graţie de 12 luni la rambursarea principalului;
.........
(vi) 150.000 mii lei pentru împrumuturile contractate potrivit alin. (1) lit. f) de către unităţile administrativ-teritoriale la nivelul cărora serviciul de alimentare centralizată cu energie termică este furnizat pentru cel puţin 80.001 locuinţe;
.........
g) împrumuturile prevăzute la alin. (1) lit. e) sunt exceptate de la plafonul de 1.750.000 mii lei şi de la valoarea maximă ce poate fi autorizată prevăzută la lit. f);"
ART. III
Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare la titlul „Cheltuieli de personal“ între capitolele de cheltuieli, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate pe ordonator principal de credite la acest titlu.
ART. IV
Prin derogare de la prevederile art. 54 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, ordonatorii principali de credite pot propune Ministerului Finanţelor anularea de credite bugetare şi credite de angajament, pentru care sarcinile au fost desfiinţate sau amânate, până pe data de 19 decembrie 2025 inclusiv.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ciprian-Constantin Şerban
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 11 decembrie 2025.
Nr. 77.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: