Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 68 din 7 iulie 2023  pentru aprobarea şi finanţarea Programului naţional pentru dezvoltarea producţiei interne  de produse şi materiale de construcţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 68 din 7 iulie 2023 pentru aprobarea şi finanţarea Programului naţional pentru dezvoltarea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 624 din 7 iulie 2023
    Având în vedere obiectivul fundamental din Programul de guvernare 2023-2024 de intensificare a investiţiilor publice şi de absorbţie a fondurilor europene alocate României prin Cadrul financiar 2021-2027 şi prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă,
    luând în considerare importanţa deosebită a sectorului de construcţii în realizarea proiectelor de investiţii şi în asigurarea unei creşteri economice sustenabile, sector care contribuie din ce în ce mai mult la crearea produsului intern brut,
    ţinând cont că efectul de propagare în economie şi cu deosebire în activităţile industriale care asigură bunuri intermediare şi materiale de construcţii nu s-a reflectat în mod corespunzător în producţia internă, cererea internă suplimentară fiind acoperită cu preponderenţă de import,
    în condiţiile în care în anul 2022 valoarea adăugată brută din construcţii s-a majorat cu 11,2%, în cazul ramurilor industriale care asigură 41% din consumul intermediar al construcţiilor, respectiv „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice“ şi „Industria metalurgică“, importul acoperă circa jumătate din cererea internă de astfel de produse, din care cauză cifra de afaceri din cele două ramuri a fost în scădere în anul 2022,
    în circumstanţele excepţionale actuale de manifestare internă şi internaţională a unor crize multiple, generate, în principal, de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, întreprinderile producătoare de materiale de construcţii se confruntă cu majorări semnificative de costuri ce afectează performanţele acestora şi posibilităţile de creditare pentru creşterea producţiei în raport cu necesităţile sectorului de construcţii, cu impact direct în majorarea importurilor şi a deficitului comercial.
    Având în vedere, de asemenea, că o viitoare implicare a constructorilor români în refacerea clădirilor şi infrastructurii din Ucraina ar fi mult mai benefică dacă s-ar baza pe produse şi materiale de construcţii din producţie internă, şi nu din import,
    considerând că elementele situaţiei de criză actuale, precum şi deficitul comercial extrem de ridicat din domeniul materialelor de construcţii conturează o situaţie excepţională, se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze stimularea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii prin sprijinirea investiţiilor.
    În lipsa aprobării Programului naţional pentru dezvoltarea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii, care se propune prin prezenta ordonanţă de urgenţă, investiţiile asumate prin Programul de guvernare 2023-2024 pentru care există fonduri publice şi fonduri europene nerambursabile ar fi în pericol să nu fie realizate, iar deficitul comercial al României generat de creşterea volumului de lucrări de construcţii ar deveni nesustenabil.
    Este necesar ca statul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat, aşa cum se prevede în Programul naţional pentru dezvoltarea producţiei interne de materiale de construcţii, pentru a atenua dezechilibrele macroeconomice şi pentru a asigura o creştere economică sustenabilă, care să se reflecte în creşterea locurilor de muncă şi în majorarea veniturilor populaţiei.
    În considerarea faptului că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare 2023-2024, şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Se aprobă Programul naţional pentru dezvoltarea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii „CONSTRUCTPLUS“, denumit în continuare Programul, având ca obiect susţinerea financiară a investiţiilor private pentru înfiinţarea şi/sau dezvoltarea capacităţilor de producţie pentru produse şi materiale de construcţii.

