Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 44 din 20 iunie 2019  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 44 din 20 iunie 2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 509 din 24 iunie 2019
    Având în vedere prevederile art. 24 din Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE),
    luând în considerare că obligaţia României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea completă a Directivei 2012/19/UE în legislaţia naţională nu a fost dusă la îndeplinire,
    întrucât, ca urmare a transpunerii incomplete a Directivei 2012/19/UE, Comisia Europeană a declanşat procedura prealabilă a acţiunii în constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în temeiul art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, România primind din partea Comisiei Europene scrisorile nr. ENV.E.1/NM/sv/EUP(2016)9045 şi 2018/2349-C2019 privind calitatea transpunerii Directivei 2012/19/UE în România,
    ţinând cont de faptul că, pentru evitarea unei posibile declanşări a unei proceduri de infringement de către Comisia Europeană, autorităţile române s-au angajat la modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice prin intermediul scrisorii de răspuns la solicitarea Comisiei Europene nr. ENV.E.1/NM/sv/EUP(2016)9045 şi 2018/2349-C2019 privind calitatea transpunerii Directivei 2012/19/UE în România,
    ţinând cont de faptul că, potrivit art. 260 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, răspunderea României pentru încălcarea obligaţiilor de transpunere a Directivei 2012/19/UE se poate concretiza în plata unei sume forfetare, stabilită pentru România la 1.592.000 euro, iar penalităţile cu titlu cominatoriu care pot fi propuse variază între 1.925 euro şi 115.506 euro pe zi de întârziere,
    având în vedere că deşeurile de echipamente electrice şi electronice reprezintă unul dintre domeniile-ţintă care trebuie reglementate, iar ca o consecinţă imediată a neadoptării măsurilor stabilite prin prezentul act normativ sunt lezate interesul public, interesele şi obiectivele politicii de mediu privind conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, precum şi a sănătăţii umane.
    Neînsuşirea măsurilor prin prezenta ordonanţă de urgenţă va prejudicia bugetul de stat cu plata unor sume ridicate care derivă prin aplicarea sancţiunilor împotriva României; pe cale de consecinţă adoptarea constituie o situaţie extraordinară ce trebuie reglementată.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 16 aprilie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
    "d) alte sisteme individuale sau colective de preluare a DEEE provenite de la gospodării particulare, autorizate în acest sens, organizate şi exploatate de către producătorii de EEE, potrivit art. 10 alin. (1)."

    2. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 9-11, pentru DEEE care, în urma unei contaminări, prezintă riscuri pentru sănătatea şi siguranţa personalului, operatorii economici pot refuza preluarea, pe bază de proces-verbal pus la dispoziţie, la cerere, reprezentanţilor Gărzii Naţionale de Mediu.
    (2) Deţinătorul de DEEE are obligaţia de a preda DEEE prevăzute la alin. (1) în vederea eliminării în conformitate cu art. 19 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."

    3. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    (1) Toţi operatorii economici care colectează DEEE se asigură că toate DEEE colectate separat sunt supuse tratării corespunzătoare.
    (2) Tratarea corespunzătoare, exceptând pregătirea pentru reutilizare, şi operaţiunile de valorificare sau reciclare, desfăşurate de operatorii economici autorizaţi, trebuie să cuprindă cel puţin înlăturarea tuturor lichidelor şi o tratare selectivă a materiilor şi componentelor DEEE în conformitate cu anexa nr. 7."

    4. La articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) Producătorii sau părţile terţe care acţionează în numele acestora sunt obligaţi să instituie sisteme care să permită valorificarea DEEE, utilizând cele mai bune tehnici disponibile, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. j) din Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. La articolul 27, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Atingerea obiectivelor prevăzute în anexa nr. 9 se calculează pentru fiecare categorie ca raport procentual dintre masa fracţiilor provenite din tratarea DEEE intrate în instalaţia de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare, după tratarea corespunzătoare prevăzută la art. 20 alin. (2) în ceea ce priveşte valorificarea sau reciclarea, şi masa tuturor DEEE colectate separat, din categoria respectivă."

    6. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 32^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 32^1
    Producătorii sau organizaţiile colective care acţionează în numele acestora elaborează mecanisme adecvate sau proceduri de rambursare pentru rambursarea contribuţiilor către producători atunci când EEE sunt transferate în scopul introducerii pe piaţă în afara teritoriului României, pe care le aduc la cunoştinţă autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului."

    7. La articolul 36, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Producătorii de EEE pun aceste informaţii la dispoziţia unităţilor specializate de reutilizare şi a instalaţiilor de tratare şi de reciclare sub forma unor manuale sau prin intermediul mijloacelor electronice, inclusiv, dar fără a se limita la dispozitivele de stocare electronică a datelor sau serviciile online."

    8. La articolul 38, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului colectează anual informaţii sub formă de date şi estimări motivate cu privire la cantităţile şi categoriile de EEE introduse pe piaţă, DEEE colectate prin orice modalitate, pregătite pentru reutilizare, reciclate şi valorificate în România, precum şi cu privire la masa DEEE colectate separat şi exportate."

    9. La anexa nr. 5, literele o) şi p) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "o) dispozitiv medical - EEE definite la art. 2 alin. (1) pct. 1 şi, respectiv, pct. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 54/2009 privind condiţiile introducerii pe piaţă a dispozitivelor medicale, cu modificările ulterioare;
p) dispozitiv medical de diagnostic în vitro - EEE definite la art. 2 pct. 2 şi, respectiv, pct. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 798/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi de utilizare a dispozitivelor medicale pentru diagnostic în vitro, cu modificările şi completările ulterioare;"

    10. La anexa nr. 9, partea 3, în partea introductivă, sintagma „anexa nr. 5“ se înlocuieşte cu „anexa nr. 2“.


    ART. II
    Mecanismele adecvate/Procedurile de rambursare prevăzute la art. 32^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice se aduc la cunoştinţă autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    *
    Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune în legislaţia naţională art. 3 alin. (1) lit. (m) şi (n), art. 5 alin. (1) şi alin. (2) lit. (d) şi (e), art. 8 alin. (1) şi (3), art. 11 alin. (2), art. 12 alin. (5), art. 15 alin. (1) teza finală, art. 16 alin. (4) şi partea 3 din anexa V la Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 197 din 24 iulie 2012.


                    PRIM-MINISTRU
                    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul mediului,
                    Graţiela Leocadia Gavrilescu
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Tiberius-Marius Brădăţan,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul economiei,
                    Bogdan Constantin Andronic,
                    secretar de stat
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Teodor-Viorel Meleşcanu
                    p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
                    Melania-Gabriela Ciot,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 20 iunie 2019.
    Nr. 44.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016