Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 75 din 2 iunie 2022  pentru completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 75 din 2 iunie 2022 pentru completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 546 din 3 iunie 2022
    Situaţia generată de agresiunea militară la care a fost supusă Ucraina a determinat, la nivelul Guvernului, constituirea unui task-force având ca principale responsabilităţi monitorizarea situaţiei şi coordonarea măsurilor la nivelul structurilor guvernamentale pentru asigurarea funcţionării tuturor serviciilor publice.
    Ţinând cont de faptul că pentru perioada 2022-2024 se impune o construcţie bugetară responsabilă şi credibilă, crearea de spaţiu fiscal, vital în economii emergente în condiţiile unui cadru internaţional şi intern dificil,
    luând în considerare că în cadrul reuniunilor acestui task force au fost analizate situaţia din Ucraina şi implicaţiile acesteia asupra României, atât în planul securităţii, cât mai ales umanitar, sens în care s-au stabilit să fie întreprinse, în continuare, demersuri în vederea asigurării de sprijin şi asistenţă umanitară persoanelor refugiate provenite din Ucraina,
    în considerarea evoluţiei situaţiei din Ucraina, care este într-o continuă dinamică, iar România, în deplină coordonare cu partenerii săi internaţionali, va urmări adoptarea şi implementarea celor mai bune variante de răspuns, constând în acumularea de stocuri în rezervele de stat, stabilirea modalităţii de finanţare a acestora în scopul de a face faţă provocărilor actuale şi diverselor situaţii politice, de securitate şi umanitare generate de această criză umanitară,
    întrucât în cadrul reuniunilor task force-ului s-a concluzionat că se impun completări de urgenţă ale cadrului normativ referitor la atribuţiile şi competenţele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale pentru completarea capabilităţilor de răspuns la situaţiile din teren, astfel încât să se asigure capacitatea de intervenţie operativă,
    având în vedere necesitatea unei reglementări uniforme care să instituie norme clare referitoare la asigurarea finanţării acţiunilor de gestionare a crizelor şi de reacţie rapidă, pentru acordarea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară persoanelor refugiate aflate în situaţii de risc imediat, ipostaze în care dreptul la viaţă este pus în pericol, inclusiv în perioada imediat următoare,
    deoarece neadoptarea prin ordonanţă de urgenţă a acestor măsuri imediate şi a reglementărilor pentru implementarea lor este de natură să genereze disfuncţionalităţi majore cu efecte negative în derularea activităţilor de administrare a stocurilor rezervă de stat şi mobilizare şi a capacităţii de intervenţie în situaţii de urgenţă, criză sau excepţionale, respectiv diminuarea capacităţii de intervenţie operativă pentru protecţia populaţiei, a economiei şi pentru apărarea ţării, în conformitate cu obiectivele statului român într-un context regional de securitate complex şi gestionării optime a oricărui tip de crize,
    având în vedere consecinţele negative ale neadoptării acestor reglementări, constând în diminuarea capacităţii de intervenţie cu produse din rezerva de stat, cauzată de deficitul unor stocuri în vederea asigurării funcţiilor de sprijin şi asistenţei umanitare,
    luând în considerare că situaţia prezentată întruneşte premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative, în sensul că ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectând sustenabilitatea finanţelor publice,
    ţinând cont de nealocarea de fonduri din bugetul de stat în vederea creşterii capacităţii de răspuns aferente intervenţiilor operative, se poate realiza finanţarea, prin programe multianuale, a cheltuielilor aferente dezvoltării şi realizării de obiective noi de investiţii, constând în spaţii de depozitare a produselor cerealiere, alimentare şi/sau energetice, urmând a fi asigurată inclusiv din bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţii finanţate integral din venituri proprii care funcţionează pe lângă aparatul propriu al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, precum şi din alte fonduri externe sau speciale provenite din tarifele percepute pentru prestarea serviciilor necesare îndeplinirii obligaţiei de stocare, constituite potrivit art. 20 din Legea nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unor rezerve minime de ţiţei şi/sau produse petroliere.
    Apreciind că reglementarea acestei situaţii este posibilă doar pe calea unei ordonanţe de urgenţă,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    Deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1^1, după litera s) se introduce o nouă literă, litera ş), cu următorul cuprins:
    "ş) nivel de rezilienţă - cantitatea minimă de produs, stabilită prin nomenclatorul produselor, necesară să existe în stocul rezervă de stat, destinată creşterii imediate a capacităţii de răspuns aferente intervenţiilor operative, pentru asigurarea şi atingerea căreia, prin constituire sau reîntregire, se realizează prin procedurile aplicabile conform prevederilor legale privind achiziţiile publice."

    2. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 3^1
    (1) Pentru situaţii care implică intervenţii operative urgente cu produse din rezerva de stat şi pentru care este necesară existenţa, acoperirea deficitelor, deţinerea imediată şi efectivă de stocuri, la propunerea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, Guvernul poate dispune prin hotărâre acumularea stocurilor de urgenţă ori constituirea şi/sau reîntregirea stocurilor rezervă de stat necesare atingerii nivelului de rezilienţă.
    (2) Pentru acumularea stocurilor de urgenţă ori pentru constituirea şi/sau reîntregirea stocurilor rezervă de stat necesare atingerii nivelului de rezilienţă, finanţarea se poate realiza din bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţii finanţate integral din venituri proprii care funcţionează pe lângă aparatul propriu al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, dacă actul normativ prevăzut la alin. (1) nu dispune altă sursă de finanţare."

    3. După articolul 4^1 se introduce un nou articol, articolul 4^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 4^2
    Pentru situaţii care implică intervenţii operative urgente, achiziţia produselor pentru acumularea stocurilor de urgenţă şi pentru atingerea nivelului de rezilienţă al stocurilor rezervă de stat se poate realiza prin procedura de achiziţie publică în regim de urgenţă, potrivit prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f), coroborate cu dispoziţiile art. 69 alin. (4) şi art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare."

    4. După articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    În vederea creşterii capacităţii de răspuns aferente intervenţiilor operative se poate realiza finanţarea, prin programe multianuale, a cheltuielilor aferente dezvoltării şi realizării de obiective noi de investiţii, constând în spaţii de depozitare a produselor cerealiere, alimentare şi/sau energetice, asigurată inclusiv din bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţilor finanţate integral din venituri proprii care funcţionează pe lângă aparatul propriu al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, precum şi din alte fonduri externe sau speciale provenite din tarifele percepute pentru prestarea serviciilor necesare îndeplinirii obligaţiei de stocare, constituite potrivit art. 20 din Legea nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unor rezerve minime de ţiţei şi/sau produse petroliere."

    5. După articolul 13^1 se introduce un nou articol, articolul 13^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 13^2
    Până la actualizarea nomenclatorului produselor se aprobă prin hotărâre a Guvernului cantităţile aferente nivelului de rezilienţă ale stocurilor rezervă de stat la produsele destinate creşterii imediate a capacităţii de răspuns aferente intervenţiilor operative determinate de criza umanitară regională."



    ART. II
    Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    Preşedintele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale,
                    Georgian Pop
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 2 iunie 2022.
    Nr. 75.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016