Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 31 din 30 aprilie 2025  privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului  şi construcţiilor şi accelerarea investiţiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 31 din 30 aprilie 2025 privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului şi construcţiilor şi accelerarea investiţiilor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 393 din 30 aprilie 2025
    Având în vedere că sectorul construcţiilor joacă un rol fundamental în dinamica economică a României, fiind un motor important pentru creştere, crearea de locuri de muncă şi dezvoltarea infrastructurii necesare unei societăţi moderne,
    întrucât dezvoltarea fizică a teritoriului trebuie făcută în mod coerent şi sustenabil pe bază de planuri urbanistice actualizate şi digitalizate, iar actualizarea de urgenţă a acestora a fost sprijinită prin fondurile consistente alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României şi de la bugetul de stat, dar trebuie sprijinită şi prin măsuri de îmbunătăţire a cadrului legal,
    în condiţiile în care procesul actual de avizare a planurilor urbanistice şi cel de obţinere a autorizaţiilor de construcţie sunt complexe, îndelungate şi costisitoare, generând dificultăţi semnificative pentru persoane fizice şi entităţi juridice, iar simplificarea procesului de autorizare ar putea debloca potenţialul sectorului construcţiilor, reducând sarcinile administrative, stimulând investiţiile, accelerând dezvoltarea proiectelor şi, în ultimă instanţă, îmbunătăţind calitatea mediului construit, neadoptarea acestor măsuri făcând imposibilă aprobarea planurilor urbanistice generale actualizate şi digitalizate care să sprijine accelerarea investiţiilor în termenele asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
    deoarece proiectele de investiţii în construcţii dezvoltate şi implementate, fie de sectorul public, fie de mediul de afaceri, au un efect multiplicator major în economia naţională prin crearea de noi locuri de muncă, implementarea de investiţii, generarea de venituri noi, suplimentare, atât la bugetul de stat, cât şi la bugetele locale, precum şi prin dezvoltarea unor lanţuri de furnizare şi de distribuţie care au impact ulterior în consolidarea poziţiei competiţionale a României pe piaţa europeană şi internaţională,
    fiind cunoscut că sectorul construcţiilor este un sector care contribuie semnificativ la PIB-ul României, fiind generator de locuri de muncă nu doar în proiectarea şi execuţia lucrărilor, ci inclusiv pe lanţul de producţie şi comercializare în domeniul materialelor şi produselor pentru construcţii,
    ţinând cont de necesitatea urgentării implementării investiţiilor publice în construcţii finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi prin Politica de coeziune, pentru încadrarea în termenele impuse prin regulamentele europene şi pentru atingerea obiectivelor asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, pentru care se impune aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor,
    deoarece neadoptarea de măsuri de urgentare a avizării investiţiilor va genera continuarea proceselor îndelungate de avizare a lucrărilor de construcţii, care va conduce la nefinalizarea proiectelor de lucrări publice finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României şi implicit la suportarea acestora din bugetul de stat,
    având în vedere că cele de mai sus vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate astfel fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 32, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (4^1), (4^2) şi (4^3), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Autorităţile administraţiei publice locale competente cu emiterea avizului de oportunitate pentru planurile urbanistice zonale au obligaţia să introducă documentaţia pe agenda comisiei tehnice de amenajarea teritoriului şi urbanism şi să analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la autoritatea administraţiei publice locale competente. În vederea programării documentaţiei în comisia tehnică de amenajarea teritoriului şi urbanism, autorităţile administraţiei publice locale verifică documentaţia depusă şi transmit adresa de solicitări de completare sau clarificare a acesteia, dacă este cazul, în termen de 30 de zile de la depunerea la registratura instituţiei.
(4^2) Avizul de oportunitate se emite în termen de maximum 15 zile de la analizarea documentaţiei în cadrul comisiei tehnice de amenajarea teritoriului şi urbanism de la nivelul autorităţii administraţiei publice locale emitente sau de la nivel judeţean, pentru autorităţile administraţiei publice locale care nu au comisie proprie.
(4^3) Avizul de oportunitate nu poate fi considerat ca fiind emis la împlinirea termenelor prevăzute la alin. (4^1) şi (4^2), prin avizare tacită."

    2. La articolul 46, alineatul (1^8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^8) Propunerea justificată de actualizare sau de prelungire a valabilităţii documentaţiei de urbanism se realizează în baza analizei informaţiilor statistice disponibile privind dinamica economică, socială şi teritorială, în baza studiilor de specialitate existente, precum şi în raport cu strategiile şi programele de dezvoltare de la nivel local, judeţean şi/sau naţional aprobate."

    3. La articolul 56, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu iniţiate de beneficiari privaţi este interzisă perceperea de taxe sau tarife multiple în etapa de avizare. Taxele sau tarifele achitate la prima depunere rămân valabile, chiar dacă a fost solicitată modificarea sau completarea şi trebuie reanalizată documentaţia după revizuire sau dacă avizele sau acordurile trebuie reconfirmate.
(3^2) În situaţia în care se solicită reconfirmare, avizele şi acordurile obţinute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare de entităţi emitente în situaţiile în care nu există modificări ale soluţiei tehnice avizate iniţial. În lipsa unui răspuns în termenul menţionat, se va considera că nu există nicio obiecţie din partea entităţilor emitente, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat."

    4. La articolul 56, după alineatul (8) se introduc doisprezece noi alineate, alin. (9)-(20), cu următorul cuprins:
    "(9) Pentru avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism de către toate entităţile emitente de avize şi acorduri se interzice:
    a) condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri, cu excepţia avizului de oportunitate şi a avizului arhitectului-şef. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţionalităţile din acestea se introduc prin grija proiectantului şi a beneficiarului în documentaţie, pentru ca soluţia finală ce va fi propusă spre aprobare să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori.
    b) solicitarea de documente sau informaţii care excedează studiilor de fundamentare sectoriale specifice şi conţinutului-cadru al documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi a celor de urbanism, stabilite prin metodologiile de elaborare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi de urbanism, emise în aplicarea legii, aprobate prin ordin al ministrului responsabil cu domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;
    c) impunerea unor cerinţe sau soluţii care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informaţiilor specifice tipului de documentaţii de amenajare a teritoriului sau de urbanism.
(10) Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului şi pentru planuri de urbanism au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
    a) în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
    b) în cazul autorităţilor administraţiei publice privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisia Naţională de Arheologie, Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
    c) în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
    d) în cazul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, termenul este de maximum 15 zile de la depunerea documentaţiei;
    e) în cazul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, termenul este reglementat prin proceduri specifice.
(11) Autorităţile publice prevăzute la alin. (10) lit. b) şi c) au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism, pe agenda comisiilor prevăzute de legislaţia specifică, şi să le analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituţiei.
(12) Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei de amenajarea teritoriului sau de urbanism într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(13) Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în cazul în care documentaţia de amenajarea teritoriului sau de urbanism depusă spre avizare este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, în termenele prevăzute la alin. (10), autorităţile şi instituţiile publice centrale, locale şi alte entităţi emitente de avize şi acorduri au obligaţia de a transmite solicitantului, o singură dată, toate condiţiile şi solicitările de modificare, completare sau clarificare, printr-o singură adresă de comunicare, cu motivarea temeinică tehnică şi/sau juridică a clarificărilor şi modificărilor ori completărilor solicitate.
(14) În termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prevăzute la alin. (13), beneficiarul transmite răspunsul entităţilor sesizate pentru emiterea avizelor, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic, ştiinţific şi tehnic a nepreluării observaţiilor. În situaţia necompletării documentaţiei de către beneficiar, în termenul prevăzut, documentaţia se restituie solicitantului, la cerere, potrivit legii.
(15) După primirea de la beneficiar a clarificărilor/ completărilor/modificărilor solicitate, entităţile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligaţia:
    a) de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/ completărilor/modificărilor;
    b) de respingere a documentaţiei în condiţiile identificării de aspecte neconforme cu cadrul legal sau incorecte tehnic, cu justificarea temeinică din punct de vedere tehnic, ştiinţific şi juridic în termenul prevăzut la lit. a).
(16) În situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare potrivit prevederilor alin. (13) sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere în termenele prevăzute la alin. (10) şi (15), documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă şi corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(17) În situaţiile prevăzute la alin. (16), în care avizele se consideră a fi acordate tacit, beneficiarii continuă procedura de aprobare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism, iar structurile de specialitate ale autorităţilor publice centrale sau locale supun spre aprobare documentaţiile beneficiarilor, pe baza dovezii înregistrării iniţiale a documentaţiei, respectiv a completării, modificării, clarificării acesteia, după caz, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(18) Prin excepţie de la prevederile alin. (16) şi (17), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(19) Avizul de oportunitate, avizele şi acordurile emise în cadrul aceleaşi proceduri de elaborare sau actualizare a documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism îşi menţin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentaţiei respective în condiţiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor.
(20) Emitenţii de avize/acorduri au obligaţia să transmită avizele/acordurile către beneficiar, prin mijloace electronice, în ziua eliberării."

    5. La articolul 63 alineatul (2), după litera h) se introduc patru litere noi, lit. i)-l), cu următorul cuprins:
    "i) nerespectarea de către autorităţile administraţiei publice locale a termenului prevăzut la art. 32 alin. (4^1) cu privire la introducerea pe agenda comisiei tehnice de amenajarea teritoriului şi urbanism;
j) neemiterea unei solicitări de completare, modificare sau clarificare cu privire la documentaţia depusă, dacă este cazul, conform prevederilor art. 32 alin. (4^1) teza a doua;
k) neemiterea avizului de oportunitate sau a unei adrese de comunicare a respingerii justificate a propunerii de iniţiere a unui plan urbanistic zonal în termenul prevăzut la art. 32 alin. (4^1);
l) respingerea nejustificată temeinic din punct de vedere tehnic, ştiinţific şi juridic a avizelor şi acordurilor, conform prevederilor art. 56 alin. (15) lit. b)."

    6. La articolul 63^1, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) de la 3.000 lei la 10.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. i)-l)."

    7. La articolul 64, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Faptele de încălcare a prezentei legi se constată de organele de control al activităţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism ale consiliilor judeţene şi locale, de reprezentanţi ai instituţiilor publice de specialitate ale autorităţilor centrale implicate în avizare, precum şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii. Contravenţiile prevăzute la art. 63 alin. (2) lit. i)-l) se constată şi se sancţionează de către persoane împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii."



    ART. II
    Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 5, după alineatul (1) se introduc paisprezece noi alineate, alin. (1^3)-(1^16), cu următorul cuprins:
    "(1^3) Autorităţile şi instituţiile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 15 zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
    (i) în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
    (ii) în cazul autorităţilor privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice ori în Comisia Naţională de Arheologie sau Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
    (iii) în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
    (iv) în cazul Autorităţii Aeronautice Civile Române, termenul este de maximum 30 de zile de la depunerea documentaţiei.
(1^4) În situaţia în care, ca urmare a analizării documentaţiei depuse, se constată că sunt necesare clarificări, completări sau modificări, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pot solicita revizuirea/completarea documentaţiei o singură dată, motivând temeinic din punct de vedere ştiinţific, tehnic sau juridic, după caz, în termenele prevăzute la alin. (1^3).
(1^5) Autorităţile publice pentru care prin lege se stabileşte analizarea documentaţiei într-o comisie au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de avizare aferente proiectelor de investiţii în construcţii şi să analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei la registratura instituţiei.
(1^6) Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(1^7) În situaţia primirii solicitării de completări sau modificări, beneficiarul lucrărilor transmite entităţilor emitente ale avizelor solicitate răspunsul la solicitare, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic şi tehnic a nepreluării observaţiilor, în termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prin care acestea sunt solicitate.
(1^8) Entităţile emitente sesizate au obligaţia de emitere a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor, după caz, asupra condiţionărilor impuse. În situaţia în care răspunsul la clarificări nu corespunde prevederilor legale şi reglementărilor tehnice în vigoare, entităţile emitente au obligaţia de respingere justificată, tehnic şi juridic, a documentaţiei.
(1^9) Răspunsul la clarificările/completările/modificările solicitate şi analiza modului de preluare a acestora se realizează de către structura de specialitate din cadrul autorităţii/entităţii emitente şi nu se mai supune unei noi analize a comisiei.
(1^10) Atât în situaţia neemiterii avizului sau nesolicitării clarificărilor/completărilor/modificărilor în termenele prevăzute la alin. (1^3), cât şi în cea în care entităţile emitente de avize şi acorduri solicitate prin certificatul de urbanism nu emit avizele sau nu resping justificat potrivit alin. (1^8), în termen de 15 zile de la data depunerii documentaţiei corectate şi completate conform legislaţiei, documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării este considerată ca fiind completă, avizele se consideră a fi acordate. Avizele eliberate după invocarea aprobării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(1^11) Prin excepţie de la prevederile alin. (1^8), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(1^12) În situaţiile prevăzute la alin. (1^3), (1^8) şi (1^10), procedura de autorizare a construirii poate continua, autorităţile competente având dreptul să emită autorizaţia de construire fără avizele respective, pe baza dovezii depunerii de către beneficiar a răspunsului la adresa de solicitare de modificare/completare, clarificare şi, după caz, a documentaţiei corectate şi completate, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(1^13) Răspunderea cu privire la informaţiile privind imobilul beneficiarului, zonele de protecţie, existenţa de reţele tehnico-edilitare şi altele asemenea, care nu sunt publice şi care trebuiau comunicate în termenul legal prin aviz, revine exclusiv entităţii emitente care trebuia să comunice informaţiile, în situaţia avizării tacite.
(1^14) În situaţia depunerii documentaţiei spre autorizare, ulterior obţinerii acesteia şi începerii lucrărilor de construire pe baza unei autorizaţii de construire emise pe bază de avize tacite, beneficiarul, proiectanţii şi executanţii construcţiei au obligaţia să respecte întreaga legislaţie aplicabilă în domeniul urbanismului şi construcţiilor, protecţiei monumentelor istorice, precum şi prevederile legislaţiei conexe aplicabile şi să facă toate diligenţele necesare pentru identificarea informaţiilor necesare pentru proiectare şi execuţie.
(1^15) Autorizaţiile de construire nu pot fi emise de autorităţi fără avizul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă prin certificatul de urbanism/reglementările urbanistice s-a solicitat/impus obţinerea acestor avize.
(1^16) Emitenţii de avize şi acorduri au obligaţia de a comunica beneficiarului, prin mijloace electronice, avizele sau acordurile în ziua emiterii."

    2. La articolul 5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Este interzisă condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţiile obţinute de la avizatori se integrează şi se corelează de către proiectanţi pe baza analizării împreună cu beneficiarul, astfel încât documentaţia tehnică depusă în vederea obţinerii autorizaţiei de construire să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori şi să respecte tema de proiectare."

    3. La articolul 7 alineatul (20), literele b), b^2) şi b^3) se abrogă.


    ART. III
    Avizele şi acordurile emise, solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentaţie de autorizare a lucrărilor de intervenţie, îşi păstrează valabilitatea până la recepţia la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acestora, respectiv soluţiile tehnice la faza de documentaţie tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construire, până la finalizarea executării lucrărilor corespunzătoare pentru care au fost eliberate, respectiv până la încheierea procesului-verbal de recepţie finală corespunzător.

    ART. IV
    Autorităţile administraţiei publice locale şi entităţile emitente, abilitate de lege să emită avize şi acorduri, au următoarele obligaţii:
    a) să analizeze şi să avizeze cu prioritate şi în regim de urgenţă documentaţiile pentru investiţiile finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
    b) să prioritizeze lucrările depuse spre avizare în funcţie de complexitate;
    c) să realizeze semestrial o analiză a numărului şi tipului de investiţii pentru care avizele şi acordurile au fost considerate acordate conform procedurii stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă şi să dispună măsurile organizatorice ce se impun pentru reducerea numărului acestor situaţii.


    ART. V
    (1) Constituie contravenţie neintroducerea spre analiză a documentaţiilor de amenajare a teritoriului, a documentaţiilor de urbanism şi a documentaţiilor de avizare aferente proiectelor de investiţii în construcţii, pe agenda şedinţelor comisiilor prevăzute de legislaţia specifică, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituţiei şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei.
    (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii.
    (3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VI
    Analiza şi emiterea de avize/acorduri pentru avizarea proiectelor de lucrări publice atât pentru construcţii noi, cât şi pentru intervenţii la construcţii existente se face fără perceperea de taxe sau tarife de analiză, tarife de consultanţă sau altele asemenea.

    ART. VII
    În vederea realizării unui cadru normativ unitar privind amenajarea teritoriului, urbanismul şi construcţiile, toate reglementările tehnice - norme, proceduri normative, instrucţiuni, cu aplicabilitate în aceste domenii, elaborate de ministere şi de alte autorităţi de reglementare, se transmit în mod obligatoriu pentru avizarea conformităţii acestora către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.

    ART. VIII
    În vederea asigurării continuităţii procedurale şi a optimizării proceselor de avizare/autorizare, se interzice schimbarea responsabilului de dosar pe parcursul derulării procedurilor de analiză şi avizare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului, a celor de urbanism, precum şi a celor de avizare în vederea autorizării executării lucrărilor de construire, cu excepţia cazurilor în care acesta nu mai lucrează în structura respectivă, este în concediu, este în incapacitate de muncă sau este cercetat disciplinar.

    ART. IX
    Prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse potrivit art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică inclusiv procedurilor de aprobare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, după cum urmează:
    a) acordurile şi avizele deja obţinute îşi păstrează valabilitatea;
    b) pentru acordurile şi avizele solicitate, dar care încă nu au fost emise, noile termene încep să curgă de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.


    ART. X
    Prevederile art. II şi III se aplică inclusiv pentru investiţiile finanţate din fonduri europene/fonduri publice naţionale, dacă procesul de avizare/autorizare este deja în curs de realizare şi pentru investiţiile finanţate din fonduri private dacă pentru acestea a fost emis un certificat de urbanism care se află în perioada de valabilitate şi nu au fost încă depuse documentaţiile pentru autorizarea construirii. Pentru documentaţiile aflate în curs de avizare pentru care nu au fost încă obţinute avizele şi acordurile, termenele prevăzute la art. 5 din Legea nr. 50/1991, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin art. II din prezenta ordonanţă de urgenţă, se calculează ca termene noi care încep să curgă de la data intrării în vigoare a actului normativ.

    ART. XI
    În termen de 10 zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei adoptă prin ordin formularul privind declaraţia pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz.

    ART. XII
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia dispoziţiilor art. I pct. 5-7 şi art. V, care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan
                    p. Ministrul culturii,
                    Demeter Andras-Istvan,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 30 aprilie 2025.
    Nr. 31.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016