Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 60 din 6 noiembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi completarea Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006
Având în vedere obligaţia instituţiilor statului de a garanta drepturile constituţionale ale persoanelor, cum ar fi dreptul la viaţă şi integritate corporală, precum şi dreptul de proprietate, ţinând cont de faptul că până în prezent măsurile luate nu au rezolvat eficient problema atacurilor unor exemplare de urs brun asupra persoanelor, precum şi a prezenţei acestora în spaţii publice sau private, luând în considerare faptul că producerea de pagube materiale în gospodăriile populaţiei este în continuă creştere, întrucât art. 16 lit. b) şi c) din Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică menţionează explicit situaţiile în care un stat membru poate interveni asupra efectivelor speciilor strict protejate, cu condiţia să nu fie alternative satisfăcătoare pentru derogare, astfel: "(b) pentru a evita daunele grave asupra recoltelor, efectivelor de animale, pădurilor, exploataţiilor piscicole, apelor şi altor forme de proprietate; (c) în folosul sănătăţii şi siguranţei publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din raţiuni de ordin social sau economic şi în situaţii care ar avea efecte benefice de importanţă majoră asupra mediului;“,"
în baza faptului că statutul actual de conservare a speciei urs brun în România este favorabil, determinându-se astfel o creştere a numărului de exemplare ale căror acţiuni în intravilanul localităţilor pun în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor, precum şi a bunurilor acestora, având în vedere creşterea semnificativă a numărului de incidente provocate de unele exemplare de urşi bruni care a condus la atacuri asupra populaţiei umane şi la producerea de pagube materiale considerabile, ţinând cont de faptul că una dintre principalele cauze ale producerii acestor incidente este reprezentată de hrănirea exemplarelor de urs brun de personal neautorizat, fapt care a determinat habituarea acestora cu prezenţa oamenilor şi creşterea riscului de interacţiuni periculoase, luând în considerare faptul că aceste activităţi contribuie direct la apropierea urşilor de zonele locuite, la pierderea instinctului de evitare a omului şi, implicit, la creşterea numărului de atacuri asupra populaţiei şi bunurilor, ţinând seama de necesitatea protejării vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale a persoanelor, precum şi a bunurilor acestora, în contextul acestui fenomen care a luat amploare în ultimii ani, în scopul reducerii amplorii pagubelor provocate de atacurile directe ale exemplarelor de urs brun, precum şi al restabilirii echilibrului în relaţia om-animal sălbatic, întrucât, de-a lungul timpului, s-a constatat că procedura şi modalitatea de acţiune nu corespund unor situaţii actuale, speciale, care impun intervenţia imediată în incidentele provocate de exemplarele de urs brun în intravilanul localităţilor, având în vedere necesitatea asigurării unui cadru legislativ adecvat pentru intervenţia imediată în cazul situaţiilor critice generate de animalele sălbatice care pun în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanelor, care să permită înlăturarea de îndată a riscurilor cauzate de atacul exemplarelor de urs, luând în considerare necesitatea asigurării în regim de urgenţă a stării de siguranţă a persoanelor aflate în zonele cu densitate mare a exemplarelor de urşi, în baza faptului că prin reducerea şi combaterea acţiunilor şi atacurilor exemplarelor de urşi în intravilanul localităţilor se urmăreşte scăderea gradului de pericol concret şi imediat, ţinând cont de necesitatea descurajării hrănirii neautorizate a urşilor şi a realizării unor observatoare în scop turistic în habitatele naturale ale acestora, prin reglementarea unor sancţiuni contravenţionale severe şi imediate, iar lipsa acestor măsuri imediate ar putea conduce la agravarea situaţiei şi la noi victime sau daune, ţinând seama de faptul că din anul 2016, de când a fost interzisă vânătoarea la specia de urs brun, statul român a plătit despăgubiri pentru pagubele cauzate, în valoare de circa 6,2 milioane euro, în baza faptului că în ultimii 20 de ani au avut loc 300 de atacuri cauzate de către ursul brun care au constat în 26 de decese şi 274 de răniri asupra oamenilor, iar în ultimii 5 ani atacurile exemplarelor de urs asupra persoanelor s-au amplificat, respectiv s-au produs 11 ucideri şi 158 de răniri, întrucât în baza de date a Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, în perioada 1.01.2021-29.10.2025, au fost identificate 2.454 de apeluri în care s-au anunţat atacuri ale urşilor, luând în considerare că în anul 2025, conform centralizatorului de intervenţii urs, au fost efectuate un număr de 712 alungări, 78 de relocări şi 104 extrageri prin eutanasiere/împuşcare, având în vedere că neadoptarea unor măsuri care să conducă la soluţionarea de urgenţă a atacurilor exemplarelor de urşi asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor, ar perpetua o situaţie care pune în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor pe teritoriul României, luând în considerare necesitatea asigurării unui cadru legislativ clar şi precis pentru încheierea contractelor de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur medic veterinar de liberă practică, precum şi pentru evitarea unor interpretări deficitare, întrucât elementele menţionate anterior vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 26 iulie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 197/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1 alineatul (3), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins: "d) intervenţie prin tranchilizare şi relocare - acţiunea umană imediată, specializată, de capturare, tranchilizare şi relocare în cadrul aceluiaşi fond cinegetic sau în alt fond cinegetic a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/ acestora, care prin acţiunile sale/lor poate/pot ameninţa viaţa ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;"
2. La articolul 1 alineatul (3), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul cuprins: "i) urs habituat - exemplar din specia urs brun care, în urma contactului repetat şi necontrolat cu omul şi a accesului frecvent la surse antropice de hrană, are un comportament deviat, pierzând reacţia naturală de evitare a prezenţei umane şi generând riscuri crescute pentru integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora."
3. La articolul 2, alineatul (2) şi litera b) a alineatului (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind tranchilizarea şi relocarea ori extragerea prin eutanasiere a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur medic veterinar de liberă practică, cu respectarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu medicul veterinar de liberă practică este prevăzut în anexa nr. 6. .................................................................................................. b) personalul structurilor de jandarmi sau poliţie locală competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezenţa exemplarului de urs;"
4. La articolul 2, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins: "(5) Membrii echipei de intervenţie pot comunica folosind mijloace electronice de comunicare la distanţă, cu înregistrarea şi păstrarea comunicărilor purtate la fiecare intervenţie."
5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 4 (1) Intervenţia imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează prin următoarele metode: a) alungare prin diverse mijloace; b) tranchilizare şi relocare; c) extragere prin eutanasiere sau împuşcare."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 5 (1) Intervenţia imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, începând cu metoda alungării, după analizarea la faţa locului de către echipa de intervenţie a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care exemplarul de urs brun ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor, echipa de intervenţie procedează imediat la eutanasierea sau împuşcarea acestuia. (3) Extragerea unui exemplar de urs brun prin eutanasiere sau împuşcare se poate face în următoarele situaţii: a) dacă intervenţiile din extravilanul localităţilor prin metoda alungării sau a tranchilizării şi relocării nu dau rezultate; b) dacă exemplarul de urs brun a fost semnalat în intravilanul localităţilor, are vârsta mai mare de un an şi prezintă un pericol concret şi imediat; c) dacă siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora sunt puse în pericol concret şi imediat; d) dacă siguranţa şi securitatea membrilor echipei de intervenţie sunt puse în pericol concret şi imediat; e) dacă exemplarul de urs în cauză se răneşte în cursul acţiunii de intervenţie şi devine agresiv şi nu sunt identificate alte soluţii potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă; f) dacă exemplarul de urs în cauză este prins într-o capcană neautorizată, prezintă răni şi devine agresiv şi nu sunt identificate alte soluţii potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă; g) dacă exemplarul de urs în cauză prezintă răni incompatibile cu viaţa; h) în cazul urşilor habituaţi. (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care prezenţa exemplarelor de urs brun mai mare de un an este semnalată în intravilanul localităţilor, intervenţia imediată asupra acestora se efectuează prin oricare din metodele prevăzute la art. 4 alin. (1). (5) Pentru punerea în aplicare a măsurii de eutanasiere sau împuşcare a exemplarului de urs brun, personalul structurilor de jandarmi, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezenţa exemplarului de urs, desfăşoară exclusiv activităţile cuprinse la pct. 1.1 din Procedura privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2. Analiza de risc se realizează de către membrii echipei de intervenţie prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. a), c) şi d). Prevederile art. 4 alin. (3) se aplică în mod corespunzător. (6) Marcarea şi monitorizarea exemplarelor de urs brun tranchilizate care urmează a fi relocate se realizează prin montarea de colare GPS sau prin montarea de crotalii auriculare şi microcip, care nu afectează în niciun fel integritatea corporală a acestora."
