Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 72 din 5 decembrie 2025  privind unele măsuri pentru implementarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi pentru completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 72 din 5 decembrie 2025 privind unele măsuri pentru implementarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi pentru completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1151 din 11 decembrie 2025
    Având în vedere Acordul de împrumut şi Acordul de contribuţie financiară încheiate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă pentru finanţarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, şi necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea fondurilor europene din cadrul mecanismului în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea reformelor şi a investiţiilor publice,
    ţinând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 17 noiembrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României,
    luând în considerare măsurile adoptate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, măsuri prin care s-a urmărit evitarea unor consecinţe macroeconomice severe, a riscului de neîncadrare în traiectoria fiscală asumată de România în cadrul planului fiscal, precum şi restabilirea disciplinei bugetare, prin prioritizarea investiţiilor în funcţie de maturitate şi sustenabilitate financiară,
    având în vedere necesitatea asigurării unui mecanism flexibil şi transparent pentru finanţarea proiectelor care contribuie la atingerea obiectivelor asumate de România prin PNRR, dar care, din diverse motive, nu au fost incluse în alocarea financiară aprobată prin memorandumul prevăzut la art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025,
    ţinând cont de importanţa stabilirii proiectelor eligibile ce pot fi implementate cu promptitudine în situaţia apariţiei unor economii, întârzieri sau blocaje în derularea PNRR,
    luând în considerare că întârzierea reglementării acestor măsuri ar putea conduce la pierderea unor oportunităţi de utilizare eficientă a fondurilor publice disponibile şi, implicit, la riscul neîndeplinirii unor jaloane şi ţinte asumate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă,
    având în vedere că soluţiile propuse implică operaţiuni bugetare care necesită ajustări rapide ale bugetelor ordonatorilor principali de credite, în scopul menţinerii unui cadru financiar coerent şi conform cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere faptul că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, a prevăzut faptul că, până la aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanţare în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, după caz, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu beneficiarii astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. l) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă,
    luând în considerare faptul că în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, a fost instituită excepţia prin care Guvernul poate autoriza încheierea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanţare în cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi al Ministerului Finanţelor,
    ţinând cont de instituirea interdicţiei prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, ca până la aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, să se încheie angajamente legale de către beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare şi structurile de implementare, din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, aşa cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere instituirea interdicţiei, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, ca până la aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, să se atribuie de contracte de prestări de servicii, de execuţie de lucrări aferente reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, de către beneficiarii sau structurile de implementare, operatori economici aflaţi în subordinea/coordonarea/sub autoritatea unei autorităţi publice centrale şi locale,
    având în vedere necesitatea reglementării unor măsuri urgente pentru clarificarea statutului cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor finanţate prin PNRR, precum şi pentru stabilirea unui cadru instituţional şi financiar coerent, prin prezenta ordonanţă de urgenţă se instituie dispoziţii referitoare la tratamentul financiar al plăţilor efectuate până la data denunţării sau suspendării unilaterale a contractelor de finanţare, în vederea asigurării transparenţei şi responsabilităţii în utilizarea fondurilor publice. De asemenea, se reglementează modalităţile de continuare a investiţiilor respective în situaţiile de modificare a proiectelor şi de eliminare a acestora din cadrul PNRR, în concordanţă cu evoluţiile legislative şi cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.
    Ţinând cont de faptul că în portofoliul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii există o serie de contracte aferente proiectelor de investiţii de infrastructură rutieră de interes naţional şi cele aferente infrastructurii de metrou gestionate de S.C. Metrorex - S.A., contracte care au generat obligaţii ferme şi angajamente de plată asumate de autorităţile contractante, proiecte care nu au fost prevăzute în cadrul Memorandului cu tema Autorizarea continuării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare/contractelor de achiziţie/procedurilor de achiziţie care intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, aflate în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din cadrul componentei 4 - Transport sustenabil, aprobat în şedinţa Guvernului din data de 18 septembrie 2025, în temeiul art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025,
    în scopul evitării riscului de nefinalizare şi pentru menţinerea ritmului de execuţie a proiectelor din portofoliul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii care nu au fost prevăzute în cadrul Memorandumului aprobat la data de 18 septembrie 2025, în temeiul prevederilor art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025,
    având în vedere necesitatea asigurării continuării acestor proiecte, este stringent a se adopta măsuri legislative care să permită Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de coordonator de reformă, să încheie cu beneficiarii acte adiţionale la contractele de finanţare în vederea schimbării sursei de finanţare pe anul 2025, pentru proiectele care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, şi nu sunt cuprinse în memorandumul prevăzut la art. 1 alin. (3) din aceeaşi ordonanţa de urgenţă şi care sunt eligibile în Programul Transport 2021-2027.
    Ţinând cont de faptul că elementele de fapt ale situaţiei extraordinare sunt determinate de necesitatea instituirii unor reglementări legale prin care Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii să fie autorizat să încheie cu beneficiarii acte adiţionale la contractele de finanţare în vederea schimbării sursei de finanţare pe anul 2025,
    luând în considerare faptul că elementele de drept ale situaţiei extraordinare sunt reprezentate de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, care statuează faptul că până la aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023 nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanţare în cadrul PNRR, iar anumite proiecte din portofoliul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii care intră sub incidenţa respectivei ordonanţe de urgenţă a Guvernului nu au fost cuprinse în cazurile de excepţie din memorandumul aprobat în temeiul prevederilor art. 1 alin. (3) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă,
    ţinând cont de faptul că în portofoliul Ministerului Sănătăţii există un număr de nouă contracte aferente proiectelor de investiţii strategice pentru dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti, contracte care au generat obligaţii ferme şi angajamente de plată asumate de autorităţile contractante, aceste proiecte făcând obiectul Memorandumului cu tema „Aprobare prealabilă a Guvernului privind transferul proiectelor finanţate din PNRR în finanţare din Programul Sănătate şi autorizarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru încheierea contractelor de finanţare cu încadrarea în sumele alocate în euro la nivelul Programului Sănătate 2021-2027, pentru finanţarea unor proiecte aferente componentei 12: Sănătate, investiţia: I2. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) şi prin realocarea sumelor necesare din cadrul Programului Educaţie şi ocupare 2021-2027“,
    având în vedere că, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) are calitate de coordonator de reforme şi investiţii, pentru: componenta 1 - Managementul apei şi componenta 3 - Managementul deşeurilor din cadrul PNRR, iar Administraţia Fondului pentru Mediu este desemnată agenţie de implementare pentru proiectele din cadrul componentei 1, investiţia 3 - Sprijinirea conectării populaţiei cu venituri mici la reţelele de alimentare cu apă şi canalizare existente, respectiv componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 1.d - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini obiectivele de reciclare din pachetul de economie circulară,
    în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, prin care se statuează că, în mod excepţional, pentru cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi/sau investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi al Ministerului Finanţelor, Guvernul poate aproba continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare aferente investiţiilor rămase în PNRR, a căror finanţare a fost suspendată,
    având în vedere aprobarea Memorandumului cu tema „Aprobarea continuării/suspendării/încheierii unor contracte şi angajamente legale finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - componentele 1, 2 şi 3 şi investiţia 5 - Digitalizare în domeniul mediului din cadrul componentei 7 coordonate de MMAP, în temeiul art. 1-6 şi art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025“ şi a Memorandumului cu tema „Posibilitatea finanţării din bugetul Fondului pentru mediu gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru acele proiecte care au înregistrat un progres fizic de până la 30% care nu se încadrează exclusiv în alocarea/ţintelor/jaloanelor aferente PNRR - Componentele 1 şi 3 coordonate de MMAP“, precum şi rolul Fondului pentru mediu de instrument economico-financiar destinat susţinerii proiectelor pentru protecţia mediului şi îndeplinirii obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, astfel cum este prevăzut la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât finanţarea proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului, derulate prin Administraţia Fondului pentru Mediu, se asigură din veniturile proprii ale Fondului pentru mediu, respectiv din contribuţii, taxe şi alte sume reglementate la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi din sumele alocate potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont că destinaţia Fondului pentru mediu este expres reglementată la art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, fiind reglementate proiectele şi programele-pilot, precum şi categoriile de proiecte şi programe pentru protecţia mediului care se finanţează din Fondul pentru mediu,
    având în vedere prevederile art. 10 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se stabileşte modul de utilizare a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României, în temeiul prevederilor art. 3d şi art. 10 alin. (2) şi (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont de faptul că proiectele de infrastructură în domeniul apei, al apei uzate şi al deşeurilor sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România care asigură creşterea calităţii vieţii şi a standardelor de locuire ale populaţiei,
    se impune reglementarea unor măsuri urgente care să permită derularea fără sincope a investiţiilor de către beneficiari, respectiv identificarea unor soluţii legale pentru reglementarea situaţiei identificate, care să permită continuarea activităţii contractate în vederea realizării obiectivului principal al acestor proiecte, şi anume conformarea privind calitatea apei destinate consumului uman, epurarea apelor uzate, precum şi finalizarea investiţiilor ce completează sistemele de management integrat al deşeurilor existente.
    Luând în considerare situaţiile concrete cu care unii beneficiari ai finanţării din PNRR se confruntă în urma suspendării contractelor, se impune găsirea unei alternative eficiente şi rapide pentru continuarea şi finalizarea lucrărilor în vederea atingerii obiectivelor proiectelor, precum şi evitarea situaţiilor în care lucrările executate intră într-un proces accelerat de degradare care ar produce prejudicii majore comunităţilor locale.
    Având în vedere că, potrivit prevederilor art. 5^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Compania Naţională de Investiţii - S.A. (CNI) a avut calitatea de structură de implementare pentru investiţia 2 - Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice, precum şi construcţie nouă: Institutul de Urgenţă pentru Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. C.C. Iliescu“ Bucureşti, Institutul Regional de Oncologie Timişoara, investiţia I1.3 - Unităţi de asistenţă medicală ambulatorie: „Extindere ambulatoriu cu înfiinţare compartiment RMN, SPA şi TIIP“, respectiv reforma 3: Dezvoltarea capacităţii pentru managementul serviciilor de sănătate şi managementul resurselor umane din sănătate: 2 noi centre de dezvoltare a competenţelor pentru personalul din sistemul public de sănătate din cadrul componentei 12 - Sănătate se realizează de către CNI,
    pentru asigurarea continuităţii proiectelor de infrastructură spitalicească transferate din PNRR, astfel încât investiţiile deja demarate sau aflate într-o etapă avansată de pregătire să nu fie întârziate de reluarea procedurilor administrative ale valorificării capacităţii tehnice, administrative şi logistice a CNI, instituţie care dispune de expertiză dovedită în implementarea proiectelor majore de infrastructură la nivel naţional, şi pentru crearea unui mecanism unitar şi coerent de coordonare a investiţiilor în sănătate, în concordanţă cu angajamentele asumate de Guvern în cadrul memorandumului menţionat, se impune completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aceste modificări fiind în concordanţă cu practicile europene privind proiectele strategice de infrastructură publică şi contribuind la accelerarea investiţiilor necesare modernizării sistemului sanitar.
    Având în vedere că, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 39/2025 pentru asigurarea finanţării obiectivului de investiţii „Sediu nou pentru Spitalul de Urgenţă «Prof. Dr. Dimitrie Gerota»“, Ministerul Afacerilor Interne, prin Spitalul de Urgenţă „Prof. Dr. Dimitrie Gerota“, a fost autorizat să asigure, în anul 2025, finanţare publică naţională reprezentând contribuţia proprie a beneficiarului obiectivului de investiţii „Sediu nou pentru Spitalul de Urgenţă «Prof. Dr. Dimitrie Gerota»“ din sume provenite din excedentul activităţii finanţate integral din venituri proprii de confecţionare şi valorificare a plăcilor cu numere de înmatriculare cu fond reflectorizant, precum şi aprovizionarea cu acestea în formă brută, înfiinţată pe lângă Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări, în limita sumei de 250.000 mii lei,
    luând în considerare necesitatea completării cadrului legal existent cu norme care să permită utilizarea sumei corespunzătoare finanţării publice naţionale reprezentând contribuţia proprie a beneficiarului obiectivului de investiţii „Sediu nou pentru Spitalul de Urgentă «Prof. Dr. Dimitrie Gerota»“ pentru continuarea finanţării obiectivului de investiţii menţionat în situaţia schimbării sursei de finanţare,
    având în vedere prevederile art. 1 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată prin Legea nr. 185/2025, precum şi prevederile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care le revin, de la Ministerul Finanţelor, contractarea unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, pentru asigurarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract de finanţare.
    Având în vedere că la data promovării prezentei ordonanţe de urgenţă se află în derulare contracte de împrumut ale unităţilor/subunităţilor administrativ-teritoriale pentru implementarea unor proiecte care au beneficiat de finanţare prin PNRR, semnate ca urmare a aplicării unor excepţii privind încadrarea în plafoanele de contractare şi de tragere aprobate prin legi anuale şi în gradul de îndatorare a bugetelor locale,
    având în vedere că, ulterior adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, la nivelul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale au fost identificate cereri de împrumut depuse în vederea acordării unor împrumuturi pentru asigurarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin PNRR, aflate în sarcina bugetului local, pentru care contractele de finanţare au fost suspendate până la data de 31 decembrie 2026,
    având în vedere că, urmare a suspendării contractelor de finanţare prin decizie a coordonatorului de reformă, scopul legal al acordării unui împrumut potrivit art. 1 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, aprobată prin Legea nr. 185/2025, nu mai este atins, întrucât efectele suspendării contractului de finanţare se răsfrâng implicit asupra modului de aplicare a aceleiaşi ordonanţe de urgenţă,
    luând în considerare că starea de fapt independentă de voinţa Guvernului a situaţiei extraordinare este determinată de necesitatea aprobării unor măsuri urgente pentru asigurarea finalizării proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional,
    având în vedere că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a propunerilor poate conduce la blocaje în implementarea şi finalizarea proiectelor de infrastructură de interes naţional,
    luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor preconizate prin prezenta ordonanţă de urgenţă are drept consecinţă negativă înregistrarea de plăţi restante pentru lucrările deja executate, posibila intrare în incapacitate de plată a autorităţilor contractante cauzată de litigiile judecătoreşti/arbitrale care vor fi iniţiate de antreprenori ca urmare a revendicărilor în cadrul proiectelor, degradarea lucrărilor deja executate, precum şi costuri suplimentare semnificative pentru refacerea lucrărilor degradate, costuri suplimentare rezultate din extinderea perioadei de execuţie, disconfort în trafic şi neasigurarea siguranţei rutiere,
    ţinând cont de faptul că prezenta ordonanţă de urgenţă priveşte un interes public general, deoarece implementarea măsurilor propuse conduce la asigurarea implementării în condiţii optime şi a finalizării proiectelor de infrastructură de interes naţional,
    având în vedere prevederile art. 21 din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul cărora s-a efectuat modificarea PNRR,
    ţinând cont că modificarea PNRR a fost generată de motive obiective care au avut la bază, pe de o parte, o serie de factori, precum creşterea preţurilor şi perturbării lanţului de aprovizionare, iar, pe de altă parte, circumstanţe neprevăzute şi întârzieri semnificative în implementare independente de voinţa statului român, inclusiv probleme legate de performanţă ale contractanţilor şi impedimente în calea progresului măsurilor care au făcut ca planificarea iniţială să fie impracticabilă,
    văzând necesitatea modificării unor măsuri pentru alternative mai bune, diminuării unor investiţii şi totodată eliminarea din componenta de grant a investiţiilor care înregistrează întârzieri în implementare, urmărindu-se redirecţionarea resurselor disponibile către obiectivele asumate prin PNRR şi eficientizarea utilizării sumelor pentru îndeplinirea acestora,
    luând în considerare că alocarea financiară pentru PNRR, anterior renegocierii, a fost de 28,5 miliarde de euro, din care 14,9 miliarde de euro sub formă de împrumuturi şi 13,6 miliarde de euro sub formă de granturi, acoperind 66 de reforme şi 113 investiţii (179 de măsuri) şi fiind structurat în jurul a 16 componente cu un conţinut total de 518 ţinte şi jaloane,
    văzând că bugetul actual al PNRR a fost diminuat, însumând un total de 21.410.527.593 euro,
    reţinând că modificarea PNRR a fost necesară în scopul asigurării continuităţii şi finalizării investiţiilor prevăzute în plan, astfel încât să se menţină ritmul de implementare cu încadrarea în termenul de finalizare a PNRR, şi văzând totodată necesitatea asigurării continuării finanţării prin alocarea sumelor aferente investiţiilor afectate de diminuarea bugetului PNRR modificat din bugetul de stat, în limita economiilor înregistrate în cadrul altor investiţii finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
    având în vedere urgenţa continuării investiţiilor care au fost afectate de diminuarea bugetului PNRR modificat,
    luând în considerare orizontul de timp determinat, respectiv 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 385 jaloane şi ţinte asociate investiţiilor-cheie şi reformelor majore aferente celor şase piloni principali stabiliţi prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont că lipsa reglementării unitare a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României, şi de faptul că elementele menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, coordonatorii de reforme şi/sau investiţii şi agenţiile de implementare, după caz, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pot constitui liste alcătuite din proiectele aferente contractelor, deciziilor/ordinelor de finanţare suspendate în temeiul art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, în vederea continuării implementării.
    (2) În vederea alcătuirii listelor prevăzute la alin. (1), coordonatorii de reforme şi/sau investiţii aprobă criteriile de selecţie a proiectelor prin act administrativ al conducătorului, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Listele prevăzute la alin. (1) includ proiecte ai căror indicatori reprezintă cel mult 10% din valoarea ţintelor, în limitele stabilite prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 17 noiembrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României. La stabilirea procentului de 10% se va lua în calcul valoarea ţintelor aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare pentru care s-a aprobat continuarea implementării prin memorandumurile aprobate în Guvern, în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.
    (4) Listele prevăzute la alin. (1) se aprobă de către Guvern prin memorandum iniţiat de coordonatorul de reformă şi/sau investiţie şi avizat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Finanţelor.
    (5) Memorandumul include următoarele:
    a) justificarea riscului neatingerii ţintelor şi jaloanelor asumate, cu prezentarea cauzelor obiective, în limita bugetului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.235/2022 privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/sau investiţii, cu modificările ulterioare;
    b) analiza impactului bugetar al includerii proiectelor din listă, cu detalierea surselor de finanţare;
    c) justificarea necesităţii continuării finanţării proiectelor, din perspectiva relevanţei economice, a maturităţii şi a contribuţiei la realizarea reformei sau investiţiei;
    d) prezentarea potenţialului impact financiar în cazul neîndeplinirii ţintelor şi jaloanelor, conform estimărilor agreate cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene;
    e) calendarul de implementare a proiectelor şi termenul de îndeplinire a rezultatelor în condiţiile prevăzute la art. II din Legea nr. 102/2024 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă.

    (6) După aprobarea memorandumului prevăzut la alin. (4), coordonatorii de reforme şi/sau investiţii notifică beneficiarii, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, cu privire la continuarea implementării proiectelor, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023.

    ART. II
    (1) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare suspendate în temeiul art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, care nu sunt cuprinse în memorandumul prevăzut la art. I alin. (4), se denunţă unilateral de către coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sau încetează, după caz, prin notificare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării acestuia, în condiţiile clauzelor contractuale aplicabile şi ale reglementărilor specifice privind gestionarea fondurilor PNRR.
    (2) Beneficiarii contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare prevăzuţi la alin. (1) pot solicita prin cereri de transfer cheltuielile angajate sau plătite, din cadrul contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare respective, cu excepţia celor aferente facturilor de avans, în termen de 10 zile de la data primirii notificării, iar coordonatorii de reforme şi/sau investiţii fac transferul/ autorizează sumele solicitate, după caz. Plăţile efectuate rămân cheltuieli definitive ale bugetelor din care s-a realizat plata, nefiind supuse recuperării de la beneficiari.
    (3) Beneficiarii contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare prevăzute la alin. (1) pot continua implementarea proiectelor din alte surse de finanţare legal constituite.

    ART. III
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu se mai pot iniţia şi aproba memorandumuri în conformitate cu prevederile art. 1-8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.

    ART. IV
    (1) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, încheiate cu beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi cu operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora şi/sau structurile de implementare, care au ca obiect finanţarea achiziţiei de produse şi/sau servicii, se denunţă unilateral de către coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sau încetează, după caz, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă, până la această dată, beneficiarii nu au iniţiat sau nu au finalizat procedurile de achiziţie publică de furnizare produse şi/sau servicii sau nu au parcurs etapa comunicării rezultatului procedurilor.
    (2) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, încheiate cu beneficiarii prevăzuţi la alin. (1), care au ca obiect finanţarea de lucrări, indiferent dacă au fost plătite cereri de transfer, se denunţă unilateral de către coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sau încetează, după caz, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în următoarele situaţii:
    a) dacă beneficiarii nu au iniţiat sau nu au finalizat procedurile de achiziţie publică de lucrări sau de proiectare şi lucrări;
    b) dacă beneficiarii au finalizat procedurile de achiziţie publică de lucrări, dar nu au emis ordinul de începere a lucrărilor.

    (3) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) şi (2) pot solicita prin cereri de transfer cheltuielile angajate sau plătite, din cadrul contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare respective, cu excepţia celor aferente facturilor de avans, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, iar coordonatorii de reforme şi/sau investiţii efectuează transferul sau autorizează sumele solicitate de beneficiari conform normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Plăţile efectuate anterior denunţării unilaterale, precum şi plăţile efectuate în condiţiile alin. (3) rămân cheltuieli definitive ale bugetelor din care s-a realizat plata, nefiind supuse recuperării de la beneficiari.
    (5) Ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale rămase de plată aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare denunţate unilateral sau încetate, după caz.
    (6) Creditele de angajament rezultate în urma dezangajărilor efectuate conform alin. (5) nu pot fi utilizate pentru angajarea de noi cheltuieli.
    (7) Beneficiarii contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare prevăzute la alin. (1) şi (2) pot continua implementarea proiectelor din alte surse de finanţare legal constituite.

    ART. V
    (1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii şi autoritate de management, să încheie cu beneficiarii acte adiţionale la contractele de finanţare ale proiectelor pentru care sursa de finanţare a fost modificată, fiind eliminate de la finanţare din PNRR şi care sunt eligibile în Programul Transport 2021-2027.
    (2) Contractele de finanţare încheiate în cadrul Programului Transport 2021-2027 pentru proiectele prevăzute la alin. (1) vor include cu titlu de cheltuieli eligibile şi plăţile efectuate în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2025 şi data aprobării Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 17 noiembrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României.
    (3) În vederea evitării dublei finanţări, plăţile efectuate din titlurile 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“ şi 61 „Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“, pentru proiectele prevăzute la alin. (1), în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2025 şi data aprobării Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 17 noiembrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, rămân cheltuieli ale bugetului de stat.
    (4) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este autorizat să dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale rămase de plată cu finanţare din PNRR.
    (5) Creditele de angajament rezultate în urma dezangajărilor efectuate conform alin. (4) nu pot fi utilizate pentru angajarea de noi cheltuieli.
    (6) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii să introducă în buget la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ proiectele prevăzute la alin. (1) ca proiecte noi, potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă pentru continuarea implementării corespunzătoare a proiectelor, cu încadrare în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Sumele aferente plăţilor prevăzute la alin. (3), declarate eligibile ca fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Transport 2021-2027, se încasează într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    (8) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol.
    (9) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a modifica sau de a iniţia modificarea, după caz, a actelor normative prin care au fost aprobate documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii, precum şi documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii şi notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C „Alte cheltuieli de investiţii“, care se finanţează, potrivit legii, din fonduri publice, cu respectarea art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, până la finalizarea proiectelor.
    (10) Includerea în buget şi încheierea contractelor de finanţare din Programul Transport 2021-2027 pentru proiectele eligibile prevăzute la alin. (1) nu este condiţionată de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (9).

    ART. VI
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Sănătăţii, cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii, să încheie cu beneficiarii acte adiţionale la contractele de finanţare ale proiectelor prevăzute în Memorandumul cu tema „Aprobare prealabilă a Guvernului privind transferul proiectelor finanţate din PNRR în finanţare din Programul Sănătate şi autorizarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru încheierea contractelor de finanţare cu încadrarea în sumele alocate în euro la nivelul Programului Sănătate 2021-2027, pentru finanţarea unor proiecte aferente componentei 12: Sănătate, investiţia: I2. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) şi prin realocarea sumelor necesare din cadrul Programului Educaţie şi ocupare 2021-2027“ pentru modificarea sursei de finanţare.
    (2) Ministerul Sănătăţii este autorizat să dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale rămase de plată cu finanţare din PNRR. Creditele de angajament rezultate în urma dezangajărilor efectuate nu pot fi utilizate pentru angajarea de noi cheltuieli.
    (3) Se autorizează Ministerul Sănătăţii să introducă în bugetul propriu sau, după caz, să majoreze creditele de angajament aprobate în anul 2025 la subdiviziunea 60.16 „Sume dezangajate asociate jaloanelor şi ţintelor din PNRR“ cu valoarea soldului angajamentelor legale emise în anii precedenţi şi neplătite la data de 31 decembrie 2024 prin modificarea angajamentelor legale aferente subdiviziunilor 60.04 „Transferuri din bugetul de stat către instituţii publice finanţate parţial sau integral din venituri proprii pentru derularea proiectelor din PNRR“ şi 60.05 „Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru susţinerea proiectelor aferente PNRR“.
    (4) Se autorizează Ministerul Sănătăţii să introducă modificările prevăzute la alin. (3) în anexele la bugetul propriu.
    (5) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea Ministerului Sănătăţii, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol.
    (6) Ministerul Sănătăţii comunică în termen de 5 zile lucrătoare Ministerului Finanţelor modificările efectuate potrivit prevederilor prezentului articol, concomitent cu transmiterea anexelor, însuşite de ordonatorul principal de credite.
    (7) Pentru creditele de angajament majorate potrivit alin. (3) se autorizează Ministerul Sănătăţii să încheie angajamente legale pe anul 2025 de pe noua subdiviziune bugetară şi să dezangajeze angajamentele legale încheiate în cursul anului 2025 pentru subdiviziunile 60.04 „Transferuri din bugetul de stat către instituţii publice finanţate parţial sau integral din venituri proprii pentru derularea proiectelor din PNRR“ şi 60.05 „Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru susţinerea proiectelor aferente PNRR“.
    (8) Se autorizează Ministerul Sănătăţii să efectueze modificările execuţiei aferente anului 2025 pentru proiectele prevăzute la alin. (1), de la subdiviziunile 60.04 „Transferuri din bugetul de stat către instituţii publice finanţate parţial sau integral din venituri proprii pentru derularea proiectelor din PNRR“ şi 60.05 „Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru susţinerea proiectelor aferente PNRR“ la subdiviziunea 60.16 „Sume dezangajate asociate jaloanelor şi ţintelor din PNRR“.
    (9) Beneficiarii proiectelor prevăzute la alin. (1) sunt autorizaţi să modifice în bugetele proprii şi în anexele la acestea creditele de angajament şi creditele bugetare potrivit actelor adiţionale încheiate potrivit aceluiaşi alineat, însuşite de ordonatorii principali de credite.
    (10) Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică beneficiarilor contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1).
    (11) Se autorizează Ministerul Sănătăţii să efectueze, pe parcursul anului 2025, virări de credite bugetare la subdiviziunea 60.16 „Sume dezangajate asociate jaloanelor şi ţintelor din PNRR“ pentru asigurarea necesarului de finanţare pentru proiectele prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii.

    ART. VII
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor sau Administraţia Fondului pentru Mediu, după caz, să încheie cu beneficiarii acte adiţionale la contractele de finanţare ale proiectelor prevăzute la alin. (3), care se regăsesc în anexele la Memorandumul cu tema „Posibilitatea finanţării din bugetul Fondului pentru mediu gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru acele proiecte care au înregistrat un progres fizic de până la 30% care nu se încadrează exclusiv în alocarea ţintelor/ jaloanelor aferente PNRR - componentele 1 şi 3 coordonate de MMAP“, aprobat în şedinţa de Guvern din data de 16 octombrie 2025, pentru modificarea sursei de finanţare.
    (2) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor este autorizat să dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale rămase de plată cu finanţare din PNRR. Creditele de angajament rezultate în urma dezangajărilor efectuate nu pot fi utilizate pentru angajarea de noi cheltuieli.
    (3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru proiectele prevăzute la alin. (1), sursa de finanţare o reprezintă bugetul Fondului pentru mediu, în condiţiile art. 13 alin. (1) lit. c) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate anual cu această destinaţie, astfel:
    a) componenta 1 - Managementul apei, investiţia 1 - Extinderea sistemelor de apă şi canalizare în aglomerări mai mari de 2.000 de locuitori echivalenţi, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2a din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) componenta 1 - Managementul apei, investiţia 2 - Colectarea apelor uzate în aglomerări mai mici de 2.000 de locuitori echivalenţi, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2a din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) componenta 1 - Managementul apei, investiţia 3 - Sprijinirea conectării populaţiei cu venituri mici la reţelele de alimentare cu apă şi canalizare existente, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2a din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 1.a - Înfiinţarea de centre de colectare cu aport voluntar, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2b din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României;
    e) componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 1.b - Construirea de insule ecologice digitalizate din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2b din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României;
    f) componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 1.c - Centre integrate de colectare separată pentru aglomerări urbane, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2b din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României;
    g) componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 1.d - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini obiectivele de reciclare din pachetul de economie circulară, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2b din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României;
    h) componenta 3 - Managementul deşeurilor, investiţia 2 - Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd şi al altor deşeuri agricole compostabile, din veniturile Fondului pentru mediu conform anexei 2b din bugetul de venituri şi cheltuieli, constituite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României.

    (4) Pentru proiectele prevăzute la alin. (3), TVA se suportă astfel:
    a) din Fondul pentru mediu, pentru proiectele prevăzute la lit. a)-c) şi h);
    b) din bugetul de stat, de la o poziţie distinctă, din bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, pentru proiectele prevăzute la lit. d)-f);
    c) de către beneficiarii proiectelor prevăzute la lit. g).


    ART. VIII
    (1) Continuarea implementării proiectelor prevăzute la art. VII alin. (3) lit. d)-f) se face de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
    (2) Continuarea implementării proiectelor prevăzute la art. VII alin. (3) lit. a)-c) şi h) se face prin Administraţia Fondului pentru Mediu.
    (3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor predă Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe bază de protocol de predare-primire, contractele de finanţare aferente proiectelor prevăzute la alin. (2), cererile de finanţare ale beneficiarilor, progresul tehnic al investiţiilor, precum şi întreaga documentaţie depusă.
    (4) Începând cu data semnării de către ambele părţi a protocolului prevăzut la alin. (3), Administraţia Fondului pentru Mediu se subrogă în drepturile şi obligaţiile Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi încheie acte adiţionale la contractele de finanţare pentru modificarea sursei de finanţare, precizarea sumei rămase de plată, durata de implementare, termenele de depunere a cererilor de plată, modalitatea de decontare a cheltuielilor eligibile şi de restituire a acestora, prioritizarea decontării cheltuielilor şi efectuarea plăţilor, procesul de monitorizare, precum şi orice alte clauze contrare finanţării din Fondul pentru mediu.

    ART. IX
    (1) Finanţarea proiectelor prevăzute la art. VII alin. (3) lit. d)-f) se realizează în baza contractelor de finanţare încheiate între Administraţia Fondului pentru Mediu, în calitate de finanţator, şi Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, în calitate de beneficiar.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, finanţarea proiectelor se realizează prin depunerea de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a cererilor de decontare.
    (3) Administraţia Fondului pentru Mediu virează sumele solicitate în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererilor de decontare în contul distinct de venituri ale bugetului de stat, deschis pe seama Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
    (4) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, să majoreze, la poziţii distincte, veniturile bugetului de stat, precum şi creditele bugetare prevăzute în bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor cu sumele virate de Administraţia Fondului pentru Mediu potrivit alin. (3).
    (5) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, să majoreze creditele de angajament prevăzute în bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor cu suma necesară implementării proiectelor, fără a depăşi valoarea totală a contractelor de finanţare menţionate în contractul prevăzut la alin. (1).
    (6) Se autorizează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor să detalieze, în termen de 5 zile lucrătoare, influenţele aprobate potrivit alin. (4) şi (5) în bugetul acestuia şi în anexele la acesta, să introducă proiectele în anexe şi să le comunice Ministerului Finanţelor.
    (7) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele rămase neutilizate, determinate ca diferenţă între veniturile încasate potrivit alin. (3) şi plăţile efectuate, se virează de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate într-un cont de disponibil deschis pe numele acestuia la Trezoreria Statului.
    (8) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (7) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului respectiv de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor în contul de venituri ale bugetului de stat prevăzut la alin. (3) urmând procedura prevăzută la alin. (4)-(6) şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    (9) În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea contractelor de finanţare, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor restituie sumele neutilizate din contul de venituri în care au fost încasate la Administraţia Fondului pentru Mediu, în contul de cheltuieli din care au fost virate iniţial, dacă restituirea se efectuează în anul în care au fost alocate sumele, sau potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care sumele se restituie în anul următor celui în care au fost alocate.

    ART. X
    (1) Continuarea implementării proiectelor prevăzute la art. VII alin. (3) lit. g), eliminate la finanţare din PNRR din cadrul investiţiei 1.d - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini obiectivele de reciclare din pachetul de economie circulară, se face de către Administraţia Fondului pentru Mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate anual cu această destinaţie.
    (2) Contractarea proiectelor prevăzute la art. VII alin. (3) lit. g), eligibile, care nu beneficiază de fonduri europene aferente PNRR, se face de către Administraţia Fondului pentru Mediu.
    (3) Perioada de implementare a proiectelor prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie la data de 31 decembrie 2029.
    (4) Pentru proiectele prevăzute la alin. (2), plăţile se vor efectua începând cu cel de-al doilea an de implementare a proiectului, astfel:
    a) maximum 40% din valoarea contractului de finanţare, în cel de-al doilea an de implementare;
    b) maximum 30% din valoarea contractului de finanţare, în cel de-al treilea an de implementare.

    (5) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1), Administraţia Fondului pentru Mediu încheie acte adiţionale la contractele de finanţare pentru modificarea sursei de finanţare, precizarea sumei rămase de plată, durata de implementare, termenele de depunere a cererilor de plată, modalitatea de decontare a cheltuielilor eligibile şi de restituire a acestora, prioritizarea decontării cheltuielilor şi efectuarea plăţilor, procesul de monitorizare, precum şi orice alte clauze contrare finanţării din Fondul pentru mediu.

    ART. XI
    (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Fondului pentru Mediu şi al Fondului pentru mediu se aprobă/rectifică, ţinând cont de dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Administraţia Fondului pentru Mediu finalizează sesiunile lansate, contractează şi finanţează proiectele aferente sesiunilor lansate sau în curs de lansare şi derulează noi sesiuni de lansare, în limita bugetului aprobat, ca urmare a implementării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. XII
    În anul 2026, ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să încheie acte adiţionale sau notificări, după caz, cu beneficiarii contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare aferente reformelor/ investiţiilor afectate integral sau parţial de modificarea componentei de asistenţă financiară conform Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 17 noiembrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României.

    ART. XIII
    (1) Coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sunt obligaţi să raporteze către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sumele care au făcut obiectul solicitărilor de fonduri şi virărilor în conturile de venituri ale bugetului de stat, pe codurile de identificare ale coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii, potrivit art. 19 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, aferente unor cheltuieli efectuate de către beneficiari în cadrul investiţiilor care nu se mai finanţează din componenta de asistenţă financiară nerambursabilă din cadrul PNRR.
    (2) Pe baza comunicărilor primite de la coordonatorii de reformă şi/sau investiţii se autorizează Autoritatea de Certificare şi Plată - structură organizatorică în cadrul Ministerului Finanţelor să depună până la 31 ianuarie 2026, la unităţile Trezoreriei Statului, cereri privind transferul sumelor comunicate potrivit alin. (1) din conturile de venituri prevăzute la art. 19 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în contul de disponibil prevăzut la art. 19 alin. (1^1) din acelaşi act normativ.
    (3) Cererea prevăzută la alin. (2) conţine următoarele informaţii: suma solicitată a fi virată, datele de identificare ale documentului de plată cu care s-a efectuat plata iniţial în conturile de venituri bugetare potrivit art. 19 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi elementele de identificare ale conturilor de venituri bugetare din care se realizează transferul şi cele ale contului de disponibil în care se va transfera suma respectivă.
    (4) Raportarea prevăzută la alin. (1) se realizează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. XIV
    În anul 2026, solicitările de fonduri şi virările în conturile de venituri ale bugetului de stat, pe codurile de identificare ale coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii, potrivit art. 19 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, vor conţine inclusiv modificările execuţiei intervenite pe parcursul anului 2025, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2025 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2025.

    ART. XV
    La articolul 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 773 din 19 august 2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Sesiunea de finanţare în cadrul Programului privind creşterea eficienţei energetice şi gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice, conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.057/2020 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind creşterea eficienţei energetice şi gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice, cu modificările ulterioare, aprobată prin Dispoziţia preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu nr. 719 din 20 octombrie 2023, se suspendă până la 31 decembrie 2026."


    ART. XVI
    (1) Pentru contractele/deciziile/ordinele de finanţare din domeniul cogenerării de înaltă eficienţă pentru care s-a aprobat continuarea implementării prin memorandumurile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, în cazul în care Comisia Europeană diminuează fondurile asociate reformelor şi/sau investiţiilor, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare, fără eliminarea investiţiei, sumele aferente fondurilor europene diminuate se suportă din bugetul de stat, sub formă de finanţare publică naţională, pentru îndeplinirea jaloanelor/ţintelor aferente.
    (2) Coordonatorul de reforme şi/sau investiţii este autorizat să încheie acte adiţionale la contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii prevăzuţi la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru diminuarea valorii alocate din fonduri europene nerambursabile/rambursabile în vederea încadrării în bugetul renegociat al investiţiei cu realocarea valorii diminuate din finanţare publică naţională.
    (3) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorul principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii este autorizat să modifice bugetul şi anexele, potrivit prevederilor prezentului articol, în condiţiile legii.
    (4) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre, ca urmare a modificărilor efectuate potrivit alin. (3).
    (5) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (2) modifică, în bugetele proprii şi în anexele acestora, creditele de angajament şi creditele bugetare, în conformitate cu actele adiţionale încheiate potrivit aceluiaşi alineat.

    ART. XVII
    La articolul 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021–2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Compania Naţională de Investiţii «C.N.I.» - S.A. poate fi partener în implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura spitalicească fără aplicarea unei proceduri de selecţie, în situaţia proiectelor transferate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României în Programul Sănătate. Cheltuielile din proiect aferente Companiei Naţionale de Investiţii «C.N.I.» - S.A. sunt cheltuieli neeligibile şi se suportă din bugetul liderului de parteneriat. Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii «C.N.I.» - S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acoperirea cheltuielilor realizate de C.N.I. se prevede o cotă în cuantum de 4% din valoarea devizului. Acest procent se aplică la valoarea situaţiilor de plată prezentate de antreprenor pentru a fi decontate periodic, conform stadiilor fizice realizate, şi se suportă din fonduri alocate din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii. Aceste sume constituie venituri proprii ale C.N.I."


    ART. XVIII
    La articolul 193 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2^5) se introduce un nou alineat, alin. (2^6), cu următorul cuprins:
    "(2^6) Prin excepţie de la prevederile alin. (2^1) şi (2^3), Compania Naţională de Investiţii «C.N.I.» - S.A. poate fi partener în implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura spitalicească fără aplicarea unei proceduri de selecţie, în situaţia proiectelor transferate din PNRR în Programul Sănătate. Cheltuielile din proiect aferente Companiei Naţionale de Investiţii «C.N.I.» - S.A. sunt cheltuieli neeligibile şi se suportă din bugetul liderului de parteneriat. Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii «C.N.I.» - S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acoperirea cheltuielilor realizate de C.N.I. se prevede o cotă în cuantum de 4% din valoarea devizului. Acest procent se aplică la valoarea situaţiilor de plată prezentate de antreprenor pentru a fi decontate periodic, conform stadiilor fizice realizate, şi se suportă din fonduri alocate din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii. Aceste sume constituie venituri proprii ale C.N.I."


    ART. XIX
    (1) Suma corespunzătoare finanţării publice naţionale reprezentând contribuţia proprie a beneficiarului obiectivului de investiţii „Sediu nou pentru Spitalul de Urgenţă «Prof. Dr. Dimitrie Gerota»“, virată potrivit art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39/2025 pentru asigurarea finanţării obiectivului de investiţii „Sediu nou pentru Spitalul de Urgenţă «Prof. Dr. Dimitrie Gerota»“, se utilizează de Spitalul de Urgenţă „Prof. Dr. Dimitrie Gerota“ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pentru continuarea finanţării obiectivului de investiţii.
    (2) Prevederile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39/2025 se aplică în mod corespunzător.

    ART. XX
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în cazul proiectelor finanţate prin PNRR ale căror contracte, decizii/ordine de finanţare sunt suspendate în temeiul art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025, pentru care beneficiarii prevăzuţi la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, au obţinut avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale pentru contractarea unui împrumut de la Ministerul Finanţelor din venituri din privatizare şi nu a fost semnată convenţia de împrumut din motive neimputabile beneficiarilor, hotărârea comisiei se revocă de îndată.
    (2) În vederea semnării convenţiei de împrumut cu Ministerul Finanţelor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată prin Legea nr. 185/2025, pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiarii prevăzuţi la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a transmite Ministerului Finanţelor notificarea primită de la coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.

    ART. XXI
    (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze, în anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la solicitarea ordonatorilor principali de credite, redistribuiri de credite de angajament şi credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, inclusiv din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, de la titlul 61 „Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“ la:
    a) titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 şi din Fondul de modernizare“;
    b) titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ aferent cadrului financiar 2021-2027;
    c) titlul 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“;
    d) titlul 61 „Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR“.

    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze, în anul 2025, redistribuiri de credite de angajament şi credite bugetare de la ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care înregistrează economii, la bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, în cadrul titlului 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“.
    (3) Ordonatorii principali de credite comunică în termen de 5 zile lucrătoare Ministerului Finanţelor modificările efectuate în anexele la bugetele acestora, însuşite de ordonatorul principal de credite.
    (4) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorilor principali de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prezentului articol.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Oana-Clara Gheorghiu
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Viceprim-ministru,
                    Monica Oancea-Szabo,
                    secretar de stat
                    p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale, interimar,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Dragoş-Nicolae Pîslaru
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ciprian-Constantin Şerban
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Diana-Anda Buzoianu
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Stela Firu,
                    secretar de stat
                    Ministrul energiei,
                    Bogdan-Gruia Ivan

    Bucureşti, 5 decembrie 2025.
    Nr. 72.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016