Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 45 din 14 aprilie 2022  privind unele măsuri pentru diminuarea arieratelor bugetare  ale unor operatori economici din industria naţională de apărare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 45 din 14 aprilie 2022 privind unele măsuri pentru diminuarea arieratelor bugetare ale unor operatori economici din industria naţională de apărare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 373 din 14 aprilie 2022
    Având în vedere faptul că:
    - unii operatori economici din industria naţională de apărare, prevăzuţi în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă, care, potrivit prevederilor Legii nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, se încadrează în categoria principalilor furnizori de armament, muniţie şi material de război pentru forţele sistemului naţional de apărare, denumite în continuare FSNA, înregistrează arierate bugetare, iar, în prezent, nu există surse de finanţare pentru stingerea acestor obligaţii,
    – recentele evoluţii în plan geopolitic şi economic, respectiv apariţia unei zone de conflict în imediata vecinătate a României reclamă acţiuni concrete în vederea protejării intereselor naţionale, inclusiv prin acţiuni de asigurare a unor capacităţi de producţie şi/sau servicii pentru apărare, şi a unor capacităţi de producţie şi/sau servicii pentru apărare de interes strategic pentru securitatea naţională în vederea satisfacerii necesarului FSNA de produse militare, sensibile şi strategice, precum şi a serviciilor de mentenanţă necesare.

    În acest sens se impune întărirea capacităţii de apărare a României prin luarea unor măsuri urgente de redresare economico-financiară a operatorilor economici de interes strategic prevăzuţi în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă, astfel încât FSNA să poată fi pregătite pentru protejarea intereselor naţionale de apărare ale statului român, precum şi pentru a-şi onora obligaţiile asumate în calitate de stat membru al Uniunii Europene şi Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord.
    Pentru a nu se ajunge în situaţia în care aceşti operatori economici să intre în stare de faliment, fapt care ar conduce la imposibilitatea asigurării capacităţilor necesare protejării, în timp real, a intereselor esenţiale ale siguranţei naţionale,
    ţinând seama de faptul că volumul arieratelor a crescut semnificativ la toţi operatorii economici din cauza dificultăţilor financiare cu care se confruntă,
    întrucât penalităţile şi majorările calculate pentru neplata datoriilor influenţează negativ rezultatul exerciţiului financiar, ceea ce concură la influenţarea negativă a situaţiei economico-financiare a ţării,
    având în vedere necesitatea încadrării în ţintele indicative privind nivelul plăţilor restante conform angajamentelor asumate în acordurile încheiate cu organizaţiile internaţionale, pentru evitarea riscului ratării ţintei, se impune reducerea volumului de plăţi restante şi a arieratelor operatorilor economici prevăzuţi în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.
    Ţinând cont de dispoziţiile art. 346 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene, potrivit cărora orice stat membru poate lua măsurile pe care le consideră necesare pentru protecţia intereselor esenţiale ale siguranţei sale şi care se referă la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, precum şi de faptul că măsurile propuse nu distorsionează concurenţa pe piaţa internă pentru produsele ce nu sunt destinate unor scopuri specific militare,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul esenţial al siguranţei naţionale, se impune ştergerea arieratelor la unii operatori economici, aspect a cărui reglementare nu poate fi amânată.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsuri pentru protecţia interesului esenţial de siguranţă şi care se referă la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război.
    (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin măsuri pentru protecţia interesului esenţial de siguranţă şi care se referă la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război se înţelege stingerea, prin anulare, a obligaţiilor fiscale şi/sau bugetare principale şi a accesoriilor acestora, datorate până la data de 31 martie 2022 şi administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

    ART. 2
    Obligaţiile fiscale şi/sau bugetare, inclusiv accesoriile acestora, aferente producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război datorate de operatorii economici din industria naţională de apărare, autorizaţi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se anulează.

    ART. 3
    (1) Prin obligaţii fiscale şi/sau bugetare, denumite în continuare obligaţii, se înţelege obligaţiile principale reprezentând impozite, taxe, contribuţii sociale obligatorii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile accesorii, datorate şi neachitate până la data de 31 martie 2022, cu excepţia obligaţiilor fiscale principale cu reţinere la sursă şi a accesoriilor aferente acestora.
    (2) În scopul aplicării art. 2, operatorii economici care au evidenţa contabilă separată pentru producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război trebuie să determine, pe baza acestei evidenţe, pentru fiecare perioadă fiscală, obligaţiile aferente producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război şi să le declare organului fiscal competent. Operatorii economici care nu au evidenţă contabilă separată determină şi declară organului fiscal competent obligaţiile aferente producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război pe baza ponderii veniturilor corespunzătoare acestei activităţi în totalul cifrei de afaceri, pentru fiecare an fiscal.
    (3) Declararea de către operatorii economici a obligaţiilor aferente producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război se realizează prin cererea depusă potrivit art. 4 alin. (1).

