Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 76 din 11 decembrie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 76 din 11 decembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1157 din 12 decembrie 2025
    Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie maximizarea gradului de absorbţie a fondurilor europene în contextul unui deficit bugetar ridicat, iar lipsa de acţiune imediată ar putea conduce atât la blocaje în implementarea proiectelor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, cât şi la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană, şi la pierderea unor sume alocate deja pentru proiecte aflate în stadiu avansat de implementare,
    luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite finalizarea implementării acestor proiecte şi, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanţării externe nerambursabile, fără a afecta suplimentar spaţiul bugetar naţional, prin decizii care se adaptează în funcţie de contextul de execuţie a fiecărui proiect în parte,
    având în vedere că absenţa unor prevederi legislative clare care să asigure continuitatea şi coerenţa verificărilor între etapa I şi etapa a II-a a proiectelor etapizate poate determina creşterea riscului de neeligibilitate a cheltuielilor şi pierderea unor sume semnificative din finanţarea nerambursabilă,
    având în vedere că este necesară actualizarea listei proiectelor/operaţiunilor nefuncţionale, respectiv pentru finalizarea proiectelor derulate prin programele operaţionale aferente perioadei de programare 2014-2020 care au fost declarate nefinalizate la data de 31 decembrie 2023, care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 118(a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare, este necesară asigurarea surselor din care pot fi suportate cheltuielile efectuate de către beneficiari pentru implementarea şi operaţionalizarea proiectelor, prin reîncadrarea acestora ca proiecte nefuncţionale, astfel încât acestea să se finalizeze şi să îşi îndeplinească indicatorii de realizare şi de rezultat asumaţi în cadrul programelor.
    Ţinând cont de necesitatea respectării termenului pentru prezentarea documentelor de închidere a perioadei de programare 2014-2020, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de structura şi modalitatea de aprobare a raportului final de implementare,
    pentru a nu genera blocaje în implementarea proiectelor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2014-2020,
    ţinând cont de faptul că programele aprobate pentru perioada de programare 2021-2027 prevăd alocări financiare aferente unor investiţii de importanţă strategică pentru România, iar pentru aceasta procedurile de accesare şi implementare a fondurilor trebuie să fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, astfel încât să fie asigurat accesul facil şi flexibil al acestora la fondurile externe nerambursabile într-un cadru predictibil,
    având în vedere necesitatea modificării şi completării prevederilor care reglementează cadrul financiar general de gestionare financiară a fondurilor europene nerambursabile, precum şi asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor,
    întrucât în lipsa măsurilor urgente preconizate prin prezentul act normativ există posibilitatea unor întârzieri, blocaje şi dificultăţi în implementare,
    ţinând cont că în lipsa unor reglementări de modificare şi completare a cadrului financiar general aplicabil fondurilor europene sunt afectate absorbţia fondurilor europene şi, implicit, deficitul bugetului de stat,
    având în vedere faptul că lipsa de acţiune imediată ar putea conduce atât la blocaje în derularea procedurilor de închidere a programelor operaţionale 2014-2020 şi în implementarea proiectelor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european şi Fondul de coeziune, cât şi la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană,
    având în vedere că lipsa de acţiune imediată va face imposibile distribuţia şi alimentarea suporturilor electronice pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situaţii de risc de deprivare materială şi/sau risc de sărăcie extremă către destinatarii finali identificaţi în anul 2025, dată fiind expirarea termenului iniţial la 31 decembrie 2025,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea urgentă a acestor reglementări ar genera riscuri majore pentru categoriile de persoane aflate în situaţii de vulnerabilitate, prin afectarea accesului la sprijinul material acordat sub forma tichetelor sociale pentru produse alimentare şi mese calde, cu consecinţe directe asupra nivelului de trai, securităţii alimentare şi stării de sănătate, precum şi prin posibilitatea accentuării sărăciei extreme şi a excluziunii sociale în rândul beneficiarilor care depind de aceste intervenţii şi ar creşte presiunea asupra sistemului de asistenţă socială,
    întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 22 mai 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 10^1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul în care, pe parcursul implementării etapei a II-a, autorităţile de management ale programelor regionale 2021-2027 identifică cheltuieli solicitate la rambursare/plată care nu respectă condiţiile de legalitate, regularitate ori conformitate, acestea aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi comunică Autorităţii de management pentru Programul operaţional Regional 2014-2020 rezultatele verificărilor care afectează etapa I a proiectelor/operaţiunilor etapizate pentru aplicarea de măsuri corective, după caz, în conformitate cu legislaţia aplicabilă."

    2. La articolul 10^1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi Programului Sănătate 2021-2027, Programului Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare 2021-2027, Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027, Programului Transport 2021-2027, Programului Educaţie şi ocupare 2021-2027, Programului Incluziune şi demnitate socială 2021-2027, în cadrul cărora au fost etapizate operaţiuni/proiecte pentru care etapa I a fost finanţată din Programul operaţional Regional 2014-2020, Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, Programul operaţional Competitivitate 2014-2020 şi Programul operaţional Capital uman 2014-2020."

    3. La articolul 16 alineatul (1), litera c) se abrogă.
    4. La articolul 17, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În situaţia în care proiectele/operaţiunile nefinalizate nu sunt implementate integral şi nu sunt operaţionalizate până la data de 31 decembrie 2025 în condiţiile contractuale asumate de beneficiari conform alin. (3), autoritatea de management poate decide reîncadrarea acestora ca proiecte nefuncţionale şi modificarea contractelor de finanţare în consecinţă, cu respectarea prevederilor art. 11-16 şi în condiţiile art. 46 alin. (2)."

    5. La articolul 17, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În situaţia în care proiectele/operaţiunile nefinalizate, altele decât cele prevăzute la alin. (3^1), nu sunt implementate integral şi nu sunt operaţionalizate până la data de 31 decembrie 2025 în condiţiile contractuale asumate de beneficiari conform alin. (3), autoritatea de management dispune rezilierea contractelor de finanţare, precum şi restituirea de către beneficiari a sumelor primite, în conformitate cu legislaţia aplicabilă."

    6. La articolul 25, litera l) se abrogă.
    7. La articolul 25 litera m), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(ii) aprobarea de către Comitetul de monitorizare a programului operaţional 2014-2020 a raportului final de implementare şi a anexelor la acesta, conform prevederilor regulamentelor europene aplicabile;"

    8. Articolul 46 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 46
    (1) Lista operaţiunilor care sunt propuse pentru etapizare, lista operaţiunilor care sunt declarate nefuncţionale, lista proiectelor/operaţiunilor afectate de anchete naţionale în curs sau suspendate printr-o procedură juridică sau o cale de atac administrativă cu efect de suspendare, incluse ca anexă la raportul final de implementare, sunt aprobate de comitetele de monitorizare a programelor operaţionale/programelor CT la propunerea autorităţilor de management.
    (2) Listele de proiecte/operaţiuni menţionate la alin. (1) pot fi reaprobate de comitetele de monitorizare a programelor operaţionale/programelor CT, la solicitarea autorităţii de management, dacă acest lucru este necesar în procesul de aprobare a raportului final de implementare a programului operaţional."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul XXVI, alineatul (1^3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^3) Prin derogare de la prevederile art. XLVIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea implementării măsurii prevăzute la art. XLVIII alin. (1) lit. a) din acelaşi act normativ, pentru destinatarii finali identificaţi până la data de 31 decembrie 2025, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin structura de specialitate, cu rol de beneficiar al finanţării nerambursabile, utilizează suporturile electronice pentru tichete sociale pentru produse alimentare şi mese calde emise în implementarea măsurilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2022 privind unele măsuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situaţii de risc de deprivare materială şi/sau risc de sărăcie extremă, suportate parţial din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestuia, aprobată prin Legea nr. 302/2023, cu modificările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul XXVI, după alineatul (1^4) se introduce un nou alineat, alin. (1^5), cu următorul cuprins:
    "(1^5) Pentru destinatarii finali, identificaţi în anul 2025 de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, pentru măsura prevăzută de art. XLVIII alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, distribuţia şi alimentarea suporturilor electronice pot fi efectuate până la data de 31 martie 2026."





                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Oana-Clara Gheorghiu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Dragoş-Nicolae Pîslaru
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ciprian-Constantin Şerban

    Bucureşti, 11 decembrie 2025.
    Nr. 76.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016