Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere adoptarea Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, prin care se stabilesc măsuri în domeniul bugetar de limitare a cheltuielilor publice la un nivel sustenabil şi care să asigure o corectare durabilă a deficitului excesiv,
ţinând cont de necesitatea stabilirii unui buget pentru anul 2026 care să aibă în vedere asigurarea funcţionării structurilor administraţiei publice locale şi a serviciilor destinate populaţiei, în special categoriilor vulnerabile,
luând în considerare faptul că mecanismul de finanţare de la bugetul de stat a serviciilor sociale după principiul „resursa financiară urmează beneficiarul“, care urma să se aplice începând cu anul 2026, conform prevederilor Legii nr. 100/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul asistenţei sociale, precum şi pentru completarea Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România şi pentru modificarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, nu a fost pilotat în anul 2025 şi, prin urmare, nu poate fi implementat, fiind necesară prorogarea implementării acestuia în vederea menţinerii în vigoare a prevederilor legale în baza cărora se fundamentează sumele alocate de la bugetul de stat pentru serviciile sociale descentralizate,
având în vedere faptul că există un număr de 5.670 de servicii sociale, dintre care 3.017 servicii sociale publice şi un număr de 2.653 de servicii sociale private care deţin licenţă de funcţionare, potrivit Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, la data de 10 septembrie 2025, şi care asigură servicii sociale pentru un număr de 130.293 de copii, persoane vârstnice, persoane cu dizabilităţi şi alte categorii vulnerabile atât în regim de zi, cât şi în regim rezidenţial,
luând în considerare faptul că în România rata riscului de sărăcie este de 19% în anul 2024, conform datelor Eurostat, şi că rata deprivării materiale în anul 2024, potrivit aceleiaşi surse de date, este de 23,2%, ceea ce ar însemna un număr de peste 4 milioane de persoane care ar avea nevoie de intervenţie din partea statului pentru satisfacerea nevoilor de bază ale vieţii zilnice, inclusiv prin acordarea de servicii sociale,
ţinând cont de faptul că în actualul context bugetar serviciile publice atât la nivel local, cât şi la nivel central sunt în imposibilitatea întăririi capacităţii administrative pentru a implementa noul mecanism de finanţare, se impun, pentru menţinerea echilibrului bugetar, prorogarea termenului de aplicare a mecanismului de finanţare a serviciilor sociale, introdus prin Legea nr. 100/2024, şi asigurarea în anul 2026 a finanţării serviciilor sociale ca şi în prezent, prin alocarea de sume defalcate pentru bugetele locale din taxa pe valoarea adăugată.
De asemenea, pentru menţinerea condiţiilor de siguranţă a beneficiarilor şi de legalitate a serviciilor sociale care se supun controlului, verificării şi monitorizării sunt necesare clarificări în materia definirii furnizorilor de servicii sociale, pentru evitarea situaţiilor de nerespectare a standardelor de calitate în care aceste servicii sociale se acordă.
Având în vedere semnalarea unor cazuri de acordare a serviciilor sociale de către persoane fizice care nu pot avea calitatea de furnizori de servicii sociale, conform prevederilor legale în vigoare, precum şi a unor cazuri de persoane fizice care găzduiesc persoane vârstnice în vederea întreţinerii şi îngrijirii, situaţii care pot conduce la încălcarea gravă a drepturilor fundamentale ale acestora, fiind necesară corelarea cu prevederile Legii nr. 197/2012, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora persoanele fizice nu pot obţine calitatea de furnizor de servicii sociale, iar nerespectarea obligaţiei de acordare a serviciilor sociale numai în baza licenţei de funcţionare constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit prevederilor art. 348 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere riscul dezvoltării unui model de îngrijire în care o singură persoană fizică încheie contracte de întreţinere, comodat sau închiriere cu mai multe persoane vârstnice, aflate în situaţii de vulnerabilitate extremă, fără protecţie legală adecvată şi fără garanţii privind respectarea drepturilor fundamentale şi excedând cadrul legal de acordare a serviciilor sociale,
având în vedere identificarea unor necorelări în ceea ce priveşte unele trimiteri în cuprinsul Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în forma republicată în luna ianuarie 2024, faţă de forma în vigoare în decembrie 2022, care pot conduce la interpretări eronate ale acesteia, în ceea ce priveşte evaluarea nevoilor persoanelor vârstnice şi stabilirea contribuţiei lunare pentru serviciile sociale de care beneficiază,
ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impun adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate putând avea consecinţe negative asupra capacităţii administrative executive şi asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp ce depăşeşte termenele pentru elaborarea bugetului pentru anul 2026,
luând în considerare faptul că, în absenţa unor reglementări care să asigure bază legală pentru fundamentarea bugetului destinat finanţării serviciilor sociale în anul 2026, peste 130.000 de persoane vulnerabile şi aproximativ 16.500 de angajaţi care asigură furnizarea serviciilor sociale nu vor mai beneficia de resurse financiare pentru furnizarea de servicii sociale şi plata salariilor personalului din aceste servicii sociale, generând alte situaţii de vulnerabilitate pentru a căror combatere vor trebui alocate resurse financiare suplimentare ce pot conduce şi mai mult la majorarea dezechilibrului bugetar.
Întrucât aspectele vizate constituie elemente care vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 20 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 37 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) persoane fizice autorizate sau persoane juridice de drept privat, cu sau fără scop lucrativ, care au prevăzută în actul de înfiinţare/statut acordarea de servicii sociale, aşa cum sunt clasificate în Nomenclatorul serviciilor sociale prevăzut la art. 34."
2. La articolul 37, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
"(4) Persoanele fizice nu pot avea calitatea de furnizor de servicii sociale.
(5) Persoanele fizice care încheie contracte în condiţiile prevăzute de art. 30 alin. (2) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările ulterioare, în scopul găzduirii sau, după caz, îngrijirii şi întreţinerii persoanei vârstnice, precum şi îngrijitorii informali nu au calitatea de furnizor de servicii sociale şi sunt supuse controlului în condiţiile art. 35 din legea menţionată."
3. La articolul 134, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2027, prin derogare de la prevederile art. 6 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, sumele alocate de la bugetul de stat ca finanţare pentru serviciile sociale se asigură prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, prin Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială, şi se fundamentează pe solicitările autorităţilor administraţiei publice locale.
..................
(4) Începând cu data de 1 ianuarie 2027, fundamentarea sumelor solicitate de la bugetul de stat de către autorităţile administraţiei publice locale, ca finanţare pentru serviciile sociale, se realizează în baza costurilor standard în vigoare, cu respectarea prevederilor art. 132 alin. (2)-(4)."
ART. II
Legea nr. 100/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul asistenţei sociale, precum şi pentru completarea Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România şi pentru modificarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 369 din 18 aprilie 2024, se modifică după cum urmează:
1. Articolul XII va avea următorul cuprins:
"ART. XII
(1) Prevederile art. 134 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se aplică de la data de 1 ianuarie 2027.
(2) Prevederile art. 134 alin. (12) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se aplică gradual, după cum urmează:
a) în procent de cel puţin 10% din standardul minim de cost, în anul 2027;
b) în procent de cel puţin 30% din standardul minim de cost, în anul 2028;
c) în procent de cel puţin 50% din standardul minim de cost, în anul 2029;
d) în procent de cel puţin 70% din standardul minim de cost, în anul 2030;
e) în procent de cel puţin 80% din standardul minim de cost, începând cu anul 2031."
2. Articolul XIII va avea următorul cuprins:
"ART. XIII
Prevederile art. 134 alin. (2), (4), (8) şi (9) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se aplică în anul 2026, prin excepţie de la prevederile art. XII alin. (1), numai în unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale pilot stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, după consultarea structurilor asociative ale unităţilor administrativ-teritoriale."
3. Articolul XV va avea următorul cuprins:
"ART. XV
(1) Până la data de 31 decembrie 2030, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia luării în evidenţă, realizării anchetelor sociale şi, după caz, întocmirii dispoziţiilor de stabilire a dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială pentru persoanele care au domiciliul în raza lor administrativ-teritorială şi care sunt beneficiari ai unităţilor de asistenţă socială pentru care asociaţiile, fundaţiile şi cultele recunoscute de lege primesc subvenţii de la bugetul de stat şi de la bugetele locale în baza prevederilor Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială, cu completările ulterioare.
(2) Pentru anul 2031 nu se mai organizează selecţii anuale pentru acordarea de subvenţii din bugetul de stat sau din bugetele locale, în baza Legii nr. 34/1998, cu completările ulterioare."
4. La articolul XVIII, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) La data de 31 decembrie 2031 se abrogă:
a) art. 139 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 20 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 27 ianuarie 1998, cu completările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 1.153/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 28 noiembrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare."
5. Articolul XXI va avea următorul cuprins:
"ART. XXI
În vederea aplicării prevederilor art. 134 din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, începând cu anul 2027 se suplimentează cu 100 numărul maxim de posturi finanţate de la bugetul de stat, aprobat pentru funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi agenţiilor pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 151/2012 privind aprobarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. III
Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 29 august 2024, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) În vederea acordării asistenţei sociale şi întocmirii planului de intervenţie, respectiv a planului individualizat de îngrijire şi asistenţă, evaluarea persoanei vârstnice se realizează cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (1) şi (2) din prezenta lege, precum şi ale art. 44, 47, 48, 50, art. 103^1 alin. (3) - (6) şi art. 103^3 alin. (4) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare."
2. La articolul 11, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Costul mediu lunar al serviciului social şi acoperirea valorii integrate a contribuţiei lunare se stabilesc cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 26."
3. La articolul 30, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Persoana vârstnică este asistată, la cererea acesteia sau din oficiu, după caz, de un reprezentant al autorităţii tutelare/instanţei de tutelă, în vederea încheierii oricărui act translativ de proprietate, având ca obiect bunuri proprii, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale, precum şi în vederea încheierii contractelor de locaţiune/comodat cu persoane fizice, în scopul găzduirii, precum şi întreţinerii şi îngrijirii acesteia."
4. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
"ART. 35
(1) O persoană fizică poate încheia contracte de locaţiune/comodat în scopul găzduirii sau contracte în vederea întreţinerii şi îngrijirii, prevăzute la art. 30 alin. (2), cu cel mult o persoană vârstnică/un cuplu de persoane vârstnice, cu excepţia membrilor familiei sau a rudelor până la gradul al IV-lea inclusiv.
(2) Contractele încheiate cu nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1) se supun prevederilor art. 1.247 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Serviciul public de asistenţă socială şi agenţia teritorială pentru plăţi şi inspecţie socială au obligaţia de a verifica orice sesizare cu privire la persoanele vârstnice găzduite de persoane fizice, în vederea întreţinerii şi îngrijirii.
(4) În situaţia în care în urma verificărilor prevăzute la alin. (3) se identifică cazurile prevăzute la art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 16/2018, cu modificările şi completările ulterioare, inspectorii sociali au obligaţia de a sesiza organele de urmărire penală."
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Petre-Florin Manole
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Marin Ţole,
secretar de stat
Bucureşti, 5 decembrie 2025.
Nr. 70.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: