Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 49 din 26 mai 2023  privind aprobarea Programului naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 49 din 26 mai 2023 privind aprobarea Programului naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor "Mihail Cantacuzino" şi a Programului naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 468 din 26 mai 2023
    În contextul amplificării cutremurelor de mare amplitudine la nivel mondial, cu importante pagube materiale şi pierderi de vieţi omeneşti, precum şi activării unor zone din România, cu magnitudini neaşteptate ce pot avea consecinţe considerabile, se constată necesitatea stringentă a unei evaluări temeinice, la scară naţională, a riscului seismic al clădirilor din sistemul de sănătate şi intervenţia urgentă şi eficientă pentru punerea în siguranţă a celor cu nivel ridicat de risc seismic, pentru evitarea la viitoarele seisme a unor consecinţe grave, cu pierderi de vieţi omeneşti şi pagube materiale importante.
    Având în vedere faptul că utilizarea modelelor europene de hazard şi risc seismic, revizuite în anul 2020, a relevat faptul că în România s-au obţinut estimări mai ridicate ale mişcărilor seismice aşteptate, iar România, alături de Turcia, Grecia, Albania, Italia, se numără printre ţările cu cel mai ridicat nivel de hazard seismic din Europa,
    având în vedere faptul că România este o ţară expusă la cutremure puternice, care provin, în principal, din sursa seismică de adâncime intermediară Vrancea şi din alte surse seismice de suprafaţă, deseori cu manifestări care le încadrează în categoria cutremurelor distructive, ce au generat pierderi semnificative în trecut, importante pagube materiale şi pierderi de vieţi omeneşti, se impune luarea unor măsuri pentru punerea în siguranţă, de urgenţă, a infrastructurii.
    Dreptul la sănătate presupune existenţa infrastructurii sigure şi funcţionale în vederea desfăşurării actului sanitar. Din datele furnizate de Ministerul Sănătăţii în anul 2023, un număr de 35 de spitale din sistemul public, cu 195 de corpuri de clădiri din care 82 în care se desfăşoară activitate medicală, sunt expertizate tehnic şi încadrate în clasa de risc seismic RsI în perioada 2010-2022. Aceste date relevă existenţa unei probleme sistemice, care nu s-a rezolvat în timp, ci, dimpotrivă, s-a agravat şi a crescut ca pericol pentru populaţie în contextul continuării degradării clădirilor în timp şi al reevaluării nivelului de hazard seismic de ţară şi al activării unor nuclee seismice la amplitudini neaşteptate.
    Având în vedere faptul că, potrivit Strategiei naţionale de reducere a riscului seismic, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.442/2022, un număr de 434 de spitale sunt încadrate, la nivelul anilor 2018-2019, în clasa de risc seismic RsI, că un număr de 11.654 de paturi de spital, reprezentând 10%, se află în zone cu nivel de hazard seismic ridicat, ţinând cont că, potrivit definiţiei, în clasa de risc seismic RsI sunt incluse clădirile cu susceptibilitate de prăbuşire, totală sau parţială, la acţiunea cutremurului, iar infrastructura din sănătate este compusă din clădiri vechi, care nu au fost construite să reziste la cutremure de intensitate medie sau mare, este imperios necesară intervenţia de urgenţă în vederea consolidării clădirilor aferente sistemului de sănătate publică, atât timp cât încă nu s-a întâmplat un eveniment major, precum şi în vederea actualizării informaţiilor despre starea clădirilor şi capacitatea acestora de a face faţă unor cutremure.
    Întrucât drepturile la viaţă, la ocrotirea sănătăţii şi la un mediu sănătos sunt drepturi fundamentale ale cetăţeanului, pe care statul trebuie să le asigure în orice condiţii, se impun asigurarea, permanent şi în mod special în acest moment, având în vedere imprevizibilitatea activităţii seismice din Oltenia şi creşterea riscului seismic de ţară ca urmare a ultimelor evaluări la nivel european, a condiţiilor necesare pentru protecţia persoanelor şi a bunurilor, responsabilizarea şi implicarea autorităţilor administraţiei publice în punerea în siguranţă şi consolidarea infrastructurii afectate asigurării serviciilor publice, în mod special a infrastructurii de sănătate, a cărei rată de vulnerabilitate este a doua cea mai mare din sectorul public, după cea a educaţiei.
    Neintervenţia de urgenţă, la nivel guvernamental, prin crearea unui program de investiţii dedicat, atrage consecinţa negativă a imposibilităţii reacţiei în timp real în faţă unor fenomene complet imprevizibile, cu punerea în pericol a multiple vieţi omeneşti şi destabilizarea întregului sistem de sănătate, în cazul apariţiei necesităţii suportării sarcinii negative create de distrugerea unei părţi a infrastructurii prin preluarea persoanelor afectate de către alte unităţi sanitare.
    Având în vedere necesitatea sprijinirii întregului proces până la finalizarea şi repunerea în funcţiune a clădirilor, conform destinaţiei, care începe cu expertizarea tehnică a clădirilor în vederea încadrării în clasa de risc seismic şi fundamentării lucrărilor de intervenţii, cu termen de finalizare la data de 1 iunie 2026, conform legii, precum şi faptul că reducerea riscului seismic al clădirilor existente şi creşterea siguranţei cetăţenilor, inclusiv a pacienţilor şi a cadrelor medicale, sunt o problemă de interes naţional şi de utilitate publică, se impune adoptarea unei ordonanţe de urgenţă ale cărei prevederi să fie aplicate în cel mai scurt timp, pentru a putea derula măsurile necesare preîntâmpinării consecinţelor dezastruoase generate de astfel de fenomene.
    Consecinţa negativă a neadoptării în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă o reprezintă menţinerea stării de fapt a infrastructurii de sănătate în condiţiile creşterii riscului şi ale pericolului producerii unor noi cutremure, la nivel naţional, cu impact asupra siguranţei vieţii, a sănătăţii atât a pacienţilor, a aparţinătorilor acestora, cât şi a cadrelor medicale şi, în general, a întregii comunităţi, dar şi creşterea costurilor necesare desfăşurării actului de sănătate ca serviciu public.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Programul naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“
    ART. 1
    (1) Se aprobă Programul naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“, program multianual de interes şi utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, denumit în continuare program.
    (2) Programul prevăzut la alin. (1) se derulează în perioada 2023-2025 şi are ca obiectiv general proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii la clădirile aferente infrastructurii de sănătate publică care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice, în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurarea funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice a acestora. Prin program se pot realiza şi lucrări de demolare a clădirii existente şi de realizare a unei clădiri noi numai în condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (3) În cadrul programului prevăzut la alin. (1) se pot realiza lucrări de intervenţii pentru consolidarea seismică, reabilitarea, modernizarea, creşterea eficienţei energetice, lucrări de demolare parţială, lucrări de demolare a construcţiei existente şi de realizare a unei construcţii noi, la clădirile aferente infrastructurii de sănătate publică, denumite în continuare spitale, în care îşi desfăşoară activitatea instituţiile publice aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii, prevăzute la lit. A din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi la cele aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Pot fi finanţate prin prezentul program obiectivele de investiţii care nu sunt incluse la finanţare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, precum şi cele care nu sunt finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României sau prin alte programe naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.

