Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 5 din 31 ianuarie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 5 din 31 ianuarie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 93 din 31 ianuarie 2024
    Având în vedere că începând cu luna februarie 2022 conflictul armat de la graniţa României a avut un impact deosebit de grav asupra sectorului agroalimentar al ţării, determinând perturbări ale lanţurilor de aprovizionare şi contribuind semnificativ la creşterile majore ale preţurilor la energia electrică, gaze naturale, combustibil şi transport, rezultând dezechilibre majore la nivelul indicatorilor macroeconomici,
    ţinând cont că aceste dezechilibre au avut un impact negativ asupra agriculturii şi industriei alimentare, care au fost puternic afectate, rezultând un potenţial pericol de creştere a preţurilor la produsele agricole şi alimentare şi, implicit, o scădere a puterii de cumpărare a consumatorilor finali, cu afectarea siguranţei şi securităţii alimentare a populaţiei,
    întrucât limitarea, pentru o perioadă de 90 de zile, a adaosurilor comerciale practicate în procesarea, distribuţia şi comercializarea unor produse alimentare esenţiale a determinat scăderea preţurilor pentru aceste categorii de produse şi, implicit, a crescut puterea de cumpărare a populaţiei,
    având în vedere faptul că, în perioada de aplicare a măsurii cu caracter temporar prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, aprobată prin Legea nr. 10/2024, indicii preţurilor de consum au scăzut,
    în considerarea faptului că, în perioada de iarnă, cheltuielile cu utilităţile cresc, ceea ce poate determina o scădere a puterii de cumpărare a populaţiei,
    întrucât nevoia populaţiei de a achiziţiona produse agricole şi alimentare la preţuri scăzute se menţine în ceea ce priveşte produsele incluse în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023, aprobată prin Legea nr. 10/2024, fiind necesar să se includă în anexă şi alte produse, cum ar fi: untul şi magiunul,
    în considerarea faptului că pentru asigurarea hranei pentru populaţie, pentru menţinerea şi creşterea numărului de locuri de muncă, dar şi pentru asigurarea securităţii alimentare este necesară reglementarea fără întârziere a acestor aspecte,
    având în vedere că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ, care vizează instituirea pentru o nouă perioadă de 60 de zile a măsurii cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare prin limitarea adaosurilor comerciale practicate în procesarea, distribuţia şi comercializarea unor produse agricole şi alimentare esenţiale, poate avea un impact negativ asupra puterii de cumpărare a populaţiei,
    ţinând cont că, în lipsa acestor măsuri legislative, există riscul unei creşteri abrupte a preţurilor la alimente, ceea ce determină necesitatea luării unor măsuri urgente cu caracter temporar în vederea limitării acestor efecte,
    luând în considerare faptul că preţurile ridicate ale alimentelor vor afecta capacitatea persoanelor de a cumpăra astfel de produse şi vor creşte presiunea asupra gospodăriilor cu venituri mici, situaţie în care Guvernul este constrâns să reacţioneze prompt pentru apărarea interesului public constând în asigurarea accesului populaţiei cu venituri mici la alimente de bază şi, implicit, pentru protejarea consumatorului final,
    având în vedere faptul că prin completarea prezentului proiect cu prevederile prevăzute la art. II se creează premisele stabilirii tuturor măsurilor necesare pentru implementarea Programului incluziune şi demnitate socială 2021-2027 - program finanţat din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14 decembrie 2022 de aprobare a programului „Incluziune şi demnitate socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România CCI 2021RO05FFPR001, denumit în continuare PoIDS 2021-2027, şi de la bugetul de stat,
    ţinând cont de faptul că Programul incluziune şi demnitate socială 2021-2027 prevede un ansamblu de măsuri integrate prin care sprijină aplicarea strategiilor naţionale şi locale pentru a contribui în mod direct la susţinerea procesului de reducere a fenomenului sărăciei şi la susţinerea grupurilor vulnerabile în vederea depăşirii situaţiei de excludere socială, în linie cu principiile Pilonului european privind drepturile sociale, contribuind astfel la atingerea ţintelor pe care România şi le-a asumat şi care vor fi monitorizate în cadrul Semestrului european,
    întrucât soluţiile preconizate prin prezentul act normativ se impun în vederea acordării imediate a măsurilor de sprijin în scopul susţinerii procesului de reducere a fenomenului sărăciei şi al susţinerii grupurilor vulnerabile în vederea depăşirii situaţiei de excludere socială,
    luând în considerare faptul că provocările inerente evoluţiei societăţii au generat adesea dezechilibre socioeconomice, derivate din modificările structurale intervenite în funcţionarea economiei sau în evoluţia sociodemografică, aspect care impune gestionarea la nivel naţional a sărăciei şi excluziunii sociale agravate şi provocate de acestea,
    ţinând cont de faptul că aceste distorsiuni conduc la creşterea populaţiei expuse riscului de sărăcie, care în România rămâne una dintre principalele cauze de generare şi adâncire a excluziunii sociale, şi, în egală măsură, la creşterea inegalităţilor existente, ceea ce reclamă un set consolidat de politici, programe şi intervenţii orientate către persoanele sărace şi vulnerabile şi către zonele sărace şi marginalizate în regim de urgenţă,
    având în vedere faptul că neadoptarea cu celeritate a prevederilor propuse, în lipsa unor măsuri concrete şi rapide, ar vulnerabiliza şi mai mult categoria persoanelor vulnerabile din România, care se află într-o situaţie de deprivare materială severă, şi se urmăreşte creşterea calităţii vieţii prin intensificarea sprijinului de care beneficiază persoanele dezavantajate/marginalizate,
    în considerarea faptului că prin definitivarea cadrului normativ de nivel primar se creează posibilitatea continuării abordării din 2014-2020 prin Programul operaţional Ajutorarea persoanelor dezavantajate, precum şi din PoIDS 2021-2027 a măsurii de sprijin material, cu scopul de a contribui la consolidarea coeziunii sociale şi la reducerea sărăciei extreme, finanţând printre altele sprijin material pentru alimente de bază şi mese calde,
    ţinând cont că obiectivul este de a răspunde nevoilor unui grup semnificativ de persoane vulnerabile din România, care se află într-o situaţie de deprivare materială severă, aspect care impune adoptarea în regim de urgenţă a măsurilor preconizate, în vederea implementării acestei măsuri la nivel naţional pentru ca măsura să îşi atingă obiectivul,
    luând în considerare că prezentele prevederi se impun a fi adoptate în regim de urgenţă având în vedere noul context socioeconomic, caracterizat de creşterea preţului energiei care a antrenat creşteri de preţuri în cascadă, respectiv creşterea nivelului inflaţiei, se impune luarea la nivel naţional de măsuri care să atenueze acest impact resimţit de cele mai vulnerabile persoane, prin furnizarea de sprijin pentru asigurarea de alimente şi mese calde,
    având în vedere faptul că în urma analizei modului de desfăşurare a perioadei de programare aferente PNDR 2014-2020 s-a constatat o îngreunare (o întârziere majoră) a implementării proiectelor finanţate prin fonduri europene nerambursabile, datorită introducerii obligaţiei din cadrul Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ca o categorie de beneficiari privaţi, cum ar fi organizaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii, precum şi federaţii ale acestora, să desfăşoare achiziţiile potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât pentru perioada de programare 2023-2027 se urmăreşte facilitarea implementării proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, precum şi din fonduri naţionale, în domeniul îmbunătăţirilor funciare implementate de beneficiari privaţi, se impune eliminarea acestei reglementări din cadrul Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare faptul că stabilirea calităţii de autoritate contractantă prin prevederile propus a fi eliminate, în cazul beneficiarilor privaţi menţionaţi anterior, a fost impusă de impedimentele întâmpinate de organizaţii/federaţii în desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice, conform procedurilor specifice PNDR, proceduri ce se propune a fi modificate pentru perioada de programare 2023-2027, motiv pentru care şi prevederile Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, necesită actualizare,
    ţinând seama de faptul că propunerea de modificare este justificată de necesitatea introducerii în categoria de beneficiari privaţi a organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, care vor putea accesa mai facil măsurile de sprijin finanţate din fonduri publice nerambursabile sau alte fonduri publice,
    având în vedere faptul că modificarea va contribui la îndeplinirea obiectivelor privind eficienţa energetică şi la implementarea proiectelor care au ca scop instalarea surselor regenerabile de energie la nivelul infrastructurii deţinute de aceştia, precum şi reabilitarea infrastructurii de irigaţii deţinute, ducând la reducerea utilizării combustibililor fosili ca sursă de energie, precum şi la eficientizarea utilizării resurselor de apă permiţând acestei categorii de beneficiari să poată accesa şi alte fonduri, fără a se limita la un program anume,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare, constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, este necesară promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 30 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 10/2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    Prin ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al preşedintelui Consiliului Concurenţei se va institui un mecanism de monitorizare a preţurilor produselor agricole şi alimentare."

