Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că prin Politica de coeziune pentru perioada de programare 2021-2027 sunt alocate României importante resurse financiare sub formă de fonduri externe nerambursabile în valoare de aproximativ 30,98 mld. euro, la care se adaugă aproximativ 15,46 mld. euro sub formă de cofinanţare,
ţinând cont de faptul că programele aprobate pentru perioada de programare 2021-2027 prevăd alocări financiare aferente unor investiţii de importanţă strategică pentru România, iar pentru aceasta procedurile de accesare şi implementare a fondurilor trebuie să fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, astfel încât să fie asigurat accesul facil şi flexibil al acestora la fondurile externe nerambursabile într-un cadru predictibil,
având în vedere necesitatea modificării şi completării prevederilor care reglementează cadrul financiar general de gestionare financiară a fondurilor europene nerambursabile, pentru perioada de programare 2021-2027, precum şi asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor,
întrucât în lipsa măsurilor urgente preconizate prin prezentul act normativ există posibilitatea unor întârzieri, blocaje şi dificultăţi în implementare în ceea ce priveşte continuarea acordării sprijinului sub formă de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde pentru anumite categorii de persoane defavorizate şi a sprijinului pentru preşcolari şi elevi din învăţământul de stat, fără posibilitatea de suplimentare a numărului de beneficiari, cu respectarea regulilor de eligibilitate prevăzute în programele finanţate din fonduri europene, iar adoptarea soluţiilor legislative propuse este necesară pentru simplificarea şi eficientizarea implementării instrumentelor financiare în contextul programelor finanţate din fonduri europene nerambursabile, precum şi pentru accelerarea implementării şi asigurării unui mecanism eficient şi rapid de verificare şi plată pentru beneficiarii măsurilor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), în absenţa acestor măsuri, la nivelul componentelor PNRR vizate de acestea vor apărea dificultăţi semnificative şi generalizate în ceea ce priveşte finalizarea proiectelor/investiţiilor şi atingerea ţintelor asumate, în termenul stabilit, respectiv 31 august 2026.
Luând în considerare faptul că neadoptarea măsurilor propuse conduce la diminuarea efectelor de antrenare în economie a proiectelor care pot viza inclusiv încurajarea şi atragerea investiţiilor finanţate din fonduri europene, cu consecinţe negative în termeni de presiune asupra bugetului de stat,
ţinând cont că în lipsa acestor reglementări de modificare şi completare a cadrului financiar general aplicabil fondurilor europene sunt afectate absorbţia acestora şi, implicit, deficitul bugetului de stat, acest fapt vizând interesul general public şi constituind situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru motivele expuse mai sus,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Articolul XXVI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. XXVI
(1) Până la data de 31 decembrie 2027, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene acordă sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, potrivit dispoziţiilor art. XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială 2021-2027."
2. După alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
"(1^1) Până la data de 31 decembrie 2025, sprijinul material prevăzut la art. XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, constă în tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde pentru anumite categorii de persoane defavorizate, în două tranşe.
(1^2) Termenele de raportare pentru transmiterea listelor de beneficiari pentru cele două tranşe prevăzute la alin. (1^1) se stabilesc prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.
(1^3) Prin derogare de la prevederile art. XLVIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea implementării până la data de 31 decembrie 2025 a măsurii prevăzute la art. XLVIII alin. (1) lit. a) din acelaşi act normativ, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin structura de specialitate, cu rol de beneficiar al finanţării nerambursabile, utilizează suporturile electronice pentru tichete sociale pentru produse alimentare şi mese calde emise în implementarea măsurilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2022 privind unele măsuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situaţii de risc de deprivare materială şi/sau risc de sărăcie extremă, suportate parţial din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestuia, aprobată prin Legea nr. 302/2023, cu modificările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(1^4) În aplicarea alin. (1^3), Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar al finanţării nerambursabile, încheie contracte care au ca obiect atât suplimentarea numărului de tichete sociale emise pe suport electronic pentru beneficiarii nou-identificaţi conform alin. (1^1) şi alimentarea acestora, cât şi alimentarea tichetelor sociale pe suport electronic prevăzute la alin. (1^3)."
ART. II
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cheltuielile aferente emiterii suporturilor electronice, precum şi activităţilor de etichetare, colectare şi distribuţie a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde aferente sprijinului material prevăzut la art. I pct. 2 se asigură din bugetul de stat.
(2) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene încheie o convenţie cu Compania Naţională Poşta Română - S.A. pentru etichetarea, colectarea şi distribuţia tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde.
ART. III
La articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 13 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
"(7) Bugetul S.N.S.E.D. 2023-2027 prevăzut la alin. (6) se suplimentează cu 481.073,85 mii lei, echivalent a 94.669.759,00 euro la cursul InforEuro din luna iulie 2025, cu sursă de finanţare PoIDS 2021-2027, în conformitate cu regulile de eligibilitate şi normele europene şi naţionale aplicabile."
ART. IV
La articolul 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În scopul gestionării sumelor aferente acordurilor de finanţare încheiate cu instituţiile financiare internaţionale pentru executarea instrumentelor financiare, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de autoritate de management, poate deschide conturi dedicate, în valută, la Banca Naţională a României."
ART. V
La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:
"(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru instrumentele financiare executate/finanţate din programele subsecvente politicii de coeziune 2021-2027, autoritatea de management poate emite instrucţiuni privind introducerea în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ a informaţiilor privind atribuirea acordurilor de finanţare, încheiate în baza art. 59 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. VI
La articolul 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (7^3) se introduce un nou alineat, alin. (7^4), cu următorul cuprins:
"(7^4) Beneficiarii investiţiilor din cadrul componentei 7 «Transformare digitală» - investiţia 9: «Digitalizarea sectorului organizaţiilor neguvernamentale» şi al componentei 9 «Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare» - investiţia 3: «Scheme de ajutor pentru sectorul privat - măsura 1. Schemă de minimis şi schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor» pot solicita coordonatorului de investiţii, prin cereri de transfer, plata avansurilor către contractori în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii aferente proiectelor implementate, în condiţiile legii."
ART. VII
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2023 privind cadrul de desfăşurare a sprijinului financiar şi tehnic acordat de sistemul financiar-bancar în procesul de autorizare şi derulare a fondurilor destinate beneficiarilor programelor gestionate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 24 martie 2023, aprobată prin Legea nr. 295/2023, se completează după cum urmează:
1. La articolul 11 alineatul (2), după litera n) se introduce o nouă literă, lit. o), cu următorul cuprins:
"o) în cazul în care partenerii bancari nu respectă termenele prevăzute pentru realizarea verificărilor, MIPE, prin coordonatorul de reforme şi/sau investiţie, poate dispune, printr-o notificare transmisă partenerilor bancari, ca activităţile de verificare şi plată către beneficiari prevăzute de mecanismul de implementare a proiectelor din cadrul C9.I3.1, descris prin prezenta ordonanţă de urgenţă, să se desfăşoare la nivel intern, cu personal propriu, cu scopul de a permite atingerea indicatorilor asociaţi ţintelor prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României. În această situaţie, MIPE va transfera, din sumele existente în contul de tranzit deschis pe numele său la partenerii bancari, în contul de cheltuieli bugetare din care acestea au fost iniţial alocate, sumele necesare pentru plata cererilor de transfer ale beneficiarilor, pentru care MIPE va efectua activităţile de verificare şi plată la nivel intern, cu personal propriu."
2. La articolul 12, după litera g) se introduc două noi litere, lit. h) şi i), cu următorul cuprins:
"h) în cazul proiectelor pentru care verificările şi plăţile se realizează de către MIPE, cu personal propriu, conform celor descrise potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (2) lit. o), se aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
i) în cazul serviciilor de consiliere/analiză pentru identificarea soluţiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile finanţate prin măsura 1 - Schemă de minimis şi schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, investiţia I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, componenta C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare - Planul naţional de redresare şi rezilienţă (C9.I3.M1) prestate conform prevederilor contractuale, sunt aplicabile prevederile art. 281 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. VIII
După articolul 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 773 din 19 august 2025, se introduce un nou articol, art. 19, cu următorul cuprins:
"ART. 19
Prin derogare de la prevederile art. II din Legea nr. 102/2024 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, se autorizează Ministerul Energiei, în calitate de coordonator de reformă şi/sau investiţii, să încheie acte adiţionale pentru prelungirea duratei contractelor de finanţare până la 30 iunie 2026 pentru proiectele finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 16 - Repower EU, investiţia 2 - Noi capacităţi de producţie de energie electrică din surse regenerabile."
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Dragoş-Nicolae Pîslaru
Ministrul energiei,
Bogdan-Gruia Ivan
p. Ministrul finanţelor,
Daniela Pescaru,
secretar de stat
Bucureşti, 11 septembrie 2025.
Nr. 45.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: