Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 5 din 3 februarie 2022  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 5 din 3 februarie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 117 din 4 februarie 2022
    În aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România s-au constatat unele inadvertenţe în completarea formularului, fapt ce a dus la unele impedimente în aplicarea celor statuate prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/1.212 a Comisiei de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2017/253 în ceea ce priveşte instituirea unui sistem de formulare digitale de localizare a pasagerilor ca parte a procedurilor de notificare a alertelor în cadrul sistemului de avertizare timpurie şi răspuns instituit în legătură cu ameninţările transfrontaliere grave la adresa sănătăţii.
    În scopul asigurării la nivel naţional a cadrului legal în acord cu recomandările Uniunii Europene care permit transmiterea de informaţii din sistemele naţionale existente a formularelor de localizare a pasagerilor statelor membre către alte autorităţi competente, într-un mod interoperabil şi automat,
    ştiut fiind faptul că schimbul de astfel de date este, de asemenea, necesar pentru o identificare eficientă a contacţilor în urma identificării unui caz pozitiv de COVID-19, prevăzută la articolul 9 alineatul (1) din Decizia nr. 1.082/2013/UE,
    având în vedere că neadoptarea acestor măsuri ar avea impact direct asupra sănătăţii publice şi ar conduce la afectarea intereselor cetăţenilor,
    în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de inexistenţa la acest moment a unor soluţii alternative care să stabilească şi să asigure la nivel naţional măsurile necesare pentru instituirea unui sistem de formulare digitale de localizare a pasagerilor.
    În egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi pentru crearea cadrului naţional pentru instituirea acestor măsuri implică o procedură îndelungată, soluţie juridică care presupune că pe tot parcursul procesului normal de legiferare autorităţile şi instituţiile publice ar fi lipsite de un astfel de sistem.
    Ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate putând avea consecinţe negative din perspectiva participării României în cadrul procedurilor de notificare a alertelor în sistemul de avertizare timpurie şi răspuns instituit în legătură cu ameninţările transfrontaliere grave la adresa sănătăţii,
    luând în considerare faptul că asupra implicării României în cadrul acestui sistem de cooperare constituit la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, reglementarea operativă nu se poate realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, ceea ce impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1190 din 15 decembrie 2021, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) În vederea identificării contacţilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, pe perioada pandemiei de SARSCoV-2 persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România, denumit în continuare formular, cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României."

    2. La articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Persoanele care folosesc la intrarea pe teritoriul României un document de călătorie emis de statul român au obligaţia introducerii în formularul menţionat la alin. (1) a codului numeric personal (CNP), iar persoanele care folosesc la intrarea pe teritoriul României un document de călătorie emis de un alt stat, recunoscut la nivel naţional, au obligaţia introducerii în formular a seriei şi numărului documentului de călătorie utilizat."

    3. La articolul 1 alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) serviciul web de verificare a existenţei formularului, pe baza informaţiilor transmise de Poliţia de Frontieră;"

    4. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Aplicaţia web prevăzută la art. 1 alin. (3) lit. a) permite:
    a) completarea, în format digital, a formularului prin accesarea adresei web plf.gov.ro;
    b) descărcarea, în format digital, a formularului generat în urma completării;
    c) colectarea şi schimbul de date între Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Sănătate Publică;
    d) completarea declaraţiei pentru persoanele exceptate, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Ministerul Afacerilor Internelor, prin Poliţia de Frontieră Română, în punctele de trecere a frontierei verifică existenţa formularului prin citirea codului numeric personal (CNP)/a seriei şi numărului documentului de călătorie/documentului de călătorie utilizat de persoana care doreşte să intre pe teritoriul României, prin integrarea serviciului prevăzut la art. 1 alin. (3) lit. b) în sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră Române şi transmiterea către SII-FDIR a următoarelor date la momentul intrării în România: numele şi prenumele, CNP, data naşterii, seria şi numărul documentului de călătorie, ţara care a emis documentul de călătorie, denumirea punctului de trecere a frontierei, data şi ora intrării persoanei pe teritoriul României. În situaţia în care, din diverse motive, persoanele renunţă la călătorie, după transmiterea îndeplinirii condiţiilor de intrare în România, Poliţia de Frontieră Română retransmite, prin acelaşi serviciu web, datele cu privire la renunţarea intrării în România."

    5. La articolul 2, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Obligaţia persoanelor de a completa formularul nu este considerată a fi îndeplinită în cazul introducerii în formular de date de identitate eronate sau incomplete."

    6. La articolul 2, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pentru minori şi persoane lipsite de capacitate de exerciţiu obligaţia de a completa formularul revine părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal, după caz."

    7. La articolul 2, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (4) referitoare la obligaţia fiecărei persoane de a completa individual formularul, pentru persoanele urmărite internaţional, pentru persoanele transferate în vederea continuării executării pedepsei cu închisoarea, precum şi pentru persoanele transferate temporar, în conformitate cu prevederile Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care intră pe teritoriul României, obligaţia revine poliţiştilor care răspund de misiunea de escortare. La completarea formularului, la rubrica destinată adresei de domiciliu/adresei temporare se înscrie locul de deţinere unde va fi predată persoana."

    8. După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 2^1
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), următoarele categorii de personal au obligaţia de a completa formularul înainte de intrarea pe teritoriul României, o singură dată, prin bifarea opţiunii «personal exceptat» de pe formular:
    a) piloţii de aeronave şi personalul navigant al acestora, precum şi mecanicii de locomotivă şi personalul feroviar;
    b) conducătorii autovehiculelor cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone care asigură transportul de marfă, precum şi conducătorii autovehiculelor prevăzute cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, care asigură transport de persoane;
    c) personalul navigant maritim şi fluvial, precum şi personalul de deservire a platformelor maritime;
    d) personalul navigant îmbarcat la bordul navelor, elicopterelor şi personalul de deservire a platformelor maritime situate în zona economică exclusivă a României şi care nu se deplasează pe teritoriul altui stat;
    e) poliţiştii care participă la misiuni de aducere în România, sub escortă, a persoanelor urmărite internaţional, a persoanelor transferate în vederea continuării executării pedepsei cu închisoarea, precum şi a persoanelor transferate temporar în conformitate cu prevederile Legii nr. 302/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentanţii autorităţii judecătoreşti, poliţieneşti şi ai altor autorităţi competente, ai organelor agenţiilor UE sau ai tribunalelor internaţionale care participă pe teritoriul României la executarea unor cereri de asistenţă juridică internaţională sau la echipe comune de anchetă în condiţiile Legii nr. 302/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) personalul implicat în executarea misiunilor de transport pacienţi al serviciului medical la şi din unităţi sanitare aflate în afara teritoriului României;
    g) persoanele care în vederea deplasării la locul de muncă tranzitează frontiera de stat cel puţin o dată în 24 de ore.
    (2) Datele cu caracter personal ale personalului prevăzut la alin. (1) nu fac obiectul colectării în vederea efectuării anchetelor epidemiologice de către direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti şi sunt stocate pe durata existenţei obligaţiei de completare a formularului potrivit alin. (1) sau până la încetarea calităţii de persoană exceptată şi notificarea acestui lucru în condiţiile alin. (3) şi (4).
    (3) În cazul în care persoanele prevăzute la alin. (1) nu se mai încadrează în categoria de personal exceptat conform prezentului articol, acestea au obligaţia de a şterge din SII-FDIR formularul completat conform alin. (1).
    (4) În situaţia în care, în urma verificărilor efectuate de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, se constată că persoanele care au completat formularul prin bifarea opţiunii «personal exceptat» de pe formular nu se încadrează în excepţiile prevăzute la alin. (1), reprezentanţii direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti dezactivează formularele şi înştiinţează persoanele despre dezactivarea acestora."

    9. La articolul 3, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti şi Institutul Naţional de Sănătate Publică prelucrează date cu caracter personal, în calitate de operatori asociaţi, prin intermediul SIIFDIR, în conformitate cu responsabilităţile stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
    .......................................................................................
(5) Datele cu caracter personal prevăzute în anexă sunt stocate pe o perioadă de 6 luni de la data completării formularului. Accesul la aceste date se face de către entităţile prevăzute la alin. (2). Pe perioada stocării, ştergerea datelor cu caracter personal nu poate fi realizată. La expirarea perioadei de 6 luni, datele cu caracter personal aferente fiecărui formular sunt şterse automat, prin utilizarea unor proceduri ireversibile."

    10. La articolul 3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), datele cu caracter personal prevăzute în anexă sunt stocate pe o perioadă de 15 zile de la data completării formularului pentru persoanele care la momentul intrării pe teritoriul României, conform SIIFDIR, aveau formularul completat conform condiţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă. Pe perioada stocării, ştergerea datelor cu caracter personal nu poate fi realizată. La expirarea perioadei de 15 zile, datele cu caracter personal aferente fiecărui formular sunt şterse automat, prin utilizarea unor proceduri ireversibile."

    11. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa formularul în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei.
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează, pe baza datelor şi informaţiilor din SII-FDIR, de către personalul din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, împuternicit să efectueze activităţi de inspecţie sanitară de stat. Procesul-verbal de constatare şi aplicare a contravenţiei poartă semnătura persoanei care l-a întocmit din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti.
    (3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 16 alin. (1) referitoare la menţionarea în procesul-verbal a locului în care a fost săvârşită fapta.
    (4) Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie îşi are sediul direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti emitentă a procesului-verbal."

    12. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 4^1
    Centrul de preluare a apelurilor prevăzut la art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea şi acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, asigură suport pentru utilizatorii SII-FDIR la numărul de telefon 0214144425 sau pe baza Formularului pentru semnalarea problemelor legate de completarea/generarea/verificarea/ştergerea formularului digital de intrare în România, disponibil pe site-ul web al Ministerului Sănătăţii."

    13. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.


    ART. II
    Litigiile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sunt supuse dispoziţiilor legale în vigoare la momentul săvârşirii faptei contravenţionale.

    ART. III
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare în termen de 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Adriana Pistol,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor interne,
                    Raed Arafat,
                    secretar de stat
                    Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
                    Ionel-Sorin Bălan
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Daniela Anda Grigore Gîtman,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 3 februarie 2022.
    Nr. 5.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021)
    FORMULAR
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
    *) Anexa este reprodusă în facsimil.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016