    ART. 2
    (1) În baza Programului se instituie o schemă de ajutor de stat care are în vedere dezvoltarea regională şi este elaborată în baza Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament.
    (2) Modificarea legislaţiei europene în domeniul ajutorului de stat în baza căreia se instituie prezenta schemă de ajutor de stat determină modificarea corespunzătoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    CAP. II
    Definiţii, obiectivele Programului, modalităţi de finanţare
    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. active corporale - activele asociate investiţiei reprezentate de construcţii de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcţii şi/sau instalaţii tehnice, maşini şi echipamente, precum şi altele asemenea;
    2. active necorporale - activele amortizabile asociate investiţiei care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;
    3. activitate identică sau similară - activitatea care face parte din aceeaşi clasă, cod numeric de patru cifre, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, a doua revizuire CAEN Rev.2;
    4. achiziţia de active în condiţii de piaţă - modalitate de achiziţionare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoaşterea reciprocă, transparenţa, proporţionalitatea şi eficienţa utilizării fondurilor;
    5. ajutoare regionale pentru investiţii - ajutoare regionale acordate pentru o investiţie iniţială sau pentru o investiţie iniţială în favoarea unei noi activităţi economice;
    6. data acordării ajutorului de stat - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului respectiv, data semnării acordului de finanţare;
    7. demararea investiţiei - fie demararea lucrărilor de construcţie în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, oricare dintre acestea survine primul; cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;
    8. diversificarea producţiei unei unităţi existente - obţinerea de produse care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depăşească cu cel puţin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exerciţiul financiar ce precedă începerea lucrărilor;
    9. exerciţiu financiar încheiat - exerciţiul financiar pentru care întreprinderea are situaţii financiare depuse şi aprobate conform prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    10. finalizarea investiţiei - data stabilită de furnizor în acordul de finanţare;
    11. furnizorul ajutorului de stat - Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului;
    12. intensitatea ajutorului de stat - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    13. investiţie iniţială - investiţie în active corporale şi necorporale legată de una sau mai multe dintre următoarele activităţi: înfiinţarea unei unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate;
    14. investiţie iniţială pentru o nouă activitate economică - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de una dintre următoarele activităţi sau de ambele: înfiinţarea unei noi unităţi sau diversificarea activităţii unei unităţi, cu condiţia ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfăşurată anterior în unitatea respectivă;
    15. întreprinderi mici şi mijlocii - acele întreprinderi care se încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei I la Regulament;
    16. întreprindere mare - întreprinderea care nu îndeplineşte criteriile pentru încadrarea în definiţia IMM-urilor;
    17. întreprindere în activitate - întreprinderea care desfăşoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi de la data înregistrării cererii pentru finanţare şi are situaţii financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat;
    18. întreprindere în dificultate - întreprindere care se află cel puţin în una din situaţiile următoare, astfel cum este prevăzut la art. 2 pct. 18 din Regulament:
    a) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, alta decât un IMM care există de cel puţin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi prevăzute în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    b) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât un IMM care există de cel puţin 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi prevăzute în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor de stat pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    e) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului EBITDA, Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, respectiv profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare, se situează sub valoarea 1,0;


    19. întreprindere nou-înfiinţată - întreprinderea înfiinţată în anul înregistrării cererii pentru finanţare sau întreprinderea care nu a desfăşurat/a desfăşurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;
    20. perioadă de monitorizare a investiţiei - perioada de 5 ani ulterioară anului finalizării investiţiei de către întreprinderi mari şi de 3 ani de către IMM-uri;
    21. proiect mare de investiţii - o investiţie iniţială cu costuri eligibile care depăşesc 50 milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data acordării ajutorului de stat;
    22. proiect unic de investiţii - orice investiţie iniţială demarată de acelaşi beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiţie care beneficiază de ajutor în aceeaşi regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv judeţ;
    23. relocare - transferul unei activităţi identice sau similare sau al unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind SEE, unitatea iniţială, către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor de stat, unitatea care beneficiază de ajutor de stat. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor de stat au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din SEE;
    24. valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiţii, calculată conform formulei:
    valoarea ajustată a ajutoarelor = R \'d7 (A + 0,50 \'d7 B + 0 \'d7 C),
    unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepţia intensităţii majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri; A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro şi 110 milioane euro, iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.



    ART. 4
    (1) Obiectivul Programului prin care se asigură susţineri financiare este dezvoltarea regională şi urmăreşte:
    a) reducerea deficitului comercial provenit din importul de materiale de construcţii;
    b) stimularea investiţiilor în judeţele mai puţin dezvoltate;
    c) creşterea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii.

    (2) În vederea îndeplinirii obiectivului prevăzut la alin. (1), prin Program se finanţează următoarele tipuri de investiţii:
    a) investiţie iniţială, astfel cum este definită la art. 3 pct. 13;
    b) investiţie iniţială pentru o nouă activitate economică circumscrisă obiectivelor Programului, astfel cum este definită la art. 3 pct. 14.


    ART. 5
    (1) Susţinerea financiară a tipurilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (2) constă din ajutor de stat regional nerambursabil.
    (2) Ajutorul de stat regional nerambursabil acordat în baza prezentei scheme este de maximum 50 milioane de euro, dar nu mai mult de 75% din valoarea investiţiei şi fără a depăşi intensitatea maximă a ajutoarelor de stat prevăzută în Harta regională autorizată de Comisia Europeană prin Decizia C (2021) 9750 final din 20.12.2021, cu completările ulterioare, şi aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiţii iniţiale, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Harta Regională pentru România.
    (3) Beneficiarii ajutorului de stat regional nerambursabil în cadrul Programului trebuie să asigure o contribuţie financiară de cel puţin 25% din costurile eligibile totale ale proiectului de investiţie, din resurse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public, cu respectarea regulilor privind intensitatea ajutorului de stat prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta schemă.
    (4) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.

    CAP. III
    Eligibilitate
    ART. 6
    (1) Investiţiile realizate de beneficiari în cadrul Programului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
    a) să fie considerate investiţii iniţiale, respectiv investiţii iniţiale în favoarea unei noi activităţi economice, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 13 şi 14 şi în condiţiile menţionate la art. 18;
    b) să îşi demonstreze eficienţa economică raportat la obiectivele schemei de ajutor de stat şi viabilitatea pe perioada implementării investiţiei, respectiv 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari şi 3 ani în cazul IMM-urilor;
    c) să îndeplinească indicatorii cantitativi şi calitativi stabiliţi prin Ghidul solicitantului aprobat prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
    d) să fie realizate în domeniile de activitate eligibile, aşa cum sunt acestea definite în anexa nr 1.

    (2) Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele/domeniile eligibile, cât şi în alte sectoare/domenii poate beneficia de finanţare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi.

    ART. 7
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile fără T.V.A. aferente realizării, respectiv achiziţionării, după caz, de active corporale şi necorporale;
    (2) Activele corporale şi necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pentru atingerea obiectivelor investiţiei pentru care s-a solicitat finanţarea;
    b) să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de ajutor de stat şi să rămână asociate investiţiei pentru care s-a acordat finanţarea pe o perioadă de minimum 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari si 3 ani în cazul IMM-urilor;
    c) să fie achiziţionate în condiţii de piaţă.

    (3) Activele corporale şi necorporale achiziţionate trebuie să fie noi, cu excepţia celor pentru IMM-uri. Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situaţii:
    a) în cazul terenurilor şi clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puţin timp de 5 ani de la data preconizată de finalizare a investiţiei pentru întreprinderile mari şi cel puţin timp de 3 ani în cazul IMM-urilor;
    b) în cazul închirierii de instalaţii sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar şi trebuie să conţină obligaţia ca beneficiarul ajutorului de stat să achiziţioneze activul la data la care expiră contractul.

    (4) Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiţii dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul de stat;
    b) trebuie să fie amortizabile;
    c) trebuie să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu cumpărătorul;
    d) trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor de stat şi trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de stat pe o perioadă de minimum 5 ani sau de 3 ani în cazul IMM-urilor.

    (5) Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%.

    ART. 8
    Investiţia trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puţin 3 ani de la finalizarea investiţiilor. Această condiţie nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament care a devenit depăşit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.

    ART. 9
    Întreprinderea solicitantă confirmă că în cei 2 ani anteriori datei cererii de ajutor de stat nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul de stat şi oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul de stat.

    ART. 10
    Beneficiarii sunt persoane juridice de drept privat, respectiv întreprinderi înregistrate în scop fiscal în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    Pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanţare, următoarele criterii de eligibilitate:
    a) se angajează să realizeze o investiţie iniţială în România, în unul din domeniile CAEN prevăzute în anexa nr. 1;
    b) nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“, aşa cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 18;
    c) nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii, dacă nu au planuri de restructurare şi reeşalonare a plăţilor;
    d) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate şi ajutorul a fost recuperat, inclusiv dobânda aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;
    e) nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii pentru finanţare şi, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul;
    f) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 12
    (1) Întreprinderile în activitate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanţare, criteriile prevăzute la art. 11, precum şi următoarele criterii de eligibilitate:
    a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciţii financiare încheiate;
    b) au capitalurile proprii pozitive în ultimul exerciţiu financiar încheiat;
    c) au capital social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;
    d) nu aparţin unor acţionari/asociaţi care deţin sau au deţinut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanţare o altă întreprindere înregistrată conform dispoziţiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară sau a desfăşurat activitatea pentru care solicită finanţare.

    (2) Întreprinderile nou-înfiinţate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei, dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanţare, criteriile prevăzute la art. 11, precum şi următoarele criterii de eligibilitate:
    a) au capital social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;
    b) nu aparţin unor acţionari/asociaţi care deţin sau au deţinut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanţare o altă întreprindere înregistrată conform dispoziţiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară sau a desfăşurat activitatea pentru care solicită finanţare.

    (3) Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante. Asigurarea respectării condiţionalităţilor prevăzute în Recomandarea (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 se realizează pe baza instrucţiunilor prevăzute în Ghidul solicitantului.

    CAP. IV
    Intensitatea ajutorului de stat
    ART. 13
    Valoarea ajutorului de stat poate fi majorată cu 5-10 procente dacă investiţia este localizată în mediul rural sau în unul din ultimele 10 judeţe după PIB/locuitor, cu respectarea Hărţii Regionale pentru România.

    ART. 14
    (1) Ajutorul de stat se acordă în baza prezentei scheme în limita intensităţilor maxime prevăzute în anexa nr. 2, raportat la valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiţii.
    (2) Intensităţile maxime majorate ale ajutoarelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii nu se aplică ajutoarelor acordate pentru proiectele mari de investiţii.
    (3) Majorările prevăzute la alin. (2) nu se aplică ajutoarelor acordate pentru proiectele mari de investiţii.
    (4) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele mari de investiţii se calculează conform formulei pentru valoarea ajustată a ajutoarelor, prevăzută la art. 3 pct. 24.
    (5) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele ce nu depăşesc 50 de milioane de euro se calculează pe baza intensităţii maxime prevăzute în anexa nr. 2, ţinându-se cont şi de majorările pentru IMM-uri prevăzute la art. 13, şi a valorii totale a costurilor eligibile.
    (6) Prevederile alin. (4) se aplică şi în cazul proiectelor unice de investiţii ce intră în categoria proiectelor mari de investiţii.
    (7) Un proiect unic de investiţii nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă corespunzătoare pentru proiectele mari de investiţii.

    ART. 15
    Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de stat exprimat în euro se utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data acordării ajutorului de stat.

    ART. 16
    (1) Pentru a stabili dacă nivelul şi intensitatea ajutorului de stat de care beneficiază o întreprindere se încadrează în limitele maxime prevăzute la art. 14 şi în anexa nr. 2, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiţia şi întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.
    (2) Ajutoarele de stat acordate în baza schemei pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat sau de minimis ce vizează alte costuri eligibile identificabile diferite.
    (3) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, dar numai în cazul în care un astfel de cumul nu are drept rezultat depăşirea limitelor maxime prevăzute la art. 14 şi în anexa nr. 2.
    (4) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate şi un nivel al ajutorului care depăşesc limitele maxime prevăzute la art. 14 şi în anexa nr. 2.

    CAP. V
    Acordarea ajutorului de stat şi menţinerea investiţiei
    ART. 17
    (1) Prin prezenta schemă, ajutorul de stat se acordă pentru realizarea unei investiţii iniţiale sau a unei investiţii iniţiale pentru o nouă activitate economică, după caz, în legătură cu activităţi economice derulate în sectoarele de activitate prevăzute în anexa nr. 1, în condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3).
    (2) În cazul IMM-urilor, ajutorul de stat se acordă pentru realizarea unei investiţii iniţiale, astfel definită la art. 3 pct. 13, în toate regiunile României, cu excepţia municipiului Bucureşti şi a localităţilor din judeţul Ilfov care nu sunt enumerate în anexa nr. 2.
    (3) În cazul întreprinderilor mari, ajutorul de stat se acordă:
    a) pentru realizarea unei investiţii iniţiale, astfel definită la art. 3 pct. 13, în toate regiunile României, cu excepţia municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, respectiv
    b) doar pentru realizarea unei investiţii iniţiale pentru o nouă activitate economică, astfel definită la art. 3 pct. 14, în localităţile din judeţul Ilfov prevăzute în anexa nr. 2.


    ART. 18
    (1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obţină un acord pentru finanţare din partea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (2) În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiţia anterior depunerii cererii pentru finanţare, întreaga investiţie nu este eligibilă pentru acordarea ajutorului de stat în baza prezentei scheme.
    (3) Mecanismul aferent obţinerii acordului de finanţare se aprobă prin Ghidul solicitantului.
    (4) În acordul de finanţare vor fi indicate în mod expres beneficiarul ajutorului, cuantumul şi tipul ajutorului acordat în baza prezentei scheme.

    ART. 19
    Întreprinderea are obligaţia de a menţine în stare de funcţionare investiţia iniţială sau investiţia iniţială pentru o nouă activitate economică, după caz, realizată prin finanţare acordată în baza prezentei scheme, pentru o perioadă de 5 ani de la data finalizării acesteia, în cazul întreprinderilor mari, şi de 3 ani în cazul IMM-urilor.

    ART. 20
    (1) Pe parcursul realizării investiţiei şi pe o perioadă de 5 ani de la data finalizării acesteia, orice modificare a adresei locaţiei unde este efectuată investiţia este permisă doar pe teritoriul aceleaşi regiuni. Modificarea se notifică Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului printr-o adresă însoţită de certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului, în care se menţionează noua locaţie, actul de deţinere a locaţiei, precum şi valabilitatea acestuia.
    (2) Mutarea locaţiei într-o altă regiune, diferită de regiunea în care întreprinderea a beneficiat de ajutor de stat, atrage revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea în integralitate a ajutorului de stat acordat.

    CAP. VI
    Bugetul Programului, numărul de beneficiari şi mecanismul de plată şi de revocare a acordului pentru finanţare
    ART. 21
    (1) Programul aprobat prin prezenta ordonanţă de urgenţă este un program multianual, respectiv pentru perioada 2023-2026, şi este gestionat de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (2) Acordarea ajutoarelor de stat se realizează cu încadrarea în creditele de angajament pentru perioada 2023-2026 şi creditele bugetare pentru perioada 2024-2029, aprobate prin legile bugetare anuale, prin bugetul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (3) Suma alocată Programului este echivalentul în lei al sumei de 596 milioane euro.
    (4) Suma alocată pentru anul 2023 este echivalentul în lei al sumei de 149 milioane euro, astfel pentru anul curent sunt necesare doar credite de angajament.
    (5) Virarea efectivă a ajutorului de stat se realizează prin rambursarea cheltuielilor efectuate de către beneficiar în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă.
    (6) Ultima cerere de plată transmisă Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului nu va depăşi data de 31 decembrie 2028.
    (7) Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 30.

    ART. 22
    (1) Se pot emite acorduri pentru finanţare, în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat şi a Hărţii Regionale pentru România, în limita bugetului anual alocat schemei.
    (2) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2024-2029, în baza acordurilor pentru finanţare emise, în limita bugetului alocat schemei.
    (3) Mecanismul de plată al ajutorului de stat se stabileşte prin Ghidul solicitantului.

    ART. 23
    (1) Revocarea acordului pentru finanţare şi/sau recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (2) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către Ministerul Economiei, Antrenoriatului şi Turismului conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi ale Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare.
    (4) Situaţiile şi mecanismul privind revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea ajutorului de stat plătit se stabilesc prin Ghidul solicitantului.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 24
    (1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului publică pe site-ul său textul integral al schemei de ajutor de stat, anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, data de la care se pot înregistra cereri pentru finanţare şi bugetul anual alocat Programului, data epuizării bugetului anual, respectiv a bugetului total alocat, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, precum şi informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament pentru fiecare ajutor de stat individual care depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro.
    (2) În termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului informează, prin Consiliul Concurenţei, Comisia Europeană asupra intrării în vigoare a prezentului Program.
    (3) Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termenul stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestui Program.
    (4) Beneficiarii de ajutoare de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.

    ART. 25
    (1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului păstrează înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru toate proiectele de investiţii în cadrul Programului. Aceste înregistrări, care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor de stat în baza schemei de ajutor de stat.
    (2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data semnării acordului pentru finanţare toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în baza schemei de ajutor de stat.
    (3) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform schemei, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.
    (4) Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligaţia de a înregistra schema în Registrul ajutoarelor de stat, denumit în continuare RegAS, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (5) Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligaţia de a înregistra în RegAS acorduri de finanţare, plăţile realizate în cadrul acestora, eventualele obligaţii de rambursare şi rambursări efective aferente acestora, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz.

    ART. 26
    Furnizorul asigură publicarea schemei şi a informaţiilor prevăzute în anexa II la Regulament pe site-ul propriu.

    ART. 27
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 7 iulie 2023.
    Nr. 68.
    ANEXA 1

    Lista sectoarelor de activitate eligibile

┌────┬─────────────────────────────────┐
│CAEN│Denumire │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea altor elemente de │
│1623│dulgherie şi tâmplărie, pentru │
│ │construcţii; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea articolelor din │
│2223│material plastic pentru │
│ │construcţii; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2312│Prelucrarea şi fasonarea sticlei │
│ │plate; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2331│Fabricarea plăcilor şi dalelor │
│ │din ceramică; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea cărămizilor, ţiglelor │
│2332│şi a altor produse pentru │
│ │construcţii, din argilă arsă; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2342│Fabricarea de obiecte sanitare │
│ │din ceramică; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2351│Fabricarea cimentului; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2352│Fabricarea varului şi ipsosului; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2361│Fabricarea produselor din beton │
│ │pentru construcţii; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2362│Fabricarea produselor din ipsos │
│ │pentru construcţii; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2363│Fabricarea betonului; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2364│Fabricarea mortarului; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2369│Fabricarea altor articole din │
│ │beton, ciment şi ipsos; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2370│Tăierea, fasonarea şi finisarea │
│ │pietrei; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2399│Fabricarea altor produse din │
│ │minerale nemetalice, n.c.a.; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea de construcţii │
│2511│metalice şi părţi componente ale │
│ │structurilor metalice; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2512│Fabricarea de uşi şi ferestre din│
│ │metal; │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2732│Fabricarea altor fire şi cabluri │
│ │electrice şi electronice │
└────┴─────────────────────────────────┘



    ANEXA 2

    Intensităţile maxime ale ajutoarelor de stat regionale acordate întreprinderilor mari

┌────────────┬───────────────┬────────────┐
│Regiunea │Judeţele │Intensitatea│
│ │componente │maximă % │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Bihor │40% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Bistriţa-Năsăud│50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Cluj │40% │
│Nord-Vest ├───────────────┼────────────┤
│ │Maramureş │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Satu Mare │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Sălaj │50% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Alba │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Braşov │40% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Covasna │40% │
│Centru ├───────────────┼────────────┤
│ │Harghita │40% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Mureş │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Sibiu │40% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Bacău │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Botoşani │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Iaşi │50% │
│Nord-Est ├───────────────┼────────────┤
│ │Neamţ │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Suceava │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Vaslui │60% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Brăila │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Buzău │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Constanţa │50% │
│Sud-Est ├───────────────┼────────────┤
│ │Galaţi │70% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Vrancea │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Tulcea │60% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Argeş │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Călăraşi │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Dâmboviţa │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│Sud-Muntenia│Giurgiu │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Ialomiţa │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Prahova │70% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Teleorman │60% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Dolj │70% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Gorj │70% │
│Sud-Vest ├───────────────┼────────────┤
│Oltenia │Mehedinţi │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Olt │60% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Vâlcea │60% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Arad │30% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Caraş-Severin │40% │
│Vest ├───────────────┼────────────┤
│ │Hunedoara │50% │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Timiş │30% │
├────────────┼───────────────┼────────────┤
│ │Ilfov parţial: │ │
│ │Ciorogârla, │ │
│ │Domneşti, │ │
│ │Clinceni, │ │
│ │Cornetu, │ │
│ │Bragadiru, │35% │
│ │Dărăşti-Ilfov, │ │
│ │Jilava, 1 │ │
│ │Decembrie, │ │
│ │Copăceni, Vidra│ │
│ │şi Berceni │ │
│ ├───────────────┼────────────┤
│ │Ilfov parţial: │ │
│Ilfov │Periş, │ │
│ │Ciolpani, │ │
│ │Snagov, Gruiu, │ │
│ │Nuci, │ │
│ │Grădiştea, │ │
│ │Petrăchioaia, │ │
│ │Dascălu, Moara │45% │
│ │Vlăsiei, │ │
│ │Baloteşti, │ │
│ │Corbeanca, │ │
│ │Buftea, │ │
│ │Chitila, Glina,│ │
│ │Cernica, │ │
│ │Dobroeşti şi │ │
│ │Pantelimon │ │
└────────────┴───────────────┴────────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016