Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 44 din 6 aprilie 2020  privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 44 din 6 aprilie 2020 privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 297 din 8 aprilie 2020
    Având în vedere evoluţia situaţiei epidemiologice internaţionale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi declararea „Pandemiei“ de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii la data de 11 martie 2020,
    luând act de evoluţia situaţiei epidemiologice pe teritoriul României şi de informările emise de Grupul de comunicare strategică care indică o creştere zilnică a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,
    ţinând cont de hotărârile Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă privind măsurile de combatere a noului coronavirus,
    având în vedere instituirea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României prin Decretul nr. 195/2020 şi ţinând cont de măsurile stabilite în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările şi completările ulterioare, prin acte normative conexe, ordonanţe militare sau în ordine, specifice stării de urgenţă instituite,
    luând în considerare prevederile art. 128 alin. (3) şi art. 177 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care instituie posibilitatea prelungirii, prin lege, a mandatelor în curs ale consiliilor locale şi judeţene în caz de război, catastrofă ori alte situaţii expres prevăzute de lege atunci când, din cauza acestor situaţii, nu pot fi organizate alegeri,
    văzând prevederile art. 151 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc posibilitatea prelungirii prin lege a mandatelor în curs ale primarilor pentru război, calamitate naturală, dezastru sau sinistru deosebit de grav,
    întrucât, deşi prevederile legale privind posibilitatea prelungirii mandatelor în curs ale autorităţilor administraţiei publice locale sunt diferite, potrivit art. 150 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, primarii nou-aleşi îşi încep mandatele numai de la data depunerii jurământului în şedinţa de constituire a consiliilor locale nou-alese, mandatele primarilor în funcţie exercitându-se până la data respectivă,
    ţinând cont de necesitatea corelării textelor legale antereferite din Codul administrativ, prin completarea prevederilor referitoare la prelungirea mandatelor primarilor în situaţii expres prevăzute de lege atunci când, din cauza acestor situaţii, nu pot fi organizate alegeri,
    având în vedere că, în contextul epidemiologic actual, alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale nu pot fi organizate în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare, deoarece operaţiunile preelectorale şi electorale ce presupun interacţiunea fizică a alegătorilor, candidaţilor şi oficialilor electorali, precum colectarea semnăturilor de susţinere, înregistrarea candidaturilor, finanţarea campaniei electorale, desfăşurarea campaniei electorale, depunerea şi înregistrarea contestaţiilor, organizarea votării propriu-zise, numărarea voturilor, centralizarea rezultatelor, controlul finanţării campaniei electorale şi rambursarea cheltuielilor electorale nu pot fi efectuate fără riscuri majore la adresa sănătăţii publice şi fără încălcarea măsurilor dispuse de autorităţile medicale,
    dat fiind faptul că, în situaţia neadoptării prezentei ordonanţe de urgenţă, procedurile de organizare a alegerilor locale trebuie să fie demarate cel mai târziu la data de 14 aprilie 2020, începerea perioadei electorale obligând formaţiunile politice şi potenţialii candidaţi independenţi să colecteze cu celeritate semnăturile susţinătorilor,
    întrucât prezentul act normativ preconizează desfăşurarea alegerilor locale în anul 2020, iar, în situaţia actuală, activităţile preelectorale de colectare a semnăturilor de susţinere pentru candidaturile la funcţiile de ales local sunt limitate intrinsec de distanţarea socială necesară limitării răspândirii epidemiei de COVID-19,
    văzând că, în contextul actual, pentru a nu fi asimilată unei limitări a dreptului de a fi ales, stabilirea prin ordonanţă de urgenţă a perioadei în care vor avea loc alegerile locale trebuie să fie însoţită de măsuri previzibile care să faciliteze depunerea candidaturilor, luând în considerare volumul operaţiunilor şi numărul mare al candidaţilor înregistrat la ultimele alegeri locale,
    observând, totodată, că facilitarea depunerii candidaturilor se impune pentru a atenua presiunea timpului scurt şi efectele negative ale cadrului restrictiv în care semnăturile de susţinere trebuie colectate, ce vizează formaţiunile politice şi potenţialii candidaţi independenţi,
    dat fiind faptul că procedurile de organizare a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale trebuie să fie demarate într-un context sigur din punct de vedere epidemiologic, ceea ce implică o evaluare tehnică a Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, în vederea desfăşurării în bune condiţii a alegerilor locale şi a asigurării condiţiilor necesare pentru consultarea corpului electoral, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Procedurile privind organizarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale se iniţiază în termen de 6 luni de la data expirării duratei stării de urgenţă.

    ART. 2
    Data alegerilor prevăzute la art. 1 se stabileşte conform art. 10 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente şi a Ministerului Afacerilor Interne, cu avizul Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă.

    ART. 3
    Mandatele autorităţilor administraţiei publice locale se prelungesc până la data preluării, în condiţiile legii, de către noile autorităţi ale administraţiei publice locale a mandatelor rezultate în urma alegerilor prevăzute la art. 1, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

    ART. 4
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 49 şi 50 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, numărul minim al susţinătorilor necesar pentru depunerea candidaturilor se va reduce la jumătate.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (2), art. 50 şi art. 51 alin. (5) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, pentru candidaturile la consiliul local şi funcţia de primar din aceeaşi circumscripţie electorală, respectiv pentru candidaturile la consiliul judeţean şi preşedintele consiliului judeţean din aceeaşi circumscripţie electorală, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor prezenta câte o singură listă de susţinători.

    ART. 5
    Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (1) şi art. 49 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a propune candidaturi în toate circumscripţiile electorale la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot opta să depună la Biroul Electoral Central, în cel mult 30 de zile de la începerea perioadei electorale, liste de susţinători la nivel naţional, care cuprind un număr minim de 25.000 de alegători, din care cel puţin 500 de alegători în fiecare judeţ şi 1.000 de alegători în municipiul Bucureşti.

    ART. 6
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (1) şi art. 49 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a depune candidaturi pentru consiliile locale, consiliul judeţean, primari şi preşedintele consiliului judeţean într-un judeţ, respectiv pentru consiliile locale, primari, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi primarul general, în municipiul Bucureşti la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot opta ca, în locul depunerii listelor de susţinători, să facă dovada depunerii în contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul judeţului respectiv sau al municipiului Bucureşti, după caz, a unor contribuţii electorale în valoare de cel puţin 50 de salarii de bază minime brute pe ţară.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (1) şi art. 50 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, candidatul independent poate opta ca, în locul depunerii unei liste de susţinători, să facă dovada depunerii în contul bancar deschis pentru campania electorală a unei contribuţii electorale în valoare de cel puţin 3% din valoarea maximă admisă pentru funcţia pentru care candidează, conform art. 28 alin. (12) lit. b)-n) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Contribuţiile electorale prevăzute de alin. (1) şi (2) vor putea fi utilizate numai în condiţiile prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    (1) La alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor putea opta să întocmească şi să depună electronic, în condiţiile legii, dosare de candidatură, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 47 şi art. 49-51 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Listele de susţinători vor putea fi semnate şi depuse şi electronic, în condiţiile legii.
    (2) Metodologia de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, adoptată în cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu consultarea Autorităţii pentru Digitalizarea României.

    ART. 8
    Alineatul (3) al articolului 151 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Mandatul primarului prevăzut la alin. (1) se exercită până la depunerea jurământului de către primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă ori alte situaţii expres prevăzute de lege atunci când, din cauza acestor situaţii, nu pot fi organizate alegeri în condiţiile alin. (1)."




                    PRIM-MINISTRU
                    LUDOVIC ORBAN
                    Contrasemnează:
                    Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei,
                    Ion Ştefan
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Marcel Ion Vela
                    Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
                    Constantin-Florin Mituleţu-Buică

    Bucureşti, 6 aprilie 2020.
    Nr. 44.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016