    ART. 2
    (1) Beneficiarii programului sunt:
    a) unităţile administrativ-teritoriale care deţin spitale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale;
    b) unităţile sanitare publice şi instituţiile publice din subordinea Ministerului Sănătăţii, prevăzute în anexa nr. 2 lit. A la Hotărârea Guvernului nr. 144/2010, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) unităţile sanitare publice din subordinea ministerelor şi instituţii cu reţele sanitare proprii, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, altele decât cele de la lit. a), respectiv din subordinea: Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Academiei Române.

    (2) Unităţile sanitare publice şi instituţiile publice prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) pot fi beneficiare ale programului numai în situaţia în care nu sunt finanţate integral de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În vederea dobândirii calităţii de beneficiari ai programului, unităţile sanitare publice şi instituţiile publice prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) încheie acorduri de parteneriat cu ministerele şi instituţiile publice în subordinea cărora funcţionează, prin care se stabilesc modalităţile concrete de colaborare în vederea participării la program, inclusiv în ceea ce priveşte cuprinderea fondurilor necesare realizării lucrărilor de intervenţii, neeligibile prin program, în bugetele acestora, în conformitate cu reglementările legale privind organizarea şi funcţionarea acestora.

    ART. 3
    (1) În cadrul programului sunt incluse spitalele prevăzute la art. 1 alin. (3), expertizate tehnic de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate şi încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi cele la care expertizarea tehnică şi încadrarea prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI se fac potrivit dispoziţiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările ulterioare.

    (2) În situaţia în care spitalele prevăzute la art. 1 alin. (3) cuprind mai multe corpuri de clădiri, sunt incluse în program numai corpurile de clădiri care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) şi în care se desfăşoară activităţi medicale, astfel cum acestea sunt prevăzute de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
    (1) Categoriile de cheltuieli din devizul general aferent obiectivelor de investiţii, care se pot finanţa de la bugetul de stat prin program, în vederea consolidării şi reabilitării clădirilor, respectiv în vederea demolării construcţiei existente şi realizării unei construcţii noi, sunt:
    a) cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în vederea executării lucrărilor de consolidare seismică;
    b) cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate pentru lucrări de creştere a eficienţei energetice;
    c) cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate pentru lucrări conexe pentru respectarea altor cerinţe fundamentale privind calitatea în construcţii: securitate la incendiu, lucrările de instalaţii aferente construcţiei, inclusiv instalaţii de fluide medicale, igienă, sănătate şi mediu înconjurător, siguranţă şi accesibilitate în exploatare, protecţie împotriva zgomotului, utilizare sustenabilă a resurselor naturale;
    d) cheltuieli pentru demolarea construcţiei existente şi pentru realizarea unei construcţii noi, cuprinse la subcapitolul 1.2 şi la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) cheltuieli pentru elaborarea sau actualizarea documentaţiilor tehnico-economice - actualizarea la solicitarea beneficiarului, în situaţia prevăzută la art. 9 alin. (3), a expertizei tehnice, a studiului geotehnic, studiului topografic, pentru elaborarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, efectuarea auditului energetic, precum şi elaborarea certificatului de performanţă energetică înainte şi după intervenţie, asistenţa tehnică, obţinere de avize, acorduri, autorizaţii şi alte categorii de cheltuieli cuprinse în devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, la capitolul 1: subcapitolele 1.2-1.4, capitolul 2, capitolul 3: subcapitolele 3.1-3.6 şi 3.8, capitolul 4: subcapitolele 4.1-4.4, capitolul 5: subcapitolele 5.1, 5.2.2-5.2.5 şi 5.3, capitolul 6.

    (2) Nu se finanţează prin program dotarea spitalelor cu aparatură şi echipamente medicale.
    (3) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:
    a) consolidarea/repararea elementelor structurale sau a sistemului structural în ansamblu şi, după caz, a elementelor nestructurale ale construcţiei existente şi/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare;
    b) reducerea numărului de niveluri şi/sau înlăturarea unor porţiuni de construcţie cu comportare defavorabilă la acţiuni seismice din punctul de vedere al componentelor structurale, cu consecinţa afectării la nivel local sau global a structurii de rezistenţă, sau care prezintă un risc ridicat de dislocare şi prăbuşire;
    c) îmbunătăţirea terenului de fundare, dacă este cazul;
    d) lucrări de demolare parţială şi construirea elementelor structurale şi nestructurale şi/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare.

    (4) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:
    a) lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;
    b) lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum;
    c) instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice şi/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie;
    d) lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare şi/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior;
    e) lucrări de reabilitare/modernizare a instalaţiilor de iluminat în clădiri;
    f) sisteme de management energetic integrat pentru clădiri;
    g) sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald;
    h) modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluţii inteligente;
    i) alte tipuri de lucrări, dintre cele prevăzute în anexa nr. 8 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2.853/2022.

    (5) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:
    a) lucrări necesare pentru păstrarea/îmbunătăţirea calităţii arhitecturale, inclusiv prin conservarea şi potenţarea valorilor culturale;
    b) lucrări necesare pentru îmbunătăţirea securităţii la incendiu a clădirilor;
    c) lucrări necesare pentru reducerea concentraţiilor de radon în clădiri;
    d) lucrări necesare pentru adaptarea clădirilor şi a spaţiilor publice la nevoile persoanelor cu dizabilităţi;
    e) dotarea cu echipamente digitale performante pentru managementul clădirii;
    f) alte tipuri de lucrări care conduc la respectarea cerinţelor fundamentale privind calitatea în construcţii.

    (6) Pentru finanţarea prin program a lucrărilor prevăzute la alin. (1) lit. d) trebuie să fie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţiile generale:
    a) spitalul să nu fie inclus în Lista monumentelor istorice, aprobată prin Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2.314/2004 privind aprobarea Listei monumentelor istorice, actualizată, şi a Listei monumentelor istorice dispărute, cu modificările ulterioare;
    b) expertul tehnic să recomande justificat, prin raportul de expertiză tehnică, demolarea clădiri existente.

    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (6) lit. a), lucrările prevăzute la alin. (1) lit. d) se pot finanţa prin program şi în situaţia în care spitalul este inclus în lista monumentelor istorice, dacă intervine declasarea acestuia de către Ministerul Culturii anterior emiterii avizului prevăzut la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Pe lângă condiţiile generale prevăzute la alin. (6), inclusiv în situaţia de excepţie prevăzută la alin. (7), pentru finanţarea prin program a lucrărilor prevăzute la alin. (1) lit. d) trebuie să fie îndeplinită cel puţin una din următoarele condiţii specifice:
    a) durata de exploatare a spitalului în raport cu durata de viaţă proiectată să justifice demolarea;
    b) analiza condiţiilor epidemiologice din cadrul spitalului să impună demolarea;
    c) spitalul să prezinte deteriorări ale reţelelor de instalaţii;
    d) spitalul nu îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, iar realizarea căilor de evacuare orizontale şi verticale necesare pentru obţinerea acesteia implică modificarea a mai mult de 20% din aria construită aferentă fiecărui nivel;
    e) spitalul nu îndeplineşte în totalitate criteriile de stabilire a fluxurilor medicale, conform Normelor privind structura funcţională a compartimentelor şi serviciilor din spital, prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare, cu modificările şi completările ulterioare, iar modificările necesare pentru îndeplinirea acestora implică modificarea a mai mult de 20% din aria construită aferentă fiecărui nivel;
    f) spitalul nu poate îndeplini cerinţele reglementării tehnice „Normativ pentru construcţii spitaliceşti, indicativ NP 015-2022“, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2.412/2022, în ceea ce priveşte asigurarea ventilării mecanice, întrucât înălţimea curentă de nivel din spaţiile vizate este insuficientă pentru asigurarea înălţimii libere a spaţiului, stabilită potrivit Normelor privind structura funcţională a compartimentelor şi serviciilor din spital, prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 914/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    (9) Certificarea încadrării în condiţiile specifice prevăzute la alin. (8) se face prin raportul de expertiză tehnică, precum şi prin documente emise de instituţiile şi autorităţile publice competente, conform competenţelor legale.

    ART. 5
    (1) Finanţarea programului se asigură din:
    a) transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la o poziţie distinctă de cheltuieli;
    b) sume din venituri proprii ale bugetelor locale aprobate cu această destinaţie;
    c) transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, conform mecanismului prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, pentru lucrările necesare consolidării clădirilor ai căror beneficiari sunt prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c), pe baza contractelor încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei;
    d) alte surse legal constituite.

    (2) Pentru prezentul program sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sunt surse de finanţare complementare pentru bugetele locale.

