Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 4 din 25 ianuarie 2024  pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli  în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023  şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 4 din 25 ianuarie 2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 82 din 29 ianuarie 2024
    Având în vedere contextul actual caracterizat de efectele resimţite în sectorul agricol ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei începând cu luna februarie a anului 2022, precum şi faptul că în anul 2023 fermierii s-au confruntat cu seceta pedologică care s-a manifestat cu un caracter puternic până la extrem, pe areale agricole extinse la nivel naţional, şi care a afectat suprafeţe semnificative cu culturi/plantaţii producând pagube însemnate la nivelul recoltelor obţinute în anul 2023 pe aceste suprafeţe,
    întrucât analizele realizate şi informările semnalate de către Administraţia Naţională de Meteorologie subliniază şi evidenţiază manifestarea fenomenului de secetă pedologică în agricultură, iar pentru argumentare se prezintă în continuare, în sinteză, situaţia temperaturilor, a precipitaţiilor şi a rezervei de apă din sol din lunile ianuarie, aprilie, iulie şi octombrie 2023, cuprinse în aceste analize şi informări:
    a) în luna ianuarie 2023 a predominat un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obişnuit la nivelul întregii ţări, chiar deosebit de ridicat la începutul perioadei;
    b) în luna aprilie 2023 a predominat o alternanţǎ de zile normale sub aspect termic, cu perioade în care vremea a fost mai rece decât în mod obişnuit, pe întreg teritoriul agricol. Instabilitatea atmosferică s-a manifestat prin ploi locale sub formă de aversă, acestea fiind însoţite de descărcări electrice, căderi de grindină şi intensificări temporare ale vântului, în cea mai mare parte a ţării;
    c) luna iulie 2023 s-a caracterizat printr-un regim termic al aerului în general mai cald în majoritatea regiunilor agricole, chiar canicular în zonele de câmpie din sudul ţării, cu alternanţe scurte de zile în care abaterile termice au fost negative comparativ cu normele de referinţă şi intervale în care a predominat o vreme normală din punct de vedere termic;
    d) pe parcursul lunii octombrie 2023 a predominat un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obişnuit la nivelul întregii ţări, chiar deosebit de ridicat în zonele sudice şi estice. Sub aspect pluviometric, precipitaţiile înregistrate au fost reduse cantitativ şi chiar absente în aproape toate regiunile, exceptând unele areale agricole din vestul, nordul şi centrul ţării, unde s-au înregistrat cantităţi de apă mai însemnate.

    Luând în considerare condiţiile prezentate, de manifestare a fenomenului de secetă pedologică pe areale agricole extinse la nivel naţional, producţiile culturilor/plantaţiilor au fost afectate semnificativ, cu impact atât asupra asigurării necesarului de consum uman şi pentru hrana animalelor, cât şi asupra veniturilor fermierilor, date rezultate şi din analiza comparativă a datelor şi informaţiilor Institutului Naţional de Statistică - Suprafaţa şi producţia agricolă vegetală - AGR109A - Producţia agricolă vegetală la principalele culturi, cu datele operative actuale ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Situaţia suprafeţelor recoltate şi a producţiilor obţinute în anul 2023, potrivit cărora:
    a) la cultura de porumb, producţia totală a anului 2023 este redusă cu circa 30% faţă de producţia totală medie a anilor 2019, 2020 şi 2021;
    b) la cultura de floarea-soarelui, producţia totală a anului 2023 este redusă cu circa 14% faţă de producţia totală medie a anilor 2018, 2020 şi 2021;
    c) la cultura de soia, producţia totală a anului 2023 este redusă cu circa 9% faţă de producţia medie totală a anilor 2019, 2020 şi 2021.

