Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 65 din 5 octombrie 2016  privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 65 din 5 octombrie 2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 801 din 11 octombrie 2016

    Întrucât Compania Naţională a Uraniului - S.A. se află în imposibilitatea continuării activităţii, nemaiavând resursele financiare necesare efectuării plăţilor curente şi desfăşurării activităţii în condiţii de siguranţă şi securitate nucleară şi de mediu astfel asumate de România prin Tratatul Euroatom şi Tratatul de funcţionare a UE,
    în lipsa resurselor financiare Compania Naţională a Uraniului - S.A. poate ajunge în situaţia nerespectării obligaţiilor pe partea de securitate nucleară şi mediu, respectiv de a desfăşura activităţile de securizare specifice privind evacuarea controlată a apei, decontaminarea şi depoluarea apelor de iaz cu conţinut de uraniu, radiu şi săruri diverse, peste normele de mediu, situaţie ce poate avea consecinţe deosebit de grave pentru mediu şi populaţie, inclusiv pentru instalaţiile şi echipamentele companiei, precum şi de a nu asigura respectarea obligaţiilor de siguranţă şi securitate nucleară şi de mediu, asumate de România prin Tratatul EURATOM şi TFUE, cu riscul retragerii autorizaţiei şi certificatului de securitate industrială, iar, în cazul nerespectării obligaţiilor pe partea de securitate nucleară şi mediu, România poate fi nevoită să suporte sancţiuni grave din partea autorităţilor europene şi a instituţiilor de reglementare din domeniul nuclear, ce pot conduce la pierderea credibilităţii, afectând capabilitatea statului român de a mai găzdui sau dezvolta obiective nucleare pe teritoriul său,
    având în vedere faptul că Compania Naţională a Uraniului - S.A. reprezintă o componentă strategică a ciclului combustibilului nuclear, asigurând materia primă pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar funcţionării unităţilor de la CNE Cernavodă, contribuind astfel la menţinerea stabilităţii Sistemului energetic naţional, întrucât CNE Cernavodă este un producător în bandă, care contribuie cu circa 18% la producţia naţională de energie electrică,
    ţinând cont de faptul că este necesară asigurarea, în regim de urgenţă, a surselor de finanţare pentru gestionarea atât a obligaţiilor naţionale, europene şi internaţionale pe partea de protecţie fizică şi controlul de garanţii nucleare şi pe partea de mediu, cât şi a intereselor strategice ale României privind securizarea continuităţii în aprovizionarea cu combustibil nuclear pentru CNE Cernavodă, cu impact asupra asigurării securităţii energetice a României,
    întrucât acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvare face posibilă sprijinirea imediată a beneficiarului, Compania Naţională a Uraniului - S.A., în scopul asigurării necesarului de lichidităţi pentru acoperirea cheltuielilor curente minime de susţinere a activităţilor pentru o perioadă de 6 luni de la decizia de aprobare a Comisiei Europene a ajutorului de stat,
    având în vedere că, în conformitate cu prevederile art. 108 (3) din Tratatul de funcţionare a UE, România a notificat Comisiei Europene, la data de 8 septembrie 2016, un ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. şi la data de 30 septembrie 2016 Comisia Europeană a aprobat acordarea ajutorul de stat prin Decizia numărul C(2016) 6250 final,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonanţei de urgenţă, ar avea consecinţe negative imediate asupra interesului public şi a activităţii Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. 1
    (1) Se autorizează Ministerul Energiei să acorde un ajutor pentru salvare sub formă de împrumut în două tranşe, în valoare totală de 62.000 mii lei, pe o perioadă de 6 luni Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.
    (2) Ajutorul pentru salvare se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor curente minime de susţinere a activităţilor Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. pentru o perioadă de 6 luni şi pentru a acorda timpul necesar pentru elaborarea şi lansarea unui plan de restructurare a activităţii economice şi financiare.
    ART. 2
    (1) Împrumutul prevăzut la art. 1 se acordă în baza unei convenţii de împrumut, în două tranşe, după cum urmează:
    a) prima tranşă, în valoare de 47.200 mii lei;
    b) a doua tranşă, în valoare de 14.800 mii lei.
    (2) Împrumutul se acordă pe baza unei analize economico-financiare realizate de către Eximbank prin care se va stabili capacitatea de rambursare şi clasa de risc a Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. Costurile analizei economico-financiare se suportă de către Compania Naţională a Uraniului - S.A. din surse proprii.
    (3) Rata dobânzii la care se va acorda împrumutul va fi stabilită în funcţie de ROBOR la 6 luni, comunicată de Banca Naţională a României, în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare acordării împrumutului, respectiv semnării convenţiei de împrumut, la care se adaugă marja de dobândă stabilită în conformitate cu prevederile din Comunicarea Comisiei Europene privind Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate (2014/C 249/01). Marja de dobândă nu poate fi mai mică de 400 puncte de bază, aceasta rămânând fixă pe toată perioada de derulare a împrumutului.
    (4) Compania Naţională a Uraniului - S.A. va constitui garanţii suficiente pentru împrumutul acordat de Ministerul Energiei care să acopere cel puţin 120% din valoarea împrumutului acordat, precum şi dobânzile aferente determinate potrivit alin. (3).
    (5) Garanţiile se constituie prin încheierea unui contract de gaj între Ministerul Energiei şi debitoarea Compania Naţională a Uraniului - S.A. având ca obiect garantarea tranşelor de împrumut prin constituirea unui gaj asupra stocului de uraniu deţinut de debitoare, precum şi, după caz, asupra unor bunuri imobile şi mobile, proprietate a Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.
    (6) Valoarea garanţiilor se va determina prin raport de evaluare întocmit după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, de un evaluator autorizat, prin care să se stabilească valoarea de piaţă a bunurilor asupra cărora se constituie garanţii. Prin excepţie, pentru produsul de octoxid de uraniu stabilirea valorii de piaţă se va realiza prin raportarea la preţurile de piaţă de referinţă publicate în rapoartele anuale/periodice ale Euratom Supply Agency - Agenţia de aprovizionare EURATOM.
    (7) Gajul se înregistrează în condiţiile legii de către Ministerul Energiei, costurile aferente fiind suportate din bugetul acestui minister, Compania Naţională a Uraniului - S.A. având obligaţia de a rambursa aceste cheltuieli aferente înregistrării gajului la scadenţa primei tranşe a împrumutului.
    (8) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă în bugetul Ministerului Energiei sumele necesare asigurării costurilor aferente înregistrării gajului.
    ART. 3
    (1) Finanţarea ajutorului de stat prevăzut la art. 1 se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Energiei.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru finanţarea primei tranşe a ajutorului de stat prevăzut la art. 2 alin. (1) se alocă din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2016 suma de 47.200 mii lei Ministerului Energiei la capitolul 82.01 "Industria extractivă prelucrătoare şi construcţii" titlul 80 "Împrumuturi".
    (3) Ministerul Energiei verifică modul de utilizare a sumelor reprezentând ajutorul de stat pentru salvare, cu respectarea destinaţiei acestor sume stabilită de norme naţionale şi comunitare în materie de concurenţă, precum şi prin decizia de autorizare a ajutorului de stat pentru salvare emisă de către Comisia Europeană.
    (4) Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului Ministerului Energiei.
    ART. 4
    (1) Ministerul Energiei încheie în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea scrisă formulată de Compania Naţională a Uraniului - S.A. o convenţie de împrumut, în care vor fi precizate drepturile şi obligaţiile părţilor, modul de constituire şi garanţiile acordate de către Compania Naţională a Uraniului - S.A. pentru garantarea împrumutului, precum şi termenii şi condiţiile de acordare şi derulare a tranşelor de împrumut. Sumele aferente tranşelor de împrumut se vor elibera de către Ministerul Energiei proporţional cu valoarea garanţiilor constituite de Compania Naţională a Uraniului - S.A.
    (2) Pe baza cererilor de tragere formulate de Compania Naţională a Uraniului - S.A., Ministerul Energiei, în termen de 7 zile lucrătoare, virează sumele solicitate într-un cont distinct de disponibil cu afectaţiune specială, deschis la Trezoreria Statului, pe numele Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.
    (3) Compania Naţională a Uraniului - S.A. întreprinde demersurile necesare în vederea deschiderii acestui cont la Trezoreria Statului.
    (4) Compania Naţională a Uraniului - S.A. este responsabilă pentru respectarea destinaţiei sumelor acordate cu titlu de ajutor de stat individual de salvare astfel autorizat de Comisia Europeană.
    (5) Modul de acordare şi administrare a ajutorului de stat, inclusiv organizarea decontărilor şi verificarea destinaţiei sumelor care se acordă cu titlu de ajutor de stat individual pentru salvare Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. se stabilesc în condiţiile legii prin ordin emis de ministrul energiei, în termen de 7 zile de la data semnării convenţiei de împrumut prevăzute la art. 2 alin. (3).
    ART. 5
    (1) Rambursarea împrumutului prevăzut la art. 1 se efectuează integral de Compania Naţională a Uraniului - S.A. la scadenţă, împreună cu dobânda aferentă, din surse proprii, într-un cont de disponibil deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Energiei. În termen de 5 zile lucrătoare, Ministerul Energiei virează, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), suma încasată în contul de disponibil într-un cont de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Energiei.
    (2) Împrumutul acordat se poate rambursa anticipat parţial sau integral cu informarea prealabilă scrisă a Ministerului Energiei cu privire la intenţia Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. de rambursare. Pentru suma rambursată anticipat, Compania Naţională a Uraniului - S.A. plăteşte şi dobânda aferentă perioadei, calculată de la data virării sumei în cont până la data rambursării anticipate parţial sau integral.
    (3) Dobânda reprezintă venit la bugetul de stat, se plăteşte de Compania Naţională a Uraniului - S.A. la data scadenţei împrumutului prevăzut la art. 1 în contul de disponibil prevăzut la alin. (1) şi se calculează începând cu data creditării contului prevăzut la art. 4 alin. (2), prin aplicarea dobânzii prevăzute la art. 2 alin. (3) la soldul împrumutului. În termen de 5 zile lucrătoare, Ministerul Energiei virează, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), suma încasată în contul de disponibil reprezentând dobânzi, într-un cont de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Energiei.
    (4) Compania Naţională a Uraniului - S.A. virează sumele datorate Ministerului Energiei în contul prevăzut la alin. (1) şi (3), iar obligaţiile de plată se sting în următoarea ordine: dobânzile şi ratele de capital.
    ART. 6
    (1) Dacă până la scadenţa împrumutului, Compania Naţională a Uraniului - S.A. nu rambursează împrumutul şi dobânzile aferente calculate potrivit art. 2 alin. (3), compania are obligaţia să transmită Ministerului Energiei un plan de restructurare care să demonstreze restabilirea viabilităţii companiei pe termen lung şi să facă dovada asigurării de lichidităţi prin încheierea de contracte de vânzare-cumpărare la preţul pieţei care să asigure desfacerea produselor sale.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) statul român notifică la Comisia Europeană planul de restructurare în termen de 6 luni de la autorizarea ajutorului de salvare, iar ajutorul de stat individual pentru salvare se transformă în ajutor de stat de restructurare, care va fi implementat cu respectarea normelor naţionale şi ale Uniunii Europene în materie de ajutor de stat.
    (3) Pe baza acestui plan de restructurare, Ministerul Energiei, la solicitarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A., prelungeşte perioada de acordare a împrumutului, conform planului de restructurare, în aceleaşi condiţii de dobândă şi garanţii, prin act adiţional la convenţia de împrumut, până la data aprobării de către Comisia Europeană a planului de restructurare.
    (4) În cazul neîndeplinirii prevederilor alin. (1) şi (2) privind notificarea planului de restructurare, statul român va prezenta Comisiei Europene un plan de lichidare.
    ART. 7
    (1) În situaţia netransmiterii unui plan de restructurare până la data scadenţei împrumutului astfel prevăzut la art. 6, creanţele rezultate din gestionarea împrumutului se execută pe baza înscrisurilor întocmite de Ministerul Energiei, prin care se individualizează la data scadenţei sumele de recuperat care constituie titluri executorii. În cazul în care instanţele judecătoreşti s-au pronunţat asupra acestor sume, executarea silită se efectuează în temeiul hotărârii judecătoreşti definitive care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
    (2) Executarea garanţiilor se realizează prin vânzarea de către Compania Naţională a Uraniului - S.A. sau de către operatori economici specializaţi în acest domeniu, stabiliţi prin ordin al ministrului energiei.
    (3) În situaţia nerambursării împrumutului şi netransmiterii planului de restructurare, Compania Naţională a Uraniului - S.A. va transmite Ministerului Energiei un plan de lichidare care va fi notificat la Comisia Europeană.
    (4) În cazul prevăzut la alin. (2), ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data scadenţei împrumutului până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

                                 PRIM-MINISTRU
                              DACIAN JULIEN CIOLOŞ

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                              Ministrul energiei,
                             Victor Vlad Grigorescu

               Viceprim-ministru, ministrul economiei, comerţului
                      şi relaţiilor cu mediul de afaceri,
                              Costin Grigore Borc

                         Ministrul finanţelor publice,
                                Anca Dana Dragu

    Bucureşti, 5 octombrie 2016.
    Nr. 65.

                                  -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016