Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 48 din 14 aprilie 2022  privind plata diferenţelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic  din învăţământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 48 din 14 aprilie 2022 privind plata diferenţelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învăţământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 377 din 15 aprilie 2022
    Având în vedere că dispoziţiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, au generat interpretări diferite, astfel încât, pentru unele drepturi prevăzute de acest act normativ în favoarea personalului din învăţământ, au fost promovate acţiuni în justiţie care, în cea mai mare parte, au fost soluţionate în favoarea reclamanţilor, ceea ce a determinat costuri suplimentare asupra bugetului general consolidat cu sume reprezentând cheltuieli de judecată, ca urmare a parcurgerii tuturor fazelor procesuale în faţa instanţelor judecătoreşti, şi ulterior cheltuieli de executare silită în faza de executare silită,
    având în vedere faptul că la acest moment se află pe rolul instanţelor judecătoreşti în diferite faze procesuale un număr însemnat de dosare având ca obiect drepturi salariale, a căror soluţionare este în mare parte în favoarea reclamanţilor, generând implicit costuri suplimentare cu impact nedeterminat asupra bugetului general consolidat, ca urmare a faptului că sumele sunt diferite de la caz la caz,
    luând în considerare jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea anumitor dispoziţii din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv: Decizia nr. 64/2020 referitoare la interpretarea art. 39 alin. (6) coroborat cu art. 38 alin. (1), alin. (3) lit. d), alin. (4^1) şi alin. (8) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 18 ianuarie 2021), Decizia nr. 7/2021 referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 38 alin. (4^1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 9 martie 2021), Decizia nr. 24/2021 referitoare la interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi art. 8 din anexa nr. I capitolul I litera B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 26 ianuarie 2022), şi Decizia nr. 8/2021 privind admiterea sesizării formulate de Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal asupra următoarei chestiunii de drept: în categoria „personalului numit/încadrat“, la care se referă prevederile art. 39 alin. (4) raportat la art. 39 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, este inclus personalul reîncadrat în baza prevederilor art. 36 din Legea-cadru nr. 153/2017 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 2 aprilie 2021), prin care instanţa supremă a reţinut că „legiuitorul are obligaţia să se asigure că sunt pe deplin respectate principiile egalităţii şi nediscriminării, consacrate de dispoziţiile interne şi de prevederile convenţionale - art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi art. 1 al Protocolului nr. 12 adiţional la Convenţie“,
    întrucât, în prezent, în sistemul naţional de învăţământ există o discriminare între personalul didactic ce beneficiază de aceste drepturi salariale în baza hotărârilor judecătoreşti definitive, începând cu 1.09.2017 (în cazul tranşelor de vechime în învăţământ), respectiv începând cu 1.01.2019/data stabilită prin hotărâre [în cazul majorărilor/creşterilor salariale prevăzute la art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017, art. 4, art. 5 alin. (1), 7 şi art. 8 din anexa nr. I cap. I lit. B „Reglementări specifice personalului didactic din învăţământ“ la aceasta], şi restul personalului didactic, care beneficiază de aceste drepturi salariale de la data stabilită prin ordinele ministrului educaţiei,
    pentru aplicarea principiului constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor, în rândul personalului didactic din învăţământ,
    ţinând cont că soluţia legislativă propusă are în vedere precedentele legislative existente,
    luând în considerare jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a României, dar şi faptul că prin acordarea acestor drepturi se reglementează în mod unitar pentru toţi subiecţii de drept, personal didactic îndreptăţit, cărora li se aplică prevederile menţionate anterior şi care trebuiau să beneficieze de aceste drepturi în mod nediscriminatoriu,
    ţinând cont că aceste sume se actualizează doar în funcţie de coeficientul de inflaţie, fără alte costuri suplimentare, respectiv plata de dobânzi legale, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de executare, elemente ce determină diminuarea impactului financiar asupra bugetului general consolidat,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Personalul didactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat beneficiază de plata diferenţelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranşelor de vechime în învăţământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 3^4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.

    ART. 2
    Personalul didactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiază de plata diferenţelor de drepturi salariale cuvenite, dar neacordate, rezultate din aplicarea şi calcularea creşterilor, respectiv a majorărilor salariale prevăzute la art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la art. 4, art. 5 alin. (1), art. 7 şi 8 din anexa nr. I capitolul I litera B - „Reglementări specifice personalului didactic din învăţământ“ - la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, la salariul de bază aflat în plată, pentru perioada 1 ianuarie 2019-31 mai 2021.


    ART. 3
    De plata diferenţelor de drepturi salariale prevăzute la art. 1 şi 2 beneficiază personalul didactic încadrat în învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, precum şi personalul didactic auxiliar încadrat la bibliotecile centrale universitare, căruia, pentru perioadele prevăzute la art. 1 şi 2, nu i-au fost acordate aceste drepturi, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    ART. 4
    (1) Sumele necesare acordării diferenţelor de drepturi salariale stabilite potrivit prevederilor art. 1 şi 2 se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, şi se plătesc eşalonat, pe o perioadă de 5 ani, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, astfel:
    a) în primul an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se plăteşte 5% din valoarea diferenţelor salariale;
    b) în al doilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se plăteşte 10% din valoarea diferenţelor salariale;
    c) în al treilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se plăteşte 25% din valoarea diferenţelor salariale;
    d) în al patrulea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se plăteşte 25% din valoarea diferenţelor salariale;
    e) în al cincilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se plăteşte 35% din valoarea diferenţelor salariale.

    (2) Diferenţele salariale a căror plată se face eşalonat, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează cu indicele de inflaţie publicat în luna în care se face plata faţă de luna pentru care se calculează, pe baza datelor comunicate de Institutul Naţional de Statistică.
    (3) Plata sumelor prevăzute la alin. (1) se face anual, într-o singură tranşă, până la data de 30 iunie.
    (4) Pentru anul 2022, sumele se plătesc într-o singură tranşă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 5
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat salarizat în sistem de plată cu ora.

    ART. 6
    Pentru personalul didactic prevăzut la art. 1 şi 2 care şi-a schimbat locul de muncă în perioada 1 iulie 2017-31 august 2021 sau care a prestat activitate, în acelaşi timp sau succesiv, la mai mulţi angajatori, calculul şi plata diferenţelor de drepturi salariale se realizează de fiecare angajator care a avut obligaţia de a plăti salariul în această perioadă, proporţional cu perioada efectiv lucrată la fiecare dintre aceştia.

    ART. 7
    Plata diferenţelor de drepturi salariale prevăzute la art. 1 şi 2 care au fost stabilite prin hotărâri judecătoreşti rămase definitive se face potrivit dispoziţiilor instanţei.

    ART. 8
    Calculul diferenţelor de drepturi salariale reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă se face, în mod unitar, pe baza unui program de salarizare, realizat potrivit normelor metodologice prevăzute la art. 9 şi asigurat de Ministerul Educaţiei.
    ART. 9
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Educaţiei iniţiază normele metodologice de aplicare, aprobate prin hotărâre de Guvern.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Ilie Stanciu,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 14 aprilie 2022.
    Nr. 48.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016