    În considerarea faptului că din cauza fenomenului de secetă pedologică manifestat în anul 2023, pe areale agricole extinse la nivel naţional, dintre care se pot exemplifica cele ale judeţelor Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Teleorman, Tulcea, Vaslui, fără a se limita la acestea, producţiile medii la aceste culturi au fost deosebit de scăzute, cu procente de diminuare reprezentând între 35% şi 70% faţă de producţiile medii la nivel naţional,
    având în vedere impactul creat de seceta pedologică, respectiv imposibilitatea totală sau parţială de recoltare a culturilor/plantaţiilor anului 2023, luând în considerare sezonalitatea activităţii agricole şi domeniul vital pe care îl reprezintă agricultura pentru economie şi populaţie, producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidităţi care afectează economia prin diminuarea sau chiar lipsa veniturilor.
    Întrucât toate acestea riscă să genereze efecte sociale, din cauza restrângerii activităţilor şi desfacerii contractelor de muncă în domeniu, pot conduce la blocaje economice şi financiare cu efecte asupra circulaţiei monetare şi a instituţiilor de credit, dar mai ales au efecte directe asupra industriei alimentare româneşti, producătorii agricoli afectaţi de secetă sunt în imposibilitatea achitării obligaţiilor, a plăţii contravalorii arendei prevăzute în contractele de arendă, cu efecte asupra surselor de venit ale proprietarilor de teren agricol, a achitării ratelor scadente pentru finanţarea activităţilor curente în agricultură, a echipamentelor şi utilajelor agricole, a terenurilor agricole şi a spaţiilor de depozitare.
    Luând în considerare că prin compromiterea totală sau parţială a culturilor ce se recoltează şi neîncasarea sumelor aferente acestor producţii este periclitată înfiinţarea noilor culturi de către fermieri, tocmai de aceea pentru aceştia sunt imperios necesare prelungirea maturităţii finanţărilor şi suspendarea plăţii obligaţiilor prevăzute în contractele de credit, respectiv leasing, încheiate cu instituţii de credit sau instituţii financiare nebancare pentru o perioadă de timp de până la data de 31 decembrie 2024.
    Având în vedere că fermierii din România s-au confruntat şi în anul 2023 cu efectele crizei geopolitice provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, care a avut un impact deosebit de grav asupra sectoarelor agriculturii, prelucrării alimentelor, pescuitului şi acvaculturii în statele membre ale Uniunii Europene, care s-au suprapus efectelor generate de manifestarea fenomenului de secetă pedologică din anul 2023,
    luând în considerare că situaţia a fost agravată de creşterea bruscă a costurilor de producţie, în parte prin creşterea costurilor îngrăşămintelor cu azot ca urmare a creşterii extreme a preţurilor la gaze naturale, dar şi de utilizarea directă a energiei în procesele de producţie agricolă, de peşte sau de acvacultură, pentru fermierii autohtoni, iar creşterile de preţuri la resursele materiale agricole au generat rate scăzute de rentabilitate sau chiar pierderi în activităţile de producţie agricolă vegetală, precum şi de creştere a animalelor,
    având în vedere că agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei şi efectele sale directe şi indirecte au creat incertitudini economice semnificative, au perturbat fluxurile comerciale şi lanţurile de aprovizionare şi au condus la creşteri excepţional de mari şi de neaşteptate ale preţurilor, în special în ceea ce priveşte gazele naturale şi energia electrică, dar şi la numeroşi alţi factori de producţie şi la materii prime şi bunuri primare,
    toate aspectele menţionate au condus la instaurarea şi perpetuarea stării de dificultate în a răspunde provocărilor economice actuale, în care se află şi în prezent o mare parte dintre întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, cu efecte directe în creşterea vulnerabilităţii financiare pe piaţă, diminuarea veniturilor pe fondul creşterii generale a costurilor de producţie, imposibilitatea rambursării la termen a creditelor contractate cu instituţii de credit sau instituţii financiare nebancare.
    Ţinând cont de faptul că aspectele precizate au cauzat o perturbare gravă a economiei în toate statele membre, într-o gamă largă de sectoare economice, inclusiv în agricultura din România, cu efecte financiare negative grave asupra producătorilor agricoli autohtoni,
    având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ va avea consecinţe negative prin:
    a) imposibilitatea îndeplinirii la termenele stabilite, de către producătorii agricoli, a obligaţiilor contractuale asumate, prin neachitarea la termenele scadente a datoriilor către furnizorii creditori, a leasingurilor, salariilor, creditelor;
    b) supraîndatorarea şi încetarea activităţii în agricultură;
    c) cedarea unei părţi din terenurile lucrate, deţinute în proprietate, creditorilor în contul datoriilor scadente şi intensificarea amplorii fenomenului de acaparare a terenurilor agricole;
    d) lipsa resurselor financiare necesare producătorilor agricoli pentru achiziţia resurselor materiale şi efectuarea lucrărilor din campania agricolă următoare, care poate conduce la reducerea suprafeţelor cultivate;
    e) impact social negativ major, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment;
    f) vulnerabilitate accentuată a producătorilor agricoli autohtoni pe o piaţă agricolă concurenţială.

    Deoarece este imperios necesară adoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ prin care se propune stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării atât a efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023, cât şi ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, ceea ce permite identificarea şi adoptarea de soluţii la imposibilitatea îndeplinirii de către debitori a răspunderii contractuale către creditori,
    având în vedere că proiectul normativ recunoaşte problemele grave cu care se confruntă producătorii agricoli ca urmare a manifestării fenomenului de secetă pedologică în anul 2023, precum şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, se are în vedere un moratoriu în contractele de credit sau leasing ale producătorilor agricoli pentru o perioadă de timp de până la data de 31 decembrie 2024, prin care se propune amânarea plăţii unor obligaţii contractuale ale debitorilor, respectiv ale producătorilor agricoli afectaţi, care pot solicita creditorilor suspendarea obligaţiei de plată a creanţelor restante acumulate, precum şi a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor.
    Întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte unele măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării atât a efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023, cât şi ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.

    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) creditori - instituţii de credit definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi instituţii financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi sucursalele instituţiilor de credit şi ale instituţiilor financiare nebancare din străinătate care desfăşoară activitate pe teritoriul României;
    b) debitori - producători agricoli persoane fizice, producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, producători agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare, întreprinderi mici şi mijlocii constituite în baza Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile agricole organizate în conformitate cu Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, grupurile şi organizaţiile de producători recunoscute potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 37/2005 privind recunoaşterea şi funcţionarea grupurilor şi organizaţiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole şi silvice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cooperativele agricole organizate potrivit prevederilor Legii cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare, organismele/organizaţiile de testare a soiurilor, de cercetare, respectiv universităţile, institutele şi staţiunile de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de finanţare, din contractele de credit, respectiv leasing, încheiate cu instituţii de credit sau instituţii financiare nebancare.


    ART. 3
    (1) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţia de plată a datoriilor restante acumulate, precum şi a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, datorate de debitori în anul 2023 către creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se suspendă, la cererea debitorului, pentru o perioadă de timp de la o lună până la data de 31 decembrie 2024.
    (2) Maturitatea contractelor, respectiv perioada maximă de creditare prevăzută în reglementările creditorilor, poate fi prelungită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligaţiei de plată.
    (3) Pentru debitorii persoane fizice pentru care durata de prelungire a maturităţii creditelor depăşeşte data-limită de vârstă a acestora prevăzută prin reglementările creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedează la restructurarea creditelor, cu încadrarea în termenele privind data-limită de vârstă a debitorilor.
    (4) De prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază debitorii care au încheiat un contract pentru obţinerea unui credit utilizat pentru activităţi din agricultură şi industrie alimentară, care nu a ajuns la maturitate şi pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (5) Măsura prevăzută la alin. (1) se acordă exclusiv debitorilor ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect atât de situaţia generată de manifestarea fenomenului de secetă pedologică în anul 2023, cât şi de evoluţiile preţurilor la produsele agricole ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.
    (6) Dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată potrivit alin. (1) se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Comisioanele amânate la plată, în sold la finele perioadei de suspendare, se plătesc conform graficului revizuit, ulterior perioadei de suspendare.

    ART. 4
    (1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit, în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Debitorul poate opta prin solicitarea transmisă creditorului să suspende obligaţia de plată a datoriilor restante, precum şi a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, pentru o perioadă de timp de până la data de 31 decembrie 2024.
    (3) Creditorul analizează solicitarea în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (4) Prelungirea duratei contractuale menţionate la alin. (2) produce efecte de la data comunicării aprobării solicitării de suspendare adresate creditorilor, pentru solicitările aprobate de creditori.

    ART. 5
    Se suspendă rambursarea datoriilor restante, precum şi a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor scadente numai pentru sumele care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing, încheiate cu instituţii de credit sau cu instituţii financiare nebancare, care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
    a) au fost acordate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă inclusiv;
    b) nu le-a fost declarată scadenţa anticipată până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă inclusiv;
    c) creditele au fost obţinute pentru activităţi din agricultură şi industrie alimentară.


    ART. 6
    (1) Beneficiază de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a datoriilor restante, precum şi a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor aferente creditului debitorul care transmite creditorului cerere de suspendare în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, însoţită de declaraţia pe propria răspundere şi de documente justificative solicitate de creditori, că i-au fost afectate veniturile atât de situaţia generată de manifestarea fenomenului de secetă pedologică în anul 2023, cât şi pe fondul situaţiei generate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului ca urmare a intervenţiei uneia/mai multora dintre următoarele cauze: diminuarea drastică a veniturilor ca urmare a obţinerii unor producţii agricole vegetale reduse, a evoluţiei negative a preţurilor produselor agricole vegetale pe piaţă în anul 2023, imposibilităţii valorificării stocurilor de producţie pe fondul situaţiei din Ucraina, în special din cauza unor fluxuri comerciale de produse similare din Ucraina ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, efectuate la preţuri mult mai reduse decât cele autohtone, rentabilitate economică redusă sau chiar producţie pe pierderi, cauzate de creşterea preţurilor la resursele materiale agricole în anii 2022 şi 2023.
    (2) Suspendarea obligaţiei de plată a datoriilor restante acumulate, precum şi a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, se solicită de către debitori dacă negocierile în acest sens cu creditorii au eşuat ori s-au prelungit pentru o perioadă nerezonabilă de timp.
    (3) Creditorul analizează solicitarea formulată de debitor, verifică încadrarea creditului în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi ale prezentului articol şi, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitării, comunică debitorului decizia sa de aprobare sau de respingere a cererii de suspendare a obligaţiilor de plată.
    (4) Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor şi aprobată suspendarea la plată şi se comunică debitorului în format letric sau prin poştă electronică la datele de contact precizate în contractul de credit sau declarate de către client creditorului ulterior încheierii contractului de credit sau printr-un alt canal de comunicare oferit de creditor.
    (5) Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobării solicitării beneficiarului, în temeiul prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se realizează prin încheierea de acte adiţionale care cuprind clauzele contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, care se transmit de creditor debitorului în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea solicitării. Notificarea debitorului se realizează în format letric sau prin poşta electronică la datele de contact precizate în contractul de credit sau declarate de către client creditorului ulterior încheierii contractului de credit. În graficul de rambursare a creditului, revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată, rata de dobândă se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.
    (6) Creditorul acordă facilitatea de suspendare a obligaţiei debitorului de plată a creanţelor restante, precum şi la plata tuturor componentelor creditului, respectiv rate de principal, dobânzi şi comisioane, pe perioada stabilită conform opţiunii debitorului.

    ART. 7
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică până la data de 31 decembrie 2024.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea

    Bucureşti, 25 ianuarie 2024.
    Nr. 4.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016