Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 30 octombrie 2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale parţiale din data de 7 decembrie 2025
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1002 din 30 octombrie 2025
Având în vedere faptul că a fost stabilită data alegerilor locale parţiale pentru preşedintele Consiliului Judeţean Buzău, primarul general al municipiului Bucureşti şi pentru primari în unele circumscripţii electorale, respectiv 7 decembrie 2025, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 890/2025,
ţinând cont de timpul scurt până la începerea perioadei electorale, şi anume 2 noiembrie 2025, care nu permite organizarea şi desfăşurarea procedurilor necesare pentru asigurarea materialelor electorale în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare,
în vederea eficientizării cheltuielilor şi a stabilirii în mod concret a indemnizaţiilor pentru activitatea desfăşurată în cadrul birourilor şi oficiilor electorale, precum şi pentru suportul tehnic al acestora, în condiţiile în care aceste indemnizaţii au fost stabilite în acelaşi cuantum ca la alegerile locale parţiale din luna mai a acestui an,
văzând că Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, nu conţine prevederi privind desemnarea unor informaticieni care să asigure suport pentru remedierea deranjamentelor sistemelor informatice şi de comunicaţii utilizate în procesul electoral, respectiv prelucrarea şi validarea în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării, verificate şi validate de birourile electorale de circumscripţie,
în vederea exercitării independente a dreptului de vot de către alegătorii cu dizabilităţi de vedere, respectiv a creşterii accesului la procesul electoral a acestei categorii de alegători,
constatând că aceste măsuri vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, în vederea desfăşurării în bune condiţii a acestui proces electoral, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă poate avea consecinţe negative asupra bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor locale parţiale din data de 7 decembrie 2025,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) La alegerile locale parţiale din data de 7 decembrie 2025, imprimarea buletinelor de vot se asigură de Regia Autonomă „Monitorul Oficial“, cu cel puţin 5 zile înainte de data votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente. Buletinele de vot se capsează sau se lipesc.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 60 alin. (3) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, cu cel puţin 10 zile înaintea datei votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente, un exemplar al primului tiraj al buletinelor de vot este prezentat membrilor biroului electoral judeţean sau ai biroului electoral de circumscripţie, după caz. Aceştia au dreptul să solicite Autorităţii Electorale Permanente retipărirea buletinelor de vot dacă numele candidaţilor, semnul electoral sau denumirea partidelor politice, a alianţelor politice ori a alianţelor electorale sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri sunt incorect imprimate sau nu sunt vizibile.
(3) Hârtia necesară pentru imprimarea buletinelor de vot se asigură şi se livrează de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, la preţ de înregistrare în contabilitate la valorile specificaţiilor tehnice ale produsului aflat pe stoc, în condiţiile legii.
(4) Cantitatea de hârtie aflată în ambalaje originale intacte, rămasă neutilizată, se restituie de către Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ unităţilor teritoriale ale Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale de unde a fost livrată, în termen de 10 zile de la data alegerilor, pe bază de proces-verbal de predare-preluare.
(5) Plata hârtiei efectiv consumate, după restituirea prevăzută la alin. (4), facturată la preţ de înregistrare în contabilitate, se face de către Autoritatea Electorală Permanentă, în termen de 30 de zile de la data alegerilor.
(6) Confecţionarea timbrelor autocolante este asigurată, în condiţiile legii, de Compania Naţională „Imprimeria Naţională“ - S.A. până cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente.
(7) Ştampilele cu menţiunea „VOTAT“ se confecţionează, în condiţiile legii, de Regia Autonomă „Monetăria Statului“ până cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente. Ştampila cu menţiunea „VOTAT“ trebuie astfel dimensionată încât să fie mai mică decât patrulaterele de pe buletinul de vot, respectiv decât distanţa dintre acestea.
(8) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) şi (5)-(7) se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente.
ART. 2
Autorităţile publice centrale şi locale implicate, potrivit legii, în organizarea alegerilor sprijină implementarea şi buna funcţionare a Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal cu personal propriu, denumit în continuare informaticieni, în conformitate cu prevederile art. 110 alin. (11) şi art. 120 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul birourilor şi oficiilor electorale, precum şi pentru suportul tehnic al acestora se acordă următoarele indemnizaţii:
a) 225 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale judeţene, ai oficiilor electorale şi ai birourilor electorale de circumscripţie, pentru locţiitorii acestora, precum şi pentru ceilalţi membri ai acestor birouri electorale;
b) 128 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;
c) 150 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene, al oficiilor electorale şi al birourilor electorale de circumscripţie, precum şi pentru statisticienii acestora;
d) 248 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, locţiitorii acestora şi operatorii de calculator;
e) 180 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, alţii decât cei prevăzuţi la lit. d).
(2) Membrii birourilor şi oficiilor electorale, operatorii de calculator, personalul tehnic auxiliar, statisticienii, informaticienii, precum şi personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a procesului electoral, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, au dreptul la o indemnizaţie de protocol de 35 de lei de persoană pentru fiecare zi de activitate.
(3) Personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a procesului electoral, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, beneficiază de o indemnizaţie pe zi de activitate de 188 de lei.
(4) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru indemnizaţiile prevăzute de prezentul articol se datorează şi se virează numai impozitul pe venit, conform legii.
(5) Pe durata funcţionării birourilor electorale, autorităţile şi instituţiile publice la care sunt angajate persoanele prevăzute la alin. (1)-(3) le asigură acestora plata drepturilor salariale, a indemnizaţiilor de detaşare, precum şi a oricăror alte diurne şi drepturi băneşti cuvenite potrivit legii.
(6) Primirea indemnizaţiilor prevăzute la alin. (1)-(3) nu afectează dreptul de a primi alte diurne, indemnizaţii, pensii sau alte drepturi băneşti cuvenite în baza altor legi.
(7) De sumele prevăzute la art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază numai judecătorii a căror prezenţă în cadrul birourilor electorale este obligatorie potrivit legii.
(8) Membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare şi operatorii de calculator ai acestora au dreptul să primească, la cerere, o zi liberă plătită de la locul de muncă, în ziua următoare datei votării, pe baza adeverinţei eliberate în acest sens de către biroul electoral judeţean, oficiile electorale sau Autoritatea Electorală Permanentă, după caz.
(9) Plata indemnizaţiilor personalului tehnic auxiliar desemnat de Autoritatea Electorală Permanentă în birourile electorale judeţene, oficiile electorale, Biroul electoral de circumscripţie judeţeană Buzău şi Biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente.
(10) Plata indemnizaţiilor membrilor birourilor electorale judeţene, ai oficiilor electorale, ai birourilor electorale de circumscripţie, ai birourilor electorale ale secţiilor de votare, ale operatorilor de calculator, ale informaticienilor, precum şi ale personalului tehnic auxiliar desemnat de către prefecţi se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, pentru instituţiile prefectului.
(11) Plata indemnizaţiilor personalului Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a procesului electoral, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
(12) Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activităţile Ministerului Afacerilor Interne din domeniul ordinii şi siguranţei publice se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
(13) Plata indemnizaţiilor statisticienilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru Institutul Naţional de Statistică.
ART. 4
(1) Autoritatea Electorală Permanentă poate organiza şi implementa, în condiţiile stabilite prin instrucţiune, un proiect-pilot în cel puţin 6 secţii de votare din municipiul Bucureşti în vederea exercitării independente a dreptului de vot de către alegătorii cu dizabilităţi de vedere.
(2) Cheltuielile pentru organizarea şi implementarea proiectului-pilot sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente, în limita sumelor aprobate prin hotărârea Guvernului privind stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor locale parţiale din data de 7 decembrie 2025.
ART. 5
Cheltuielile pentru efectuarea operaţiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetul local potrivit prevederilor Legii nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 6
Prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. XIII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. XVII alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru stabilirea unor măsuri privind implementarea programelor naţionale din domeniul lucrărilor publice, precum şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare, cu modificările ulterioare, nu se aplică cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării alegerilor locale parţiale din data de 7 decembrie 2025.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
Zsombor Vajda
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 30 octombrie 2025.
Nr. 57.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: