Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 36 din 30 iunie 2025  pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 36 din 30 iunie 2025 pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 613 din 30 iunie 2025
    Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,
    având în vedere Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 (2020/C 116/01), prin care se solicită României adoptarea de măsuri riguroase pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, precum şi angajamentele asumate prin planificarea bugetară pe termen mediu şi lung privind reducerea graduală a deficitului bugetar de la 7,9% din PIB în anul 2024 la sub 3% în anul 2031, pe fondul unei scăderi a ponderii cheltuielilor publice în PIB de la 41,9% la 35,9%, în perioada 2025-2031, se impune adoptarea unor măsuri pentru consolidarea fiscală prin controlul şi reducerea cheltuielilor publice.
    Întrucât cheltuielile de personal au crescut în cursul anului 2024, ca urmare a majorărilor salariale acordate pentru întreg personalul din sectorul public, de la 132 mld lei la 164 mld lei, cu o valoare nominală de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentând în anumite situaţii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizării unice ca reformă asumată prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, iar în acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu şi lung este necesară reducerea unor categorii de cheltuieli de personal,
    având în vedere recomandarea Comisiei Europene din luna iunie 2024 [COM (2024) 623 final], potrivit căreia România trebuie să limiteze creşterea cheltuielilor primare nete la o rată compatibilă cu reducerea deficitului public către valoarea de referinţă de 3% din PIB prevăzută în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) şi să menţină datoria publică la un nivel prudent pe termen mediu,
    ţinând cont de traiectoria de referinţă a cheltuielilor primare nete care ar asigura o ajustare a deficitului bugetar către valoarea de referinţă prevăzută de TFUE, transmisă de către Comisia Europeană României la data de 20.06.2025 [C (2024) 4457 final],
    având în vedere angajamentul României de reintrare pe o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar începând cu anul 2025, precum şi reformele şi investiţiile care stau la baza acestei construcţii bugetare, precum şi extinderea perioadei de timp pentru ajustarea deficitului bugetar pentru o perioadă de 7 ani,
    având în vedere obligaţiile care decurg din Directiva 89/391/CEE privind securitatea şi sănătatea lucrătorilor, Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru, precum şi Carta socială europeană revizuită, ratificată prin Legea nr. 74/1999,
    ţinând cont de necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea de măsuri menite să limiteze creşterea cheltuielilor bugetare permanente,
    deoarece neadoptarea măsurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finanţare suplimentar în anul 2025, rezultând un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect creşterea datoriei publice, cu riscul înăspririi condiţiilor de finanţare a acesteia,
    luând în considerare faptul că situaţia prezentată întruneşte premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative, afectând sustenabilitatea finanţelor publice,
    având în vedere că măsurile prevăzute prin prezenta ordonanţă de urgenţă presupun o intervenţie temporară asupra regimului de salarizare a personalului plătit din fonduri publice, în scopul limitării creşterii cheltuielilor bugetare şi al încadrării în ţintele de deficit bugetar asumate de România prin angajamente internaţionale, este necesar ca acestea să se aplice pentru o durată determinată, respectiv în perioada cuprinsă între 1 iulie 2025 şi 31 decembrie 2026.
    Întrucât problemele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic al României pentru asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice, gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La anexa nr. I capitolul I litera B articolul 13, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) În raport cu condiţiile de muncă în care se desfăşoară activitatea, condiţii periculoase sau vătămătoare, personalul salarizat poate primi un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."

    2. La anexa nr. II capitolul II articolul 7 alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    3. La anexa nr. II capitolul II articolul 14 alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:
    "d) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    4. La anexa nr. III capitolul VI articolul 1 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    5. La anexa nr. IV capitolul VI articolul 2, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase se acordă un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, proporţional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii."

    6. La anexa nr. V capitolul VIII articolul 4, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, personalul prevăzut la art. 1 beneficiază de un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat."

    7. La anexa nr. VI capitolul II articolul 12 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    8. La anexa nr. VII capitolul II articolul 10, litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    9. La anexa nr. VIII capitolul I litera B articolul 1, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Funcţionarii publici beneficiază de un spor pentru condiţii periculoase sau vătămătoare în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat."

    10. La anexa nr. VIII capitolul II litera AII punctul 2 „Salariile de bază ale personalului din cadrul Consiliului Concurenţei“, punctul 4 la notă va avea următorul cuprins:
    "4. Pentru condiţii de muncă vătămătoare, personalului Consiliului Concurenţei i se acordă un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii. Locurile de muncă, categoriile de personal şi condiţiile de acordare a sporului se aprobă de ordonatorul principal de credite, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autorităţile abilitate în acest sens."

    11. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 1, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Personalul contractual salarizat potrivit prezentei anexe la cap. II lit. A-lit. E poate beneficia de un spor pentru condiţii periculoase sau vătămătoare în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat."

    12. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 2 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;"

    13. La anexa nr. VIII capitolul II litera J articolul 7, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Pentru condiţii de muncă vătămătoare, personalului Curţii de Conturi i se acordă un spor în cuantum de până la 300 lei brut lunar, corespunzător cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii."



    ART. II
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, salariaţii din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, care prestează munci grele, periculoase sau vătămătoare ori lucrează în locuri de muncă în care există astfel de condiţii, stabilite potrivit Legii nr. 31/1991 privind stabilirea duratei timpului de muncă sub 8 ore pe zi pentru salariaţii care lucrează în condiţii deosebite-vătămătoare, grele sau periculoase, au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă suplimentar, cu o durată cuprinsă între 3-5 zile lucrătoare.

    ART. III
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare începând cu data de 1 iulie 2025 şi se aplică până la data de 31 decembrie 2026.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Petre-Florin Manole
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 30 iunie 2025.
    Nr. 36.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016