Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 38 din 8 august 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 746 din 8 august 2025
Având în vedere că, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 43/2025, referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (6) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, modificată prin Legea nr. 111/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2016 pentru prorogarea unor termene, instituirea unor noi termene, privind unele măsuri pentru finalizarea activităţilor cuprinse în contractele încheiate în cadrul Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucureşti la 27 ianuarie 2006, ratificat prin Legea nr. 205/2006, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, Curtea Constituţională a României a declarat că sintagma „în considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului şi a categoriei de folosinţă la data preluării acestuia“, cuprinsă în dispoziţiile art. 21 alin. (6) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, este neconstituţională,
dat fiind faptul că, în termen de 45 de zile de la publicarea deciziilor Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I, Parlamentul sau Guvernul, după caz, trebuie să pună în acord prevederile declarate neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei,
în considerarea faptului că, prin Hotărârea din 7 ianuarie 2025, în Cauza Văleanu şi alţii contra României privind reparaţia echitabilă, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că „luarea în considerare a amplasamentului şi a caracteristicilor tehnice ale imobilului la data exproprierii ar putea face ca valoarea despăgubirii să nu mai fie legată în mod rezonabil de valoarea actuală a proprietăţii“,
întrucât, în prezent, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 43/2025, nu mai există un cadru legislativ neechivoc care să reglementeze procedura de evaluare a imobilelor pentru care se acordă despăgubiri în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, fiind necesar ca noile criterii de stabilire a cuantumului despăgubirilor să fie clare, uniforme la nivel naţional şi să ţină cont atât de interesul persoanelor îndreptăţite la obţinerea de despăgubiri într-un cuantum rezonabil şi satisfăcător, cât şi de capacitatea financiară a statului de a susţine în prezent plata despăgubirilor,
având în vedere că reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist, prin măsura restituirii în natură, trebuie să aibă în vedere valoarea unor adăugiri şi îmbunătăţiri aduse imobilului de către stat sau de către terţi de bună-credinţă, astfel încât investiţiile realizate să fie protejate,
luând în considerare că modificarea, prin prezentul act normativ, a modalităţii de evaluare a imobilelor va conduce la acordarea unor despăgubiri într-un cuantum mai mare decât până în prezent, fiind evident impactul financiar major asupra bugetului de stat, iar singura soluţie, care să permită păstrarea echilibrelor bugetare, dar să reprezinte şi o garanţie privind plata acestor sume, este modificarea procedurii de plată, în sensul creşterii numărului de tranşe anuale,
ţinând cont de faptul că plata despăgubirilor prin creşterea numărului de tranşe anuale poate reprezenta o depreciere a sumelor acordate, fiind oportună introducerea a două mecanisme compensatorii: unul prin care, ca urmare a opţiunii exprese a persoanelor, se va institui posibilitatea plăţii într-o singură tranşă, dar într-un procent de 40% din totalul despăgubirilor, şi altul care prevede actualizarea cuantumului tranşelor şase şi şapte cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru mărfuri nealimentare, pentru perioada cuprinsă între emiterea titlului de plată aferent tranşei cinci şi ultimul titlu de plată,
având în vedere nevoia stabilirii unei egalităţi de tratament între dobânditorii de drepturi de proprietate asupra imobilelor care fac obiectul legilor de restituire şi cumpărătorii de puncte acordate prin deciziile Comisiei Naţionale pentru Compensarea Imobilelor, motiv pentru care se impune introducerea unor norme similare celor prevăzute în cuprinsul art. 24 din Legea nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi în cuprinsul art. 31 din acelaşi act normativ,
dat fiind faptul că, în prezent, nu există o situaţie centralizată care să poată pune la dispoziţia instituţiilor şi autorităţilor publice interesate datele necesare, pe de o parte, identificării problemelor apărute în domeniul acordării măsurilor reparatorii şi, pe de altă parte, pentru procesul de apărare a intereselor statului român, este necesară reglementarea în sarcina unităţilor deţinătoare/entităţilor învestite cu soluţionarea notificărilor/cererilor depuse de persoanele îndreptăţite a obligaţiei de a întocmi şi transmite către Instituţia Prefectului a unor situaţii centralizatoare având ca obiect cererile soluţionate în baza: Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în considerarea faptului că toate aceste aspecte constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
"(1^1) Sporul de valoare de care a beneficiat terenul sau cel care a fost adus construcţiilor se preia cu plată, numai dacă acesta nu depăşeşte 50% din valoarea imobilului de la data preluării. În caz contrar, nu se va dispune restituirea în natură, considerându-se imobil nou în raport cu cel preluat.
(1^2) În cazul terenurilor, prin spor de valoare se înţelege efectul modificării indicatorilor tehnico-economici sau de urbanism, iar în cazul construcţiilor, îmbunătăţirile realizate asupra acestora.
(1^3) Sporul de valoare se stabileşte prin scăderea valorii imobilului, în conformarea sa legală şi fizică de la momentul preluării, din valoarea actuală a imobilului, ambele stabilite potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (6).
(1^4) Sporul de valoare se achită de beneficiari într-un cont de venituri al bugetului de stat, deschis pe codul de identificare fiscală al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti."
2. La articolul 21, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se exprimă în puncte şi se face prin aplicarea grilei notariale valabile pentru anul precedent emiterii deciziei de către Comisia Naţională prin raportare la zona şi categoria de imobil din localitatea respectivă şi cu aplicarea criteriilor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege. Un punct are valoarea de un leu."
3. La articolul 31, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) În cazul transmiterii drepturilor recunoscute prin decizia de compensare, dobânditorul are dreptul la un număr de puncte egal cu suma dintre preţul plătit fostului proprietar sau moştenitorilor legali ori testamentari ai acestuia pentru tranzacţionarea punctelor şi un procent de 15% din diferenţa până la valoarea punctelor dobândite.
(2^2) În cazul în care preţul plătit nu poate fi determinat, dobânditorul are dreptul la 15% din valoarea punctelor dobândite."
4. La articolul 31, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În baza cererii deţinătorului de puncte, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor emite, pe parcursul a 7 ani consecutivi, titluri de plată, în tranşe anuale egale, în limita valorii stabilite prin decizia de compensare. Titlurile de plată se emit în ordinea cronologică a emiterii deciziilor de compensare."
5. La articolul 31, după alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alin. (3^2), cu următorul cuprins:
"(3^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), deţinătorul de puncte poate opta pentru valorificarea punctelor în numerar, într-o singură tranşă. În acest caz, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor emite un singur titlu de plată pentru 40% din cuantumul punctelor stabilite prin decizia de compensare sau, după caz, din punctele rămase de valorificat."
6. La articolul 31, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Cuantumul tranşelor şase şi şapte se actualizează cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru mărfuri nealimentare, pentru perioada cuprinsă între emiterea titlului de plată aferent tranşei cinci şi ultimul titlu de plată. Suma rezultată în urma actualizării se include în ultimul titlu de plată pe care Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor îl emite."
7. După articolul 52 se introduce o anexă, având cuprinsul prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. II
(1) Prevederile art. 31 alin. (2^1), (2^2) şi (3) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate şi completate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică în mod corespunzător şi deciziilor de compensare aflate, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în procedura de valorificare a punctelor în numerar.
(2) În cazul deciziilor de compensare aflate în procedura de valorificare a punctelor în numerar conform Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, numărul tranşelor rămase de valorificat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se recalculează astfel încât, prin includerea tranşelor deja emise, numărul total al acestora să fie de 7.
ART. III
(1) În vederea monitorizării aplicării dispoziţiilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a cererilor formulate în temeiul prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, a cererilor formulate potrivit prevederilor Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile deţinătoare/entităţile învestite cu soluţionarea notificărilor/cererilor depuse de persoanele îndreptăţite au obligaţia să comunice Instituţiei Prefectului, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, o situaţie centralizată privind cererile soluţionate şi nesoluţionate, depuse în temeiul legislaţiei din domeniul restituirii proprietăţilor, care să conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) numele şi prenumele persoanei în numele căreia s-a solicitat acordarea măsurilor reparatorii prevăzute de lege;
b) numele şi prenumele persoanei care a beneficiat de măsurile reparatorii prevăzute de lege;
c) actele emise în procedura administrativă prin care s-a dispus acordarea măsurilor reparatorii prevăzute de lege;
d) elementele de identificare ale imobilului care face obiectul procedurilor administrative prevăzute de lege;
e) elementele de identificare ale societăţii, care deţinea imobile şi alte active în proprietate la data preluării acestora în mod abuziv, cu privire la care persoanele fizice, asociaţi/ acţionari ai acesteia, au solicitat măsuri reparatorii/ale instituţiei emitente a valorilor mobiliare, titluri de valoare/obligaţiuni, pentru care s-au solicitat măsuri reparatorii;
f) alte date de identificare, cum ar fi: gradul de rudenie dintre persoana prevăzută la lit. b) şi persoana prevăzută la lit. a), coordonatele de carte funciară înscrise în cererea de acordare a măsurilor reparatorii şi/sau în actele anexate, cetăţenia.
(2) Situaţia prevăzută la alin. (1) va fi actualizată şi va fi comunicată trimestrial Instituţiei Prefectului.
(3) Forma şi modul de transmitere a situaţiei prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) La solicitarea autorităţilor publice interesate, unităţile deţinătoare/entităţile învestite cu soluţionarea notificărilor/cererilor depuse de persoanele îndreptăţite au obligaţia să transmită situaţia prevăzută la alin. (1) şi, după caz, dosarele administrative.
ART. IV
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei săvârşirea oricăreia dintre următoarele fapte, dacă nu este comisă în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerată infracţiune:
a) nerespectarea termenului prevăzut la art. III alin. (1);
b) necomunicarea situaţiei prevăzute la art. III alin. (1);
c) comunicarea de informaţii eronate în situaţia prevăzută la art. III alin. (1);
d) nerespectarea termenului de actualizare a situaţiei, prevăzut la art. III alin. (2);
e) refuzul entităţilor învestite cu soluţionarea cererilor/unităţilor deţinătoare de a transmite situaţiile şi documentele prevăzute la art. III alin. (1) şi (4).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite din aparatul de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi al direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
(3) Nerespectarea obligaţiilor de raportare/actualizare prevăzute la art. III atrage răspunderea contravenţională a conducătorului unităţilor deţinătoare/entităţilor învestite cu soluţionarea notificărilor/ cererilor depuse de persoanele îndreptăţite.
(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
p. Secretarul general al Guvernului,
Adrian Ţuţuianu
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor,
Cristina Florentina Stanca
Bucureşti, 8 august 2025.
Nr. 38.
ANEXA 1
(Anexa la Legea nr. 165/2013)
CRITERII
pentru stabilirea valorii imobilelor potrivit art. 21 alin. (6)
I. Criterii pentru evaluarea construcţiilor
1. Pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţă, valoarea despăgubirilor se stabileşte prin utilizarea valorii maxime prevăzute în grila notarilor publici, pentru case de locuit, în stare bună şi cu finisaje normale, cu aplicarea următorilor coeficienţi de corecţie:
a) pentru locuinţele construite înainte de anul 1977 se aplică un coeficient de corecţie de 0,7;
b) pentru construcţiile edificate din materiale care nu au avut la bază un proces chimic sau termic se aplică un coeficient de corecţie de 0,5*;
c) pentru suprafeţele din construcţii care nu au destinaţie de spaţii de locuit (cu excepţia balconului) se aplică un coeficient de corecţie de 0,1**.
2. La stabilirea valorii se va avea în vedere suprafaţa construită a imobilului. În situaţia în care nu se cunoaşte suprafaţa construită, se foloseşte coeficientul de transformare stabilit la art. 457 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Pentru construcţiile cu destinaţia de spaţii comerciale sau industriale, valoarea despăgubirilor se stabileşte prin utilizarea valorii prevăzute în grila notarilor publici pentru casele de locuit, edificate înainte de anul 1977, în stare bună şi cu finisaje normale, cu aplicarea următorilor coeficienţi de corecţie:
a) pentru spaţii comerciale se aplică un coeficient de corecţie de 1,2;
b) pentru spaţii industriale se aplică un coeficient de corecţie de 0,8;
c) pentru spaţii comerciale sau industriale edificate din materiale care nu au avut la bază un proces chimic sau termic se aplică un coeficient de corecţie de 0,2;
d) pentru suprafeţele din construcţii care nu au destinaţie de spaţii comerciale/industriale se aplică un coeficient de corecţie de 0,1**.
* Lemn, chirpici, pământ, vălătuci etc.
** Verandă, prispă, terasă, pivniţă, garaj, magazie, şopron, coteţ, saivan, latrină, wc în curte etc.
II. Criterii pentru evaluarea terenurilor
1. Pentru terenurile intravilane - „curţi-construcţii“, valoarea despăgubirilor se stabileşte prin utilizarea valorii maxime prevăzute în grila notarilor publici aferentă anului anterior emiterii deciziei de către Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor pentru terenurile ocupate de construcţii, cu aplicarea următorilor coeficienţi de corecţie:
a) pentru suprafeţele care depăşesc 1.000 mp se aplică un coeficient de corecţie de 0,8;
b) pentru suprafeţele care depăşesc 5.000 mp se aplică un coeficient de corecţie de 0,5;
c) pentru suprafeţele care depăşesc 10.000 mp se aplică un coeficient de corecţie de 0,2.
2. Pentru terenurile agricole din intravilanul localităţii care au altă categorie de folosinţă decât cea de „curţi-construcţii“, valoarea despăgubirilor se stabileşte prin utilizarea criteriilor de la subpct. 1, cu aplicarea următorilor coeficienţi de corecţie:
a) pentru terenurile arabile se aplică un coeficient de corecţie de 0,5;
b) pentru vii/livezi se aplică un coeficient de corecţie de 0,7;
c) pentru păşune/fâneţe se aplică un coeficient de corecţie de 0,2;
d) pentru teren forestier se aplică un coeficient de corecţie de 0,3;
e) pentru terenurile neproductive/alte categorii se aplică un coeficient de corecţie de 0,1.
3. Pentru terenurile agricole din extravilanul localităţii, valoarea despăgubirilor se stabileşte prin utilizarea valorii din grila notarilor publici.
În situaţia în care în grilele notarilor nu sunt prevăzute valori diferite în funcţie de categoria de folosinţă, la valoarea de teren agricol, se vor aplica următorii coeficienţi de corecţie:
a) pentru terenurile arabile se aplică un coeficient de corecţie de 1;
b) pentru vii se aplică un coeficient de corecţie de 1,4;
c) pentru livezi se aplică un coeficient de corecţie de 1,2;
d) pentru păşune/fâneţe se aplică un coeficient de corecţie de 0,6;
e) pentru terenurile neproductive/alte categorii se aplică un coeficient de corecţie de 0,2.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: