Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ  nr. 76 din 30 iunie 2021  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 76 din 30 iunie 2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 645 din 30 iunie 2021
    Având în vedere necesitatea intensificării eforturilor în vederea executării misiunilor din competenţă pe domeniul ordine şi siguranţă publică, precum şi a altor misiuni cu caracter special determinate de specificul situaţiilor de criză nou-apărute,
    analizând într-un mod obiectiv nevoile Ministerului Afacerilor Interne, din perspectiva asigurării unui nou sistem de formare iniţială a ofiţerilor de poliţie, s-a ajuns la concluzia că se impune o lărgire a bazei de provenienţă a poliţiştilor.
    Întrucât radiografia reală a sistemului de formare iniţială a ofiţerilor de poliţie ne arată că se impune o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte abordarea instituţională a acestui sistem, fiind foarte importantă gestionarea mai eficientă a resurselor umane, precum şi dezvoltarea şi extinderea sistemului din care provin poliţiştii prin valorizarea, cu celeritate, a programelor de master profesional organizate în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ a Ministerului Afacerilor Interne,
    pornind de la faptul că actualul cadru normativ care reglementează provenienţa poliţiştilor, reprezentat de Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, instituie pentru formarea iniţială a acestora mecanisme de şcolarizare care presupun parcurgerea unor programe de studii cu durate îndelungate, adaptate pentru fiecare categorie,
    luând în considerare faptul că Ministerul Afacerilor Interne se confruntă, în continuare, cu un deficit considerabil de personal, iar exercitarea competenţelor legale presupune existenţa resurselor,
    luând în considerare că situaţia deficitului de personal la nivelul Ministerului Afacerilor Interne s-a acutizat constant începând cu anul 2010, devenind în prezent o problemă persistentă care necesită măsuri care să contribuie la diminuarea acestui fenomen, concomitent cu luarea unor măsuri care să permită gestionarea corespunzătoare a activităţilor şi misiunilor aflate în competenţă,
    având în vedere principalele cauze care au condus la accentuarea deficitului de personal, respectiv măsurile fiscal-bugetare prin care s-a suspendat ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice, ieşirile din sistem ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi modificarea sau încetarea raporturilor de serviciu ale poliţiştilor din alte cauze decât accesarea dreptului la pensie şi, totodată, criza generată de evoluţia situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2,
    întrucât deficitul de personal de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne conduce la dificultăţi majore în îndeplinirea obiectivelor instituţionale, aspect de natură să afecteze încrederea cetăţenilor în structurile Ministerului Afacerilor Interne, în aceste condiţii instituţia aflându-se în imposibilitatea acoperirii tuturor domeniilor gestionate, pe de o parte, iar pe de altă parte în situaţia de a „suprasolicita“ angajaţii cu activităţi şi misiuni suplimentare, care nu pot fi îndeplinite la standarde de performanţă corespunzătoare,
    în consecinţă, îndeplinirea obiectivelor instituţionale la standarde profesionale ridicate depinde, în mare măsură, de calitatea personalului, aspect esenţial pentru asigurarea eficienţei şi eficacităţii structurilor ministerului.
    Ţinând seama de faptul că toate aceste aspecte pot constitui o vulnerabilitate a modului de intervenţie a structurilor implicate în asigurarea ordinii şi siguranţei publice,
    văzând faptul că situaţiile descrise reclamă responsabilităţi instituţionale, care nu pot fi amânate, pentru adaptarea la cerinţele misiunilor specifice Ministerului Afacerilor Interne,
    întrucât avem de a face cu o situaţie extraordinară, ce produce consecinţe în ceea ce priveşte capacitatea de funcţionare a instituţiilor statului şi de asigurare a unui grad de securitate adecvat pentru cetăţeni, intervine obligaţia autorităţilor statului de a înlătura sau, cel puţin, de a diminua această vulnerabilitate, printr-o intervenţie legislativă care să asigure funcţionalitatea prevederilor statutare.
    Se conturează necesitatea instituirii unei noi rute, alternative, de formare profesională iniţială de nivel studii universitare de master în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“, destinată candidaţilor care deţin o licenţă în specializări universitare necesare structurilor Ministerului Afacerilor Interne, sursă de natură să contribuie la acoperirea, într-o măsură semnificativă, a cerinţei privind încadrarea cu personal calificat a posturilor deficitare prevăzute a fi ocupate cu personal cu statut de ofiţer de poliţie.
    Totodată, pentru înlăturarea consecinţelor descrise şi pentru a asigura eficienţa măsurii propuse, este necesară adoptarea proiectului astfel încât prima serie a programului de master profesional să se organizeze începând cu anul universitar 2021-2022, context în care la nivelul instituţiei de învăţământ sunt parcurse procedurile de autorizare şi acreditare în conformitate cu prevederile legale în vigoare, concomitent cu armonizarea normelor privind programele de studii universitare de master, proceduri a căror complexitate determină resurse semnificative de timp.
    Întrucât implementarea demersului vizează o soluţie alternativă de acoperire, într-o măsură semnificativă, a cerinţei privind încadrarea cu personal calificat a posturilor deficitare de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne care să fie pusă în aplicare imediat după începerea anului universitar 2021-2022, iar punerea în aplicare la nivel naţional a măsurilor necesare nu poate fi amânată fără a se afecta modul de intervenţie a structurilor implicate în asigurarea ordinii şi siguranţei publice, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    Întrucât ulterior adoptării acestei noi soluţii este necesară întreprinderea demersurilor administrative necesare în vederea stabilirii programelor de master profesional care să asigure aplicarea efectivă a normelor instituite,
    urgenţa adoptării acestor măsuri derivă şi din faptul că organizarea întregului proces aferent noului sistem de formare iniţială prin programe de masterat profesional necesită o perioadă de timp rezonabilă, astfel încât la data începerii anului şcolar 2021-2022 acesta să fie pe deplin funcţional,
    neadoptarea de urgenţă a măsurilor menţionate ar conduce la imposibilitatea organizării acestor programe în perioada imediat următoare având ca o consecinţă negativă imposibilitatea asigurării unor mecanisme viabile de acoperire, într-o măsură semnificativă, a cerinţei privind încadrarea cu personal calificat a posturilor deficitare de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.
    În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de inexistenţa unor soluţii alternative care să asigure un sistem de formare iniţială prin programe de masterat profesional,
    în egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi care să vizeze modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, implică o procedură îndelungată care nu poate fi realizată până la începerea anului universitar 2021-2022,
    ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra modului de intervenţie a structurilor implicate în asigurarea ordinii şi siguranţei publice, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare, ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă.
    Ţinând cont de faptul că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Poliţiştii provin, de regulă, din rândul absolvenţilor programelor de studii universitare de licenţă sau master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie ori din rândul absolvenţilor programelor de studii postliceale pentru formarea agenţilor de poliţie, organizate de instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne. Admiterea la programele de studii se face prin concurs organizat în condiţiile legii."

    2. La articolul 9, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Programele de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizate în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne sunt destinate candidaţilor care deţin o licenţă în specializări universitare necesare structurilor Ministerului Afacerilor Interne."

    3. La articolul 21, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi absolvenţilor programelor de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizate în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne."





                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                    Mihnea-Claudiu Drumea,
                    secretar de stat
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu

    Bucureşti, 30 iunie 2021.
    Nr. 76.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016