Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 35 din 27 iunie 2025  privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 35 din 27 iunie 2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 612 din 30 iunie 2025
    Având în vedere contextul energetic european şi regional profund afectat de criza energetică şi de conflictul prelungit din Ucraina, care a determinat disfuncţionalităţi majore în lanţurile de aprovizionare cu energie şi o volatilitate accentuată a pieţelor, afectând direct stabilitatea economică şi securitatea energetică a României,
    luând în considerare caracterul de stat social al României, astfel cum este consacrat în art. 1 alin. (3) din Constituţia României, republicată, precum şi obligaţiile constituţionale ale statului român de a asigura protecţia cetăţenilor împotriva efectelor unei crize economice şi sociale fără precedent, astfel cum sunt consacrate la art. 47 şi 50 din Constituţia României, republicată, privind asigurarea unui nivel de trai decent şi respectiv protecţia persoanelor cu handicap prin politici naţionale de egalizare a şanselor,
    ţinând cont de faptul că România se confruntă cu o creştere alarmantă a fenomenului de sărăcie energetică, conform raportului Băncii Mondiale din septembrie 2024, care arată că peste 25% din populaţie se află într-o situaţie de vulnerabilitate energetică, iar 17,8% dintre gospodării întâmpină dificultăţi majore în plata facturilor la energie electrică sau alte utilităţi,
    având în vedere faptul că, în privinţa consumatorilor casnici de energie electrică, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările şi completările ulterioare, măsurile de protecţie vor înceta la 30 iunie 2025,
    ţinând cont de creşterea alarmantă a tarifelor la energie, determinată de instabilitatea geopolitică şi de atacurile asupra infrastructurii energetice din Ucraina, precum şi de estimările economice care indică o posibilă dublare a tarifelor la energie electrică în absenţa unei intervenţii urgente,
    luând în considerare beneficiul public generat de asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor casnici ale căror resurse financiare vor fi afectate negativ de plata facturilor la energia electrică,
    în considerarea faptului că aceste elemente creează o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, care afectează un număr de peste 4,2 milioane de consumatori casnici care consumă sub 1.000 kWh/an, precum şi interesul general public, cu implicaţii asupra securităţii economice şi sociale a României, şi care necesită intervenţia imediată a Guvernului prin măsuri normative urgente,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsuri de protecţie socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectaţi de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.
    (2) Măsurile de protecţie socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026.

    ART. 2
    (1) Măsurile de protecţie socială prevăzute la art. 1 alin. (1) constau în acordarea unui sprijin financiar, denumit în continuare sprijin, consumatorilor casnici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, sub forma unui tichet electronic de energie.
    (2) Sprijinul este asimilat prestaţiilor sociale, nu se consideră venit în înţelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi de natură socială şi nici la stabilirea obligaţiilor legale de întreţinere.
    (3) Sprijinul reprezintă venit neimpozabil, conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor.
    (4) Sprijinul poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăţi pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care acest sprijin se acordă.