    ART. 4
    (1) În vederea stingerii prin anulare a obligaţiilor prevăzute la art. 2 operatorul economic depune la organul fiscal competent o cerere care se soluţionează în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia, prin decizie de anulare.
    (2) Cererea de anulare a obligaţiilor cuprinde următoarele elemente:
    a) datele de identificare a operatorului economic: denumire, numele şi prenumele reprezentantului legal, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, precum şi numărul de telefon/fax, email;
    b) suma totală pentru care se solicită anularea, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii, fondul de risc şi alte sume datorate bugetului general consolidat şi în cadrul acestora, pe obligaţii principale şi accesorii, cu precizarea că respectiva anulare este aferentă exclusiv producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război;
    c) data şi semnătura reprezentantului legal al operatorului economic.
    (3) În vederea soluţionării cererii, organul fiscal competent emite, din oficiu, certificatul de atestare fiscală în care sunt cuprinse obligaţiile datorate de operatorul economic până la data de 31 martie 2022, precum şi obligaţiile ce fac obiectul anulării, pe care îl comunică operatorului economic. Modelul şi conţinutul certificatului de atestare fiscală se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    (4) În cazul în care, în perioada cuprinsă între data de 31 martie 2022 şi data comunicării deciziei de anulare, contribuabilul efectuează plăţi în conturile bugetare aferente tipurilor de creanţe fiscale şi/sau bugetare ce fac obiectul anulării, se sting obligaţiile exigibile în această perioadă. Prevederile art. 163 şi 165 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile în mod corespunzător. În acest caz, distribuirea şi anularea sumelor se efectuează după emiterea deciziei de anulare.
    (5) În cazul în care există diferenţe între sumele solicitate de către operatorul economic în cerere şi cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, organul fiscal competent solicită, în scris, prezentarea operatorului economic la sediul său pentru clarificarea situaţiei datoriilor fiscale şi/sau bugetare ale acestuia. Solicitarea se transmite operatorului economic odată cu certificatul de atestare fiscală.
    (6) După clarificarea neconcordanţelor, organul fiscal întocmeşte în două exemplare procesul-verbal de punere de acord. Odată cu întocmirea procesului-verbal de punere de acord se eliberează, în două exemplare, un nou certificat de atestare fiscală. Un exemplar al procesului-verbal de punere de acord şi al certificatului de atestare fiscală se comunică operatorului economic, iar un exemplar al acestora se arhivează de către organul fiscal.
    (7) Termenul de clarificare a neconcordanţelor şi de eliberare a unui nou certificat de atestare fiscală este de cel mult 15 zile de la data comunicării certificatului de atestare fiscală iniţial. Termenul prevăzut la alin. (1) se prelungeşte în mod corespunzător.
    (8) Operarea în evidenţa contabilă a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a anulării sumelor prevăzute la art. 2 cuprinse în certificatul de atestare fiscală se face în baza unei note emise de direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    ART. 5
    (1) În cazul în care la data de 31 martie 2022 sunt depuse de către operatorul economic deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare ori cereri de restituire, cererea de anulare a obligaţiilor fiscale se soluţionează după soluţionarea cererii de rambursare ori a cererii de restituire şi după efectuarea compensării potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) se prelungeşte în mod corespunzător.
    (2) În cazul în care la data de 31 martie 2022 sunt depuse de către operatorul economic deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată fără opţiune de rambursare, suma negativă se consideră solicitată la rambursare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Obligaţiile aferente producţiei sau comerţului cu armament, muniţie şi material de război, stabilite ulterior datei de 31 martie 2022, pentru perioadele fiscale la care se referă obligaţiile ce fac obiectul anulării, se anulează în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 6
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru obligaţiile principale prevăzute la art. 3 alin. (1) nu se datorează obligaţii accesorii.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul economiei,
                    Florin Marian Spătaru
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 14 aprilie 2022.
    Nr. 45.
    ANEXA 1


┌────┬────────────┬─────────────┬─────────────┐
│ │ │ │Numărul de │
│ │ │ │înmatriculare│
│Nr. │Denumirea │ │la oficiul │
│crt.│operatorului│Sediul │registrului │
│ │economic │ │comerţului şi│
│ │ │ │codul unic de│
│ │ │ │înregistrare │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Bucureşti, │ │
│ │Uzina │Bd. 1 │J40/591/2002 │
│1. │Mecanică │Decembrie │RO 14423850 │
│ │Bucureşti - │1918 nr. 7-9,│ │
│ │S.A. │sectorul 3 │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Plopeni, Str.│ │
│ │Uzina │Republicii │J29/162/2001 │
│2. │Mecanică │nr. 1, │RO 13741804 │
│ │Plopeni - │judeţul │ │
│ │S.A. │Prahova │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Moreni, str. │ │
│ │Uzina │Teiş nr. 16, │J15/22/2001 │
│3. │Automecanică│judeţul │RO 938970 │
│ │Moreni - │Dâmboviţa │ │
│ │S.A. │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │Braşov, Str. │ │
│ │Societatea │Carpaţilor │J08/334/2002 │
│4. │Metrom - │nr. 60, │RO 14531223 │
│ │S.A. │judeţul │ │
│ │ │Braşov │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │Zărneşti, │ │
│ │Societatea │Aleea Uzinei │J08/49/2001 │
│5. │Tohan - S.A.│nr. 1, │RO 13652413 │
│ │ │judeţul │ │
│ │ │Braşov │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Făgăraş, str.│ │
│ │Fabrica de │Extravilan │J08/1304/2007│
│6. │Pulberi │nr. 1, │RO 21727401 │
│ │Făgăraş - │judeţul │ │
│ │S.A. │Braşov │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Victoria, │ │
│ │Pirochim │Aleea Uzinei │J08/183/2002 │
│7. │Victoria - │nr. 8 bis, │RO 14469423 │
│ │S.A. │judeţul │ │
│ │ │Braşov │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Bumbeşti-Jiu,│ │
│ │Uzina │Str. │J18/330/2001 │
│8. │Mecanică │Parângului │RO 14373832 │
│ │Sadu - S.A. │nr. 59, │ │
│ │ │judeţul Gorj │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Braşov, Str. │ │
│9. │Carfil - │Zizinului nr.│J08/596/2001 │
│ │S.A. │119, judeţul │RO 13945863 │
│ │ │Braşov │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Societatea │Cugir, Str. │ │
│10. │Fabrica de │21 Decembrie │J01/435/2004 │
│ │Arme Cugir -│1989 nr. 1A, │RO 16368506 │
│ │S.A. │judeţul Alba │ │
└────┴────────────┴─────────────┴─────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016