Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 26 din 4 aprilie 2018  privind adoptarea unor măsuri pentru siguranţa alimentării cu energie electrică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 26 din 4 aprilie 2018 privind adoptarea unor măsuri pentru siguranţa alimentării cu energie electrică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 314 din 10 aprilie 2018
    Ţinând cont de condiţiile deosebite în care s-a realizat producţia de energie electrică în perioadele de iarnă 2015-2016 şi 2016-2017, perioadă în care un aport esenţial l-au avut producătorii de energie pe bază de combustibil fosil - cărbune,
    luând în considerare că necesitatea asigurării securităţii aprovizionării cu energie electrică produsă prin utilizarea cărbunelui superior din Valea Jiului şi din alte surse din ţară a rezultat din studiile de specialitate efectuate de către operatorul de transport şi sistem Compania Naţională de Transport a Energiei Electrice Transelectrica - S.A.,
    întrucât, potrivit studiilor de specialitate, s-a concluzionat că în cazul opririi celor două centrale termoelectrice Mintia şi Paroşeni din cadrul Societăţii Complexul Energetic Hunedoara - S.A. sunt identificate influenţe negative asupra funcţionării Sistemului Electroenergetic Naţional, în principal referitoare la reducerea capacităţii de transfer transfrontalieră a energiei, reducerea nivelului de adecvanţă a Sistemului Electroenergetic Naţional, mai ales în perioadele de iarnă şi în perioada de secetă accentuată, din punctul de vedere al acoperirii consumului intern, riscul apariţiei unor blocaje sau amânări în realizarea programului de investiţii şi modernizare a reţelei electrice de transport, realizare a axului de 400 kV „Banat“,
    luând în considerare că operatorul de transport şi sistem a recomandat menţinerea grupului de la centrala termoelectrică Paroşeni şi cel puţin a unui grup în centrala termoelectrică Mintia până la finalizarea lucrărilor de trecere a axului „Banat“, axul de 220 kV Porţile de Fier-Reşiţa-Timişoara-Săcălaz-Arad, de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV, crescând astfel capacitatea de transport a axului respectiv şi capacitatea de interconexiune internaţională,
    având în vedere că, în ipoteza retragerii din exploatare a capacităţilor Societăţii Complexului Energetic Hunedoara - S.A., aceasta va afecta, în sens negativ, siguranţa alimentării Sistemului Electroenergetic Naţional şi chiar securitatea energetică a ţării, în condiţiile în care, în zona de centru şi N-V a ţării, această societate este singurul mare producător de energie electrică,
    întrucât riscurile în funcţionarea Sistemului Electroenergetic Naţional determinate de elementele tehnice prezentate se asociază în mod obligatoriu cu riscurile legate de funcţionarea celor două centrale termoelectrice Mintia şi Paroşeni din cadrul Societăţii Complexul Energetic Hunedoara - S.A., respectiv riscul de operare, riscul comercial, riscul de insolvenţă sau faliment, precum şi riscul legat de deschiderea de către Comisia Europeană a unei investigaţii formale privind ajutorul individual de salvare acordat Societăţii Complexul Energetic Hunedoara - S.A. în anul 2015,
    riscul de operare se datorează lipsei lichidităţilor financiare ale Societăţii Complexul Energetic Hunedoara - S.A. şi are implicaţii majore în special asupra activităţii în zona minieră - risc crescut de incidente în subteran, dar şi avarii la grupurile energetice. Acest risc este o consecinţă a faptului că singurele venituri certe ale companiei au provenit de la operatorul de transport pentru serviciile tehnologice de sistem, precum banda de reglaj secundar, rezervă terţiară rapidă şi rezervă terţiară lentă.
    În lipsa fondurilor necesare pentru reparaţii, reabilitări şi modernizări în activitatea minieră, în condiţiile în care s-a redus numărul de personal, acest fapt a condus la creşterea, în anul 2017, a preţului huilei livrate celor două sucursale energetice din producţia internă a minelor din Valea Jiului, aparţinând Societăţii Complexul Energetic Hunedoara - S.A, ajungând la cca 130 lei/Gcal. Totodată producţia de huilă a minelor aparţinând Societăţii Naţionale de Închideri de Mine Valea Jiului - S.A., Uricani, Petrila şi Paroşeni, a încetat la data de 1 decembrie 2017, conform Programului de închidere mine de cărbune necompetitive aprobat de Comisia Europeană în data de 22 februarie 2012.
    Riscul comercial este o consecinţă a faptului că furnizorii tradiţionali de materiale de strictă necesitate solicită plata în avans; impactul este semnificativ, în special asupra securităţii activităţii miniere, generând în principal dificultăţi în aprovizionare; sunt o serie de incertitudini legate de lipsa fondurilor pentru derularea unor programe de investiţii obligatorii întrucât Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A. nu are un rating financiar, nu mai poate atrage finanţări şi din cauza faptului că nu mai are bunuri libere de sarcini pe care să le poată constitui drept garanţii, deoarece întreg patrimoniul societăţii se află sub sechestrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau gajat în favoarea Ministerului Finanţelor Publice.
    Având în vedere că pentru Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A. există riscul de intrare în procedura insolvenţei sau direct în faliment, orice măsuri de restructurare sau reorganizare s-ar implementa la nivelul societăţii, odată cu o eventuală intrare în insolvenţă, pot fi stopate.
    Luând în considerare riscurile enunţate din care rezultă că pentru asigurarea funcţionării Sistemului Electroenergetic Naţional în condiţii de siguranţă şi adecvanţă este necesară adoptarea neîntârziată de măsuri preventive care să permită utilizarea în continuare a capacităţilor energetice de la centralele termoelectrice Mintia şi Paroşeni,
    întrucât consecinţele negative care pot apărea în situaţia neadoptării măsurilor propuse pot afecta siguranţa alimentării Sistemului Electroenergetic Naţional şi chiar securitatea energetică a ţării, ceea ce justifică existenţa unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Pentru menţinerea nivelului de siguranţă a Sistemului Electroenergetic Naţional, Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A. are obligaţia de a furniza servicii tehnologice de sistem către Operatorul de transport şi sistem la o valoare a puterii electrice de cel puţin 400 MW, în condiţiile reglementărilor emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
    (2) Operatorul de transport şi sistem va stabili capacitatea lunară corespunzătoare serviciilor tehnologice de sistem reprezentând rezervă terţiară lentă, din care o capacitate de 400 MW va fi alocată pentru Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A.
    (3) În cazul unor situaţii accidentale sau neprevăzute în funcţionarea grupurilor energetice din cadrul Complexului Energetic Hunedoara - S.A., care determină indisponibilitatea cu privire la realizarea serviciilor tehnologice de sistem, producătorul are obligaţia să anunţe Operatorul de transport şi sistem conform prevederilor actelor normative în vigoare, iar acesta va achiziţiona serviciile de sistem respective în regim concurenţial.

    ART. 2
    Măsurile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică în perioada 15 aprilie 2018-30 iunie 2020.



                    PRIM-MINISTRU
                    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul energiei,
                    Anton Anton

    Bucureşti, 4 aprilie 2018.
    Nr. 26.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016