    ART. 6
    (1) În vederea includerii în program, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, pentru spitalele din reţeaua proprie, unităţile sanitare publice şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), precum şi ministerele şi instituţiile cu reţele sanitare proprii prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), pentru unităţile sanitare din subordinea acestora, comunică Ministerului Sănătăţii, în termen de 5 zile de la data finalizării expertizării tehnice potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1), lista spitalelor şi a corpurilor de clădiri expertizate şi încadrarea acestora prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic.
    (2) Pentru spitalele şi corpurile de clădiri, prevăzute la alin. (1), încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, ministerele şi instituţiile cu reţele sanitare proprii transmit, odată cu lista prevăzută la alin. (1), şi acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3). Pentru spitalele şi corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI din reţeaua sanitară a Ministerului Sănătăţii, acordurile de parteneriat cu unităţile sanitare publice şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) se încheie în termen de 5 zile de la primirea listei potrivit alin. (1).
    (3) Până la finalizarea activităţii de expertizare tehnică a clădirilor, potrivit dispoziţiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, Ministerul Sănătăţii centralizează listele primite potrivit alin. (1) şi, din aceste liste, transmite periodic Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la un interval de maximum 6 luni, centralizatorul cuprinzând spitalele şi corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, însoţit de acordurile de parteneriat prevăzute la alin. (2). Pentru fiecare clădire inclusă în centralizator se vor menţiona, în mod obligatoriu: suprafaţa construită, suprafaţa desfăşurată, regimul de înălţime, număr de paturi, precum şi alte date şi informaţii necesare realizării obiectivului de investiţii.

    ART. 7
    (1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Sănătăţii comunică Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei centralizatorul spitalelor şi corpurilor de clădiri prevăzute la art. 6 alin. (3), expertizate tehnic şi încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, însoţit de acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3).
    (2) Pentru spitalele şi corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI cuprinse în centralizatorul prevăzut la alin. (1), acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3) se încheie în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se transmit Ministerului Sănătăţii în termen de 3 zile de la data încheierii.
    (3) Spitalele şi corpurile de clădiri cuprinse în centralizatorul prevăzut la art. 6 alin. (3), transmis potrivit dispoziţiilor alin. (1), sunt incluse în lista de obiective de investiţii propuse spre finanţare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei şi se publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Lista se va completa cu clădirile incluse în centralizatorul prevăzut la art. 6 alin. (3), pe măsura comunicării acestuia, şi se va aproba prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
    (4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică lista prevăzută la alin. (3) unităţilor administrativ-teritoriale care deţin spitalele/corpurile de clădiri incluse în listă, în termen de 5 zile de la aprobarea acesteia, solicitându-se acordul beneficiarilor pentru includerea în program.
    (5) În termen de 5 zile de la data primirii listei şi a solicitării prevăzute la alin. (4), beneficiarii clădirilor incluse în listă transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei acordul privind introducerea în program. Netransmiterea acordului în termenul prevăzut atrage eliminarea beneficiarului din program, acesta urmând a fi reintrodus la momentul transmiterii acestuia.
    (6) Acordul prevăzut la alin. (5) se emite de către autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale. Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) acordul privind introducerea în program îl reprezintă acordul de parteneriat prevăzut la art. 2 alin. (3).

    ART. 8
    Autorităţile administraţiei publice locale şi unităţile sanitare publice şi instituţiile publice beneficiare, împreună cu Ministerul Sănătăţii şi ministerele şi instituţiile cu reţele sanitare proprii, pentru unităţile sanitare din subordine, care deţin spitale/corpuri de clădiri incluse în lista prevăzută la art. 7 alin. (3), sunt obligate să asigure spaţii pentru relocarea activităţii pe perioada realizării lucrărilor de construcţii.

    ART. 9
    (1) Pentru obiectivele de investiţii care se realizează prin program nu se întocmesc documentaţiile tehnico-economice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia proiectului pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor şi a proiectului tehnic de execuţie, prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d) din aceeaşi hotărâre.
    (2) Soluţia tehnică în baza căreia se realizează lucrările de construcţii pentru obiectivele de investiţii incluse în program se stabileşte pe baza măsurilor de intervenţie propuse prin raportul de expertiză tehnică şi prin raportul de audit energetic, studiul topografic, studiul geotehnic şi alte studii specifice, după caz, şi aceasta poate fi detaliată/optimizată prin proiectul tehnic de execuţie.
    (3) În situaţia în care expertizele tehnice au fost elaborate înainte de data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, nr. 2.834/2019, acestea trebuie actualizate în vederea stabilirii măsurilor de intervenţie propuse.
    (4) Actualizarea studiilor prevăzute la alin. (2) şi a expertizelor tehnice potrivit alin. (3) se face prin grija beneficiarilor sau, la solicitarea acestora, prin program.

