Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 56 din 27 octombrie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 56 din 27 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 993 din 28 octombrie 2025
    Având în vedere nevoile financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a investiţiilor majore având ca scop dezvoltarea unei infrastructuri energetice solide, sustenabile şi reziliente şi luând în considerare orizontul de timp determinat, respectiv 31 decembrie 2030, până la care pot fi utilizate resursele aflate la dispoziţia României pentru modernizarea infrastructurii energetice şi îmbunătăţirea eficienţei energetice, respectiv asigurarea îndeplinirii ţintelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice, este necesară instituirea cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea acestora din Fondul pentru modernizare în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea investiţiilor publice cu scopul de a avea un impact de durată asupra productivităţii şi a rezilienţei economice, sociale şi instituţionale.
    Deoarece capacitatea administrativă a Ministerului Energiei este limitată, în contextul în care acesta, prin Direcţia generală investiţii, îndeplineşte atât atribuţii de autoritate naţională de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, cât şi de coordonator de reformă în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, componenta 6 - Energie, pentru 4 măsuri de investiţii, şi C16 - RePowerEU, pentru o măsură de investiţii, în cadrul cărora trebuie să deruleze 7 apeluri de proiecte, precum şi implementarea altor scheme naţionale finanţate din bugetul de stat în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2025 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat privind exceptarea unor categorii de consumatori finali de la aplicarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie şi cu cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul energiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 130/2024, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât capacitatea administrativă este limitată şi de prevederile legale în vigoare în domeniul resurselor umane în administraţia publică, în speţă Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, care limitează adaptarea resurselor administrative la numărul mare de competenţe şi atribuţii legale, existând o disproporţie vădită între obligaţiile de serviciu public şi capabilităţile umane, financiare şi materiale de prestare a acestor servicii în interesul cetăţeanului, la standarde de înaltă calitate, eficacitate, eficienţă şi economicitate,
    ţinând cont că Fondul pentru modernizare a fost instituit de Directiva (UE) 2018/410 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2018 de modificare a Directivei 2003/87/CE în vederea rentabilizării reducerii emisiilor de dioxid de carbon şi a sporirii investiţiilor în acest domeniu şi a Deciziei (UE) 2015/1.814, pentru sprijinirea investiţiilor în modernizarea sistemelor energetice şi îmbunătăţirea eficienţei energetice, inclusiv finanţarea proiectelor de investiţii la scară mică, în concordanţă cu obiectivele cadrului de politici ale Uniunii Europene privind clima şi energia pentru 2030 şi cu obiectivele pe termen lung prevăzute în Acordul de la Paris, având perioadă de implementare 2021-2030,
    luând în considerare că, la acest moment, Ministerul Energiei, în calitate de autoritate naţională de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, va trebui să desfăşoare activităţi de programare, evaluare, contractare, monitorizare tehnică, verificare financiară şi plată pentru investiţii cu o valoare totală a finanţării de aproximativ 7 miliarde euro,
    întrucât capacitatea administrativă limitată a Ministerului Energiei pune în pericol absorbţia fondurilor alocate prin intermediul Fondului pentru modernizare, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, periclitând astfel posibilitatea României de a utiliza integral fondurile cuvenite în cadrul acestui mecanism de finanţare,
    deoarece contextul restructurării administrative şi de personal bugetar şi consecinţele acestuia au condus la îngreunarea proceselor de evaluare, contractare, monitorizare tehnică, verificare financiară şi plată pentru proiectele depuse în cadrul apelurilor de proiecte în cadrul schemelor aferente Fondului pentru modernizare, întârzieri ce pot fi recuperate în actualul context administrativ prin includerea Autorităţii pentru Digitalizarea României, prin Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale, ca partener de implementare, care va desfăşura, în baza unui acord de parteneriat, activităţi aferente sistemului de management şi control, alături de Ministerul Energiei, în calitate de autoritate naţională de implementare a Fondului pentru modernizare, în condiţiile stabilite prin acordul de parteneriat care va fi semnat cu Ministerul Energiei,
    luând în considerare că, în contextul restructurării administrative la nivelul Guvernului şi autorităţilor/instituţiilor publice care conduce la menţinerea personalului bugetar la un nivel critic, cu consecinţe aferente, respectiv îngreunarea procedurilor de evaluare, contractare, monitorizare tehnică, verificare financiară şi plată pentru proiectele depuse în cadrul apelurilor de proiecte în cadrul schemelor aferente Fondului pentru modernizare cu o valoare totală de aproape 7 miliarde euro, s-au produs întârzieri în implementarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare, care pot fi recuperate doar prin armonizarea cadrului legislativ,
    în contextul prezentat anterior, lipsa modificărilor legislative de natură să sporească capacitatea administrativă de implementare şi gestionare a Fondului pentru modernizare are ca principal efect stagnarea implementării proiectelor din domeniul energiei, finanţate din Fondul pentru modernizare.
    Având în vedere intenţia Guvernului privind continuarea procesului de consolidare a disciplinei bugetare, combinat cu o abordare pragmatică şi flexibilă care permite instituţiilor publice să îşi desfăşoare activitatea în condiţii de eficienţă, transparenţă şi responsabilitate fiscal-bugetară,
    luând în considerarea necesitatea clarificării şi îmbunătăţirii cadrului aplicabil angajamentelor şi cheltuielilor bugetare la categoria „Bunuri şi servicii“, în vederea menţinerii disciplinei financiare, limitării risipei bugetare şi flexibilizării procedurilor administrative, prin adaptarea regulilor în vigoare la nevoile autorităţilor publice centrale şi locale,
    întrucât măsurile propuse urmăresc continuarea regimului de disciplină bugetară instituit în anii 2023 şi 2024, cu ajustări menite să asigure o aplicare echilibrată a normei, în condiţiile actualului context bugetar şi al implementării programelor cu finanţare europeană şi naţională,
    în considerarea faptului că elementele de mai sus se constituie într-o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 9 mai 2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, după alineatul (2^1) se introduc două noi alineate, alin. (2^2) şi (2^3), cu următorul cuprins:
    "(2^2) Se mandatează Banca de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., denumită în continuare BID, ca entitate cu atribuţii în administrarea de instrumente financiare sau alte forme de sprijin financiar, finanţate din Fondul pentru modernizare, pentru crearea, dezvoltarea şi/sau modernizarea capacităţilor de producţie din surse regenerabile sau cu emisii scăzute de carbon, stocare, transport şi distribuţie din domeniul energiei electrice, implementarea unor tehnologii pentru creşterea eficienţei energetice, respectiv crearea şi dezvoltarea de capacităţi de producţie, stocare, transport şi distribuţie a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică.
(2^3) Limitele mandatului BID, precum şi activităţile derulate de aceasta în calitate de mandatar, entitate cu atribuţii în administrarea de instrumente financiare sau alte forme de sprijin financiar, finanţate din Fondul pentru modernizare se stabilesc prin mandatul acordat de către ministrul energiei şi ministrul finanţelor, cu respectarea prevederilor art. 6, art. 7 alin. (1) lit. c) şi art. 13 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    2. La articolul 2, literele a^2) şi ff) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a^2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale şi/sau alte structuri subordonate - organism delegat pentru sectorul Eficienţă energetică, subsector agricultură;
    .......................
ff) acord de parteneriat - act juridic încheiat între Ministerul Energiei şi partenerii de implementare, respectiv agenţiile pentru dezvoltare regională constituite în condiţiile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică subordonată administrativ Ministerului Educaţiei, Autoritatea pentru Digitalizarea României, prin Direcţia generală Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale, precum şi Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, instituţie publică subordonată Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile părţilor, inclusiv răspunderea contractuală, pentru activităţile derivate din gestionarea şi implementarea Fondului pentru modernizare, respectiv activităţi de evaluare, contractare, monitorizare tehnică, monitorizare financiară, verificarea achiziţiilor şi control;"

    3. La articolul 2, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:
    "c^1) Banca de Investiţii şi Dezvoltare - S.A. (BID) - entitate mandatată cu rol de intermediar financiar, astfel cum acesta este definit la art. 2 pct. 34 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările ulterioare, căruia îi sunt încredinţate exclusiv atribuţii de administrare de instrumente financiare sau alte forme de sprijin financiar, finanţate din Fondul pentru modernizare;"

    4. La articolul 2, după litera j) se introduc două noi litere, lit. j^1) şi j^2), cu următorul cuprins:
    "j^1) cerere de plată - cererea depusă de către un beneficiar, prin care se solicită Ministerului Energiei/organismului delegat virarea sumelor necesare pentru plata cheltuielilor eligibile, rambursabile, conform contractului/deciziei de finanţare, în baza facturilor, facturilor de avans, statelor privind plata salariilor, precum şi a altor documente justificative care atestă achiziţia şi recepţia bunurilor/serviciilor/lucrărilor necesare implementării investiţiei;
j^2) cerere de rambursare aferentă cererii de plată - cererea depusă de către un beneficiar prin care se justifică utilizarea sumelor plătite de către Ministerul Energiei şi organismele delegate, după caz, ca urmare a cererii de plată;"

    5. La articolul 3, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) În gestionarea şi implementarea Fondului pentru modernizare, ministrul energiei emite ordine şi instrucţiuni cu caracter normativ sau individual, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    6. La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În îndeplinirea competenţelor privind gestionarea şi implementarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare, Ministerul Energiei poate încheia acord de parteneriat cu agenţiile pentru dezvoltare regională constituite în condiţiile Legii nr. 315/2004, cu modificările şi completările ulterioare, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică subordonată administrativ Ministerului Educaţiei, cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, prin Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale, respectiv cu Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, instituţie publică subordonată administrativ Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumite parteneri de implementare."

    7. La articolul 6, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^1) La nivelul partenerilor de implementare se pot constitui din personalul propriu, cu acordul Ministerului Energiei, grupuri de lucru tehnice pentru realizarea activităţilor stabilite prin acordul de parteneriat, cu caracter temporar, pe durata derulării acordului de parteneriat, a căror componenţă se stabileşte prin act administrativ al conducătorului autorităţii partenere.
(3^2) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale grupurilor de lucru tehnice pentru realizarea activităţilor stabilite prin acordul de parteneriat sunt aprobate prin act administrativ al conducătorului autorităţii partenere, cu avizul Ministerului Energiei."

    8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Cheltuielile administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare sunt finanţate în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (3) pct. (i) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor putea fi luate în considerare la calcularea obiectivului stabilit la nivel european de a utiliza 50% din veniturile generate de licitare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în scopuri legate de climă.
    (2) Reprezintă cheltuieli administrative cheltuielile pentru informare, comunicare şi promovare referitoare la sprijinul şi rezultatele aferente Fondului pentru modernizare, precum şi cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Energiei/organismelor delegate cu gestionarea finanţării investiţiilor din Fondul pentru modernizare, constând în:
    a) cheltuieli privind asigurarea activităţii de management, de evaluare şi control pentru implementarea Fondului pentru modernizare;
    b) cheltuieli pentru asistenţă tehnică, inclusiv pentru angajarea de personal în afara organigramei, pe perioadă determinată, în condiţiile procedurii reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la art. 16 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi condiţiile de înfiinţare a posturilor în afara organigramei în cadrul instituţiilor şi/sau autorităţilor publice care implementează proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă;
    c) cheltuieli pentru consultanţă, inclusiv activităţile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) cheltuieli cu personalul, inclusiv salariile şi alte drepturi asimilate salariilor, sporuri, indemnizaţii, cheltuieli cu selecţia şi evaluarea personalului, cheltuieli pentru asigurarea de programe de pregătire profesională la nivelul instituţiilor de învăţământ superior, cursuri, examene, certificări de specialitate, cheltuieli cu deplasările şi diurna;
    e) cheltuieli cu spaţii de birouri şi clădiri, inclusiv achiziţia serviciilor de curăţenie, mobilier şi dotările necesare desfăşurării activităţii în condiţii optime, utilităţi, precum şi orice alte tipuri de cheltuieli necesare desfăşurării activităţii;
    f) cheltuieli pentru achiziţionarea şi/sau dezvoltarea şi/sau adaptarea de aplicaţii, soluţii şi servicii hardware şi software sau alte tipuri de echipamente TIC, după caz, inclusiv soluţii de tip cloud şi securitate cibernetică;
    g) cheltuieli aferente susţinerii proiectelor-pilot care promovează soluţii inovatoare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi studii şi analize necesare dezvoltării proiectelor propuse la finanţare din Fondul pentru modernizare;
    h) cheltuieli pentru achiziţia de autovehicule şi pentru acoperirea costurilor de funcţionare şi exploatare a acestora; aceste cheltuieli se decontează exclusiv din dobânzile acumulate în conturile Ministerului Energiei şi, respectiv, ale organismelor delegate.
    (3) Un procent de până la 7% din sumele cuvenite Ministerului Energiei conform art. 10 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, este alocat pentru acoperirea cheltuielilor administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare.
    (4) Cheltuielile administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare sunt finanţate şi din dobânzile acumulate în conturile Ministerului Energiei şi, respectiv, ale organismelor delegate.
    (5) Un procent de maximum 20% din sumele virate anual Ministerului Energiei, începând din anul 2024, utilizate pentru finanţarea cheltuielilor administrative conform art. 10 alin. (1^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se transferă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ambele cu rol de organisme delegate, pentru acoperirea cheltuielilor administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare, proporţional cu valoarea proiectelor contractate de organismele delegate şi în limitele fondurilor disponibile.
    (6) Sumele virate de către Ministerul Energiei Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ambele cu rol de organisme delegate, în baza prevederilor alin. (5), nu vor depăşi cumulat procentul de 20%."

    9. La articolul 15, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să majoreze creditele de angajament prevăzute în bugetul ordonatorilor de credite cu suma necesară implementării proiectelor, fără a depăşi valoarea totală a acestora menţionată în contractul de finanţare."

    10. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) În bugetul beneficiarilor instituţii publice, alţii decât cei prevăzuţi la art. 15 alin. (1), se cuprind la partea de venituri, la subdiviziuni distincte de venituri bugetare, sumele care urmează să fie încasate de la Ministerul Energiei/ organismele delegate, potrivit contractelor de finanţare, iar la partea de cheltuieli, creditele de angajament şi creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii din Fondul pentru modernizare."

    11. La articolul 21, alineatele (1), (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 21
    (1) În procesul de implementare a Fondului pentru modernizare, Ministerul Energiei/organismele delegate utilizează mecanismul de prefinanţare şi cererea de rambursare/plată.
    .......................
    (6) Pentru schemele multianuale, Ministerul Energiei solicită în avans plăţi de la BEI pentru acoperirea viitoarelor cereri de prefinanţare/plată/rambursare din partea beneficiarilor, după caz. Ministerul Energiei efectuează în mod regulat analize privind sumele disponibile de la BEI şi cererile de rambursare ulterioare prognozate.
    .......................
    (8) Ulterior depunerii cererii de rambursare de către beneficiar, Ministerul Energiei/organismele delegate verifică cererea de rambursare. După efectuarea verificărilor, în cazul în care nu sunt necesare clarificări din partea beneficiarului sau acestea au fost remediate, Ministerul Energiei/organismele delegate virează beneficiarului suma costurilor rambursabile într-un cont distinct deschis de beneficiar în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 15-17. Ministerul Energiei/ Organismele delegate transmit beneficiarului o notificare de plată întocmită individual pentru fiecare cerere de rambursare/ plata, în termen de 48 de ore de la transferul sumelor."

    12. La articolul 21, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) După primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor, respectiv a altor documente justificative care atestă achiziţia şi recepţia bunurilor/serviciilor/lucrărilor necesare implementării investiţiei, beneficiarul întocmeşte cererea de plată conform contractului de finanţare, împreună cu copii ale documentelor justificative aferente. Cererile de plată se depun în conformitate cu etapele prevăzute în programul de rambursare prevăzut în contractul de finanţare. Modelele de cereri de plată sunt incluse în documentaţia procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii."

    13. La articolul 21, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor virate de către Ministerul Energiei/organismele delegate, beneficiarii au obligaţia de a depune cererea de rambursare aferentă cererii de plată la Ministerul Energiei/ organismele delegate, în care sunt incluse sumele din documentele prevăzute la alin. (3^1), însoţite de documentele justificative. Cererile de rambursare aferente cererilor de plată se depun în conformitate cu etapele prevăzute în programul de rambursare prevăzut în contractul de finanţare. Modelele de cereri de rambursare aferente cererilor de plată sunt incluse în documentaţia procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii."

