Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 30 iunie 2023  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 30 iunie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 604 din 30 iunie 2023
    Având în vedere situaţia economică nu doar din România, ci şi la nivel european şi mondial, reprezentată de creşterea preţurilor şi neredresarea climatului economic, care a determinat ca operatorii economici să opereze pe o piaţa lipsită de predictibilitate şi în care nu doar preţurile la materiale de construcţii necesare realizării investiţiilor sau preţul materialelor de bază, cum ar fi cel al agregatelor, combustibilului, energiei, oţelului, fierului, sunt fluctuante sau cu tendinţe de creştere, ci şi relaţiile comerciale dintre producători, subcontractori, furnizori, prestatori şi antreprenori sunt dificil de gestionat şi instabile,
    luând în considerare faptul că operatorii economici nu au continuitate în procurarea materialelor de construcţii sau materialelor de bază necesare pentru realizarea obiectivelor la preţuri rezonabile şi predictibile sau comparabile cu preţurile practicate în anul 2021, iar firmele sunt mai vulnerabile şi mai expuse din punct de vedere financiar,
    ţinând cont de faptul că toate contractele majore de investiţii semnate începând cu anul 2020 conţin prevederi contractuale referitoare la formulele de ajustare a preţurilor prevăzute de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, iar ulterior semnării acestora, prin intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, contractele majore de investiţii beneficiază şi de aplicarea acestor prevederi, dar numai până la atingerea pragului de 50% impus prin Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere faptul că prin modificările aduse de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2023 pentru stabilirea unor măsuri necesare optimizării procesului de implementare a proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, asupra Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, şi prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, s-a stabilit că după atingerea pragului maxim de 50% din preţul iniţial al contractelor impus de prevederile legale, la solicitarea contractanţilor, să se poate reveni la aplicarea formulei de ajustare iniţială prevăzută în contract,
    ţinând seama de faptul că prin reîntoarcerea la formula iniţială existentă în contract coroborat cu aplicarea indicilor INS existenţi în prezent se va asigura o ajustare a preţurilor de aproximativ 33-38%, care este cu mult sub creşterea reală de piaţă a materialelor de construcţie şi a materialelor necesare finalizării investiţiilor care încă se menţine la peste 65% faţă de valorile incluse în contractele existente, iar mai mult decât atât nici inflaţia nu a atins în prezent praguri rezonabile şi comparabile cu cele din anul 2021,
    luând în considerare că formula de ajustare prevăzută în contractul iniţial nu acoperă creşterea reală din piaţă,
    ţinând seama de faptul că formula de ajustare adaptată realităţii care a fost introdusă prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, îşi încetează aplicabilitatea după epuizarea pragului de 50%, iar, pe cale de consecinţă, în contractele de lucrări aflate în derulare, restul rămas de executat până la recepţia la terminarea lucrărilor rămâne neajustabil pe formula adaptată realităţii, prin epuizarea pragului, putându-i-se aplica doar formula iniţială, formulă care nu permite aprovizionarea cu materiale astfel încât să fie duse la bun sfârşit contractele de lucrări,
    având în vedere necesitatea evitării unor întârzieri sau blocaje în realizarea sau finalizarea în bune condiţii a lucrărilor de investiţie, este necesară adoptarea unor modificări ale cadrului legal statuat de legiuitor prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, prin care să se atenueze efectele acestui context economic asupra contractelor cărora li se aplică respectiva ordonanţă de urgenţă, în sensul în care modificarea contractului comparată cu 50% din preţul iniţial să fie calculată ca diferenţă între valoarea ajustării generată de formula introdusă prin aceeaşi ordonanţă de urgenţă şi valoarea ajustării.
    Ţinând seama de faptul că întârzierile în finalizarea obiectivelor de investiţii, fie ca urmare a încetinirii ritmului de lucru sau a suspendării execuţiei, fie ca urmare a eventualelor relicitări ale contractelor încetate, au impact direct asupra blocării sau nefinalizării programelor operaţionale finanţate din fonduri europene, precum Programul operaţional Infrastructură mare - POIM 2014-2020, Programul operaţional Transport POT 2021-2027 şi PNRR, care depind de finalizarea obiectivului finanţat,
    luând în considerare faptul că starea de fapt obiectivă a situaţiei extraordinare este reprezentată de faptul că formula de ajustare adaptată realităţii care a fost introdusă prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, îşi încetează aplicabilitatea după epuizarea pragului de 50%, iar pentru contractele de lucrări aflate în derulare resturile rămase de executat până la recepţia la terminarea lucrărilor rămân neajustabile pe formula adaptată realităţii, prin epuizarea pragului, putându-li-se aplica doar formula iniţială, formulă care nu permite aprovizionarea cu materiale astfel încât să fie duse la bun sfârşit contractele de lucrări,
    ţinând cont că starea de fapt, independentă de voinţa Guvernului, a situaţiei extraordinare este reprezentată de faptul că, prin reîntoarcerea la formula iniţială existentă în contract coroborat cu aplicarea indicilor INS existenţi în prezent, ajustarea preţurilor de aproximativ 33-38% este cu mult sub creşterea reală de piaţa a materialelor de construcţie şi a materialelor necesare finalizării investiţiilor care încă se menţine la peste 65% faţă de valorile incluse în contractele existente, iar mai mult decât atât nici inflaţia nu a atins în prezent praguri rezonabile şi comparabile cu cele din anul 2021,
    având în vedere faptul că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a măsurilor propuse are drept consecinţă blocarea celor 32 de contracte de execuţie de lucrări pentru autostrăzi şi drumuri naţionale, afectate de aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările ulterioare, dintre acestea cele mai importante fiind: Autostrada Moldova - A7 cu tronsoanele de la Ploieşti la Buzău şi, respectiv, de la Buzău la Focşani - 7 contracte de lucrări, Autostrada Centura Bucureşti Nord cu cele 4 contracte de lucrări; Autostrada Sibiu-Piteşti (doar zona montană) cu cele 3 contracte de lucrări de la Curtea de Argeş la Boiţa, ecoductele/tunelurile aferente autostrăzii Lugoj-Deva; Autostrada de la Cheţani-Câmpia Turzii, secţiunile din Autostrada Transilvania (Zimbor-Poarta Sălajului, Nuşfalău-Suplacu de Barcău şi Nădăşelu-Mihăieşti), precum şi drumurile expres de la Brăila la Galaţi şi, respectiv, de la Craiova la Piteşti (tronsoanele 3 şi 4), a căror valoare totală este de 31 miliarde de lei fără TVA,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 11 mai 2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 8, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, sumele aferente ajustării preţurilor rezultate sau care ar fi rezultat sau care vor rezulta prin aplicarea formulei prevăzute iniţial în contract nu reprezintă o modificare, ci strictă aplicare a clauzelor contractuale şi se plătesc în baza mecanismului existent în contract la momentul semnării acestuia, în conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(3^2) În sensul dispoziţiilor alin. (1) şi (2), valoarea modificării/modificărilor rezultate reprezintă diferenţa de valoare de ajustare de preţ rezultată din aplicarea celor două formule, respectiv dintre formula prevăzută la art. 17 sau, după caz, la art. 31 din prezenta ordonanţă de urgenţă şi formula prevăzută iniţial în contract, luând în calcul valorile aferente modificărilor generate de ajustarea preţurilor evidenţiate în cadrul fiecărui certificat în parte, şi cu considerarea valorilor celorlalte modificări aprobate în conformitate cu dispoziţiile art. 221 alin. (1) lit. b) sau c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare. În scopul verificării respectării prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) pct. (iii) şi ale alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, valoarea modificării/ modificărilor rezultate se va compara cu 50% din preţul iniţial al contractului."

    2. La articolul 9, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de valoare de ajustare de preţ rezultate din aplicarea celor două formule, respectiv dintre formula prevăzută la art. 17 sau, după caz, la art. 31 şi formula prevăzută iniţial în contract, fără a depăşi pragurile stabilite la art. 8 şi 18."

    3. La articolul 11, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de lucrări în cuprinsul cărora a fost introdusă clauza de ajustare a preţului în conformitate cu documentaţia de atribuire sau cu prevederile legale în vigoare, prin actul adiţional prevăzut la alin. (2), pe lângă precizarea elementelor obligatorii prevăzute la art. 10, etapa a II-a, părţile pot conveni ca formula din contract să fie înlocuită cu formula de ajustare prevăzută la art. 17 alin. (8) lit. a.1) şi c.1) sau, după caz, la art. 31, dacă aceasta este necesară pentru reechilibrarea condiţiilor contractului, demonstrând îndeplinirea condiţiilor de imprevizibilitate prevăzute la art. 3 alin. (13) şi întocmind nota justificativă prevăzută la art. 43 alin. (1)."



    ART. II
    Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/ acordurilor-cadru de lucrări, pentru care valoarea ajustării preţurilor rezultată din aplicarea formulelor prevăzute la art. 17 sau, după caz, la art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările şi completările ulterioare, nu a atins pragul maxim de 50% din preţul iniţial al contractului la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 30 iunie 2023.
    Nr. 66.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016