Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 32 din 10 mai 2023  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 32 din 10 mai 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 406 din 11 mai 2023
    Având în vedere intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât la acordarea sprijinului temporar aferent anului 2023 către categoriile de persoane vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie indiferent de natura acesteia, au fost identificate situaţii neprevăzute care necesită o reglementare urgentă, respectiv cazurile în care unităţile administrativ-teritoriale, autorităţile publice locale, companiile publice sau private şi alte entităţi publice sau private efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin redistribuirea cheltuielilor cu energia către terţe persoane sau cazurile în care beneficiarii de sprijin îşi schimbă domiciliul/reşedinţa,
    în considerarea faptului că sprijinul acordat categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie este suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, fapt ce necesită prelucrarea cu acurateţe a informaţiilor existente în bazele de date, pentru asigurarea unor piste de audit adecvate,
    elementele menţionate mai sus vizează interesul public, iar pentru a asigura îndeplinirea obiectivului asumat de evitare a riscului de deprivare materială severă, a riscului de sărăcire severă pentru persoanele vulnerabile vizate de actul normativ menţionat anterior, precum şi de evitare a angajării unor cheltuieli nejustificate din bugetul de stat şi din fondurile europene alocate se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă prin modificarea şi completarea în consecinţă a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatele (1) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor.
    ....................................................
    (6) Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. i se încredinţează cu titlu de exclusivitate prestarea serviciilor de emitere, tipărire, formare şi condiţionare a plicurilor conţinând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate şi de distribuire, prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire, tipărire, distribuire şi colectare a declaraţiilor pe propria răspundere, pentru procesarea informaţiilor aferente anchetelor sociale şi a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/ reşedinţei beneficiarilor de sprijin, precum şi de efectuare de plăţi prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarii de sprijin, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."

    2. La articolul 2, literele d), f), g), i) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) furnizor de energie - orice operator economic sau orice alte entităţi publice sau private care îşi desfăşoară activitatea potrivit legii şi livrează sau comercializează energie destinată populaţiei, precum şi autorităţi publice locale, companii publice sau private, asociaţii de proprietari/locatari, alte entităţi publice sau private care efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin refacturarea cheltuielilor sau prin redistribuirea cheltuielilor cu energia către beneficiarii de sprijin;
    ..................................................
f) certificat de validare a datoriei - certificat emis de furnizorii de energie care efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin redistribuirea cheltuielilor către beneficiarii de sprijin, prin care se certifică datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin, rezultată din furnizarea de energie, şi care serveşte ca document justificativ la efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal. Prin excepţie, în cazul asociaţiilor de proprietari/locatari, certificatul de validare a datoriei poate fi emis doar pentru consumul de energie termică sau electrică furnizată în sistem centralizat;
g) dovada serviciului de mandat poştal - documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi/sau, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate la domiciliul beneficiarului de sprijin, la sediul subunităţilor poştale, precum şi prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal, respectiv prin care sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie;
    ......................................................
i) convenţie pentru prestarea serviciului de mandat poştal - convenţie încheiată între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, şi Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea şi condiţionarea plicurilor conţinând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate şi de distribuire, prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire, tipărire, distribuire, preluare şi prelucrare a declaraţiilor pe propria răspundere şi a înştiinţărilor privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate, pentru procesarea informaţiilor aferente anchetelor sociale, precum şi efectuare de plăţi prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarii de sprijin, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    ......................................................
k) loc de consum - adresa de domiciliu sau de reşedinţă a beneficiarului de sprijin pentru care se va asigura compensarea preţului la energie în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, menţionată în actul de identitate, sau, după caz, adresa menţionată în documentul care atestă încadrarea în una dintre categoriile de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1), care poate fi mandatul poştal sau decizia ori dispoziţia de acordare a sprijinului la venitul minim garantat sau alocaţiei pentru susţinerea familiei;"

    3. La articolul 2, după litera n) se introduc trei noi litere, lit. o)-q), cu următorul cuprins:
    "o) energie - energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor, în regim propriu sau în regim centralizat, precum şi taxele, accizele şi alte cheltuieli stabilite conform legii, aferente livrării de energie;
p) emitenţi ai certificatelor de validare a datoriilor - furnizorii de energie care efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin redistribuirea cheltuielilor către beneficiarii de sprijin şi care prin emiterea certificatelor de validare a datoriilor certifică datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin, rezultată din furnizarea de energie;
q) lemn de foc - orice material lemnos, inclusiv lemn rotund şi despicat de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm, conform prevederilor art. 45 alin. (1) din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 715/2017, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte deşeuri de lemn care sunt destinate încălzirii locuinţelor."

    4. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 şi este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, astfel:
    a) 700 lei/semestru, se acordă începând cu luna februarie 2023;
    b) 700 lei/semestru, se acordă începând cu luna septembrie 2023."

    5. La articolul 5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Documentele justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie trebuie să fie emise după data de 1 ianuarie 2023 şi pentru consumuri de energie ulterioare datei de 1 februarie 2022."

    6. La articolul 6, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Deţinerea cardului de energie confirmă titularului calitatea de beneficiar al sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante la furnizorii de energie, nu are valoare nominală şi nu poate face obiectul tranzacţionării. Orice tentativă de tranzacţionare atrage după sine anularea cardului de energie, precum şi a dreptului de a deţine sume în mandat poştal pentru a compensa preţul la energie, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă."

    7. La articolul 7, alineatele (5^1), (5^3) şi (5^4), litera c) a alineatului (7), litera c) a alineatului (8), precum şi alineatele (12), (16), (19) şi (23) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) pot încasa în numerar, la oficiile poştale, sumele plătite pentru procurarea de lemn de foc. În vederea încasării sumei în numerar, beneficiarii de sprijin prezintă următoarele documente justificative:
    a) cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal;
    b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
    c) documentul/documentele justificativ/justificative emis/emise începând cu luna august 2022 şi până la data de 27 decembrie 2023, cum ar fi avizul de însoţire a mărfii, factura, bonuri fiscale, prin care fac dovada că au achiziţionat material lemnos pentru încălzire care este utilizat la locul de consum, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative şi dovada achitării acestora către furnizorul de lemn de foc;
    d) în situaţia în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu sau altă reşedinţă decât cel/cea care este inscripţionat/ inscripţionată pe cardul de energie, contractul privind furnizarea materialului lemnos la domiciliu sau reşedinţă împreună cu declaraţia pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea preţului la energie la adresa unde locuieşte.
    .....................................................
(5^3) La decontarea sumelor reprezentând contravaloarea lemnelor de foc potrivit dispoziţiilor alin. (5^1) şi (5^2), Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. va exercita aceleaşi obligaţii precum cele prevăzute la alin. (8), inclusiv interogarea bazei de date de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare ONRC, prin intermediul unui serviciu web pus la dispoziţie de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, în colaborare cu ONRC, pentru validarea furnizorului de lemn de foc sau, după caz, prin interogarea de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. a Registrului naţional al administratorilor de păduri şi al ocoalelor silvice.
(5^4) Furnizorii de lemn de foc care, pentru decontare prin orice modalitate: numerar, transfer bancar, cec şi alte instrumente de plată, utilizează sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate şi a preţurilor practicate, fiind obligaţi să evidenţieze distinct sumele care au fost achitate în numerar de către beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1).
    ......................................................
c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care fac dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie;
    ......................................................
c) să verifice informaţiile de pe documentele justificative prezentate de beneficiarul de sprijin pentru efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal şi să le introducă în sistemul informatic pentru a fi transmise în vederea virării sumelor către furnizorul/furnizorii de energie;
    ......................................................
(12) Dovada serviciilor de mandat poştal este documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate atât la domiciliul beneficiarului de sprijin, cât şi la sediul subunităţilor poştale, prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal prin intermediul salariatului poştal, respectiv sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie.
    ......................................................
(16) Eventualele sume rămase neutilizate aferente plăţilor prin serviciul de mandat poştal, precum şi suma reprezentând dobânda netă, respectiv diferenţa dintre dobânda brută acumulată în conturile Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. în care MIPE virează sumele necesare plăţii sprijinului pentru compensarea preţului la energie şi valoarea cumulată a impozitelor aferente dobânzii şi a comisioanelor aferente conturilor respective, se returnează unităţii de implementare din cadrul MIPE de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în termen de 60 de zile de la data expirării termenului de utilizare prevăzut la art. 5 alin. (1) şi se constituie venit la bugetul de stat.
    .....................................................
(19) Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat vor fi analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluţionate la nivelul Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. vor fi redirecţionate, după caz, către MMSS, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGEP, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, spre soluţionare, în limita atribuţiilor şi competenţelor stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă şi a termenelor legale.
    ......................................................
(23) Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are obligaţia de a trimite către emitenţii certificatelor de validare a datoriilor modelul de certificat de validare a datoriilor şi instrucţiuni privind modul de completare a acestuia. De asemenea, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are obligaţia să transmită înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate."

