Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 55 din 16 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 965 din 17 octombrie 2025
Luând în considerare faptul că responsabilităţile cu privire la schimbările climatice necesită o abordare clară şi neîntârziată pentru îndeplinirea angajamentelor asumate de România la nivel internaţional,
având în vedere prevederile Acordului de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice („Acordul de la Paris“) încheiat la Paris la 12 decembrie 2015 şi semnat de România la New York la 22 aprilie 2016, ratificat prin Legea nr. 57/2017, care vizează consolidarea răspunsului la schimbările climatice şi care reprezintă un pas important către obiectivul de a realiza o Uniune Europeană neutră din punct de vedere climatic până în anul 2050,
ţinând cont de prevederile Pactului ecologic european (European Green Deal), publicat de Comisia Europeană la data de 11 decembrie 2019, parte integrantă a Strategiei Comisiei de punere în aplicare a Agendei 2030 a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a obiectivelor de dezvoltare durabilă şi care prezintă o nouă strategie de creştere care are drept scop transformarea Uniunii Europene într-o societate echitabilă şi prosperă, cu o economie modernă, competitivă şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, în care să nu existe emisii nete de gaze cu efect de seră în anul 2050,
având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/958 şi Directiva (UE) 2023/959 a Parlamentului European şi a Consiliului, cu scopul de a revizui schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră EU ETS (European Union Emissions Trading System) pentru atingerea obiectivele ambiţioase de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în anul 2030 comparativ cu nivelurile din anul 1990.
Luând în considerare faptul că, la acest moment, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, necesită actualizare pentru a conferi cadrul legal aliniat în conformitate cu noile prevederi legislative de la nivel european, neadoptarea prezentului act normativ conducând la imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră către instituţiile beneficiare, astfel încât programele/proiectele aflate în desfăşurare să nu înregistreze întârzieri majore sau chiar blocaje,
ţinând cont de faptul că, pentru perioada 2022-2031, Comisia Europeană a aprobat României schema de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, finanţată şi din sumele obţinute din licitarea certificatelor, în conformitate cu Decizia Comisiei Europene C(2022) 6.586 final din data de 12 septembrie 2022,
având în vedere că statul român se află în procedură de deficit excesiv, spaţiul fiscal nepermiţând cheltuieli pe proiecte noi, este, de asemenea, necesar ca sumele obţinute din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră să fie alocate proiectelor aflate deja în derulare, finanţate de la bugetul de stat, astfel procentul destinat bugetului de stat majorându-se la 42%.
Ţinând cont de faptul că România este obligată să raporteze Comisiei Europene modul de utilizare a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin implementarea proiectelor din anul precedent, precum şi orice alte informaţii suplimentare referitoare la utilizarea acestor sume, în temeiul Directivei 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare că în lipsa reglementării aspectelor prevăzute în prezentul act normativ nu se realizează corelarea deplină cu prevederile art. 8 şi 12 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2.830 al Comisiei din 17 octombrie 2023 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, care aduce modificări proceselor de licitaţii ale certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră începând cu data de 1 ianuarie 2025,
având în vedere că pentru România a fost declanşată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depăşit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, întrucât traiectoria de ajustare asumată de ţara noastră prin intermediul Planului bugetar-structural naţional pe termen mediu 2025-2031 prevede ca deficitul bugetar pentru anul 2025 să nu depăşească 7% din produsul intern brut, ceea ce impune adoptarea unor măsuri ferme şi sustenabile de consolidare fiscal-bugetară, în vederea reducerii treptate a dezechilibrelor financiare şi a alinierii la obiectivele asumate, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice, al evitării aplicării sancţiunilor prevăzute de cadrul legislativ european şi al protejării accesului la fonduri necesare continuării investiţiilor, şi în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 28 decembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) În temeiul art. 22 alin. (1) din Regulament, Ministerul Finanţelor este autoritatea desemnată în calitate de adjudecător pentru România."
2. La articolul 10, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Destinaţia contravalorii în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României, în temeiul prevederilor art. 3d şi art. 10 alin. (2) şi (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, este următoarea:"
3. La articolul 10 alineatul (1), literele a), b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) 42% din suma brută se virează de către gestionarul contului la bugetul de stat, într-un cont distinct, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar;
b) 40% din suma brută se face venit la Fondul pentru mediu, se reţine în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria operativă centrală şi se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, în limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu şi Administraţiei Fondului pentru Mediu, în vederea finanţării proiectelor prevăzute la alin. (1^1), într-un cont distinct de venituri al Fondului pentru mediu, deschis la Trezoreria Statului Sector 6 pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu;
..................................................................................................
d) 3% din suma brută se face venit la Ministerul Energiei, se reţine în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria operativă centrală şi se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea Ministerului Energiei, într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat, deschis pe numele acestuia, la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, pentru finanţarea proiectelor de reducere a gazelor cu efect de seră stabilite de Ministerul Energiei;"
4. La articolul 10 alineatul (1), litera e) se abrogă.
5. La articolul 10, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. b) sau echivalentul valorii financiare a acestora se utilizează pentru scopurile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea legislaţiei specifice ajutorului de stat."
6. La articolul 10, alineatul (1^5) se abrogă.
7. La articolul 10, după alineatul (1^5) se introduce un nou alineat, alin. (1^6), cu următorul cuprins:
"(1^6) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) sau echivalentul valorii financiare a acestora se utilizează pentru scopurile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea legislaţiei specifice ajutorului de stat."
8. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) lit. b), c), d) şi f) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeană din suma brută cu privire la gestionarea sistemului comunitar."
9. Articolul 10^3 se abrogă.
10. Articolul 11 se abrogă.
11. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului are responsabilitatea de a raporta, până la data de 31 iulie a fiecărui an, modul de utilizare a veniturilor obţinute din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru anul precedent, conform prevederilor art. 19 alin. (2) al Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului.
(2) Destinatarii sumelor obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, menţionaţi la art. 10 alin. (1) lit. b), c), d) şi f), precum şi instituţiile beneficiare care finanţează proiectele de investiţii din bugetul de stat, din sumele încasate din licitarea certificatelor conform dispoziţiilor art. 10 alin. (1) lit. a), poartă întreaga responsabilitate pentru administrarea fondurilor repartizate şi au obligaţia de a monitoriza proiectele finanţate şi de a raporta către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, până la data de 15 mai a fiecărui an în curs, următoarele informaţii:
a) sumele angajate şi/sau plătite (în euro şi lei) în cursul anului precedent, pentru programele/proiectele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră derulate de destinatari; şi
b) pentru fiecare program/proiect de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră finanţat în cursul anului precedent, următoarele informaţii:
(i) denumirea, descriere pe scurt a programului/ proiectului;
(ii) valoarea (euro/lei) angajată/plătită, în cursul anului precedent;
(iii) tipul de utilizare (litera la care se încadrează) conform dispoziţiilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare;
(iv) actul normativ care legiferează instrumentul financiar, prin care au fost utilizate sumele angajate şi/sau plătite (în euro şi lei) în cursul anului precedent, pentru programele/proiectele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră derulate de destinatari;
(v) instituţia responsabilă de implementare a programelor/proiectelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră derulate de destinatari;
(vi) emisii de gaze cu efect de seră estimate a fi reduse prin implementarea programului/proiectului pentru anul precedent, precum şi pentru întreaga durată de implementare a programelor/proiectelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră derulate de destinatari."
ART. II
(1) Sumele obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi reţinute în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria operativă centrală, acumulate de la data de 8 ianuarie 2025 şi până la data intrării in vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, iau destinaţia prevăzută la art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, şi se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru sumele destinate bugetului de stat, respectiv 5 zile lucrătoare de la solicitarea instituţiilor beneficiare.
(2) Sumele rămase nedistribuite instituţiilor beneficiare, respectiv Administraţia Fondului pentru Mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, aflate în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria operativă centrală, din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră aferente instalaţiilor staţionare şi sectorului aviaţie, la data de 31 decembrie 2024 şi nerepartizate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, iau destinaţia stabilită la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, respectiv art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea instituţiilor beneficiare.
(3) Sumele rămase neutilizate, distribuite conform dispoziţiilor art. 10 alin. (1) lit. e) şi art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rămân la dispoziţia Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi, respectiv, a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în conturile de venituri ale bugetului de stat deschise pe nume acestora în care au fost încasate.
(4) Sumele rămase neutilizate până la data de 22 decembrie a anului bugetar, determinate ca diferenţă între veniturile încasate potrivit alin. (3) şi plăţile efectuate, se virează de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi, respectiv, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate într-un cont de disponibil deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului.
(5) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (4) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi, respectiv, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în contul de venituri ale bugetului de stat prevăzut la alin. (3) şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(6) În aplicarea alin. (5), pentru sumele rămase neutilizate Ministerul Finanţelor este autorizat la propunerea ordonatorilor principali de credite să majoreze, la poziţii distincte, veniturile bugetului de stat, precum şi creditele de angajament şi creditele bugetare prevăzute în bugetul acestora.
(7) Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze influenţele aprobate potrivit alin. (6) în buget şi în anexele la acesta şi să le comunice Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la majorarea bugetului.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
p. Ministrul finanţelor,
Florin-Alexandru Zaharia,
secretar de stat
Ministrul energiei,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
Bucureşti, 16 octombrie 2025.
Nr. 55.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: