Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 40 din 14 august 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 766 din 18 august 2025
Ţinând cont de necesitatea modificării şi completării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, ca urmare a constatării unor deficienţe legate atât de neclaritatea unor prevederi ale acesteia, cât şi de implementare, care au implicaţii iremediabile asupra mediului terestru şi marin din zona costieră,
luând în considerare faptul că prin managementul integrat al zonei costiere, denumit în continuare MIZC, se urmăresc gospodărirea eficientă şi utilizarea durabilă a zonei costiere, asigurându-se un cadru legal de adoptare a deciziilor, coerent şi transparent, care să contribuie la protecţia diversităţii ecologice marine şi la dezvoltarea durabilă a zonei costiere,
ţinând cont de faptul că necesitatea managementului integrat al zonei costiere se datorează presiunilor exercitate de sistemul socioeconomic asupra resurselor naturale costiere şi marine, cum ar fi creşterea populaţiei, poluarea provenită din surse de pe uscat, dezvoltarea urbană, precum şi intervenţia asupra proceselor hidromorfologice, cu efecte negative asupra zonei costiere,
întrucât presiunile asupra zonei costiere includ: accelerarea declinului habitatelor şi resurselor naturale, incluzând plaje, zone umede, pescării şi alte resurse marine şi costiere, creşterea vulnerabilităţii la poluare, pierderea plajelor, pierderea habitatelor, riscurile naturale şi impactul pe termen lung ale schimbărilor climatice,
având în vedere faptul că dezvoltările viitoare şi competiţia acerbă pentru uscat şi resursele marine, precum şi disponibilitatea spaţiului maritim determină conflicte şi efecte negative asupra integrităţii funcţionale a ecosistemelor costiere,
ţinând cont de faptul că planificarea spaţiului din zonele costiere conform principiilor managementului integrat reprezintă un domeniu prioritar pentru România, care trebuie implementat şi utilizat urgent în sistemul existent de planificare a spaţiului şi aliniat la cadrul legal şi instituţional,
luând în considerare impactul asupra proiectelor de dezvoltare din zonă şi mai ales impactul asupra turismului, precum şi necesitatea îmbunătăţirii urgente a condiţiilor naturale pentru viitoarele sezoane estivale,
ţinând seama de faptul că în prezent se află în curs de implementare un proiect complex de protecţie a ţărmului litoralului românesc, pentru care este necesară clarificarea delimitării domeniului zonei costiere şi a interdicţiilor specifice privind dezvoltarea anumitor lucrări,
în considerarea restricţiilor normative care au avut ca obiect, printre altele, limitarea unor cheltuieli bugetare, la nivelul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor s-a înregistrat o disfuncţionalitate în asigurarea finanţării elaborării Planului privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aspect soluţionat prin aprobarea cererii de finanţare pentru proiectul de management al zonei costiere.
Întrucât până în prezent, în baza cadrului legal existent, nu au fost posibile elaborarea şi promovarea unui plan de gospodărire integrată a zonei costiere şi, pe cale de consecinţă, nu au fost elaborate măsuri adecvate de către autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului şi gospodărirea apelor, în colaborare cu administraţia publică locală,
dat fiind faptul că, la data de 25 ianuarie 2022, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE, a deschis discuţiile de aderare cu şase state candidate, printre care se numără şi România,
în considerarea faptului că aderarea României la OCDE este un obiectiv strategic al politicii externe române, inclus în actualul program de guvernare, astfel că toate instituţiile implicate trebuie să ia măsuri şi să comunice periodic stadiul de îndeplinire a criteriilor de aderare la OCDE,
subliniind necesitatea urgentă pentru crearea unui cadru legislativ cât mai coerent şi armonizat cu cerinţele OCDE,
având în vedere faptul că se impune adoptarea unor măsuri legislative, în regim de urgenţă, pentru a completa legislaţia primară aplicabilă gospodăririi integrate a zonei costiere din România în sensul asigurării conformităţii cu recomandările OCDE,
luând în considerare faptul că în prezent prevederile legale privind planificarea zonei costiere nu sunt suficient de clare, acestea dovedindu-se nefuncţionale,
ţinând cont de faptul că dispoziţia care reglementează că detalierea Planului de gospodărire integrată a zonei costiere în planuri locale poate conduce fie la o dublare a acestor prevederi, fie la o schimbare a intenţiei de reglementare, precum şi la elaborarea unui alt plan la nivel local, aspect menţionat şi de OCDE în cadrul negocierilor pentru aderarea României la această organizaţie,
în baza solicitărilor formulate de OCDE, prin care s-a solicitat modificarea prevederilor privind planurile de management integrat al zonei costiere la nivel local, în sensul eliminării acestora şi preluării prevederilor specifice din Planul de management integrat al zonei costiere,
în contextul eforturilor susţinute de atingere a obiectivului naţional strategic al aderării României la OCDE în cursul anului 2026,
având în vedere că modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, în sensul includerii unor prevederi privind managementul integrat al zonei costiere în planurile autorităţilor administraţiei publice locale de dezvoltare şi utilizare a terenurilor reprezintă o recomandare prioritară a OCDE, care condiţionează aderarea României la aceasta,
în considerarea recomandării privind MIZC, care propune ţărilor membre să dezvolte şi să implementeze planificarea strategică şi managementul integrat al zonelor costiere,
ţinând cont de necesitatea urgentă a implementării recomandării prioritare a OCDE menţionate, în vederea finalizării evaluării României în cadrul Comitetului de Politici de Mediu, denumit în continuare EPOC, şi pentru obţinerea avizului formal din partea acestui comitet,
ţinând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri în termenul stabilit ar putea întârzia procesul de aderare a României ca ţară candidată şi ar putea afecta negativ şansele sale de a deveni membru OCDE, implicit neîndeplinirea unui obiectiv strategic al politicii externe române,
având în vedere că aceste împrejurări obiective vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, precum şi dată fiind importanţa adoptării prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului în vederea respectării calendarului general al aderării României la OCDE,
se impune adoptarea de măsuri imediate în ceea ce priveşte completarea cadrului legal aplicabil gospodăririi integrate a zonei costiere din România.
În considerarea faptului că elementele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 28 decembrie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:
"ART. 5^1
Principiile prevăzute la art. 5 se aplică în toate etapele procesului decizional din domeniul reglementat de prezenta ordonanţă de urgenţă şi sunt utilizate inclusiv pentru elaborarea strategiei naţionale privind gospodărirea integrată a zonei costiere şi a Planului de management integrat al zonei costiere, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi gospodărirea apelor."
2. Articolul 56 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 56
(1) În baza principiilor prevăzute la art. 5, pentru protecţia zonei costiere şi aplicarea strategiei naţionale privind gospodărirea integrată a zonei costiere, prevăzută la art. 5^1, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi gospodărirea apelor, în colaborare cu administraţia publică locală, autoritatea publică centrală pentru dezvoltare regională, lucrări publice şi administraţie, autoritatea publică centrală pentru transporturi şi infrastructură, autoritatea publică centrală pentru turism, autoritatea publică centrală pentru agricultură şi dezvoltare rurală şi cu Statul Major al Forţelor Navale, elaborează Planul de management integrat al zonei costiere, care stabileşte:
a) priorităţile şi obiectivele în acord cu potenţialul de suportabilitate a mediului din zona costieră;
b) strategia de protecţie împotriva degradării prin eroziune marină şi de reabilitare ambientală a zonei de coastă;
c) zonele protejate din punctul de vedere al protecţiei mediului;
d) zonele necesare pentru securitatea zonei costiere.
(2) Prevederile specifice din Planul de management integrat al zonei costiere, prevăzute la alin. (1), se includ în planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism elaborate de către autorităţile publice locale."
3. Articolul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 63
Autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului şi autorităţile locale pentru gospodărirea apelor organizează sistemul de supraveghere integrată a mediului zonei costiere."
ART. II
În cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, sintagma „Planul de gospodărire integrată a zonei costiere“ se înlocuieşte cu sintagma „Planul de management integrat al zonei costiere“.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Cristian-Gabriel Seidler,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Radu-Dinel Miruţă
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Ministrul afacerilor externe,
Oana-Silvia Ţoiu
Bucureşti, 14 august 2025.
Nr. 40.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: