Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 65 din 30 iunie 2023  pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare şi susţinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 65 din 30 iunie 2023 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare şi susţinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 604 din 30 iunie 2023
    Industria alimentară este una dintre cele mai mari industrii ale României, cu o valoare a producţiei de miliarde de euro şi cu o lungă tradiţie în ceea ce priveşte aprovizionarea sectorului alimentar cu produse de calitate. Această industrie, formată dintr-un număr mare de întreprinderi care oferă o gamă largă de produse, de la alimente procesate până la produse lactate, de panificaţie, carne şi băuturi, a fost afectată în ultimii ani de o serie de probleme, precum concurenţa crescută, creşterea preţurilor la materiile prime, impactul pandemiei de COVID-19 asupra lanţurilor de aprovizionare, producere şi desfacere şi, mai recent, declanşarea agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, care a perturbat lanţurile de aprovizionare şi a determinat o creştere majoră a preţurilor la energia electrică, combustibil şi transport.
    Cu toate acestea, există oportunităţi semnificative de creştere în acest sector, inclusiv dezvoltarea unei producţii mai diversificate şi de calitate superioară, adaptarea la cerinţele pieţei locale şi creşterea investiţiilor. În acest context, având în vedere importanţa deosebită a sectorului industriei alimentare în economia României în vederea asigurării securităţii alimentare, precum şi a creşterii economice sustenabile, în condiţiile în care producătorii şi procesatorii reprezintă un factor de importanţă strategică pentru creşterea economică şi crearea de locuri de muncă, pe fondul restricţiilor manifestate pe piaţă ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19, precum şi a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, este necesară acordarea unui sprijin consistent prin instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant pentru beneficiarii din sectorul industriei alimentare, acordat în baza Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţă internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    Nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ poate avea, fără a se limita la, consecinţe negative asupra cererii pe toate pieţele importante, întreruperea contractelor şi a proiectelor existente, având drept rezultat negativ scăderi ale cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul industriei alimentare, perturbări ale lanţurilor de aprovizionare, în special în ceea ce priveşte inputurile, materiile prime şi produsele, perturbarea asigurării hranei pentru populaţie, a menţinerii şi creşterii locurilor de muncă, asigurării securităţii alimentare, cu efecte majore şi dificil de cuantificat pe termen mediu şi lung asupra capacităţii de gestionare şi guvernare a societăţii româneşti în ansamblu.
    Întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României, având în vedere că statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea continuării activităţii economice,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Se aprobă Programul naţional de dezvoltare şi susţinere a industriei alimentare INVESTALIM, aferent perioadei 2023-2026, având ca obiectiv susţinerea financiară a investiţiilor în sectoarele de activitate prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, în vederea stimulării producţiei interne de bunuri alimentare.

    ART. 2
    (1) Pentru implementarea Programului naţional de dezvoltare şi susţinere a industriei alimentare INVESTALIM, denumit în continuare Program, se instituie o schemă de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională pentru înfiinţarea sau dezvoltarea capacităţilor de producţie din industria alimentară, care asigură, în principal, următoarele:
    a) reducerea deficitului comercial al sectorului agroalimentar prin realizarea unei producţii interne de bunuri alimentare competitivă pe piaţa internă şi externă;
    b) stimularea investiţiilor în judeţele cu resurse agricole sau în judeţele mai puţin dezvoltate;
    c) susţinerea modernizării tehnologice a capacităţilor de producţie existente, pentru a se preveni închiderea acestora;
    d) asigurarea unui consum sănătos pentru populaţie, cu bunuri alimentare de calitate.

    (2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele programe şi acte normative:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiţii iniţiale, cu modificările ulterioare.


    ART. 3
    (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru stimularea investiţiilor în industria alimentară în cadrul Programului se face cu respectarea prevederilor art. 14 privind ajutorul de stat regional de investiţii din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi este exceptată de la obligaţia notificării Comisiei Europene.
    (2) Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014, anexa II.

    ART. 4
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică ajutoarelor din sectoarele economice prevăzute în anexă, cu excepţia următoarelor ajutoare prevăzute la art. 1 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014:
    a) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia următoarelor: ajutoare pentru formare; ajutoare pentru accesul IMM-urilor la finanţare; ajutoare în domeniul cercetării şi dezvoltării; ajutoare pentru inovare acordate IMM-urilor; ajutoare pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap; ajutoare regionale pentru investiţiile în regiuni ultraperiferice; scheme de ajutoare regionale de exploatare; ajutoare pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“); ajutoare pentru proiectele de cooperare teritorială europeană; ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul art. 15 alin. (1) lit. (f) şi al art. 15 alin. (3) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului; ajutoare incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepţia operaţiunilor enumerate la art. 1 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei; pentru ajutoarele acordate microîntreprinderilor sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură, menţionate la articolul 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; pentru ajutoarele acordate IMM-urilor sub forma unor intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei menţionat la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    b) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii în regiunile ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii (DLRC), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană, a ajutoarelor incluse în produse financiare sprijinite de Fondul InvestEU, a ajutoarelor pentru microîntreprinderi sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură, astfel cum se menţionează la art. 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, şi a ajutoarelor pentru IMM-uri sub forma unor intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, astfel cum se menţionează la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    c) ajutoare acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză sau atunci când acordarea ajutoarelor este condiţionată de transferarea lor parţială sau integrală către producători primari;
    d) ajutoare pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului;
    e) ajutoare care favorizează activităţile din sectorul siderurgic, sectorul lignitului, sectorul cărbunelui, ajutoarelor pentru sectorul transporturilor, precum şi pentru infrastructura conexă; ajutoarelor pentru sectorul producerii, stocării, transportului şi distribuţiei de energie şi pentru infrastructurile energetice, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice şi a schemelor de ajutoare regionale de exploatare şi ajutoarelor în sectorul comunicaţiilor în bandă largă, cu excepţia schemelor de ajutoare regionale de exploatare.

    (2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al prezentei ordonanţe de urgenţă, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca întreprinderea în cauză să asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    ART. 5
    Întreprinderile nu pot beneficia de următoarele tipuri de ajutor de stat:
    a) ajutor destinat activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
    b) ajutor condiţionat de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    c) ajutor pentru exploatare.


    ART. 6
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
    a) ajutoare regionale pentru investiţii - ajutoare regionale acordate pentru o investiţie iniţială sau pentru o investiţie iniţială în favoarea unei noi activităţi economice;
    b) investiţie iniţială - investiţie în active corporale şi necorporale înseamnă una dintre următoarele:
    b1) o investiţie în active corporale şi necorporale legată de una sau mai multe dintre următoarele activităţi:
    - înfiinţarea unei noi unităţi;
    – extinderea capacităţii unei unităţi existente;
    – diversificarea producţiei unei unităţi prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate sau
    – o schimbare fundamentală a procesului general de producţie a produsului (produselor) sau a prestării generale a serviciului (serviciilor) vizat(e) de investiţia în unitate;

    b2) o achiziţionare de active aparţinând unei unităţi care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată. Simpla achiziţionare a acţiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiţie iniţială.
    Prin urmare, o investiţie de înlocuire nu constituie o investiţie iniţială;


    c) investiţie iniţială care creează o nouă activitate economică înseamnă:
    c1) o investiţie în active corporale şi necorporale legată de una dintre următoarele activităţi sau de ambele:
    - înfiinţarea unei noi unităţi;
    – diversificarea activităţii unei unităţi, cu condiţia ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfăşurată anterior în unitatea respectivă; sau

    c2) achiziţionarea de active aparţinând unei unităţi care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, cu condiţia ca noua activitate ce urmează a fi desfăşurată utilizând activele dobândite să nu fie identică sau similară cu activitatea desfăşurată în unitatea respectivă înainte de achiziţie.
    Simpla achiziţionare a acţiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiţie iniţială care creează o nouă activitate economică;


    d) întreprindere în activitate - întreprinderea care desfăşoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi de la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare şi are situaţii financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat;
    e) întreprindere nou-înfiinţată - întreprinderea înfiinţată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanţare sau întreprinderea care a desfăşurat/nu a desfăşurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;
    f) active corporale - activele asociate investiţiei iniţiale reprezentate de construcţii de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcţii, şi/sau instalaţii tehnice, maşini şi echipamente;
    g) active necorporale - activele amortizabile asociate investiţiei iniţiale care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;
    h) activitate identică sau similară - activitate din aceeaşi clasă (cod numeric din patru cifre) din Nomenclatorul statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire (NACE Rev. 2);
    i) achiziţia de active în condiţii de piaţă - modalitate de achiziţionare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoaşterea reciprocă, transparenţa, proporţionalitatea şi eficienţa utilizării fondurilor;
    j) ajutoare regionale de exploatare - ajutoarele destinate reducerii cheltuielilor curente ale unei întreprinderi, inclusiv categorii precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria şi administrarea, dar excluzând costurile de amortizare şi costurile de finanţare legate de o investiţie care a beneficiat de ajutoare pentru investiţii;
    k) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
    l) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţie în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul; cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;
    m) diversificarea producţiei unei unităţi existente - obţinerea de produse sau servicii care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depăşească cu cel puţin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exerciţiul financiar ce precede începerea lucrărilor;
    n) proiect mare de investiţii - o investiţie iniţială cu costuri eligibile care depăşesc 50 milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data acordării ajutorului;
    o) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol, fără a-i schimba calitatea de produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    p) schimbare fundamentală în procesul general de producţie - achiziţionarea de active a căror valoare contabilă depăşeşte amortizarea, calculată în cursul celor trei exerciţii financiare precedente, a activelor similare legate de activitatea pentru care se solicită finanţare. Simpla înlocuire a activelor existente nu este considerată schimbare fundamentală în procesul general de producţie;
    q) spaţiu economic european - include statele membre ale Uniunii Europene şi statele membre ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb;
    r) proiect unic de investiţii - orice investiţie iniţială care vizează aceeaşi activitate sau o activitate similară demarată de acelaşi beneficiar (la nivel de grup) într-un interval de 3 ani de la data de începere a lucrărilor la o altă investiţie care beneficiază de ajutor în aceeaşi regiune de nivel 3 din Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv judeţ;
    s) planul de afaceri - document din care rezultă eficienţa economică a întreprinderii şi viabilitatea investiţiei, vizând cel puţin următoarele aspecte: descrierea afacerii, locaţia realizării investiţiei, prezentarea investiţiei, planul de investiţii şi fundamentarea acestuia, analiza pieţei relevante pe care întreprinderea solicită finanţare, fundamentarea cifrei de afaceri, situaţia financiară actuală şi proiecţii financiare. În document se fundamentează: încadrarea investiţiei în categoria investiţiei iniţiale, efectul stimulativ al ajutorului de stat, modul de îndeplinire a indicatorilor cantitativi şi calitativi. Planul de afaceri are anexate documente justificative necesare fundamentării acestuia. Planul de afaceri este elaborat pentru perioada implementării investiţiei şi 5 ani de la data finalizării acesteia;
    t) planul de investiţii - document sintetic care cuprinde cheltuielile eligibile şi neeligibile aferente investiţiei iniţiale cu determinarea valorii totale a investiţiei, precum şi a calendarului realizării investiţiei;
    u) relocare - transferul unei activităţi identice sau similare sau a unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind SEE (unitatea iniţială) către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din SEE;
    v) valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiţii, calculată conform formulei:
    valoarea ajustată a ajutoarelor = R \'d7 (A + 0,50 \'d7 B + 0 \'d7 C),
    unde:
    R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepţia intensităţii majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri;
    A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro;
    B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro şi 110 milioane euro;
    C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.




    CAP. II
    Beneficiari şi criterii de eligibilitate
    ART. 7
    Pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, următoarele criterii de eligibilitate:
    a) sunt înregistrate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la înregistrarea întreprinderilor;
    b) realizează o investiţie iniţială în România, în unul dintre sectoarele prevăzute în anexă;
    c) nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“ definite conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
    d) nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    e) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;
    f) nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanţare şi, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul;
    g) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) sunt înregistrate cu sediul social în România cel puţin la momentul primei plăţi a ajutorului.


    ART. 8
    (1) Întreprinderile în activitate pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, criteriile prevăzute la art. 7, precum şi următoarele criterii de eligibilitate:
    a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciţii financiare încheiate;
    b) au capitalurile proprii pozitive în ultimul exerciţiu financiar încheiat.

    (2) Întreprinderile nou-înfiinţate pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului, dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, criteriile prevăzute la art. 7, precum şi următoarele criterii de eligibilitate:
    a) au capital social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;
    b) nu aparţin unor acţionari care deţin sau au deţinut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanţare o altă întreprindere înregistrată conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară sau au desfăşurat activitatea pentru care solicită finanţare.

    (3) Implementarea Programului se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante, dar fără a aduce atingere prevederilor din domeniul ajutorului de stat. Asigurarea respectării condiţionalităţilor prevăzute în recomandarea Comisiei Europene se realizează pe baza instrucţiunilor prevăzute în Ghidul solicitantului.

    CAP. III
    Costuri eligibile
    ART. 9
    Investiţiile realizate de beneficiari în cadrul Programului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
    a) să fie considerate investiţii iniţiale, respectiv investiţii iniţiale în favoarea unei noi activităţi economice, astfel cum sunt definite la art. 6;
    b) să aibă o valoare totală, fără TVA, de minimum 2.500 mii lei, respectiv echivalentul a aproximativ 500 mii euro;
    c) să îşi demonstreze eficienţa economică şi viabilitatea pe perioada implementării investiţiei şi 5 ani de la data finalizării acesteia conform planului de afaceri definit la art. 6;
    d) să demonstreze îndeplinirea criteriilor prevăzute la art. 12 referitoare la efectul stimulativ al ajutorului de stat;
    e) să îndeplinească indicatorii cantitativi şi calitativi stabiliţi prin Procedura privind implementarea Programului, aprobată prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 25;
    f) să genereze contribuţii la dezvoltarea regională, prin plata de taxe şi impozite la bugetul consolidat al statului şi la bugetele locale, pentru perioada implementării investiţiei şi 5 ani de la data finalizării acesteia;
    g) să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea şi a altor investiţii conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii.


    ART. 10
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile fără TVA aferente realizării, respectiv achiziţionării, după caz, de active corporale şi necorporale, astfel cum sunt definite la art. 6.
    (2) Activele corporale şi necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) activele achiziţionate trebuie să fie noi, cu excepţia celor pentru IMM-uri şi pentru achiziţionarea unei unităţi. Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situaţii:
    (i) în cazul terenurilor şi clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puţin timp de cinci ani de la data preconizată de finalizare a investiţiei pentru întreprinderile mari şi cel puţin timp de trei ani în cazul IMM-urilor;
    (ii) în cazul închirierii de instalaţii sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar şi trebuie să conţină obligaţia ca beneficiarul ajutorului să achiziţioneze activul la data la care expiră contractul.
    În cazul unei investiţii iniţiale de tipul celor menţionate la art. 2 pct. 49 lit. (b) sau pct. 51 lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, în principiu, se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi care nu au legătură cu cumpărătorul. Cu toate acestea, în cazul în care un membru al familiei proprietarului iniţial ori unul sau mai mulţi angajaţi preiau o întreprindere mică, condiţia ca activele să fie cumpărate de la terţi care nu au legătură cu cumpărătorul nu se aplică. Tranzacţia are loc în condiţiile pieţei. Dacă achiziţionarea activelor unei unităţi este însoţită de o investiţie suplimentară eligibilă pentru ajutor regional, costurile eligibile ale acestei investiţii suplimentare ar trebui să fie adăugate la costurile de achiziţionare a activelor unităţii. Dacă a fost deja acordat un ajutor pentru achiziţionarea activelor înainte de cumpărarea acestora, costurile acestor active se deduc din costurile eligibile aferente achiziţionării unei unităţi.

    b) În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari pentru o schimbare fundamentală a procesului de producţie, costurile eligibile trebuie să depăşească amortizarea efectuată în cursul ultimelor 3 exerciţii financiare pentru activele legate de activitatea care trebuie modernizată. În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari sau IMM-urilor pentru diversificarea unei unităţi existente, costurile eligibile trebuie să depăşească cu cel puţin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exerciţiul financiar ce precedă începerea lucrărilor.

    (3) Activele necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile de eligibilitate prevăzute la alin. (2), precum şi:
    a) trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul;
    b) trebuie să fie amortizabile;
    c) trebuie să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu cumpărătorul;
    d) trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor şi trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 5 ani (3 ani în cazul IMM-urilor). Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la 50% din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%.

    (4) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.

    ART. 11
    Beneficiarii ajutorului de stat în cadrul Programului trebuie să asigure o contribuţie financiară de cel puţin 25% din costurile eligibile ale proiectului de investiţie, din resurse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

    ART. 12
    (1) Schema de ajutor de stat prevăzută la art. 2 se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutorul are efect stimulativ dacă întreprinderea adresează Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înainte de demararea lucrărilor. Cererea de ajutor trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    c) locul de desfăşurare a proiectului;
    d) lista costurilor proiectului;
    e) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect.

    (3) În cazul întreprinderilor mari se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ în situaţia în care, în plus faţă de faptul că asigură îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2), beneficiarul dovedeşte că ajutoarele vor avea drept rezultat unul sau mai multe dintre următoarele:
    a) proiectul nu ar fi fost realizat în zona respectivă sau nu ar fi fost suficient de profitabil pentru beneficiar în zona respectivă în absenţa ajutoarelor;
    b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare al proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului; sau o creştere substanţială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului; sau o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză.


    ART. 13
    În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiţia anterior depunerii cererii de acord pentru finanţare, întreaga investiţie nu este eligibilă.

    ART. 14
    Întreprinderea are obligaţia de a menţine în stare de funcţionare investiţia iniţială realizată pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării acesteia. Această condiţie nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament care a devenit depăşit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă de 5 ani.

    CAP. IV
    Durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 15
    (1) Programul aprobat prin prezenta ordonanţă de urgenţă este un program multianual, respectiv pentru perioada 2023-2026, şi este gestionat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    (2) Furnizorul schemei ajutorului de stat este Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, iar atribuţiile de administrare sunt delegate, prin act administrativ, Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale.
    (3) Se pot emite acorduri pentru finanţare în baza prezentei scheme de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 25 până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislaţiei europene în domeniul ajutorului de stat în vigoare la momentul emiterii acordurilor de finanţare şi a hărţii regionale autorizate de Comisia Europeană, în limita bugetului anual alocat schemei.
    (4) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2024-2031, în baza acordurilor pentru finanţare emise, şi se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, de la titlul VII „Alte transferuri“, articolul „Transferuri interne“, alineatul „Transferuri către întreprinderi în cadrul schemelor de ajutor de stat“, cod 55.01.46, în limita bugetului anual alocat schemei.
    (5) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în acordarea de finanţare nerambursabilă.

    ART. 16
    (1) Bugetul maxim al schemei este de 2.921,0 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 590,0 milioane euro, astfel:
    a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanţare pentru perioada 2023-2026;
    b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2024-2031.

    (2) Bugetul mediu anual al schemei este de 730,25 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 147,5 milioane euro.
    (3) Bugetul maxim anual al schemei care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2) sumele stabilite cu această destinaţie, dar neutilizate în anii anteriori, în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate prin legile bugetare anuale.

    ART. 17
    Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 140.

    CAP. V
    Intensitatea şi cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 18
    (1) Pentru a beneficia de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme, întreprinderea solicitantă trebuie să obţină un acord pentru finanţare din partea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale.
    (2) Cuantumul ajutoarelor de stat acordate în cadrul prezentei scheme nu poate depăşi valoarea ajustată a ajutorului de stat în euro calculată conform art. 2 pct. 20 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014. Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de stat exprimat în euro, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data elaborării acordului pentru finanţare. Intensitatea ajutorului în echivalent subvenţie brută nu depăşeşte intensitatea maximă a ajutorului stabilită în harta ajutoarelor regionale în vigoare la momentul acordării ajutorului, respectiv intensitatea maximă prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiţii iniţiale, cu modificările ulterioare.
    (3) În cazul proiectelor mari de investiţii, valoarea ajutorului nu depăşeşte valoarea ajustată a ajutorului calculată în conformitate cu mecanismul definit la art. 2 pct. 20 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
    (4) Un proiect unic de investiţii nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă prevăzută pentru proiectele mari de investiţii.
    (5) În cazul în care un proiect unic de investiţii este un proiect mare de investiţii, valoarea cumulată totală a ajutoarelor pentru proiectul unic de investiţii nu poate depăşi valoarea ajutorului maxim pentru proiecte mari de investiţii calculat conform alin. (3).
    (6) Pentru o investiţie iniţială legată de proiecte de cooperare teritorială europeană care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1.299/2013 sau a Regulamentului (UE) 2021/1.059, intensitatea ajutorului pentru zona în care este localizată investiţia iniţială se aplică tuturor beneficiarilor participanţi la proiect. Dacă investiţia iniţială este localizată în două sau mai multe zone asistate, intensitatea maximă a ajutorului este cea aplicabilă în zona asistată unde este cheltuită cea mai mare parte din cheltuielile eligibile. În zonele asistate eligibile pentru ajutor în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din tratat, această dispoziţie se aplică întreprinderilor mari doar dacă investiţiile iniţiale creează o nouă activitate economică.

    ART. 19
    (1) Pentru a stabili dacă nivelul şi intensitatea ajutorului de stat de care o întreprindere beneficiază se încadrează în limitele maxime prevăzute la art. 18 alin. (2) şi (3), respectiv respectă limitele intensităţii maxime a ajutorului de stat astfel cum sunt prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 311/2022, cu modificările ulterioare, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiţia sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.
    (2) Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme pot fi cumulate după cum urmează:
    a) cu orice alt ajutor de stat aferent unor costuri eligibile diferite;
    b) cu orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, dar numai în cazul în care cumularea respectivă nu are drept rezultat depăşirea limitelor maxime prevăzute la art. 18 alin. (3), respectiv limitele intensităţii maxim admise.

    (3) Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate şi un nivel al ajutorului care depăşeşte limitele intensităţii maxim admise.
    (4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de stat va prezenta o declaraţie pe propria răspundere, al cărei model va fi inclus în Ghidul solicitantului, în care se vor menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis sau de stat primit sau solicitat de acesta cu referire la aceleaşi costuri eligibile ale proiectului pentru care se solicită ajutor de stat în baza prezentei scheme.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 20
    (1) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, în calitate de administrator al schemei, are obligaţia de a publica pe site-ul său textul integral al prezentei scheme, perioada în care se pot înregistra cereri de acord pentru finanţare şi bugetul anual alocat schemei de ajutor de stat.
    (2) Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual acordat care depăşeşte 100.000 euro vor fi publicate de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale pe site-ul propriu.
    (3) Informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate şi sunt accesibile într-un mod standardizat [conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014], astfel încât fac posibilă executarea funcţiilor de căutare şi descărcare în mod eficace şi rămân disponibile pe site timp de cel puţin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul.

    ART. 21
    (1) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Erorile constatate de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările şi rambursările, se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (3) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale are, de asemenea, obligaţia de a înregistra în RegAS contractele de finanţare, actele de acordare a ajutoarelor, plăţile realizate în cadrul acestora, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz.
    (4) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate investiţiile în cadrul schemei. Aceste înregistrări care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
    (5) Întreprinderea beneficiară de ajutor de stat trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data primirii acordului pentru finanţare toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei.
    (6) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, în calitate de administrator al schemei, transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform prezentei scheme, potrivit Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, aprobat prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.
    (7) Pe baza unei cereri scrise, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat.
    (8) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (9) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

    ART. 22
    (1) Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale schemei de ajutor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
    (2) Valoarea ajutorului care trebuie recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorate de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (3) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

    ART. 23
    (1) Pentru asigurarea contribuţiei proprii prevăzute la art. 11 beneficiarii pot contracta finanţări de la instituţii de credit, definite în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Finanţările prevăzute la alin. (1) se acordă cu respectarea normelor interne proprii ale instituţiilor de credit, în baza unui contract de credit, şi sunt garantate de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A.
    (3) Garanţiile de stat prevăzute la alin. (2) se acordă de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. în condiţiile prevăzute la pct. 3.2 şi 3.3 din Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 2008/C155/02, în condiţii de piaţă, libere de ajutor de stat.

    ART. 24
    (1) Pentru aplicarea prevederilor art. 23, din Fondul pentru garantarea creditelor, constituit şi reconstituit conform prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele prevăzute la art. 58 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare“, titlul 80 „Împrumuturi“ se alocă Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. sumele necesare asigurării plafonului de garantare.
    (2) Sumele alocate potrivit alin. (1) se utilizează de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. pentru constituirea plafonului privind emiterea de garanţii potrivit art. 23, precum şi pentru plata, după caz, a valorii/soldului garanţiilor acordate şi numai în condiţiile în care instituţia de credit prezintă Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. documente din care să rezulte că a fost declarat exigibil creditul, au fost iniţiate procedurile judiciare împotriva debitorilor şi terţilor garanţi şi că, pentru garanţiile prevăzute în contractul de credit, Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. are calitatea de cocreditor.
    (3) Sumele alocate potrivit alin. (1) sunt utilizate de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. pentru constituirea plafonului de garantare, cu o expunere de până la 5 ori, şi se evidenţiază distinct în înregistrările contabile ale Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A., fiind considerate „împrumuturi subordonate“.
    (4) Dobânda încasată de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. ca venit financiar din plasarea în depozite bancare şi/sau titluri de trezorerie a sumelor alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este venit neimpozabil pentru acesta şi va fi utilizată exclusiv pentru plata garanţiilor executate de instituţiile de credit.
    (5) În situaţia în care valoarea garanţiilor executate de instituţiile de credit depăşeşte nivelul dobânzilor acumulate, pot fi afectate şi sumele alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Reîntregirea sumelor alocate se va realiza din sursele prevăzute la alin. (1).
    (6) Procedura de acordare a garanţiilor de stat, regulile de gestionare a plafonului de garantare, criteriile de eligibilitate pentru acordarea garanţiilor, garanţiile colaterale/suplimentare aferente creditului, plata garanţiilor, recuperarea creanţelor, dispoziţiile privind transparenţa, monitorizarea, raportarea, precum şi modelul convenţiei de garantare şi convenţiei de implementare se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în termen de 30 zile de la data intrării in vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 25
    În termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, procedura de implementare a Programului, modalităţile de acordare, indicatorii cantitativi şi calitativi ai investiţiei, criteriile de stabilire a punctajului pentru întreprinderile solicitante.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 30 iunie 2023.
    Nr. 65.
    ANEXA 1

    Coduri CAEN eligibile

┌───┬──────────────────────────────────┐
│1. │1011 - Prelucrarea şi conservarea │
│ │cărnii │
├───┼──────────────────────────────────┤
│2. │1012 - Prelucrarea şi conservarea │
│ │cărnii de pasăre │
├───┼──────────────────────────────────┤
│ │1013 - Fabricarea produselor din │
│3. │carne (inclusiv din carne de │
│ │pasăre) │
├───┼──────────────────────────────────┤
│ │1020 - Prelucrarea şi conservarea │
│4. │peştelui, crustaceelor şi │
│ │moluştelor │
├───┼──────────────────────────────────┤
│5. │1031 - Prelucrarea şi conservarea │
│ │cartofilor │
├───┼──────────────────────────────────┤
│6. │1032 - Fabricarea sucurilor de │
│ │fructe şi legume │
├───┼──────────────────────────────────┤
│7. │1039 - Prelucrarea şi conservarea │
│ │fructelor şi legumelor n.c.a. │
├───┼──────────────────────────────────┤
│8. │1041 - Fabricarea uleiurilor şi │
│ │grăsimilor │
├───┼──────────────────────────────────┤
│9. │1051 - Fabricarea produselor │
│ │lactate şi a brânzeturilor │
├───┼──────────────────────────────────┤
│10.│1061 - Fabricarea produselor de │
│ │morărit │
├───┼──────────────────────────────────┤
│ │1071 - Fabricarea pâinii; │
│11.│fabricarea prăjiturilor şi a │
│ │produselor proaspete de patiserie │
├───┼──────────────────────────────────┤
│12.│1081 - Fabricarea zahărului │
└───┴──────────────────────────────────┘



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016