7. La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) În cazul exemplarelor de urs brun de sex feminin, intervenţia imediată se va efectua cu precădere prin metoda alungării sau prin metoda tranchilizării şi relocării; în cazul extragerii prin eutanasiere/împuşcare a unui exemplar de urs brun de sex feminin cu pui de maximum un an, aceştia sunt relocaţi de către personalul de specialitate al gestionarului, de urgenţă, în cadrul unor centre de reabilitare specializate sau la adăposturi autorizate."
8. La articolul 6, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins: "(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care prezenţa exemplarelor de urs brun de sex feminin este semnalată în intravilanul localităţilor şi ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor, echipa de intervenţie procedează imediat la eutanasierea sau împuşcarea acestora."
9. La articolul 12, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 12 (1) În cazul extragerii prin eutanasiere sau împuşcare, gestionarea exemplarului de urs brun se face de către gestionar sau garda forestieră, după caz. (2) Blana şi craniul exemplarului extras conform prevederilor alin. (1), preparate de către gestionar, rămân în gestiunea acestuia, în cazul extragerii de către gestionar, sau se predau gărzii forestiere în cazul în care extragerea a fost realizată de către personalul desemnat al acesteia şi rămân în proprietatea publică a statului."
10. La articolul 13, alineatele (3)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Costurile prevăzute la alin. (1) se achită de către unitatea administrativ-teritorială dacă în luna pentru care se solicită plata s-a efectuat cel puţin una dintre acţiunile prevăzute la art. 4 alin. (1), în baza contractului de prestări servicii de permanenţă/ intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul/medicul veterinar de liberă practică, şi se decontează de către gărzile forestiere, în limita tarifelor standard stabilite prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, în baza documentelor justificative depuse de către unităţile administrativ-teritoriale la gărzile forestiere. (4) Costurile prevăzute la alin. (1) se decontează de către gărzile forestiere în baza referatului şi a notei justificative depuse de către unitatea administrativ-teritorială la garda forestieră, care certifică documentaţia primită şi efectuează plata. (5) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului alocă Gărzii Forestiere Naţionale fondurile necesare plăţii costurilor prevăzute la alin. (1) în limita fondurilor alocate cu această destinaţie. Plata către unităţile administrativ-teritoriale se realizează de la o poziţie distinctă de transferuri din cadrul titlului 51 «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice» prevăzut în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005 pentru aprobarea Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice."
11. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 23 Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă."
12. După anexa nr. 5 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 6, având cuprinsul prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. II Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează: 1. La articolul 23 alineatul (1), după litera w) se introduce o nouă literă, lit. x), cu următorul cuprins: "x) hrănirea sub orice formă a exemplarelor de urs (Ursus arctos L.) aflate în stare de libertate."