    ART. 3
    În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) sprijin - ajutor bănesc acordat lunar consumatorilor casnici de energie electrică, care îndeplinesc condiţiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pentru un singur loc de consum;
    b) tichet electronic de energie - document emis conform prevederilor art. 9, cu valabilitate pe teritoriul României, care conferă persoanei singure sau familiei care îndeplineşte condiţiile de acordare dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parţială a cheltuielilor cu energia electrică. Tichetul electronic de energie se poate tipări pe suport hârtie;
    c) consumator casnic de energie electrică afectat de sărăcie energetică - consumator de energie electrică care se încadrează în condiţiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, cetăţean român, străin sau apatrid, cu domiciliul sau reşedinţa în România ale cărui venituri se situează la nivelul prevăzut la art. 4 alin. (1), denumit în continuare consumator;
    d) familie - soţul, soţia, precum şi alte persoane, indiferent dacă între acestea există sau nu relaţii de rudenie, care locuiesc la acelaşi loc de consum. Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare, familia este compusă din persoanele înscrise în documentele care atestă acordarea cel puţin a unuia dintre componentele venitului minim de incluziune;
    e) persoană singură - conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare;
    f) loc de consum - adresa asociată POD-ului regăsit pe factura emisă de furnizorul de energie electrică;
    g) beneficiar - persoana singură sau familia care îndeplineşte condiţiile de acordare a sprijinului, prevăzute la art. 4, după verificările prevăzute la art. 11 şi pentru care se acordă sprijinul;
    h) titular - persoana majoră pe numele căreia se va emite tichetul electronic de energie;
    i) convenţie pentru prestarea serviciului de mandat poştal - convenţie încheiată între Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, denumită, în continuare, ANPIS, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A, pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea şi condiţionarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum şi efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal, către beneficiarii de sprijin, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    j) dovada serviciului de mandat poştal - dovadă care conţine elementele obligatorii prevăzute la art. 9 alin. (4), emisă de Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. pentru serviciul de mandat poştal, prin care aceasta certifică operaţiunea de prestare a serviciului de mandat poştal, respectiv completarea documentului, transferul şi remiterea unei sume de bani în scopul efectuării plăţii, fără nicio deducere, către furnizorul de energie electrică. Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. virează suma de bani care a făcut obiectul serviciului de mandat poştal către furnizorul de energie electrică;
    k) CNPR - Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A., furnizor de serviciu universal conform Deciziei Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 810/2024, responsabil cu emiterea, tipărirea, formarea şi condiţionarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum şi efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal, către beneficiarii/titularii de sprijin, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    l) aplicaţia EPIDS - aplicaţie electronică dezvoltată şi administrată, din punct de vedere tehnic, de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, prin care se asigură următoarele funcţionalităţi: solicitarea sprijinului, verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a sprijinului şi validarea acordării acestuia;
    m) POD - Point of Delivery - identificator unic al locului de consum de energie electrică;
    n) POSF - Platforma online de schimbare a furnizorului, pusă la dispoziţie de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE;
    o) IGI - Inspectoratul General pentru Imigrări - structură de specialitate a administraţiei publice centrale, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne.


    CAP. II
    Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică
    ART. 4
    (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane şi familii:
    a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
    b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.

    (2) Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:
    a) persoanele prevăzute la alin. (1), care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
    b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
    c) persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.


    ART. 5
    (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin venituri, în cazul persoanelor singure şi familiilor prevăzute la art. 4 alin. (1), se înţeleg:
    a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
    b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
    c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii şi casele de pensii sectoriale;
    d) venituri din indemnizaţia socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizaţiei sociale pentru pensionari, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) venituri din activităţi independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) venituri din salarii şi asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) venituri din investiţii, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) venituri din premii şi jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) venituri din alte surse, definite conform art. 114 şi 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Determinarea venitului mediu net lunar pentru fiecare persoană singură, respectiv persoană din familie se realizează potrivit următoarelor reguli:
    a) în cazul veniturilor pentru care se datorează impozit pe venit, nivelul venitului luat în calcul în vederea determinării venitului lunar realizat se stabileşte prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsă în titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, a impozitului datorat;
    b) în cazul veniturilor scutite potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul venitului luat în calcul în vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplică scutirea de la plata impozitului pe venit;
    c) la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e)-k) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) şi h)-k), la stabilirea venitului lunar realizat se iau în calcul veniturile cumulate realizate în anul 2024; determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărţirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului 2024, stabilite potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c);
    e) pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. g), la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul media ultimelor 6 luni pentru care există obligativitatea de raportare, determinat potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c), anterior lunii pentru care se solicită sprijinul;
    f) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se iau în calcul veniturile aferente lunii anterioare solicitării sprijinului;
    g) venitul lunar realizat, utilizat la verificarea încadrării în limita de venituri prevăzută la art. 4 alin. (1), se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d) cu venitul lunar determinat potrivit lit. e) şi cu venitul determinat potrivit lit. f);
    h) venitul mediu net lunar utilizat pentru verificarea încadrării în prevederile art. 4 alin. (1) privind media veniturilor per locuitor/gospodărie se calculează prin însumarea veniturilor lunare realizate de către persoana singură sau familie, potrivit regulilor stabilite la lit. g), şi împărţirea rezultatului la numărul de persoane care au domiciliul comun la respectivul loc de consum.

    (3) Informaţiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. a), c) şi d) sunt puse la dispoziţie, lunar, de către Casa Naţională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele teritoriale de pensii.
    (4) Informaţiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. e)-h) sunt puse la dispoziţie lunar, prin serviciu web, de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, la data de 10 a fiecărei luni, pentru veniturile declarate/raportate până în luna anterioară celei în care s-a depus solicitarea, conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-e).
    (5) Informaţiile privind venitul prevăzut la alin. (1) lit. b)-d) pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele sectoriale de pensii sau din sistemele neintegrate sistemului public de pensii sunt cele declarate, pe propria răspundere a persoanei, în solicitarea pentru acordarea sprijinului.
    (6) Veniturile medii nete lunare luate în calcul la momentul determinării eligibilităţii lunare a locului de consum sunt valabile doar pentru luna respectivă şi rămân aceleaşi pe tot parcursul aplicării mecanismului de sprijin prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.

    CAP. III
    Acordarea sprijinului
    ART. 6
    (1) Sprijinul este în valoare de 50 lei şi se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicaţia EPIDS, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Aplicaţia prevăzută la alin. (1) este dezvoltată şi administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, conform cerinţelor operaţionale propuse de ANPIS şi aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, denumit în continuare MMFTSS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declaraţi de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.
    (4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) poate fi depusă şi prin intermediul reprezentanţilor oficiului poştal ori al reprezentanţilor primăriilor unde solicitantul declară locul de consum în solicitare, care au obligaţia de a asigura suportul logistic şi de personal calificat necesar pentru acordarea de asistenţă solicitanţilor în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului şi încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicaţia EPIDS.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informaţiile necesare înregistrării în aplicaţia EPIDS se centralizează de către ANPIS, pornind de la informaţiile din baza de date de la nivelul acestei instituţii în care sunt înregistraţi beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adaugă informaţiile privind furnizorul de energie electrică, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informaţii furnizate de către primăria care a stabilit drepturile financiare prevăzute de Legea nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Modelele de liste cu ajutorul cărora se va face schimbul de date între ANPIS şi primării se stabilesc prin decizie a directorului general al ANPIS. Modalitatea tehnică de înregistrare a acestor beneficiari în aplicaţia EPIDS se stabileşte prin acordurile care se încheie potrivit art. 19.
    (6) În cazul solicitărilor depuse potrivit prevederilor alin. (4), solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poştal sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poştale şi autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a înregistra solicitarea primită în format letric şi de a introduce datele în aplicaţia EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

    ART. 7
    (1) În vederea verificării îndeplinirii de către solicitanţi a condiţiilor de acordare a sprijinului se utilizează aplicaţia informatică EPIDS prevăzută la art. 6 alin. (1).
    (2) Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaţionalizării aplicaţiei conform art. 6 alin. (2), pentru perioada prevăzută la art. 1 alin. (2).
    (3) Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum care, după verificările prevăzute la art. 11, este validat din punctul de vedere al eligibilităţii. Plata se efectuează prin serviciul de mandat poştal, exclusiv pentru facturile care conţin POD-ul validat prin intermediul aplicaţiei EPIDS.
    (4) Tichetul electronic de energie este asociat contului de mandat poştal gestionat de CNPR. Achitarea facturilor aferente consumului de energie electrică prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă nu este condiţionată de prezentarea tichetului electronic de energie.
    (5) Sprijinul se utilizează în condiţiile alin. (3) pentru plata facturilor emise după data de 1 iulie 2025 şi sunt aferente consumului realizat începând cu această dată. Plata facturilor de energie electrică se efectuează din contul de mandat asociat POD-ului de pe factură.
    (6) În cazul în care factura emisă de furnizorul de energie electrică include mai multe locuri de consum, respectiv PODuri, sprijinul se utilizează exclusiv pentru suma aferentă locului de consum declarat eligibil, identificat distinct în factura prezentată. Plata se efectuează numai dacă POD-ul din anexa facturii de energie electrică corespunde POD-ului validat în aplicaţia EPIDS.
    (7) Soldul din contul de mandat asociat locului de consum poate fi folosit în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 13.
    (8) Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanţii au obligaţia de a se înscrie în aplicaţie în termen de 30 de zile de la data menţionată la alin. (2). După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicaţia EPIDS, dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare.

    ART. 8
    (1) În vederea verificării îndeplinirii de către persoana singură sau de către familie a condiţiilor de acordare a sprijinului, formularul de solicitare se completează cu următoarele informaţii:
    a) numele, prenumele şi codul numeric personal ale solicitantului şi ale membrilor de familie, după caz;
    b) datele de identificare ale locului de consum - POD;
    c) adresa poştală a locului de consum, conform POSF;
    d) după caz, adresa de e-mail valabilă, prin intermediul căreia se vor face comunicările;
    e) opţiunea de obţinere a tichetului electronic de energie în formă tipărită, pe suport hârtie.

    (2) Solicitantul îşi asumă pe propria răspundere realitatea şi actualitatea datelor declarate.
    (3) În situaţia în care solicitantul obţine venituri prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d), plătite de casele sectoriale de pensii şi/sau obţinute în sistemele neintegrate sistemului public de pensii, acestea se vor completa în solicitare, pe propria răspundere.

    ART. 9
    (1) Titularul primeşte tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condiţiilor de acordare a sprijinului în aplicaţia EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.
    (2) În situaţia în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite destinatarului în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la validarea solicitării în aplicaţia EPIDS.
    (3) Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie, care are rol de informare asupra existenţei dreptului la sprijin şi a valorii disponibile în contul de mandat poştal aferent locului de consum. Efectuarea plăţii nu este condiţionată de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existenţa facturii de energie electrică. Modelul tichetului electronic de energie este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (4) Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele menţiuni:
    a) numele emitentului, respectiv datele sale de identificare;
    b) perioada de valabilitate a sprijinului;
    c) numele şi prenumele destinatarului şi adresa locului de consum;
    d) cod de bare/cod QR;
    e) informaţii privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obţinerii de informaţii privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum şi pentru transmiterea de sesizări.

    (5) Destinatarul tichetului electronic de energie are următoarele drepturi şi obligaţii:
    a) să utilizeze sprijinul pentru a efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal prin intermediul CNPR, numai în vederea decontării facturilor de energie electrică emise potrivit art. 7 alin. (5);
    b) să nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plăţi aferente altui loc de consum decât cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade în afara celei prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    c) să nu tranzacţioneze/să nu înstrăineze tichetul de energie.


    ART. 10
    (1) În vederea asigurării plăţii prin serviciul de mandat poştal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi.
    (2) Conturile de sume în mandat poştal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidenţă extracontabile, care funcţionează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poştal la fiecare tranşă lunară a sprijinului pentru compensarea preţului la energie şi se debitează cu plăţile efectuate prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poştal reprezintă sume la dispoziţia beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie electrică, în baza cărora urmează a se efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal către furnizorii de energie electrică, pe toată perioada de valabilitate a sprijinului.
    (3) Valoarea plăţilor prin servicii de mandat poştal nu poate depăşi valoarea sumelor din contul de mandat poştal. Din contul de sume în mandat poştal nu se pot ridica şi efectua plăţi în numerar, nu se pot preschimba în numerar şi nici nu pot fi efectuate plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru alte destinaţii decât cele privind plata facturilor de energie electrică, potrivit art. 7 alin. (5), exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.
    (4) Obligaţiile CNPR privind efectuarea plăţii prin serviciul de mandat poştal se stabilesc prin convenţia prevăzută la art. 3 lit. i).
    (5) CNPR va asigura furnizarea de informaţii publicului în ceea ce priveşte emiterea, obţinerea şi utilizarea tichetelor electronice de energie în format tipărit, prin afişarea informaţiilor respective la sediul fiecărui oficiu poştal.