    2. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică până la data de 31 martie 2024."

    3. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.


    ART. II
    La articolul XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (8) se introduc trei noi alineate, alin. (9)-(11), cu următorul cuprins:
    "(9) Mecanismul de implementare a măsurilor de sprijin prevăzute la alin. (1) cuprinde următoarele: categoriile de destinatari finali, valoarea sprijinului material pentru măsura prevăzută la alin. (1) lit. b), modalitatea de utilizare a sprijinului material pe întreaga perioadă de acordare.
(10) Sprijinul material prevăzut la alin. (1) este asimilat prestaţiilor sociale şi nu se consideră venit net lunar în înţelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare, şi reprezintă venit neimpozabil conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(11) Tichetul social pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde este asimilat biletelor de valoare, este emis de către unităţile emitente şi i se aplică regimul juridic instituit prin dispoziţiile Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. III
    La articolul 6 din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 13 februarie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Organizaţiile de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare organizaţii, şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare federaţii, beneficiază de finanţare publică nerambursabilă sau alte fonduri publice."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Lucian-Ioan Rus,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Carmen Moraru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 ianuarie 2024.
    Nr. 5.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023)
    LISTA
    de produse agricole şi alimentare
    1. Pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300-500 grame, fără specialităţi
    2. Lapte de vacă de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepţia UHT
    3. Brânză telemea de vacă vrac
    4. Iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame
    5. Făină albă de grâu „000“ până la 1 kg
    6. Mălai până la 1 kg
    7. Ouă de găină calibrul M
    8. Ulei de floarea-soarelui până la 2 l
    9. Carne proaspătă pui*
    * Carne pui, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os şi aripi de pui, varianta standard.

    10. Carne proaspătă porc**
    ** Carne porc, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: carne porc lucru, pulpă porc cu os şi fără os, spată de porc.

    11. Legume proaspete vrac***
    *** Legume proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: roşii, ceapă, castraveţi, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca şi ardei capia, usturoi.

    12. Fructe proaspete vrac****
    **** Fructe proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă mere roşii şi mere golden, prune, pere, struguri de masă.

    13. Cartofi proaspeţi albi vrac
    14. Zahăr alb tos până la 1 kg
    15. Smântână - 12% grăsime
    16. Unt până la 250 grame
    17. Magiun până la 350 grame

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016