Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 41 din 19 august 2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 773 din 19 august 2025
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României,
având în vedere că Planul naţional de redresare şi rezilienţă este supus unor reguli de evaluare de către Comisia Europeană care includ: concordanţa planului naţional cu recomandările specifice de ţară din cadrul Semestrului european, contribuţia măsurilor, respectiv a intervenţiilor la tranziţia verde şi digitală, impactul economic şi social asupra statului membru, potenţialul de creştere economică şi crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea costurilor şi a bugetului, guvernanţa internă a planului naţional, iar ulterior planul naţional este implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea în paralel a documentaţiilor tehnico-economice necesare implementării acestora,
luând în considerare intervalul de timp determinat, respectiv data de 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 518 jaloane şi ţinte asociate investiţiilor-cheie şi reformelor majore aferente celor şase piloni principali stabiliţi prin Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare cerinţele financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a reformelor majore având ca scop dezvoltarea unei economii solide, sustenabile şi reziliente, precum şi a unui sistem financiar şi de protecţie socială bazat pe structuri sociale şi economice puternice, care să stimuleze sectorul investiţiilor grav afectat de pandemia de COVID-19, fiind necesare stabilirea cadrului instituţional şi financiar de gestionare a fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, pentru perioada 2021-2026, precum şi asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie,
ţinând cont de faptul că România se află în proces de renegociere a Planului naţional de redresare şi rezilienţă şi se confruntă cu un risc fiscal sistemic, iminent şi de o gravitate excepţională, generat de o supracontractare masivă şi necorelată cu realităţile bugetare a proiectelor de infrastructură finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă,
luând în considerare faptul că a fost creat un portofoliu de angajamente financiare viitoare care depăşeşte în mod manifest capacitatea de susţinere a bugetului naţional, iar în absenţa unor măsuri corective ferme şi imediate s-ar putea declanşa consecinţe macroeconomice severe, existând riscul de neîncadrare în traiectoria fiscală asumată de România în cadrul planului fiscal,
având în vedere necesitatea instituirii unui control riguros, centralizat şi transparent al cheltuielilor publice aferente proiectelor de infrastructură finanţate din surse europene printr-un un set de măsuri structurate, menite să restabilească disciplina bugetară şi să prioritizeze investiţiile în funcţie de maturitate şi sustenabilitate financiară,
ţinând cont de faptul că supracontractarea poate genera presiune asupra susţinerii cheltuielilor din bugetul de stat, sub forma obligaţiilor de asigurare a cofinanţării, TVA şi de acoperire a eventualelor cheltuieli neeligibile, având potenţialul de a deveni o sursă de accentuare a crizei fiscale, în special în condiţiile în care este utilizată pentru a contracara efectele negative asupra absorbţiei fondurilor europene nerambursabile generate de ritmul lent de implementare şi/sau progres efectiv redus pe un număr mare de contracte, se impun măsuri care să permită o ajustare care minimizează pierderile şi riscurile de litigii pentru lucrări deja efectuate.
Întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanţare în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, după caz, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu beneficiarii astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. l) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării şi accelerării implementării investiţiilor, precum şi pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor ce fac obiectul renegocierii în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi/sau investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi al Ministerului Finanţelor, Guvernul poate autoriza încheierea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanţare.
(4) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, după caz, încheie sau emit contracte/decizii/ordine de finanţare numai pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor ce fac obiectul Planului naţional de redresare şi rezilienţă modificat în urma renegocierii.
ART. 2
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu se încheie angajamente legale în cadrul reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă de către beneficiari sau structurile de implementare, după caz, instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu se atribuie contracte de achiziţie publică de servicii şi contracte de achiziţie publică de lucrări în cadrul reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, de către beneficiari sau structurile de implementare şi operatorii economici aflaţi în subordinea/coordonarea/ sub autoritatea unei autorităţi publice centrale şi locale.
(3) Măsura prevăzută la alin. (1) şi (2) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în scopul eficientizării şi accelerării implementării investiţiilor, precum şi pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi/sau investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Guvernul poate autoriza beneficiarii şi structurile de implementare să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de achiziţie publică de servicii şi contracte de achiziţie publică de lucrări.
(5) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, beneficiarii şi structurile de implementare prevăzuţi la alin. (1) şi (2) încheie angajamente legale sau, după caz, atribuie contracte de achiziţie publică de servicii şi contracte de achiziţie publică de lucrări numai pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor ce fac obiectul Planului naţional de redresare şi rezilienţă modificat în urma renegocierii.
ART. 3
(1) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, pentru care beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora şi/sau structurile de implementare nu au iniţiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziţie la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt denunţate unilateral sau încetate, după caz, de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi pentru contractele/deciziile/ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul cărora pentru procedurile de achiziţie publică nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziţie publică la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Denunţarea unilaterală/Încetarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se realizează prin notificare care se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) În cazul în care contractele/deciziile/ordinele de finanţare cuprind mai multe obiective de investiţii aferente ţintelor şi jaloanelor nu se procedează la denunţarea unilaterală, ci se diminuează valoarea finanţării proporţional cu valoarea obiectivului de investiţii care se încadrează în situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), (2) şi (4), în scopul eficientizării şi accelerării implementării investiţiilor, precum şi pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi/sau investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi al Ministerului Finanţelor, Guvernul poate autoriza continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare.
ART. 4
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la 31 decembrie 2026, contractele/deciziile/ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate şi/sau obţinerea de avize şi autorizaţii, iar procedurile de achiziţie de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor se suspendă unilateral, prin notificare, de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), după aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, Guvernul poate aproba prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă şi/sau investiţii, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi al Ministerului Finanţelor, continuarea proiectelor aferente investiţiilor rămase în Planul naţional de redresare şi rezilienţă.
ART. 5
Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă încheiate cu beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi cu operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiţii, certificat prin situaţii de lucrări, este cel mult 30% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, iniţiat de către coordonatorul de reforme şi/sau investiţii cu privire la oportunitatea continuării investiţiei şi impactul bugetar total, avizat de Ministerul Finanţelor şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în calitate de coordonator naţional al Planului naţional de redresare şi rezilienţă.
ART. 6
Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă încheiate cu beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi cu operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiţii, certificat prin situaţii de lucrări, este mai mare de 30% se derulează doar în condiţiile în care finalizarea obiectivului conform graficului de lucrări asumat este anterioară datei de 31 august 2026.
ART. 7
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se interzice coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii efectuarea de transferuri de fonduri publice aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă pentru proiectele ce fac obiectul informărilor Comisiei Europene cu privire la nerespectarea Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE.
ART. 8
(1) Memorandumul pentru implementarea art. 1-6 se prezintă Guvernului de către fiecare coordonator de reforme şi/sau investiţii în maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu prezentarea listei integrale a proiectelor, cu încadrarea în ţintele şi alocările rambursabile/nerambursabile revizuite conform memorandumului cu tema: Aprobarea mandatării Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) în vederea finalizării ajustării Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) în conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat în şedinţa Guvernului din data de 14 august 2025.
(2) Memorandumul prevăzut la alin. (1) conţine cel puţin următoarele elemente obligatorii:
a) pentru implementarea art. 1-5 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanţare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament şi a creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiţiei cu indicarea sursei de finanţare, respectiv asistenţă financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă, finanţare publică naţională şi TVA aferentă, după caz, justificarea încadrării în termenul-limită de 31 august 2026, relevanţa pentru îndeplinirea ţintelor şi jaloanelor, precum şi riscurile asociate neimplementării, inclusiv cele de natură financiară;
b) pentru implementarea art. 6 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanţare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament şi creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiţiei, cu indicarea sursei de finanţare, respectiv asistenţă financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului naţional de redresare şi rezilienţă, finanţare publică naţională şi TVA aferentă, după caz.
ART. 9
(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, nu se încheie angajamente legale pentru proiecte de investiţii nou-finanţate prin Programul naţional de dezvoltare locală etapa I şi etapa a II-a, Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny“ şi Programul naţional de construcţii de interes public sau social.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se pot încheia contracte de finanţare pentru proiectele aferente investiţiilor legate de mobilitatea militară incluse la finanţare în cadrul Programului naţional de dezvoltare locală etapa a II-a în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 6/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naţionale din domeniul lucrărilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 55/2025.
(3) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţe, se interzice atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuţie de lucrări, aferente proiectelor de investiţii noi finanţate din fonduri publice, de către Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.“ - S.A.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (3), în cazuri temeinic justificate, Guvernul, prin memorandum, poate aproba încheierea de angajamente legale pentru proiecte de investiţii noi finanţate prin Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny“ şi Programul naţional de construcţii de interes public sau social şi poate aproba atribuirea de către Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.“ - S.A. de contracte de prestări de servicii, de execuţie de lucrări, aferente proiectelor de investiţii noi finanţate din fonduri publice.
(5) Memorandumul prevăzut la alin. (4) cuprinde următoarele elemente obligatorii:
a) evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament şi creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiţiei;
b) precizarea impactului asupra deficitului bugetar, pe ani, în raport cu ţintele de deficit aprobate prin Decizia Consiliului Uniunii Europene;
c) relevanţa strategică a proiectului în contextul actual.
ART. 10
(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile de management/organismele intermediare nu încheie contracte de finanţare/nu emit decizii de finanţare şi nici nu acordă avizul de principiu pentru proiectele noi a căror valoare determină depăşirea sumelor alocate în euro, la nivel de program.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării şi accelerării implementării proiectelor, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, respectiv cu rol de coordonare a programelor regionale, la propunerea conducerii autorităţilor de management, cu avizul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerului Finanţelor, Guvernul poate aproba încheierea/emiterea contractelor/deciziilor de finanţare şi avizelor de principiu cu depăşirea sumelor alocate în euro, la nivel de program, cu respectarea limitelor prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, acordând prioritate proiectelor aferente investiţiilor diminuate şi/sau eliminate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă.
ART. 11
(1) Pentru programele aferente politicii de coeziune, dispoziţiile art. 9 nu se aplică proiectelor care prevăd investiţii publice în infrastructură şi dezvoltare regională care întrunesc cerinţele pentru a fi contractate, dar a căror contractare conduce la depăşirea alocării iniţiale aferente apelurilor de proiecte.
(2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1), autorităţile de management pot utiliza mecanismul prevăzut la art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în limita procentului prevăzut de lege, pentru a încheia contracte/decizii/ordine de finanţare, aferente acestora.
ART. 12
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 decembrie 2025 se suspendă toate procedurile privind evaluarea proiectelor şi programelor, precum şi toate proiectele şi programele care urmau să fie lansate în acest interval la Administraţia Fondului pentru Mediu.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor să asigure lansarea prin Administraţia Fondului pentru Mediu a unui nou program pentru persoane fizice pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, pentru perioada 2025-2030, în limita a 200 de milioane de lei, aprobat prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, cu publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru anul 2025, programul privind protecţia speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente şi/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege, în vederea diminuării conflictelor şi reducerii pagubelor cauzate de animale sălbatice, se derulează în limita a 30 de milioane de lei.
(4) În cazuri temeinic justificate, derularea unuia sau a mai multor proiecte sau programe suspendate în conformitate cu alin. (1) poate fi aprobată prin memorandum în cadrul Guvernului, cu posibilitatea realocării financiare.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, să asigure lansarea Programului integrat de dezvoltare a infrastructurii sportive durabile pentru FOTE Braşov 2027, pentru creşterea eficienţei energetice a domeniului schiabil din România, în limita a 20 de milioane de lei credite de angajament.
ART. 13
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 31 decembrie 2025, următoarele programe se derulează, în limita creditelor bugetare aprobate:
a) Programul privind creşterea eficienţei energetice a infrastructurii de iluminat public;
b) Programul privind creşterea eficienţei energetice şi gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice;
c) prima de sechestrare forestieră, conform prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naţionale de împădurire şi reîmpădurire prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 14
În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică posturilor a căror ocupare condiţionează îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliţi în baza unor contracte de finanţare din fonduri europene rambursabile şi nerambursabile, precum şi din Mecanismul de redresare şi rezilienţă, în limita bugetului aprobat.
ART. 15
Instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora şi/sau structurile de implementare, beneficiare ale contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, nu pot fi trase la răspundere şi/sau sancţionate de către autorităţile de control, ca urmare a înregistrării în patrimoniu a unor cheltuieli pentru efectuarea unor studii sau documentaţii sau activităţi în legătură cu proiectele pentru care s-a dispus suspendarea sau denunţarea unilaterală conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. 16
(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Educaţiei şi Cercetării să introducă în anexa nr. 3/25/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole şi alineate pe anii 2025-2028 (sume alocate pentru activităţi finanţate integral din venituri proprii)“, la capitolul 65.10 „Învăţământ“, titlul 71 „Active nefinanciare“ creditele de angajament necesare pentru derularea proiectului „Facultatea de Chimie Aplicată şi Ştiinţa Materialelor, Facultatea de Inginerie Medicală, Facultatea de Inginerie Aerospaţială, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria şi Managementul Afacerilor, la Univ. Poli. Bucureşti“, în limita sumei de 100.000 mii lei.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) se autorizează Ministerul Educaţiei şi Cercetării să efectueze modificările corespunzătoare şi în celelalte anexe la buget şi să le comunice Ministerului Finanţelor în termen de 10 zile de la data efectuării acestora.
(3) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit alin. (1).
ART. 17
Articolul XLIX din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025, se abrogă.
ART. 18
La articolul V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 127/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1197 din 29 decembrie 2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 153/2024, cu completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reforme, conform anexei la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, poate solicita, lunar, Ministerului Finanţelor deschiderea de credite bugetare din bugetul de stat, la titlurile de cheltuieli 60 «Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR» şi 61 «Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR», indiferent de data scadenţei obligaţiilor de plată, cu încadrarea în prevederile bugetare şi în limitele lunare de cheltuieli aprobate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la momentul solicitării deschiderii de credite bugetare."
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Dragoş-Nicolae Pîslaru
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Marin Ţole,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Bucureşti, 19 august 2025.
Nr. 41.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: