Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 2 decembrie 2025  pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 2 decembrie 2025 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1126 din 5 decembrie 2025
    Având în vedere situaţia generată de războiul de agresiune al Federaţiei Ruse împotriva Ucrainei, care a condus la adoptarea atât de Uniunea Europeană, cât şi de partenerii strategici ai României a celor mai complexe sancţiuni internaţionale la adresa Federaţiei Ruse,
    luând în considerare poziţia României de susţinere a adoptării acestor măsuri în vederea reducerii capacităţii Federaţiei Ruse de a purta acest război,
    având în vedere că, în acest context, alte state au adoptat sancţiuni unilaterale cu efecte extrateritoriale semnificative, care pot genera un impact economic semnificativ asupra pieţei economice din România, inclusiv asupra operatorilor şi asupra pieţei de muncă,
    întrucât adoptarea de mecanisme care pot fi instituite la nivelul persoanelor juridice din România ca urmare a implementării sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru România sau ca urmare a efectelor produse de sancţiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România, este de natură să asigure atât atingerea scopului acestor sancţiuni, cât şi limitarea impactului asupra pieţei economice,
    având în vedere că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, efectele extrateritoriale ale unor sancţiuni impuse de alte state fiind deja prezente, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează şi mecanismele care pot fi instituite la nivelul persoanelor juridice din România ca urmare a implementării sancţiunilor internaţionale prevăzute la alin. (1) sau ca urmare a efectelor produse pe teritoriul României de sancţiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România."

    2. După articolul 8^4 se introduc două noi articole, art. 8^5 şi 8^6, cu următorul cuprins:
    "ART. 8^5
    Supravegherea extinsă
    (1) În cazul sancţiunilor unilaterale adoptate de către alte state, care nu sunt obligatorii pentru România, dar care produc efecte pe teritoriul României, Guvernul României poate adopta, din oficiu sau la cerere, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, o hotărâre iniţiată de către ministerul în al cărui domeniu de competenţă activează persoana juridică vizată, prin care:
    a) constată impactul economic semnificativ al efectelor produse asupra economiei pe teritoriul României de aceste sancţiuni, în înţelesul alin. (2);
    b) hotărăşte instituirea supravegherii extinse;
    c) desemnează un reprezentant care să exercite calitatea de supraveghetor, stabilind drepturile, obligaţiile şi atribuţiile acestuia, în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă;
    d) stabileşte persoana juridică faţă de care se instituie supravegherea extinsă;
    e) stabileşte orice elemente necesare pentru derularea eficientă a supravegherii extinse, precum şi identificarea persoanelor şi/sau entităţilor desemnate care fac obiectul sancţiunilor unilaterale adoptate de către alte state şi în raport cu care persoana juridică faţă de care se instituie supravegherea extinsă nu poate derula operaţiuni de natură comercială/ contractuală.
    (2) Prin impact economic semnificativ al efectelor produse asupra economiei pe teritoriul României de sancţiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România, în sensul prezentului articol, se înţelege una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
    a) impactul negativ asupra pieţei aferente produselor dintr-un sector economic, prin afectarea semnificativă a ofertei şi/sau a cererii, după caz;
    b) afectarea activităţii unui operator relevant pe o anumită piaţă în aşa măsură încât suplinirea activităţii acestuia ar presupune creşterea semnificativă a preţurilor pieţei;
    c) periclitarea securităţii energetice a României.
    (3) În cazul instituirii supravegherii extinse la cererea persoanei juridice afectate de sancţiuni unilaterale adoptate de către alte state, care nu sunt obligatorii pentru România, cererea persoanei juridice, formulată prin reprezentant legal, se adresează ministerului în al cărui domeniu de competenţă activează aceasta şi este însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţia persoanei juridice din care să reiasă în mod expres asumarea obligaţiilor prevăzute la art. 8^6 alin. (3); şi
    b) acordul expres al persoanei juridice pentru instituirea sistemului de supraveghere extinsă.
    (4) Răspunsul la cererea formulată potrivit alin. (3) poate fi de admitere sau de respingere. În situaţiile prevăzute la alin. (2), Guvernul poate adopta o hotărâre potrivit alin. (1). În caz contrar, ministerul căruia i-a fost adresată cererea o respinge şi comunică solicitantului răspunsul în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la primirea acesteia.
    (5) Măsura supravegherii extinse se revocă prin hotărâre a Guvernului iniţiată de către ministerul în al cărui domeniu de competenţă activează persoana juridică vizată dacă:
    a) situaţia care a determinat impunerea acesteia a încetat;
    b) se apreciază că măsura nu se mai justifică;
    c) persoana juridică a încălcat regimul supravegherii extinse, în măsura în care nu subzistă impactul economic semnificativ care a justificat instituirea măsurii.
    ART. 8^6
    Sistemul de supraveghere extinsă
    (1) Supraveghetorul desemnat potrivit prevederilor art. 8^5 alin. (1) lit. c) are următoarele drepturi:
    a) să participe la şedinţele adunării generale a acţionarilor, asociaţilor, consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere şi directoratului, după caz, adunările deţinătorilor de obligaţiuni şi alte asemenea şedinţe privind managementul persoanei juridice, în calitate de observator;
    b) să aibă acces în toate locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea persoana juridică;
    c) să aibă acces la toate documentele primite de persoana juridică sau care emană de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice şi alte documente care privesc activitatea economică, în special documentele privind orice tranzacţie sau plată externă a persoanei juridice;
    d) să fie remunerat pentru activitatea desfăşurată, din fondurile persoanelor juridice, cu o indemnizaţie la nivelul maxim stabilit pentru membrii consiliului de administraţie, în cazul societăţilor prevăzute la art. 2 lit. c) şi d) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau la nivelul maxim al salariului persoanelor cu funcţie de conducere, în cazul societăţilor prevăzute la art. 2 lit. a), b) şi e) din aceeaşi lege, dar nu mai puţin de 10.000 lei brut.
    (2) Supraveghetorul desemnat potrivit prevederilor art. 8^5 alin. (1) lit. c) are următoarele obligaţii:
    a) să avizeze toate tranzacţiile şi plăţile externe ale persoanei juridice supravegheate;
    b) să monitorizeze activitatea persoanei juridice în vederea identificării oricăror indicii rezonabile cu privire la derularea oricăror operaţiuni cu persoane şi/sau entităţi desemnate, care fac obiectul sancţiunilor unilaterale adoptate de către alte state, care nu sunt obligatorii pentru România;
    c) să solicite persoanei juridice punctul de vedere în termen de 24 de ore de la constatările făcute potrivit lit. b);
    d) să informeze de îndată ministerul în al cărui domeniu de competenţă activează persoana juridică vizată în legătură cu constatările făcute, precum şi cu punctul de vedere prezentat de persoana juridică;
    e) să întocmească lunar o informare către ministerul în al cărui domeniu de competenţă activează persoana juridică vizată privind activitatea persoanei juridice, în baza activităţii de monitorizare;
    f) să păstreze secretul comercial, secretul fiscal şi să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal în îndeplinirea obligaţiilor sale;
    g) să depună diligenţele necesare pentru asigurarea respectării de către persoana juridică supravegheată a sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru România.
    (3) Persoana juridică supravegheată are următoarele obligaţii:
    a) să informeze şi să comunice, în timp util, supraveghetorului data, ora şi locul la care vor avea loc şedinţele adunării generale a acţionarilor, asociaţilor, consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere şi directoratului, după caz, adunările deţinătorilor de obligaţiuni şi alte asemenea şedinţe privind managementul persoanei juridice, precum şi documentele ce urmează a fi supuse dezbaterii;
    b) să permită accesul supraveghetorului în toate locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea, la solicitarea acestuia;
    c) să permită accesul supraveghetorului la toate documentele primite de persoana juridică sau care emană de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice şi alte documente care privesc activitatea economică, în special documentele privind orice tranzacţie sau plată externă a persoanei juridice;
    d) să solicite avizul supraveghetorului pentru orice tranzacţie sau plată externă;
    e) să transmită un punct de vedere la solicitarea supraveghetorului formulată potrivit alin. (2) lit. c) în termen de 24 de ore de la solicitare."





                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Oana-Silvia Ţoiu
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare
                    Ministrul energiei,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Radu-Dinel Miruţă

    Bucureşti, 2 decembrie 2025.
    Nr. 66.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016