2. La articolul 48 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins: "d^1) încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. x), cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei;"
ART. III Art. II intră în vigoare la 10 zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. IV (1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.406/2021 pentru aprobarea modelului de contract de prestări servicii care se încheie între unităţile administrativ-teritoriale şi medicii veterinari de liberă practică pentru acţiunile de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 13 august 2021. (2) Contractele de prestări servicii, încheiate în temeiul Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.406/2021, aflate în derulare, rămân valabile şi se modifică prin act adiţional în conformitate cu anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 197/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU ILIE-GAVRIL BOLOJAN Contrasemnează: p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale, Cristian-Gabriel Seidler, secretar de stat p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Bogdan Despescu, secretar de stat Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Diana-Anda Buzoianu Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila-Zoltán p. Ministrul finanţelor, Florin-Alexandru Zaharia, secretar de stat
Bucureşti, 6 noiembrie 2025. Nr. 60. ANEXA 1 (Anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021) CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun Prezentul contract se încheie în temeiul prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. ART. 1 Părţile contractante Autoritatea contractantă: Primăria/UAT .................., cu sediul în .........., telefon .........., fax .........., cod de înregistrare fiscală .........., cont nr. .......... deschis la Trezoreria .........., reprezentată prin .........., în calitate de achizitor, şi Cabinetul medical-veterinar/S.C. ........................................, cu sediul în localitatea ......................., str. .......... nr. .........., judeţul ...................., telefon .........., fax .........., mobil .................., e-mail .........., înregistrat în registrul comerţului cu nr. ................., CUI ..............., cod de înregistrare fiscală .........., cont nr. .......... deschis la ........................................., reprezentat prin ................, identificat cu CI seria .... nr. ........., în calitate de prestator.
ART. 2 Definiţii 2.1. În prezentul contract, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) contract - actul juridic care reprezintă acordul de voinţă al celor două părţi, încheiat între o autoritate contractantă - în calitate de achizitor şi un prestator de servicii - în calitate de prestator; b) achizitor şi prestator - părţile contractante, aşa cum sunt acestea denumite în prezentul contract; c) servicii - totalitatea activităţilor desfăşurate de prestator în cadrul prezentului contract; d) preţul contractului - preţul plătibil prestatorului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor obligaţiilor asumate prin contract; e) forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, unui embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunţiativă. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi; f) zi - zi calendaristică, dacă nu se specifică în mod diferit; an - 365 de zile.
ART. 3 Obiectul contractului 3.1. Obiectul prezentului contract îl reprezintă asigurarea de servicii de permanenţă şi intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora. 3.2. Activitatea prestatorului se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021.
ART. 4 Durata contractului Prezentul contract se încheie pe o perioadă de .................... şi intră în vigoare la data semnării. Această perioadă se poate prelungi prin act adiţional semnat de către ambele părţi.
ART. 5 Aplicabilitate 5.1. Contractul intră în vigoare la data semnării. 5.2. Prin intrarea în vigoare a contractului se înţelege începerea efectivă a serviciilor de către prestator în favoarea achizitorului.
ART. 6 Preţul şi modalitatea de plată 6.1. Tariful convenit pentru serviciile de permanenţă/ intervenţie imediată este de .........., la care se adaugă TVA, dacă este cazul. Plata se va efectua în termen de 30 de zile de la data primirii fiecărei facturi. 6.2. Plata facturii se va face prin ordin de plată în contul indicat/înscris pe factura fiscală. 6.3. În cazul în care nu se achită la scadenţă facturile emise de către prestator, achizitorul se află de drept în întârziere în ceea ce priveşte executarea obligaţiei de plată a preţului contractului. Pentru plata cu întârziere faţă de termenul scadent al facturilor emise în baza prezentului contract se vor percepe penalităţi de întârziere, conform legislaţiei în vigoare. 6.4. Preţul contractului poate fi ajustat doar în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorităţi acte administrative care au ca obiect creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului şi/sau doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor salariale.
ART. 7 Obligaţiile părţilor 7.1. Obligaţiile prestatorului sunt următoarele: a) asigură prezenţa la acţiunea de intervenţie imediată; b) în situaţia în care prestatorul nu poate fi prezent la acţiunea de intervenţie imediată, acesta asigură un înlocuitor; c) asigură permanenţa/intervenţia imediată, intervenţia prin tranchilizare şi relocare, extragerea prin eutanasiere, astfel cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021; d) dispune de echipamentele specifice de intervenţie; e) pregăteşte echipamentele de intervenţie şi se deplasează de urgenţă spre zona de intervenţie; f) face analiza gradului de risc împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai echipei de intervenţie şi stabileşte natura intervenţiei; g) după finalizarea intervenţiei, completează raportul de eveniment; h) nu părăseşte locul evenimentului până la soluţionarea acestuia şi informează achizitorul despre eveniment şi modul de soluţionare; i) marchează exemplarele de urs brun relocate cu colar GPS/crotaliu auricular şi microcip; j) asigură asistenţa veterinară pe tot parcursul relocării exemplarului de urs brun.
7.2. Obligaţiile achizitorului sunt următoarele: a) contactează prestatorul şi convoacă echipa de intervenţie constituită la nivel local, aflată cel mai aproape de zona de intervenţie; b) comunică prestatorului toate informaţiile pe care le deţine, necesare desfăşurării în condiţii optime a activităţii de intervenţie; c) coordonează intervenţia asupra exemplarului/exemplarelor de urs în cauză şi sprijină prestatorul pe parcursul derulării intervenţiei; d) asigură accesul reprezentanţilor prestatorului în zona de intervenţie; e) pune la dispoziţia prestatorului orice echipamente necesare intervenţiei pe care le deţine; f) achită facturile emise de către prestator în condiţiile prezentului contract.
ART. 8 Încetarea/Rezilierea contractului 8.1. Prezentul contract se derulează până la data de .........., cu posibilitatea prelungirii prin încheierea unui act adiţional semnat de ambele părţi. 8.2. Încetarea prezentului contract poate avea loc în următoarele situaţii: a) prin acordul scris al părţilor, înainte de termenul prevăzut, în baza unor motive temeinic justificate, cu condiţia înştiinţării în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de data renunţării; b) la expirarea termenului; c) prin rezilierea contractului pentru cauză de neexecutare; d) prin apariţia oricărei alte incapacităţi legale care să împiedice executarea culpabilă de către una din părţile contractuale.
ART. 9 Forţa majoră 9.1. Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă. 9.2. Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează. 9.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia. 9.4. Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, apariţia cazului de forţă majoră şi să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
ART. 10 Notificări 10.1. În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte părţi este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prezent(ă) în partea introductivă a prezentului contract. 10.2. Schimbările datelor de contact/corespondenţă ale părţilor contractante, necomunicate de acestea, nu pot fi imputabile părţii adverse. 10.3. În cazul în care notificarea se face prin poştă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi se consideră primită la data menţionată de oficiul poştal primitor. 10.4. Refuzul primirii notificării pe cale poştală şi/sau prin curier de oricare dintre părţile contractante nu va putea fi invocat de aceasta ca motiv de neîndeplinire a procedurii. 10.5. Notificările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din modalităţile prevăzute la alineatele precedente. 10.6. Înştiinţările şi notificările vor fi transmise la adresele de mai jos: - către achizitor: ........................; – către prestator: ...................... .
ART. 11 Soluţionarea litigiilor 11.1. Părţile convin ca toate neînţelegerile privind valabilitatea contractului sau cele privind interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de 15 zile lucrătoare de la intervenirea acestora. 11.2. Dacă achizitorul şi prestatorul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil divergenţele contractuale, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluţioneze de către instanţele judecătoreşti competente din România.
ART. 12 Limba care guvernează contractul Limba care guvernează contractul este limba română.
ART. 13 Legea aplicabilă contractului Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
ART. 14 Dispoziţii finale 14.1. Modificarea prezentului contract se face prin act adiţional încheiat între părţile contractante. Orice modificare a datelor de contact din preambulul contractului se va aduce la cunoştinţa celeilalte părţi în termen de maximum 24 de ore. 14.2. Prezentul contract reprezintă voinţa părţilor şi înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară încheierii lui.
Prezentul contract se încheie la sediul achizitorului astăzi, .........., în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat prestatorului, iar celelalte 2 (două) rămân la autoritatea contractantă.