Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 7 aprilie 2004  pentru finalizarea vânzării unor pachete de acţiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A. către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Corporaţia Financiară Internaţională, precum şi către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 7 aprilie 2004 pentru finalizarea vânzării unor pachete de acţiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A. către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Corporaţia Financiară Internaţională, precum şi către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A.

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 317 din 9 aprilie 2004
    Pentru finalizarea vânzării unor pachete de acţiuni la Banca Comercială Română - S.A. către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Corporaţia Financiară Internaţională, precum şi către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A. este necesară emiterea în regim de urgenţă a prezentului act normativ, avându-se în vedere faptul că încheierea negocierilor cu BERD şi IFC şi, implicit, cu asociaţia salariaţilor din bancă până la sfârşitul lunii martie 2004 reprezintă o condiţie pentru încheierea noului Acord stand-by de supraveghere preventivă, negociat de Guvernul României cu Fondul Monetar Internaţional.
    Totodată, în matricea condiţionalităţilor Programului pentru ajustarea sectorului privat (PSAL II) se prevede că finalizarea vânzării pachetelor de acţiuni la Banca Comercială Română - S.A. către acţionari din sectorul privat să se efectueze până cel târziu la data de 30 aprilie 2004.
    Prevederile prezentului act normativ sunt de aplicabilitate urgentă pentru a se putea realiza transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor cumpărate de către BERD şi IFC în termenele convenite cu organismele financiare internaţionale.
    Nefinalizarea negocierilor cu BERD şi IFC pentru achiziţionarea pachetului de acţiuni al Băncii Comerciale Române - S.A. până la sfârşitul lunii martie 2004 are ca efect neîncheierea noului Acord stand-by de supraveghere preventivă, negociat de Guvernul României cu Fondul Monetar Internaţional, şi, implicit, neacordarea celei de-a doua tranşe din PSAL II.
    Aceste motive justifică pe deplin caracterul de urgenţă şi excepţional.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul juridic pentru finalizarea vânzării unor pachete de acţiuni la Banca Comercială Română - S.A. de către Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, denumită în continuare A.P.A.P.S., către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Corporaţia Financiară Internaţională, precum şi către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A.

    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) banca - Banca Comercială Română - S.A., societate bancară pe acţiuni înfiinţată în anul 1990 în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.195/1990 privind organizarea Băncii Comerciale Române - S.A., înmatriculată în registrul comerţului sub nr. J40/90/23 ianuarie 1991, cu sediul social în Bucureşti, bd. Regina Elisabeta nr. 5, sectorul 3, nr. de licenţă seria A000002 emis de Banca Naţională a României în data de 1 iulie 1994;
    b) BERD - Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, cu sediul la One Exchange Square, Londra, EC2A 2JN;
    c) IFC - Corporaţia Financiară Internaţională, organizaţie internaţională înfiinţată prin contractul de asociere dintre ţările membre, inclusiv România, cu sediul la 2121 Pennsylvania Avenue N.W., Washington D.C., 20433 Statele Unite ale Americii;
    d) privatizarea băncii - data la care are loc cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni al băncii de către un investitor strategic, aşa cum este definit în documentele tranzacţiei, dată la care A.P.A.P.S., singură sau împreună cu orice entitate publică, aşa cum este definită în documentele tranzacţiei, nu poate să deţină acţiuni sau dreptul de vot în adunările generale ale acţionarilor băncii, care să reprezinte mai mult de 11,8825% din capitalul social al băncii, şi nici o autoritate publică nu deţine, direct sau indirect, puterea de a impune direcţia conducerii şi politicilor băncii;
    e) opţiunea de vânzare - dreptul BERD şi IFC de a vinde oricând până la privatizarea băncii şi obligaţia A.P.A.P.S. de a cumpăra toate acţiunile pe care BERD şi IFC le deţin în bancă în momentul exercitării acestei opţiuni, aşa cum este precizat în documentele tranzacţiei;
    f) opţiunea de răscumpărare - dreptul A.P.A.P.S. de a răscumpăra şi obligaţia BERD şi IFC de a vinde, parţial sau total, acţiunile pe care acestea le deţin în bancă în momentul exercitării acestei opţiuni în scopul vânzării către un investitor strategic, aşa cum este precizat în documentele tranzacţiei;
    g) documentele tranzacţiei - toate documentele încheiate, după caz, de A.P.A.P.S., Ministerul Finanţelor Publice, bancă, BERD şi IFC în legătură cu vânzarea unor pachete de acţiuni ale băncii;
    h) opinia legală a Ministerului Justiţiei - opinia juridică formulată de Ministerul Justiţiei, adresată BERD şi IFC, care se referă la legalitatea, validitatea şi posibilitatea punerii în executare a următoarelor documente ale tranzacţiei:
    - contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat între A.P.A.P.S. şi BERD;
    - contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat între A.P.A.P.S. şi IFC;
    - contractul opţiunii de vânzare încheiat între A.P.A.P.S. şi BERD;
    - contractul opţiunii de vânzare încheiat între A.P.A.P.S. şi IFC;
    - acordul acţionarilor încheiat între A.P.A.P.S., BERD şi IFC;
    - garanţia Ministerului Finanţelor Publice pentru BERD;
    - garanţia Ministerului Finanţelor Publice pentru IFC.