    ART. 11
    (1) Validarea şi prelucrarea informaţiilor declarate în aplicaţia EPIDS de solicitanţi în vederea stabilirii eligibilităţii se realizează astfel:
    a) în aplicaţia EPIDS se pot completa cereri pentru acordarea sprijinului care vor cuprinde informaţii privind identificarea locurilor de consum şi a tuturor persoanelor care se regăsesc la locul de consum, inclusiv cele necesare includerii în categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1);
    b) informaţiile prevăzute la lit. a) sunt validate pe baza interogării serviciilor web puse la dispoziţie de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, denumită în continuare DGEP, ANRE, a datelor puse la dispoziţie de ANPIS, precum şi de către IGI;
    c) prin aplicaţia EPIDS se înregistrează doar cererile care au validate toate informaţiile prevăzute la lit. a);
    d) aplicaţia EPIDS efectuează lunar, în mod automat, pe toată perioada de aplicare a mecanismului, verificări ale eligibilităţii locurilor de consum pentru care s-au înregistrat cereri, prin interogarea serviciilor prevăzute la lit. b), şi calculează venitul mediu lunar pe loc de consum pe baza informaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3)-(5), în funcţie de componenţa actualizată a acestuia;
    e) analiza în vederea validării/invalidării solicitărilor se realizează de către reprezentanţi anume desemnaţi din ANPIS şi structurile sale deconcentrate, într-o interfaţă de tip backoffice, în care sunt afişate datele din solicitări, împreună cu documentele ataşate şi rezultatele verificărilor automate;
    f) pentru solicitanţii care sunt de acord să furnizeze o adresă de poştă electronică, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin aplicaţia EPIDS se transmit tichetele electronice de energie, precum şi alte comunicări;
    g) aplicaţia EPIDS expune, prin servicii web, informaţii referitoare la eligibilitatea cererilor pentru fiecare lună din perioada de aplicare a mecanismului;
    h) locurile de consum validate potrivit lit. e) sunt expuse printr-un serviciu web care este interogat la fiecare acordare a sprijinului.

    (2) În vederea asigurării dezvoltării şi funcţionării aplicaţiei EPIDS, MMFTSS, DGEP, IGI, CNPP, ANRE şi ANPIS şi ANAF, în calitate de operatori de date cu caracter personal, împuternicesc STS, în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul aplicaţiei EPIDS.
    (3) Comunicarea către beneficiari a îndeplinirii/neîndeplinirii condiţiilor de acordare a sprijinului se transmite conform modelului ce face parte integrantă din convenţia prevăzută la art. 3 lit. i).
    (4) Comunicarea se transmite fie prin intermediul aplicaţiei EPIDS, la adresa de e-mail declarată de solicitant, fie la domiciliul titularului, prin serviciile CNPR, în termen de maximum 15 zile de la data validării potrivit alin. (1) lit. e).

    ART. 12
    În situaţia în care cererea este declarată neeligibilă, ca urmare a neconcordanţelor dintre adresele uneia sau mai multor persoane declarate în cerere şi adresa locului de consum, ANPIS, prin structurile sale deconcentrate, solicită efectuarea, de către primărie, a unei verificări de teren prin care să se ateste numărul şi identitatea persoanelor care locuiesc efectiv la acel loc de consum. Rezultatul verificării de teren se încarcă în aplicaţia EPIDS de către reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale.

    ART. 13
    (1) În cazul în care intervin modificări în componenţa familiei, altele decât decesul unui membru, cererea existentă îşi încetează efectele şi se depune o nouă solicitare în aplicaţia EPIDS.
    (2) În cazul în care solicitanţii declaraţi eligibili pentru un anumit loc de consum îşi schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, cererea existentă îşi încetează efectele şi se reia procesul de solicitare în aplicaţia EPIDS.
    (3) În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă, de la data înregistrării decesului.

    ART. 14
    (1) În situaţia în care, în urma verificărilor efectuate potrivit art. 11 alin. (1) lit. e), o cerere devine neeligibilă pentru acordarea sprijinului, soldul contului de mandat poate fi utilizat pentru plata, în continuare, a cheltuielilor cu energia electrică, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).
    (2) Conturile de sume în mandat poştal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condiţiile de acordare a sprijinului.
    (3) Sumele rămase necheltuite în situaţiile prevăzute la art. 13 se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la data la care cererea îşi încetează efectele.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    (1) Sprijinul, precum şi costurile cu serviciile prestate de CNPR se suportă din bugetul de stat aprobat MMFTSS în acest scop, prin ANPIS.
    (2) ANPIS şi structurile sale deconcentrate, în baza validării, conform art. 11 alin. (1) lit. e), calculează suma necesară pentru acordarea sprijinului, solicită MMFTSS deschiderea de credite bugetare şi o virează lunar către CNPR. Modalitatea de virare a sumelor, precum şi datele la care se va face virarea acestora se stabilesc prin convenţia prevăzută la art. 3 lit. i).
    (3) În primele 5 zile lucrătoare ale fiecărei luni CNPR furnizează ANPIS o situaţie în detaliu a tuturor plăţilor efectuate în luna anterioară, din care să reiasă toate informaţiile necesare pentru identificarea facturii, furnizorului, locului de consum, valorii energiei electrice din factură şi subvenţiei.
    (4) Sumele virate cu titlu de sprijin şi neutilizate până la data de 31 martie 2026 pot fi folosite pentru plata facturilor aferente perioadei de acordare a sprijinului şi ulterior acestei date, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).
    (5) Sumele cu titlu de sprijin rămase neutilizate după încetarea valabilităţii tichetului de energie se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la încetarea valabilităţii tichetului de energie potrivit prevederilor art. 7 alin. (7).
    (6) Pe toate anexele cu defalcarea costurilor pe locurile de consum aferente facturilor pe baza cărora se facturează consumul de energie electrică, începând cu luna iulie 2025, furnizorii de energie electrică au obligaţia să adauge un cod de bare cu POD-ul aferent fiecărui loc de consum.
    (7) Furnizorii de energie electrică au obligaţia să adauge, începând cu luna iulie 2025, în factura în format XML transmisă în sistemul e-factura, în câmpurile BG-32, BT-160 şi BT-161, lista POD-urilor şi valoarea defalcată a energiei electrice facturate.
    (8) ANAF pune la dispoziţia ANPIS datele colectate prin sistemul e-factura aferente facturilor de energie din situaţia prevăzută la alin. (3).
    (9) Metodologia de implementare tehnică a obligaţiilor prevăzute la alin. (6) şi (8) se stabileşte prin acordurile de colaborare prevăzute la art. 19.

    ART. 16
    (1) Entităţile implicate în implementarea măsurilor pentru acordarea sprijinului şi prelucrarea datelor cu caracter personal sunt obligate să respecte prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 şi prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
    (2) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepţia situaţiilor prevăzute expres de lege şi numai dacă sunt asigurate garanţiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
    (3) Perioada de stocare a datelor cu caracter personal în cadrul aplicaţiei informatice prevăzute la art. 6 alin. (1) se stabileşte prin ordinul menţionat la art. 20. Pe perioada stocării datelor, ştergerea datelor cu caracter personal la cererea persoanelor vizate este interzisă.
    (4) Cererile referitoare la datele prelucrate în aplicaţia EPIDS, precum şi cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevăzute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679, în raport cu datele cu caracter personal prelucrate, se adresează şi se soluţionează de către ANPIS, conform art. 17.
    (5) Instituţiile şi autorităţile publice care deţin şi furnizează date în aplicaţia EPIDS răspund pentru actualitatea, realitatea şi integralitatea datelor furnizate, precum şi pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate şi a măsurilor de securitate şi confidenţialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.
    (6) Instituţiile şi autorităţile publice care deţin şi furnizează date în aplicaţia EPIDS şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. au calitatea de operator de date cu caracter personal.

    ART. 17
    (1) ANPIS utilizează serviciul de call-center existent, unde solicitanţii pot depune petiţii şi solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi de unde pot obţine informaţii privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.
    (2) Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat sunt analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluţionate la nivelul ANPIS sunt redirecţionate, după caz, către DGEP, ANAF, ANRE, CNPR, IGI şi CNPP spre soluţionare, în limita atribuţiilor şi competenţelor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi a termenelor legale.

    ART. 18
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la solicitarea furnizorilor de energie electrică, DGEP poate asigura validarea datelor clienţilor finali, persoane fizice, şi furnizarea datelor actualizate ale acestora, cu plata taxelor prevăzute de lege, dacă sunt îndeplinite cerinţele de oportunitate, securitate şi de legalitate ale prelucrării.
    (2) Conţinutul, modalităţile, frecvenţa şi termenele de transmitere a datelor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin contracte încheiate între furnizori şi DGEP.

    ART. 19
    În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, MMFTSS/ANPIS, CNPP, ANRE, DGEP, IGI şi STS încheie acorduri de colaborare pentru interogare/schimb de date, cu respectarea prevederilor art. 16.

    ART. 20
    În termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, MMFTSS, MAI, ANAF şi STS stabilesc prin ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, condiţiile tehnice şi modalitatea de interogare, agregare şi validare a datelor.

    ART. 21
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul energiei,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Petre-Florin Manole
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Radu-Dinel Miruţă
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Orsolya-Mária Kövér,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 27 iunie 2025.
    Nr. 35.
    ANEXA 1

    Formular de solicitare a ajutorului
    (Conform platformei EPIDS - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale - STS)
    1. Date de identificare ale solicitantului
    Numele: .....................................
    Prenumele: ................................
    CNP: .................................
    Numărul de telefon: ......................
    Adresa de e-mail (opţional): ...................

    2. Date de identificare ale persoanelor care locuiesc împreună cu solicitantul
    Persoana 1
    Numele: .....................................
    Prenumele: ..............................
    CNP: ..................................

    Persoana 2
    Numele: ...................................
    Prenumele: ...............................
    CNP: .................................

    (Se vor putea adăuga câte câmpuri sunt necesare, în funcţie de numărul persoanelor.)

    3. Date de identificare ale locului de consum
    Codul POD (punct de consum): ......................
    Strada: ...................................
    Număr: ............................
    Bloc: .........................
    Scara: ........................
    Etaj: ..........................
    Apartament: .........................
    Localitatea: ...........................
    Judeţul/Sectorul: .....…..........
    Codul poştal: .........................

    4. Informaţii suplimentare (după caz)
    [ ] Solicitantul obţine venituri din sistemul naţional de apărare, case de pensii sectoriale şi/sau neintegrate în sistemul naţional de pensii.
    • Specificaţi tipul de venit şi nivelul net al acestuia, potrivit art. 5 alin. (1) lit. a)-d) din ordonanţa de urgenţă: .....................


    5. Documente necesare pentru ataşare
    [ ] rezultatul verificării în teren prevăzute la art. 12 din ordonanţa de urgenţă, dacă este cazul

    6. Declaraţie pe propria răspundere
    [ ] Declar că informaţiile furnizate sunt complete şi corecte.
    [ ] Sunt de acord ca datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislaţia în vigoare, exclusiv în scopul evaluării eligibilităţii pentru acordarea sprijinului şi transmiterii tichetului electronic de energie.
    [ ] Sunt de acord ca pentru solicitarea sprijinului datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislaţia în vigoare, de către personalul oficiului poştal/de către personalul autorităţii administraţiei publice locale, exclusiv în scopul evaluării eligibilităţii pentru acordarea sprijinului şi transmiterii tichetului electronic de energie.
    [ ] Declar că la adresa indicată locuiesc împreună cu persoanele menţionate la punctul 2 din prezenta solicitare şi că aceasta este adresa unică de corespondenţă.

    7. Doresc să primesc comunicările, respectiv tichetul electronic de energie:
    [ ] prin aplicaţie, la adresa de e-mail menţionată la punctul 1;
    [ ] în format fizic, prin serviciile Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A.

    Data completării: ......................

    ANEXA 2

    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016