Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 61 din 13 noiembrie 2025  privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020 şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 140/2022 privind licenţa industrială unică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 61 din 13 noiembrie 2025 privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020 şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 140/2022 privind licenţa industrială unică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1051 din 14 noiembrie 2025
    Având în vedere situaţia generată de agresiunea militară rusă din Ucraina şi impactul socioeconomic covârşitor al acestui conflict asupra României, statelor membre ale Uniunii Europene şi a ţărilor învecinate, cauzat de întreruperea lanţului global de aprovizionare cu materii prime vitale, cum ar fi gazele naturale, petrolul, produse petrochimice, produse agricole şi alimentare, metale critice şi de bază, pentru care cele două ţări sunt producători şi exportatori majori la nivel global,
    ţinând cont de faptul că resursele naturale, în general, sunt vitale pentru economia globală şi pentru o calitate bună a vieţii, iar mineralele şi metalele sunt indispensabile pentru dezvoltarea unei societăţi moderne,
    având în vedere actualul context european, definit de documente strategice ce au ca domeniu prioritar resursele minerale, şi economia circulară se axează pe garantarea accesului la materii prime, determinarea condiţiilor pentru o aprovizionare durabilă cu materii prime, dinamizarea eficacităţii resurselor şi promovarea reciclării în scopul de a reduce consumul de materii prime şi de a reduce dependenţa faţă de importuri,
    luând în considerare că la data de 3 mai 2024 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Regulamentul (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020 (Critical Raw Materials Act - CRMA), care creează un cadru pentru selectarea şi implementarea proiectelor strategice, care pot beneficia de condiţii favorabile de autorizare şi de asigurare a accesului la finanţare, şi stabileşte cerinţele naţionale pentru dezvoltarea programelor de explorare geologică în Europa, cu scopul de a creşte capacităţile de extracţie, procesare şi reciclare a materiilor prime critice în Uniunea Europeană,
    ţinând cont că, la prima reuniune a Critical Raw Materials Board, Comisia Europeană a lansat primul apel pentru propuneri de proiecte strategice, iar data-limită pentru depunerea cererilor a fost 22 august 2024, ora 12:00 CET,
    întrucât Regulamentul (UE) 2024/1.252 prevede la art. 9 obligativitatea statelor membre de a înfiinţa sau desemna, până la data de 24 februarie 2025, una sau mai multe autorităţi drept ghişee unice, care sunt responsabile de facilitarea şi coordonarea procesului de acordare a autorizaţiilor pentru proiectele privind materiile prime critice şi care reprezintă singurul punct de contact pentru promotorul proiectului şi îl ajută pe acesta să înţeleagă toate chestiunile administrative relevante pentru procedura de autorizare,
    având în vedere neîndeplinirea de către România a acestei prevederi, există riscul ca, în temeiul art. 258 al Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene, Comisia Europeană să dispună măsuri legale prin aplicarea unei proceduri de infringement şi să impună sancţiuni financiare în urma unei hotărâri a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
    În considerarea acestor aspecte se impun/se impune modificarea şi/sau completarea de urgenţă a cadrului legislativ naţional în vederea adaptării la prevederile Regulamentului (UE) 2024/1.252, intrat în vigoare la data de 23 mai 2024.
    Neadoptarea proiectului de ordonanţă de urgenţă prezintă riscul pierderii de către companiile naţionale a oportunităţilor de finanţare a proiectelor strategice create de acest regulament şi, implicit, a oportunităţii de relansare la nivel naţional a domeniului resurselor minerale neenergetice, sector economic de importanţă critică în atingerea obiectivelor strategice economice şi în realizarea tranziţiei energetice către tehnologii verzi în vederea combaterii efectelor schimbărilor climatice.
    Accesul la materii prime este esenţial pentru economia naţională în sensul satisfacerii necesităţilor dezvoltării sectoarelor economice în concordanţă cu dezvoltarea tehnologică, precum şi cu necesităţile dezvoltării de tehnologii de protecţie a mediului. Există un set de materii prime neenergetice, neagricole, care sunt considerate critice pe fondul importanţei economice ridicate şi a expunerii lor la un risc ridicat în materie de aprovizionare, cauzat adesea de o concentrare ridicată a aprovizionării din câteva ţări terţe Uniunii Europene. Având în vedere rolul esenţial al unui număr mare de astfel de materii prime critice în realizarea dublei tranziţii verzi şi digitale şi având în vedere utilizarea lor pentru aplicaţii în domeniul apărării şi al spaţiului aerian, este probabil ca cererea să crească exponenţial în deceniile următoare. În acelaşi timp, riscul de întreruperi ale aprovizionării este în creştere, pe fondul intensificării tensiunilor geopolitice şi a concurenţei în materie de resurse. În plus, dacă nu este gestionată în mod corespunzător, creşterea cererii de materii prime critice ar putea genera efecte sociale şi de mediu negative.
    Materiile prime critice sunt necesare la începutul multor lanţuri valorice industriale şi sunt adesea factori de producţie esenţiali pentru o gamă largă de sectoare strategice, inclusiv energia din surse regenerabile, industria digitală, sectorul aerospaţial şi sectorul apărării. Prin urmare, materiile prime critice joacă un rol esenţial în susţinerea activităţilor economice naţionale, iar lipsa
    acestora ar putea avea un impact semnificativ pentru economia naţională. Astfel, se impune consolidarea capacităţilor în diferitele etape ale lanţului valoric al materiilor prime strategice pentru a contribui la diversificarea aprovizionării.
    Aşadar, pentru a proteja economia naţională, pentru a asigura dezvoltarea sustenabilă a acesteia şi pentru a proteja rezilienţa economică a României este necesară adaptarea cadrului normativ pentru asigurarea accesului la o aprovizionare sigură şi durabilă cu materii prime critice.
    Având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor propuse ar afecta companiile naţionale în valorificarea oportunităţilor de finanţare a proiectelor strategice create de acest regulament şi, implicit, a oportunităţii de relansare la nivel naţional a domeniului resurselor minerale neenergetice, sector economic de importanţă critică în atingerea obiectivelor strategice de securitate naţională şi în realizarea tranziţiei energetice către tehnologii verzi în vederea combaterii efectelor schimbărilor climatice, şi ar duce la imposibilitatea diminuării riscurilor asociate perturbării lanţului de aprovizionare cu materii prime critice şi energetice prin includerea în circuitul economic a unui număr însemnat de perimetre miniere şi prin valorificarea iazurilor de decantare şi a haldelor de steril prin punerea în exploatare şi relocarea acestora conform celor mai bune practici internaţionale, se impune adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
    Considerând că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Prezenta ordonanţă de urgenţă creează cadrul necesar punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L din 3 mai 2024, denumit în continuare Regulament.

    ART. II
    (1) Se desemnează Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului ca autoritate naţională pentru coordonarea aplicării prevederilor Regulamentului.
    (2) Autoritatea naţională prevăzută la alin. (1) asigură reprezentarea României în Comitetul european pentru materii prime critice constituit conform prevederilor art. 35 din Regulament.
    (3) În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2) din Regulament, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului desemnează în cadrul Comitetului european pentru materii prime critice un reprezentant la nivel înalt şi un supleant al acestuia.
    (4) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon îndeplineşte rolul de „ghişeu unic“ care eliberează licenţe miniere conform Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de extracţie a materiilor prime critice.
    (5) Oficiul pentru Licenţă Industrială îndeplineşte funcţia de „ghişeu unic“, conform art. 9 din Regulament, pentru activităţile de prelucrare şi reciclare a materiilor prime critice.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 140/2022 privind licenţa industrială unică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1023 din 20 octombrie 2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 98/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 10 alineatul (1), după litera o) se introduce o nouă literă, lit. p), cu următorul cuprins:
    "p) îndeplineşte funcţia de «ghişeu unic», conform art. 9 al Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2024/1.252, pentru activităţile de prelucrare şi reciclare a materiilor prime critice."

    2. La articolul 13, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru cererea de acordare a licenţei industriale unice pentru activităţile de prelucrare şi/sau reciclare a materiilor prime critice, formulate în cadrul unui proiect strategic, termenul de confirmare a întrunirii condiţiilor pentru ca cererea să fie considerată valabil depusă este de 45 de zile de la data înregistrării acesteia."

    3. La articolul 13, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul depunerii unei documentaţii incomplete, autorităţile competente sunt obligate să informeze solicitantul licenţei industriale unice, prin intermediul Oficiului, în termenul prevăzut la alin. (3), cu privire la obligaţia transmiterii de documente pentru ca cererea să fie considerată valabil depusă, precum şi cu privire la consecinţele nerespectării acestei obligaţii. Termenul pentru transmiterea documentelor de către solicitant nu poate depăşi 15 zile de la data comunicării, cu excepţia situaţiilor când autorităţile competente comunică solicitantului un alt termen pentru completarea documentaţiei, conform legislaţiei aplicabile fiecărei autorităţi competente. Termenele prevăzute la alin. (3) şi (3^1) se suspendă pe durata termenelor prevăzute în prezentul alineat."

    4. La articolul 13, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alin. (6^1)-(6^3), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Cererea solicitantului de licenţă industrială unică prevăzută la alin. (3^1) este soluţionată în cel mai scurt termen de autorităţile competente, dar nu mai mult de 15 luni de la data la care a fost considerată valabil depusă. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 3 luni în situaţia în care natura, complexitatea, amplasarea sau dimensiunea proiectului strategic impune obţinerea unei autorizaţii integrate de mediu.
(6^2) În situaţia extinderii unui proiect strategic pentru care a fost emis un act administrativ prevăzut la art. 4 lit. g) sau în situaţia în care, până la data recunoaşterii ca proiect strategic, acesta a fost supus autorizării, termenul pentru soluţionarea cererii de acordare a licenţei industriale unice pentru activităţile de prelucrare şi/sau reciclare a materiilor prime critice nu poate depăşi 12 luni de la data la care cererea a fost considerată valabil depusă.
(6^3) În calculul termenului prevăzut la alin. (6^1) şi (6^2) nu este inclusă durata procesului de evaluare a impactului asupra mediului şi de emitere a acordului de mediu, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului."

    5. La articolul 19, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) PCUEL asigură funcţia prevăzută la art. 9 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2024/1.252."



    ART. IV
    Normele privind sancţiunile care se aplică în cazul nerespectării dispoziţiilor din Regulament se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. V
    Instrucţiunile de elaborare a studiului preliminar de evaluare economică cu privire la potenţialul de valorificare a materiilor prime critice din deşeurile extractive miniere, prevăzut la art. 27 alin. (1) din Regulament, se aprobă, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
                    Liviu-Ionuţ Moşteanu
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Radu-Dinel Miruţă
                    p. Secretarul general al Guvernului,
                    Adrian Ţuţuianu
                    Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Mihai Jurca
                    Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier,
                    Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon,
                    Adriana Petcu
                    p. Preşedintele Oficiului pentru Licenţă Industrială,
                    Flavius-Adrian Sirop
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Oana-Silvia Ţoiu

    Bucureşti, 13 noiembrie 2025.
    Nr. 61.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016