    ART. 10
    (1) După aprobarea listei prevăzute la art. 7 alin. (3), respectiv după transmiterea acordului privind introducerea în program, în termenul prevăzut la art. 7 alin. (5), beneficiarii aprobă indicatorii tehnico-economici aferenţi fiecărui obiectiv de investiţii inclus în listă, potrivit competenţelor legale.
    (2) În vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici potrivit alin. (1) se stabileşte un cost unitar/mp suprafaţă desfăşurată, în funcţie de categoriile de lucrări care se pot realiza prin program, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
    (3) Pentru fiecare obiectiv de investiţii, la valoarea determinată prin aplicarea costului unitar/mp suprafaţă desfăşurată, prevăzut la alin. (2), se adaugă o marjă de buget de 25%, determinând valoarea totală aprobată a obiectivului de investiţii.
    ART. 11
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 7 alin. (3), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a), pe o perioadă de maximum 3 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.
    (2) În baza ordinului prevăzut la art. 7 alin. (3) se încheie contracte de finanţare multianuale tripartite între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, ministerele şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 alin. (3) şi beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c), pe o perioadă de maximum 3 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.
    (3) Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în vederea încheierii contractelor de finanţare se stabilesc prin normele metodologice.
    (4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează documentele prevăzute la alin. (3) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentaţiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanţare. Neconformităţile documentaţiilor prevăzute la alin. (3), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, cu menţiunea că documentaţiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare.
    (5) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) şi (2) şi durata programului prevăzută la art. 1 alin. (2) pot fi prelungite cu maximum 2 ani.
    (6) Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare multianuale, în situaţia în care valoarea totală aprobată a obiectivului de investiţii potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (3) se modifică pe parcursul execuţiei lucrărilor, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei poate diminua sau majora valoarea creditelor de angajament alocate, la solicitarea beneficiarului, valoarea finală a creditelor de angajament prevăzute în contractele de finanţare stabilindu-se în baza valorii finale a obiectivului de investiţii determinate după recepţia la terminarea lucrărilor, în baza devizului general actualizat şi aprobat în condiţiile legii.
    (7) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) şi (2), în baza contractelor de finanţare încheiate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcţie de graficele de execuţie de lucrări, livrări de bunuri, prestări de servicii.
    ART. 12
    (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei transferă sumele aferente contractelor de finanţare încheiate conform dispoziţiilor art. 11 alin. (1) şi (2) în limita bugetului anual aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor. Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) transferul sumelor solicitate se face în baza acordurilor de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3) şi a contractelor de finanţare prevăzute la art. 11 alin. (2).
    (2) În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei înştiinţează beneficiarii contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) cu privire la aceasta.
    (3) După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (2), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, potrivit prevederilor art. 4^1 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau continuă implementarea obiectivelor de investiţii din surse proprii sau alte surse legal constituite.
    (4) După înştiinţarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (2), în situaţia suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anunţă beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.
    (5) În perioada de valabilitate a contractelor de finanţare multianuală, în situaţia în care beneficiarii decontează sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, în condiţiile prevăzute la alin. (1).
    (6) Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare, în situaţia în care solicitările de transfer depuse conform alin. (1) şi (5) depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor/serviciilor/ lucrărilor executate.
    (7) În situaţia în care durata contractelor de finanţare prelungite în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (5) încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada de valabilitate a contractului de finanţare, conform alin. (1) şi (5), depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condiţiile prevăzute la alin. (6) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1), în baza contractelor de finanţare încheiate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, cuprind în bugetul propriu credite de angajament, precum şi credite bugetare estimate în funcţie de graficele de execuţie a livrării de bunuri, prestării de servicii, execuţiei de lucrări.

    ART. 13
    (1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data transmiterii notificării.
    (2) În situaţia în care beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a) nu restituie sumele prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicită în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale respective sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap. Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condiţiile prevăzute în alte acte normative, se menţin.
    (3) La cererea ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale prin care se angajează să achite sumele prevăzute la alin. (1) şi în care se menţionează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei ca beneficiar al sumelor şi detaliile privind plata, directorii generali ai direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/şefii de administraţie ai administraţiilor judeţene ale finanţelor publice alimentează conturile acestora atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, până la nivelul sumelor solicitate pentru plata sumelor prevăzute la alin. (1).
    (4) În termen de două zile lucrătoare de la data alimentării conturilor cu sumele prevăzute la alin. (3), ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezintă unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plată prin care achită sumele prevăzute la alin. (1), potrivit celor menţionate în cerere.
    (5) În cazul în care ordonatorii de credite nu prezintă documentele de plată în termenul prevăzut la alin. (4) sau în cazul în care acestea nu sunt întocmite potrivit destinaţiei prevăzute la alin. (3), unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să retragă din conturile bugetelor locale sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum şi sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate sau întocmite eronat. Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să comunice de îndată ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost retrase şi motivele pentru care au fost retrase.
    (6) După recuperarea sumelor de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/ administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale respective, care dispun încetarea restricţiilor prevăzute la alin. (2).
    (7) În situaţia în care beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) nu restituie sumele decontate necuvenit în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicită instanţelor de judecată obligarea acestora la restituirea sumelor.
    (8) Începând cu data transmiterii notificării prevăzute la alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sistează transferul sumelor solicitate de la bugetul de stat pentru obiectivele de investiţii pentru care s-a transmis notificarea, până la restituirea sumelor potrivit alin. (2)-(7).

    ART. 14
    (1) În cazul obiectivelor de investiţii nefinalizate până la data încetării contractului de finanţare, beneficiarilor prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a) li se acordă o perioadă de graţie de 12 luni în vederea finalizării obiectivului de investiţii din fonduri proprii.
    (2) În situaţia în care obiectivele de investiţii nu sunt finalizate în perioada de graţie prevăzută la alin. (1), beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a) returnează sumele transferate, în termen de 6 luni de la expirarea acestei perioade. Nerespectarea termenului de 6 luni atrage aplicarea unei penalităţi de 1% pe an. Sumele returnate nu sunt purtătoare de dobânzi şi se fac venituri la bugetul de stat.
    (3) În cazul obiectivelor de investiţii nefinalizate până la data încetării contractului de finanţare, beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) sunt obligaţi să continue realizarea obiectivului de investiţii ca investiţie proprie şi să asigure finalizarea acestuia în termen de cel mult 12 luni de la data încetării contractului de finanţare.