    14. La articolul 21, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (9) şi (10), cu următorul cuprins:
    "(9) Ulterior depunerii cererii de plată de către beneficiar, Ministerul Energiei/organismele delegate verifică cererea de plată. După efectuarea verificărilor, în cazul în care nu sunt necesare clarificări din partea beneficiarului, Ministerul Energiei/ organismele delegate emit beneficiarului o notificare cuprinzând rezultatele verificărilor efectuate şi virează beneficiarului suma costurilor rambursabile, în conformitate cu notificarea emisă, într-un cont distinct deschis de beneficiar în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 15-17. Ministerul Energiei/ Organismele delegate transmit beneficiarului o notificare de plată întocmită individual pentru fiecare cerere de plată, în termen de 48 de ore de la transferul sumelor.
(10) Ulterior depunerii de către beneficiar a cererii de rambursare aferente cererii de plată, Ministerul Energiei/organismele delegate verifică cererea de rambursare aferentă cererii de plată. După efectuarea verificărilor, în cazul în care nu sunt necesare clarificări din partea beneficiarului, Ministerul Energiei/organismele delegate emit beneficiarului o notificare cu privire la suma autorizată."



    ART. II
    Prevederile art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică şi contractelor de finanţare aflate în derulare, doar pentru situaţiile juridice născute de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. III
    La articolul 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 28 decembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1^3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^3) Din sumele virate potrivit dispoziţiilor alin. (1) lit. d) Ministerul Energiei utilizează o cotă de până la 7% pentru finanţarea cheltuielilor administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare, cheltuieli efectuate în scopul prevăzut la art. 10 alin. (3) lit. i) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. IV
    Articolul XVII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru stabilirea unor măsuri privind implementarea programelor naţionale din domeniul lucrărilor publice, precum şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 907 din 2 octombrie 2025, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XVII
    (1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:
    a) «Bunuri şi servicii» pentru alineatul «Furnituri de birou»;
    b) reparaţii curente;
    c) bunuri de natura obiectelor de inventar;
    d) cărţi, publicaţii şi materiale documentare;
    e) consultanţă şi expertiză;
    f) pregătire profesională;
    g) studii şi cercetări;
    h) alte cheltuieli, cu excepţia alineatelor «Chirii», «Prime de asigurare nonviaţă», «Executarea silită a creanţelor bugetare», «Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii» pentru acţiunile privind organizarea constatării şi constatarea infracţiunilor flagrante şi pentru publicarea în Monitorul Oficial al României;
    i) asociaţii şi fundaţii, cu excepţia angajamentelor ce vizează domeniile «Sănătate», «Asistenţă socială» şi finanţarea structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale prevăzute la art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a dispune măsurile necesare astfel încât plăţile lunare efectuate în perioada octombrie-decembrie 2025 la titlul de cheltuieli bugetare «Bunuri şi servicii» să fie cel mult la nivelul mediei plăţilor efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2025, majorată cu 10%.
    (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică unităţilor sanitare publice, precum şi pentru cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare, cu serviciile medicale pentru îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în penitenciare, în instituţii de asistenţă socială şi în unităţi de asistenţă medico-socială, pentru cheltuielile cu acţiuni şi programe de sănătate, pentru cheltuielile aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, pentru cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie şi asistenţă socială, pentru cheltuielile generate de intervenţii în situaţii de urgenţă, cele de menţinere a capacităţii operaţionale a unităţilor/structurilor din domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, precum şi pentru cheltuielile aferente serviciilor şi lucrărilor de deszăpezire.
    (4) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) cheltuielile aferente pregătirii şi implementării proiectelor cu finanţare din programe naţionale, din fonduri externe nerambursabile, cu finanţare prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, precum şi din împrumuturi contractate de autorităţile publice locale.
    (5) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) cheltuielile cu evenimentele ocazionate de zilele declarate ca fiind zile oficiale ale unităţilor administrativ-teritoriale, alte sărbători publice stabilite prin lege, sărbători tematice, cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfârşitul de an, cheltuielile efectuate din donaţii şi sponsorizări, precum şi cheltuielile privind administrarea şi valorificarea bunurilor indisponibilizate în proceduri penale şi civile.
    (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), autorităţile şi instituţiile publice care organizează şi desfăşoară activităţi din domeniul culturii şi/sau oferă servicii cultural-artistice, indiferent de forma de finanţare şi subordonare, pentru producerea, exploatarea, valorificarea de bunuri culturale, artistice, literare, cultură scrisă, editoriale sau cinematografice, desfăşurarea activităţilor de conservare, protejare, cercetare şi promovare a bunurilor de patrimoniu cultural, material şi/sau imaterial, mobil şi/sau imobil, independent sau în cadrul evenimentelor speciale, organizate în acord cu misiunea publică, după caz, pot efectua cheltuieli potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiilor Legii nr. 186/2003 privind susţinerea şi promovarea culturii scrise, republicată, cu modificările ulterioare, Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi, după caz, angajamentelor cuprinse în contractele de management încheiate cu autoritatea tutelară.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e) şi g), autorităţile şi instituţiile administraţiei publice pot finanţa cheltuieli de consultanţă sau/şi de studii şi cercetări necesare pentru emiterea diferitelor documente specifice obiectivelor de investiţii, autorizaţii, avize, precum şi pentru depunerea unor cereri de finanţare pentru apeluri de proiecte.
    (8) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în situaţii de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice, ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care, în mod obiectiv, cheltuielile respective nu pot fi amânate după 1 ianuarie 2026, pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1), respectiv pot depăşi limita de plăţi, prevăzută la alin. (2), la titlul de cheltuieli bugetare «Bunuri şi servicii», pe bază de note justificative aprobate de ordonatorii principali de credite, inclusiv pentru instituţiile publice din subordine.
    (9) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică cheltuielilor necesare asigurării reprezentării şi expertizelor în litigiile arbitrale şi judiciare internaţionale, cheltuielilor necesare asigurării expertizelor în litigiile judiciare naţionale conexe acestora, cheltuielilor cu asistenţa juridică necesară operaţiunilor de administrare a datoriei publice, cheltuielilor cu serviciile de evaluare a riscului de ţară, cheltuielilor aferente prestărilor de servicii informatice în scopul administrării datoriei publice, cheltuielilor aferente serviciului datoriei publice, cheltuielilor cu bunurile şi prestări servicii cu caracter funcţional realizate din bugetul Trezoreriei Statului şi celor aferente plăţii comisioanelor prilejuite de participarea şi decontarea operaţiunilor Ministerului Finanţelor în Sistemul electronic de plăţi (ReGIS, SaFIR, SENT), precum şi cheltuielilor rezultate din executarea unor obligaţii stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau dispuse de instanţele de judecată sau de lege în cursul procesului, cheltuielile conexe precum şi cheltuielilor obligatorii stabilite prin acte normative, strict necesare desfăşurării actului de justiţie.
    (10) Prevederile alin. (2) nu se aplică cheltuielilor aferente achitării plăţilor restante.
    (11) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru plata veniturilor deţinuţilor obţinute din munca prestată în conformitate cu prevederile art. 86 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare.
    (12) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în situaţii excepţionale, temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, încheierea de angajamente legale, respectiv depăşirea limitelor de plăţi la titlul de cheltuieli bugetare «Bunuri şi servicii».
    (13) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari şi/sau terţiari de credite din subordine depăşirea nivelului prevăzut la alin. (2), situaţie în care respectarea condiţionalităţii prevăzute la alin. (2) se urmăreşte cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanţare în parte."


    ART. V
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot utiliza excedentul bugetului local pentru care până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu au fost încheiate angajamente legale şi pentru finanţarea serviciilor sociale din sistemul de protecţie a copilului, a măsurilor de protecţie de tip centre de zi şi centre rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap, precum şi a cheltuielilor de funcţionare a căminelor pentru persoane vârstnice.
    (2) Disponibilităţile secţiunii de funcţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţei de urgenţă vor fi utilizate cu prioritate pentru finanţarea cheltuielilor serviciilor sociale din sistemul de protecţie a copilului, a măsurilor de protecţie de tip centre de zi şi centre rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap, precum şi a cheltuielilor de funcţionare a căminelor pentru persoane vârstnice, asigurându-se creditele bugetare necesare prin rectificare bugetară locală sau prin virări de credite bugetare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul energiei,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Radu-Dinel Miruţă
                    p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florian-Emil Dumitru,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Ciprian-Nicolae Văcaru,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Teodor Dulceaţă,
                    secretar general adjunct
                    p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ionuţ-Cristian Săvoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru-Florin Rogobete
                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Daniel-Ovidiu David

    Bucureşti, 27 octombrie 2025.
    Nr. 56.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016