    8. La articolul 7, după alineatul (5^6) se introduce un nou alineat, alin. (5^7), cu următorul cuprins:
    "(5^7) Furnizorii de lemn de foc care utilizează pentru decontare prin orice modalitate sprijinul acordat din fonduri externe nerambursabile pentru categoriile de beneficiari prevăzuţi la art. 3 alin. (1) au obligaţia ca la încheierea protocolului cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., aşa după cum este acesta prevăzut la art. 10 alin. (1), să facă dovada că au dreptul să comercializeze material lemnos către populaţie."

    9. La articolul 7, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin. (6^1) şi (6^2), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Plăţile pentru datoriile faţă de furnizorii de energie nu pot include penalităţi sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.
(6^2) Documentul/Documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie trebuie să fie emis(e) exclusiv pentru persoane fizice."

    10. La articolul 7, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (13^1), cu următorul cuprins:
    "(13^1) În cazul plăţilor prin mandat poştal efectuate prin dispozitive portabile, denumite în continuare PDA, dovada serviciilor de mandat poştal trebuie să conţină:
    a) datele de identificare ale emitentului, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A.;
    b) numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului de sprijin;
    c) valoarea plăţilor care fac obiectul sumelor plătite prin servicii de mandat poştal;
    d) denumirea şi codul fiscal ale furnizorului de energie;
    e) datele de identificare ale documentelor justificative care au stat la baza efectuării de plăţi prin servicii de mandat poştal şi valoarea acestora;
    f) semnătura salariatului poştal;
    g) semnătura de primire a beneficiarului de sprijin;
    h) soldul contului disponibil aferent cardului energetic."

    11. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    (1) Beneficiarii de sprijin, posesori ai unui card de energie, au obligaţia de a înştiinţa Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. despre schimbarea domiciliului/reşedinţei acestora.
    (2) Înştiinţarea prevăzută la alin. (1) poate fi făcută de către beneficiarul de sprijin prin prezentarea la sediul subunităţilor poştale, direct la salariatul poştal, sau prin intermediul serviciului telefonic pus la dispoziţie de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., prevăzut la art. 7 alin. (18).
    (3) Ca urmare a schimbării domiciliului/reşedinţei, se reia procedura de validare a eligibilităţii beneficiarului de sprijin, raportat la noul loc de consum, conform art. 24 şi 25, şi se procedează după cum urmează:
    a) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum nu a mai fost emis un card de energie, se anulează cardul emis pentru vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care îşi schimbă domiciliul/reşedinţa, şi se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum al beneficiarului de sprijin, cu preluarea soldului disponibil, dacă este cazul;
    b) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum a fost emis deja un card de energie, se anulează cardul de energie de la vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care îşi schimbă domiciliul/reşedinţa, se anulează şi cardul de energie deja existent pentru noul loc de consum şi se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum, cu includerea beneficiarului care şi-a schimbat domiciliul/reşedinţa şi cu preluarea soldului disponibil de la noul loc de consum;
    c) dacă se constată că beneficiarul de sprijin nu este eligibil la noul loc de consum, cardul de energie de la vechiul loc de consum se anulează, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care îşi schimbă domiciliul/reşedinţa, cu decontarea sumelor utilizate până la schimbarea domiciliului/ reşedinţei.
    (4) În cazul în care cardul de energie emis pentru vechiul loc de consum a fost emis pentru mai mulţi beneficiari, iar aceştia sunt în continuare beneficiari de sprijin conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se păstrează valabilitatea cardului de energie în cauză, dar acesta nu mai poate fi folosit de către beneficiarul de sprijin care îşi schimbă domiciliul/ reşedinţa, fiind operată această interdicţie în aplicaţia informatică prevăzută la art. 24 şi preluată, ulterior, în listele prevăzute la art. 25."

    12. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor curente şi/sau restante pentru consumul de energie eliberează, la solicitarea beneficiarilor de sprijin, certificatele de validare a datoriilor şi au obligaţia de a solicita beneficiarului de sprijin acordul acestuia privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu legislaţia naţională aplicabilă domeniului protecţiei datelor.
    (2) În baza certificatelor de validare a datoriilor eliberate şi înregistrate de emitenţi se pot efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal dacă acestea sunt însoţite de cardul de energie, precum şi de documentele prevăzute la art. 7 alin. (7).
    (3) Certificatele de validare a datoriilor trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie;
    b) suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie;
    c) datele de identificare ale emitentului certificatului de validare a datoriilor şi contul bancar al acestuia;
    d) perioada de consum;
    e) datele de identificare ale furnizorului de energie către emitentul certificatului de validare a datoriilor.
    (4) Modelul de certificat de validare a datoriei se stabileşte prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (5) Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la emitent, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., ca anexă la documentele care stau la baza plăţii prin serviciul de mandat poştal.
    (6) Certificatul de validare a datoriilor se emite doar pentru beneficiarul de sprijin care figurează în evidenţele emitentului, fără a fi permisă emiterea pentru o altă persoană terţă.
    (7) Certificatul de validare a datoriilor nu se poate emite de două ori pentru aceeaşi perioadă de consum şi nu pot fi efectuate mai multe plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru aceeaşi perioadă de consum.
    (8) Sumele plătite necuvenit din culpa beneficiarilor de sprijin se recuperează de la aceştia şi sunt asimilate creanţelor fiscale pentru care se emit titluri de creanţă de către ANAF în baza sesizărilor primite din partea MIPE, prin unitatea de implementare. Titlurile de creanţă fiscală emise urmează regimul procedurilor de executare silită.
    (9) Falsificarea certificatelor de validare a datoriilor, utilizarea lor necorespunzătoare şi/sau efectuarea de plăţi în alte scopuri decât cele pentru achitarea datoriilor faţă de furnizorii de energie atrag răspunderea civilă şi penală a persoanelor care se fac vinovate de această stare de fapt.
    (10) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor primesc sumele transmise prin mandat poştal de la Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, iar ulterior virează sumele la furnizorii de energie, la termenele prevăzute în propriile lor contracte de furnizare, conform procedurilor proprii, fără a fi obligatoriu ca plata către furnizorii de energie să fie efectuată pentru fiecare beneficiar şi pentru fiecare încasare primită în numele acestuia.
    (11) Contul bancar înscris în cadrul certificatelor de validare a datoriilor va fi verificat de către instituţiile bancare odată cu efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
    (12) În cazul în care în urma verificărilor efectuate prevăzute la alin. (11) se constată că titularul contului bancar nu este entitatea emitentă a certificatului de validare a datoriilor, instituţiile bancare au obligaţia de a informa Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. şi de a nu derula tranzacţiile financiare respective.
    (13) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
    (14) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor au obligaţia de a completa certificatele de validare a datoriei în conformitate cu instrucţiunile primite în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (23)."

    13. La articolul 9, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Pe baza plăţilor prin serviciul de mandat poştal, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează sumele necesare în conturile bancare ale furnizorilor de energie, în termen de 3 zile lucrătoare de la data plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
    ....................................................
    (3) Utilizarea sumelor care provin din plăţi aferente unor sume prin servicii de mandat poştal de către furnizorii de servicii are loc conform prevederilor legale pentru finanţarea activităţii curente şi de investiţii, cu excepţia emitenţilor certificatelor de validare a datoriilor, care au obligaţia virării acestor sume în conturile furnizorilor de energie, potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (10)."

    14. La articolul 10, alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Furnizorii de energie vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie şi pentru evidenţierea eventualelor sume restituite de către furnizorii de energie Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., pentru cazurile prevăzute la alin. (5).
    (2) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate şi a preţurilor practicate, fiind obligaţi să evidenţieze distinct sumele primite prin serviciul de mandat poştal.
    ......................................................
    (4) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţii de management/organismelor intermediare/autorităţii de audit/ organelor de control abilitate de lege documentele justificative solicitate în termen de 5 zile de la data solicitării în scris."

    15. La articolul 10, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia de a restitui către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. sumele primite prin serviciul de mandat poştal, în următoarele cazuri:
    a) sumele care reprezintă penalităţi sau alte daune/interese aferente cheltuielilor cu energia;
    b) sumele suplimentare primite din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, în cazul în care aceste sume nu pot fi compensate din valoarea facturilor emise ulterior deoarece beneficiarii de sprijin nu solicită plata acestora prin mandat poştal.
(6) În cazul în care furnizorii de energie primesc sume suplimentare din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, aceste sume se compensează din valoarea facturilor emise ulterior, în cazul în care beneficiarii de sprijin solicită plata acestora prin mandat poştal."

    16. La articolul 11, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) valoarea nominală a cardurilor de energie utilizate pentru plata prin serviciul de mandat poştal, cont din care Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, sumele aferente mandatelor poştale emise pentru beneficiarii de sprijin în conturile furnizorilor de energie;"

    17. La articolul 11, după litera d) se introduc patru noi litere, lit. e)-h), cu următorul cuprins:
    "e) valoarea serviciilor de procesare a informaţiilor aferente anchetelor sociale prevăzute la art. 25 alin. (17).
f) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente plăţilor efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. către furnizorii de energie;
g) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente operaţiunilor cu numerar efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în condiţiile aplicării prevederilor art. 7 alin. (5^1) şi (5^2);
h) valoarea serviciilor de procesare a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/reşedinţei beneficiarilor de sprijin, prevăzute la art. 7^1 alin. (1)."

    18. La articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Casele de pensii sectoriale transmit Casei Naţionale de Pensii Publice listele asumate cu beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) lit. a) aflaţi în evidenţa acestora, întocmite în condiţiile prevăzute la art. 25 alin. (24), în vederea centralizării şi transmiterii de către Casa Naţională de Pensii Publice a listei finale la MMSS, cu cel mult 3 zile lucrătoare înainte de transmiterea situaţiei către STS."

    19. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) În cazul în care beneficiarul sprijinului pentru persoane vulnerabile nu se mai încadrează în categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1), unitatea de implementare din cadrul MIPE, în baza informărilor de la MMSS, are obligaţia de a anunţa Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. în termen de 5 zile lucrătoare de la certificarea situaţiei înregistrate, în vederea sistării utilizării sprijinului material primit prin intermediul cardului de energie.
    (2) În cazul în care pe durata valabilităţii cardului de energie se constată, din motive de indisponibilitate sau acurateţe a informaţiilor la momentul efectuării interogărilor bazelor de date, că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului, cardul de energie se anulează şi sumele cheltuite aferente cardului de energie se suportă din bugetul de stat."

    20. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    (1) MIPE încheie, în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, o convenţie cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea şi condiţionarea plicurilor conţinând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate şi distribuirea prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire, tipărirea, distribuirea, preluarea şi prelucrarea declaraţiilor pe propria răspundere şi a înştiinţărilor privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate, pentru procesarea informaţiilor aferente anchetelor sociale şi a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/ reşedinţei beneficiarilor de sprijin, precum şi efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarii de sprijin, în termen de 10 zile de la data emiterii ordinului ministrului investiţiilor şi proiectelor europene privind modelul de card de energie, modelul de certificat pentru validarea datoriei faţă de furnizorii de energie, precum şi modelul de înştiinţare privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate."

    21. La articolul 15, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (9) şi (10), cu următorul cuprins:
    "(9) Tariful aferent serviciului de procesare a informaţiilor aferente anchetelor sociale prevăzute la art. 25 alin. (17) este de 2,85 lei/anchetă socială procesată.
(10) Tariful aferent serviciului de procesare a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/reşedinţei beneficiarilor de sprijin, prevăzute la art. 7^1 alin. (1), este de 2,85 lei/înştiinţare procesată."

    22. La articolul 19, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Bugetul măsurii temporare Sprijin pentru compensarea preţurilor la energie destinat categoriilor de persoane vulnerabile poate avea ca sursă de finanţare fonduri externe nerambursabile prin bugetul MIPE, prin Programul RePower EU, în limita sumelor care pot fi alocate cu această destinaţie la nivelul programului."

    23. La articolul 19 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) tariful aferent serviciului de mandat poştal emis pe baza cardului de energie pentru virarea sumelor către destinatari, respectiv către furnizorii de energie;"

    24. La articolul 19 alineatul (2), după litera c) se introduc patru noi litere, lit. d)-g), cu următorul cuprins:
    "d) valoarea serviciilor de procesare a informaţiilor aferente anchetelor sociale prevăzute la art. 25 alin. (17);
e) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente plăţilor efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. către furnizorii de energie;
f) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente operaţiunilor cu numerar efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în condiţiile aplicării prevederilor art. 7 alin. (5^1) şi (5^2);
g) valoarea serviciilor de procesare a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/reşedinţei beneficiarilor de sprijin, prevăzute la art. 7^1 alin. (1)."

    25. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    Convenţia încheiată între MIPE şi Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru emiterea, tipărirea, formarea şi condiţionarea plicurilor conţinând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate şi distribuirea prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire, tipărirea, distribuirea, preluarea şi prelucrarea declaraţiilor pe propria răspundere şi a înştiinţărilor privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate, pentru procesarea informaţiilor aferente anchetelor sociale şi a înştiinţărilor privind schimbarea domiciliului/ reşedinţei beneficiarilor de sprijin, precum şi efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarii de sprijin constituie document justificativ în baza căruia se angajează, lichidează, ordonanţează şi se efectuează plata, potrivit normelor legale în vigoare."

    26. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 24
    (1) Pentru derularea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă în vederea acordării sprijinului necesar populaţiei vulnerabile pentru compensarea preţului la energie cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. va asigura sistemul informatic necesar gestionării programului, dotările şi echipamentele necesare, precum şi alte cheltuieli necesare, în condiţiile art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Sistemul informatic prevăzut la alin. (1) permite interogarea soldului disponibil pentru fiecare card de energie, în timp real, inclusiv posibilitatea afişării soldului disponibil pe echipamentele PDA utilizate de lucrătorii poştali.
    (3) Prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (1), Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pune la dispoziţia MIPE, în timp real, toate operaţiunile efectuate cu fiecare card de energie, declaraţia pe propria răspundere, ancheta socială, înştiinţarea de neeligibilitate, plata prin mandat poştal, în urma interogării bazelor de date la nivel de beneficiar de sprijin, pe bază de CNP."

    27. La articolul 25, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) După verificările efectuate conform alin. (4), pentru potenţialii beneficiari care îndeplinesc condiţiile individuale de venit, după cum sunt prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), STS interoghează prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (1) datele disponibile la DGEP, în vederea obţinerii listei persoanelor care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa comună aferentă unui loc de consum. Rezultatele returnate în urma interogării conţin informaţii privind validitatea CNP şi, după caz, CNP-ul actual, numele şi prenumele, date privind statutul de persoană decedată, date privind statutul de persoană fără domiciliu în România, precum şi CNP-ul cetăţenilor români care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa stabilit/ă la adresa de domiciliu a persoanei interogate."

    28. La articolul 25, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), în cazul în care o persoană are o menţiune valabilă privind stabilirea reşedinţei, rezultatele returnate în urma interogării conţin următoarele informaţii: validitatea CNP şi, după caz, CNP-ul actual, numele şi prenumele, date privind statutul de persoană decedată, date privind statutul de persoană fără domiciliu în România, adresa de reşedinţă, precum şi CNP-ul cetăţenilor români care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa stabilit/ă la adresa de reşedinţă a persoanei interogate."

    29. La articolul 25, alineatul (22) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(22) Lista prevăzută la alin. (11) este pusă la dispoziţie de STS către MMSS prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (1) în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii listei menţionate la alin. (2) sau de la data interogării sistemului informatic prevăzut la art. 24, pentru situaţiile reglementate la alin. (17) şi (21), şi stă la baza identificării de către MMSS, prin entităţile din subordine sau coordonare, a calităţii de beneficiar eligibil pentru primirea sprijinului şi a emiterii cardurilor de energie."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 10 mai 2023.
    Nr. 32.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016