    ART. 15
    (1) Beneficiarii răspund de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică de produse/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu obligaţiile din contractele prevăzute la art. 11 alin. (1) şi (2), precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.
    (2) Pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică prevăzute la alin. (1), cu excepţia situaţiei în care se aplică achiziţia directă, beneficiarii aplică, în regim de urgenţă, procedurile de atribuire cu reducerea termenelor în condiţiile prevăzute de Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi, după caz, negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, în temeiul art. 68 alin. (1) lit. f), art. 69 alin. (4) şi art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Beneficiarii au obligaţia să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a obiectivelor de investiţii şi sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate. Documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a obiectivelor de investiţii şi termenele de transmitere a acestora se stabilesc prin normele metodologice.

    ART. 16
    (1) Coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiţii din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
    (2) La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, reprezentanţii cu atribuţii de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situaţiei reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări şi documente.

    ART. 17
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obiectivele de investiţii incluse în program, termenul pentru eliberarea certificatului de urbanism de către autorităţile competente este de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
    (2) Pentru obiectivele de investiţii incluse în program, avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, inclusiv avizul autorităţii administraţiei publice centrale competente în domeniul protejării patrimoniului cultural sau al structurilor deconcentrate ale acesteia, împreună cu punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului, se emit de entităţile competente în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la solicitarea acestora.
    (3) Autorizaţiile de construire pentru obiectivele de investiţii incluse în program se emit în regim de urgenţă, în termenul prevăzut de art. 7 alin. (1^6) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Programul naţional privind expertizarea clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ
    ART. 18
    (1) Se aprobă Programul naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemul de sănătate şi învăţământ, program multianual de interes şi utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, denumit în continuare program.
    (2) În cadrul programului prevăzut la alin. (1) se poate finanţa realizarea serviciilor de expertiză tehnică în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie pentru construcţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de aceeaşi lege. Programul prevăzut la alin. (1) se derulează în perioada 2023-2025.
    (3) Introducerea în programul prevăzut la alin. (1) a serviciilor prevăzute la alin. (2) se poate face numai după finalizarea procedurii de evaluare vizuală rapidă a clădirilor, potrivit prevederilor Legii nr. 212/2022, cu modificările ulterioare.
    (4) Pot fi finanţate prin programul prevăzut la alin. (1) servicii de expertizare care nu sunt incluse la finanţare, individual sau ca parte a obiectivelor de investiţii finanţate prin programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României sau prin alte programe naţionale sau comunitare, precum şi cele care nu sunt finanţate din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.
    (5) Beneficiarii programului prevăzut la alin. (1) sunt unităţile şi subdiviziunile administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, inclusiv de autorităţile administraţiei publice locale ale municipiului Bucureşti.
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, în vederea urgentării expertizării tehnice a fondului construit aferent sistemului de învăţământ şi de sănătate, pot fi finanţate prin program expertizele tehnice în vederea încadrării construcţiilor prevăzute la alin. (2) într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie pentru clădirile deţinute de instituţiile din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei şi pentru cele prevăzute la art. 1 alin. (3), aparţinând unităţilor sanitare publice şi instituţiilor aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii sau altor ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii, menţionate la art. 2 alin. (1) lit. b şi c), cu excepţia celor finanţate integral de la bugetul de stat.
    (7) Pentru clădirile prevăzute la alin. (6) beneficiarii sunt:
    a) instituţiile din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei, prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 la Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) unităţile sanitare publice şi instituţiile publice din subordinea Ministerului Sănătăţii, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b);
    c) unităţile sanitare publice din subordinea ministerelor şi instituţiile cu reţele sanitare proprii, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c).

    (8) În vederea dobândirii calităţii de beneficiari ai programului, unităţile sanitare publice şi instituţiile publice prevăzute la alin. (7) încheie acorduri de parteneriat cu ministerele şi instituţiile publice în subordinea/coordonarea cărora funcţionează, prin care se stabilesc condiţiile participării la program.
    (9) Pentru includerea în program, beneficiarii prevăzuţi la alin. (7) trebuie să îndeplinească condiţia prevăzută la art. 2 alin. (2).

    ART. 19
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea includerii în programul prevăzut la art. 18 alin. (1), beneficiarii depun solicitare conform modelului stabilit prin normele metodologice, însoţită de acordul de parteneriat prevăzut la art. 18 alin. (8), în cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 18 alin. (7).
    (2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează solicitările transmise potrivit alin. (1), în ordinea cronologică de înregistrare, în termen de 30 de zile de la înregistrare, iar pentru solicitările conforme întocmeşte lista cu obiective propuse spre finanţare care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. Solicitările neconforme rămân în baza de date a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, obiectivele urmând a fi introduse în listă pe măsura îndeplinirii de către beneficiari a tuturor cerinţelor legale pentru introducerea acestora în program.

    (3) Documentele care trebuie transmise în vederea includerii în program, precum şi detaliile privind verificarea administrativă a conformităţii/neconformităţii solicitărilor pe baza modelului aprobat se stabilesc prin norme metodologice.
    (4) Lista prevăzută la alin. (2) se poate modifica şi completa, după caz, în funcţie de solicitările conforme înregistrate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
    (5) Ordinul menţionat la alin. (2), precum şi modificările prevăzute la alin. (4) se publică pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
    ART. 20
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2) şi (4) se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi beneficiari unităţi şi subdiviziuni administrativ-teritoriale, pe o perioadă de maximum 2 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.
    (2) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 18 alin. (7), în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2) şi (4) se încheie contracte de finanţare multianuale tripartite între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, ministerele şi instituţiile publice în subordinea/coordonarea cărora funcţionează şi beneficiari, pe o perioadă de maximum 2 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.
    (3) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) şi (2) şi durata programului prevăzută la art. 18 alin. (2) poate fi prelungită cu maximum 1 an.
    (4) Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în vederea încheierii contractelor de finanţare se stabilesc prin normele metodologice.
    (5) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează documentele prevăzute la alin. (4) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentaţiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanţare.
    (6) Neconformităţile documentaţiilor prevăzute la alin. (4), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, cu menţiunea că documentaţiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare.

    ART. 21
    (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanţare încheiate conform art. 20 alin. (1) şi (2), în limita bugetului anual aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor, conform prevederilor art. 12.
    (2) Beneficiarilor programului prevăzuţi la art. 18 alin. (5), cărora li s-au încheiat contracte de finanţare potrivit art. 20 alin. (1), li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 13 alin. (1)-(6) şi (8) şi art. 14 alin. (1) şi (2).
    (3) Beneficiarilor programului prevăzuţi la art. 18 alin. (7), cărora li s-au încheiat contracte de finanţare potrivit art. 20 alin. (2), li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 13 alin. (1), (7) şi (8) şi art. 14 alin. (3).

    ART. 22
    (1) Beneficiarii răspund de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică de servicii, în conformitate cu prevederile legale în domeniul achiziţiilor publice şi cu obligaţiile din contractele prevăzute la art. 20 alin. (1) şi (2), precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program, potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.
    (2) Beneficiarii au obligaţia să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a serviciilor de expertizare tehnică şi sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.

    ART. 23
    Programarea, coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea programului prevăzut la art. 18 alin. (1) se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.

    CAP. III
    Implementarea programelor prevăzute la capitolele I şi II
    ART. 24
    (1) În vederea derulării programelor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 18 alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pune la dispoziţia beneficiarilor platforma digitală „investitii.mdlpa.ro“.
    (2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei creează conturi individuale pe platforma digitală prevăzută la alin. (1) pentru unităţile administrativ-teritoriale, pentru subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, pentru unităţile sanitare publice şi instituţiile publice, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) şi pentru instituţiile de învăţământ din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei, prevăzute la art. 18 alin. (7) lit. a), beneficiare ale celor două programe, precum şi pentru Ministerul Sănătăţii.

    ART. 25
    În vederea asigurării bunei funcţionări a programului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va publica în platforma digitală datele de contact ale persoanei/persoanelor care va/vor asigura comunicarea cu beneficiarii, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

    ART. 26
    (1) Toate activităţile privind finanţarea programelor se desfăşoară prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24 alin. (1). Toate documentele aferente implementării programelor, precum şi toate comunicările se transmit prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24 alin. (1).
    (2) Pe parcursul derulării programelor, solicitările beneficiarilor, întocmite conform modelelor prevăzute în normele metodologice, se depun în format electronic, în platforma digitală, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice. Documentele emise de alte entităţi decât beneficiarii se încarcă în platforma digitală în format pdf, certificate pentru conformitatea cu originalul prin semnătura electronică a reprezentantului legal al beneficiarului sau a persoanei delegate în conformitate cu dispoziţiile art. 157 şi art. 191 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu dispoziţiile legale care reglementează organizarea şi funcţionarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) şi art. 18 alin. (7).
    (3) Datele pe care Ministerul Sănătăţii le încarcă în platforma digitală/le pune la dispoziţia Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, conform art. 6 alin. (3), vor fi trimise atât în format tabelar, în vederea importării lor în platforma digitală, cât şi în format pdf, semnate electronic conform alin. (2).

    ART. 27
    În vederea asigurării liberului acces la informaţiile publice privind programul prevăzut la art. 1 alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va atribui fiecărui beneficiar un cod QR pentru fiecare obiectiv de investiţii, cod pe care beneficiarii au obligaţia de a-l aplica pe panoul de identificare a investiţiei, prevăzut la art. 76 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 839/2009, cu modificările şi completările ulterioare. Scanarea codului QR va da posibilitatea publicului de a accesa informaţiile specifice obiectivului de investiţii, respectiv: denumirea obiectivului de investiţii, valoarea alocată de la bugetul de stat, valoarea alocată de la bugetul local, valoarea totală a obiectivului de investiţii, precum şi alte informaţii relevante despre acesta.

    CAP. IV
    Dispoziţii speciale privind unităţile sanitare publice şi instituţiile publice finanţate integral de la bugetul de stat
    ART. 28
    (1) Unităţile sanitare publice şi instituţiile publice, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c), finanţate integral de la bugetul de stat, în vederea realizării lucrărilor prevăzute la art. 1 alin. (3), au posibilitatea de a transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei următoarele documente:
    a) raportul sintetic al evaluării seismice, întocmit conform modelului menţionat la pct. 8.2 alin. (17) din Codul de proiectare seismică P100-3/2019, însoţit de propunerile de intervenţie stabilite prin raportul de expertiză tehnică, în situaţia în care expertiza tehnică a fost elaborată sau actualizată după data de 13 decembrie 2019, data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, nr. 2.834/2019;
    b) raportul de audit energetic, inclusiv certificatul de performanţă energetică;
    c) extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii;
    d) documente în vederea dovedirii încadrării într-una sau mai multe din situaţiile enumerate la art. 4 alin. (8);
    e) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului din care să rezulte că obiectivul de investiţii nu se încadrează în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (4);
    f) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului din care să rezulte că, pe perioada realizării lucrărilor de construcţii, va asigura spaţii pentru relocarea activităţii.

    (2) În situaţia în care expertiza tehnică a fost elaborată înainte de data de 13 decembrie 2019, data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, se aplică prevederile art. 9 alin. (3).
    (3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei analizează documentele transmise potrivit alin. (1) şi comunică unităţilor sanitare publice şi instituţiilor publice eventualele neconformităţi sau neclarităţi cu privire la conţinutul documentelor sau necesitatea depunerii unor documente suplimentare, în termen de cel mult 45 de zile de la transmiterea documentelor.
    (4) După finalizarea analizei documentelor potrivit alin. (3), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei întocmeşte lista unităţilor sanitare publice şi instituţiilor publice care pot demara lucrările de construcţii, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, se încarcă în platforma digitală prevăzută la art. 24 şi se transmite unităţilor sanitare publice şi instituţiilor publice în termen de 5 zile de la aprobare.
    (5) Lista prevăzută la alin. (4) se completează cu noi unităţi sanitare publice şi instituţii publice, pe măsura transmiterii şi finalizării analizei documentelor, potrivit alin. (1)-(3), ordinul prevăzut la alin. (4) modificându-se corespunzător.
    (6) În baza ordinului prevăzut la alin. (4) unităţile sanitare publice şi instituţiile publice îşi fundamentează şi cuprind în buget, în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, creditele de angajament şi creditele bugetare necesare realizării lucrărilor prevăzute la art. 1 alin. (3) la clădirile deţinute şi expertizate tehnic de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate şi încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI.

    ART. 29
    (1) Categoriile de cheltuieli din devizul general care se pot finanţa din sumele stabilite potrivit art. 28 alin. (6) sunt prevăzute la art. 4.
    (2) Realizarea lucrărilor constând în demolarea construcţiei existente şi realizarea unei construcţii noi se face cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (6)-(8).
    (3) Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii constând în realizarea lucrărilor prevăzute la art. 28 alin. (6), promovate de unităţile sanitare publice şi instituţiile publice incluse în ordinul prevăzut la art. 28 alin. (4), se întocmesc cu respectarea prevederilor art. 9.
    (4) Indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (3) se stabilesc potrivit art. 10 şi se aprobă conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Realizarea obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (3) se face cu respectarea prevederilor art. 17.
    (6) După finalizarea şi recepţionarea la terminarea lucrărilor a obiectivelor de investiţii, unităţile sanitare publice şi instituţiile publice incluse în ordinul prevăzut la art. 28 alin. (4) transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei date şi informaţii, stabilite prin normele metodologice, în vederea monitorizării îndeplinirii indicatorilor de performanţă şi de rezultat stabiliţi prin Strategia Naţională de reducere a riscului seismic, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.442/2022 şi prin Strategia naţională de renovare pe termen lung pentru sprijinirea renovării parcului naţional de clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale, atât publice, cât şi private, şi transformarea sa treptată într-un parc imobiliar cu un nivel ridicat de eficienţă energetică şi decarbonat până în 2050, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.034/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Transmiterea documentelor prevăzute la art. 28 alin. (1) şi comunicările dintre Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile sanitare publice şi instituţiile publice finanţate integral de la bugetul de stat se fac prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 30
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 47 alin. (9) şi (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, se autorizează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament, între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanţării programelor prevăzute la capitolele I şi II.
    (2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării virărilor de credite prevăzute la alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică Ministerului Finanţelor virările de credite efectuate concomitent cu transmiterea anexelor la bugetul ministerului, modificate, însuşite de ordonatorul principal de credite.
    (3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la 31 decembrie 2023, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se pot aloca Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanţarea programelor prevăzute la capitolele I şi II.

    ART. 31
    (1) Spitalele şi corpurile de clădiri, expertizate tehnic de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate şi încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI, incluse în programele prevăzute la art. 11 alin. (4) şi art. 12 lit. b) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu pot fi incluse în programul prevăzut la art. 1 alin. (1).
    (2) În situaţia în care spitalele şi corpurile de clădiri prevăzute la alin. (1) sunt incluse, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în programele prevăzute la art. 11 alin. (4) şi art. 12 lit. b) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, beneficiarii au posibilitatea renunţării la realizarea obiectivelor de investiţii prin aceste programe, dacă nu s-au încheiat contractele de finanţare, şi promovării obiectivelor de investiţii prin programul prevăzut la art. 1 alin. (1). Cererea de renunţare se face printr-o adresă scrisă, transmisă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sau ministerelor şi autorităţilor prevăzute la art. 11 alin. (4) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2), beneficiarii sunt incluşi în programul prevăzut la art. 1 alin. (1) cu respectarea prevederilor capitolului I.

    ART. 32
    În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se va aproba ordinul prevăzut la art. 10 alin. (2), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 33
    În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va aproba prin ordin normele metodologice de aplicare ale acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Kelemen Hunor
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    Ministrul culturii,
                    Lucian Romaşcanu
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    Ministrul apărării naţionale,
                    Angel Tîlvăr
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 26 mai 2023.
    Nr. 49.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016