Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 40 din 24 mai 2023  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 40 din 24 mai 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 458 din 25 mai 2023
    Ţinând cont de competenţele Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, exercitate în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale care stabileşte, la nivel naţional, politica în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport şi care elaborează strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi de armonizare a activităţilor în cadrul politicii generale a Guvernului pe domeniile coordonate şi îndeplineşte rolul de autoritate de stat, în domeniul său de activitate,
    luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură de transport sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene şi creşterea mobilităţii populaţiei şi a mărfurilor,
    având în vedere faptul că drumurile de interes naţional care sunt în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., denumită în continuare C.N.A.I.R. - S.A., fac parte din Reţeaua transeuropeană de transport, denumită în continuare TEN-T, precum şi necesitatea alinierii României la standardele europene privind circulaţia rutieră,
    având în vedere dispoziţiile art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România“, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora C.N.A.I.R. - S.A. desfăşoară în principal activităţi de interes public naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale şi autostrăzilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere contractul de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin care C.N.A.I.R. - S.A., persoană juridică de interes strategic naţional, desfăşoară activităţi specifice în domeniul infrastructurii de transport rutier, respectiv activităţi de proiectare, construire, modernizare, reabilitare, reparare, administrare a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, în condiţii de siguranţă a circulaţiei, precum şi activităţi privind implementarea programelor de dezvoltare unitară a reţelei de drumuri publice, în concordanţă cu strategia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cerinţele economiei naţionale şi cu cele de apărare,
    ţinând cont de faptul că, potrivit obiectului său de activitate, C.N.A.I.R. - S.A. asigură condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice, exercitând atribuţiile care îi revin conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont de angajamentele asumate pe plan internaţional de România, pe bază de reciprocitate, în susţinerea obiectivelor militare, prin facilitarea circulaţiei vehiculelor care:
    a) aparţin forţelor armate, în temeiul Legii nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, denumit în continuare NATO-SOFA, şi la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaţionale, înfiinţate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952;
    b) aparţin forţelor armate ale Tratatului Atlanticului de Nord şi Parteneriatului pentru Pace, denumite în continuare NATO-SOFA-PfP, în temeiul Legii nr. 23/1996 pentru ratificarea Acordului dintre statele părţi la Tratatul Atlanticului de Nord şi celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul forţelor lor şi a protocolului adiţional, încheiate la Bruxelles la 19 iunie 1995;
    c) aparţin forţele armate ale Statelor Unite ale Americii şi sunt folosite de către acestea, în temeiul Legii nr. 260/2002 pentru ratificarea Acordului dintre România şi Statele Unite ale Americii privind statutul forţelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) aparţin forţelor armate ale NATO-SOFA, NATO-SOFA-PfP, în temeiul Legii nr. 126/2016 pentru ratificarea Acordului suplimentar la Protocolul de la Paris dintre Guvernul României şi Comandamentul Suprem al Forţelor Aliate din Europa şi Comandamentul Suprem Aliat pentru Transformare, semnat la Bruxelles la 2 decembrie 2015;
    e) aparţin unei forţe armate, numai pe bază de reciprocitate, în temeiul Legii nr. 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, către capabilităţile militare, respectiv spre zonele în care urmează a fi îndeplinite misiuni de către forţele armate,

    având în vedere evoluţia dinamică şi imprevizibilă a situaţiei generate de conflictul militar din Ucraina, ca urmare a contextului geopolitic actual, în care România a devenit zonă de importanţă strategică,
    luând în considerare necesitatea asigurării unui acces facil la obiectivele militare, precum şi faptul că Sistemul naţional de apărare al ţării include obiective militare de importanţă strategică, este necesar ca drumurile de acces către acestea să fie încadrate în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional.
    Având în vedere solicitările consiliilor locale în ceea ce priveşte realizarea de lucrări de reabilitare sau modernizare a sectoarelor de drum situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, ce pot fi preluate temporar în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, la solicitarea acestora, cu acordul administratorului drumului, potrivit dispoziţiilor art. 22^1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, este necesar să se creeze un mecanism rapid şi eficient de delegare temporară a dreptului de administrare, potrivit art. 21 alin. (9) coroborat cu art. 22^1 alin. (3) din acelaşi act normativ, prin încheierea unor protocoale în acest sens între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin C.N.A.I.R. - S.A., şi unităţile administrativ-teritoriale, prin consiliile locale respective.
    Luând în considerare că starea de fapt independentă de voinţa Guvernului a situaţiei extraordinare este determinată de necesitatea aprobării unor măsuri urgente, prin care să fie creat cadrul legal pentru asigurarea accesului la obiectivele militare prin intermediul drumurilor de interes naţional, prin facilitarea circulaţiei vehiculelor către capabilităţile militare spre zonele în care urmează a fi îndeplinite misiuni de către forţele armate, precum şi crearea unui mecanism rapid şi eficient de delegare temporară a dreptului de administrare, astfel încât consiliile locale să poată realiza lucrări de reabilitare sau modernizare a sectoarelor de drum situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, prin atragerea inclusiv a fondurilor europene,
    având în vedere că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a propunerii pentru modificarea pct. (i) al lit. d) a alin. (1) al art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, are drept consecinţă nerespectarea angajamentelor asumate pe plan internaţional de România, în ceea ce priveşte susţinerea obiectivelor de apărare naţională, prin limitarea asigurării legăturilor dintre obiectivele militare de importanţă strategică la reţeaua de drumuri publice, respectiv îngreunarea îndeplinirii misiunilor specifice de către forţele armate, iar neasigurarea cadrului legal privind delegarea temporară a dreptului de administrare conduce la pierderea fondurilor europene alocate României pentru modernizarea infrastructurii rutiere aflate în intravilanul/extravilanul unor localităţi,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor preconizate prin prezenta ordonanţă de urgenţă poate conduce la efecte negative privind pierderea de fonduri europene şi la imposibilitatea realizării angajamentelor asumate prin acorduri internaţionale de către România,
    luând în considerare că elementele sus-menţionate vizează un interes public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 6 alineatul (1) litera d), punctul (i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(i) drumuri naţionale care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, legăturile cu obiectivele militare, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. h) din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României;"

    2. La articolul 6, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (6) şi (7), cu următorul cuprins:
    "(6) Drumurile care asigură legătura cu obiectivele militare, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României sunt exceptate de la prevederile alin. (2).
(7) Lista cu drumurile care asigură legătura cu obiectivele militare se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului apărării naţionale până la data de 31 iulie 2023 şi se actualizează o dată la 3 ani."

    3. După articolul 22^1 se introduce un nou articol, art. 22^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 22^2
    (1) Delegarea temporară a dreptului de administrare în condiţiile art. 21 alin. (9) şi ale art. 22^1 alin. (3) se face pe bază de protocol de delegare temporară a dreptului de administrare, cu indicarea expresă a începutului, respectiv încetării delegării temporare a dreptului de administrare, la solicitarea unităţii administrativ-teritoriale sau a administratorului drumului, după caz, încheiat între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., şi unităţile administrativ-teritoriale, prin consiliile locale respective, ulterior emiterii acordului expres al unităţii administrativ-teritoriale respective.
    (2) Delegarea temporară a dreptului de administrare prevăzută la alin. (1) are loc exclusiv pe durata realizării lucrărilor de reabilitare sau modernizare a sectoarelor de drum.
    (3) La data încetării delegării temporare a dreptului de administrare, prevăzută la alin. (1), sectoarele de drum se predau pe bază de protocol de predare-preluare administratorului drumului.
    (4) Protocoalele prevăzute la alin. (1) şi (3) vor conţine datele de identificare ale părţilor, obiectul protocolului, drepturi şi obligaţii ale părţilor, starea tehnică şi juridică a terenului, precum şi orice alte informaţii pe care părţile le consideră necesare."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    Ministrul dezvoltării,
                    lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 24 mai 2023.
    Nr. 40.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016