    CAP. II
    Finalizarea vânzării unor pachete de acţiuni ale băncii către BERD şi IFC
    ART. 3
    (1) BERD şi IFC au dreptul de exercitare, la preţul prestabilit prin documentele tranzacţiei, a opţiunii de vânzare către A.P.A.P.S. a acţiunilor pe care le deţin în bancă ca urmare a achiziţionării pachetului de acţiuni de la A.P.A.P.S. sau ca urmare a dobândirii de acţiuni ale băncii în cadrul majorărilor de capital social aprobate de adunarea generală a acţionarilor băncii, precum şi ca urmare a restructurării în orice fel a acţiunilor, aşa cum este prevăzută în documentele tranzacţiei, dobândite prin modalităţile prevăzute în cuprinsul prezentului articol.
    (2) Pentru respectarea practicilor de efectuare a investiţiilor, BERD şi IFC au dreptul să exercite opţiunea de vânzare oricând până la privatizarea băncii.

    ART. 4
    (1) A.P.A.P.S. are dreptul de exercitare, la preţul prestabilit prin documentele tranzacţiei, a opţiunii de răscumpărare, totală sau parţială, a acţiunilor pe care BERD şi IFC le deţin în bancă în momentul exercitării acesteia, acţiuni care au fost dobândite conform art. 3 alin. (1).
    (2) În scopul vânzării către un investitor strategic, aşa cum este definit în documentele tranzacţiei, A.P.A.P.S. are dreptul oricând să exercite opţiunea de răscumpărare.

    ART. 5
    (1) În cazul majorărilor de capital social al băncii, impuse de lege şi/sau de reglementările Băncii Naţionale a României, A.P.A.P.S. are dreptul să subscrie acţiuni noi, atât corespunzător cotei deţinute de stat, cât şi corespunzător cotei celorlalţi acţionari, inclusiv BERD şi IFC, dacă aceştia nu au subscris în vederea menţinerii cotei de participare la capitalul social al băncii.
    (2) A.P.A.P.S. poate să-şi exercite dreptul de subscriere până la atingerea nivelului de capitalizare impus de lege şi/sau de reglementările Băncii Naţionale a României.

    ART. 6
    (1) A.P.A.P.S. este mandatată să despăgubească BERD şi IFC pentru eventualele daune suportate de acestea, care decurg din încălcarea unor declaraţii, garanţii, fapte sau acte, în conformitate cu documentele tranzacţiei, indiferent dacă acestea au fost cunoscute de BERD şi IFC la data încheierii documentelor tranzacţiei şi a altor obligaţii.
    (2) Obligaţia de despăgubire a A.P.A.P.S. către BERD şi IFC poate depăşi limita de 50% din preţul plătit de către BERD şi IFC pentru acţiunile cumpărate cu valoarea penalităţilor şi a altor costuri aferente daunelor solicitate.

    ART. 7
    (1) Sumele necesare pentru plata de către A.P.A.P.S. a preţului opţiunii de vânzare, respectiv al opţiunii de răscumpărare, sunt asigurate din veniturile încasate de instituţiile implicate în procesul de privatizare din vânzarea acţiunilor deţinute de stat la societăţile comerciale şi din dividende, potrivit art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2003 privind utilizarea veniturilor din privatizare şi din valorificarea activelor bancare neperformante.
    (2) În situaţia în care sumele rezultate din sursele prevăzute la alin. (1) nu acoperă integral preţul exercitării oricăreia dintre aceste opţiuni, diferenţa va fi acoperită prin prevederea acesteia în bugetul de stat, la Ministerul Finanţelor Publice - Acţiuni generale, urmând ca reconstituirea sumelor alocate de la bugetul de stat să fie realizată din veniturile obţinute potrivit alin. (1).
    (3) Din sursele prevăzute la alin. (1) şi (2) se acoperă şi obligaţia de plată a A.P.A.P.S. pentru sumele prevăzute la art. 6.
    (4) În cazul în care sumele alocate de bugetul de stat nu se pot reconstitui integral până la data de 31 decembrie a anului respectiv, acestea rămân cheltuieli ale acestui buget.

    ART. 8
    În situaţia exercitării opţiunii de vânzare de către BERD şi IFC, respectiv a opţiunii de răscumpărare de către A.P.A.P.S., pentru regularizarea finală a raporturilor dintre A.P.A.P.S., Ministerul Finanţelor Publice, pe de o parte, şi BERD şi IFC, pe de altă parte, A.P.A.P.S. şi Ministerul Finanţelor Publice sunt mandatate să renunţe, potrivit prevederilor documentelor tranzacţiei, la toate acţiunile judecătoreşti sau arbitrale, precum şi la drepturile şi pretenţiile pe care le-ar avea împotriva BERD şi IFC în legătură cu oricare şi toate aspectele care decurg din documentele tranzacţiei.

    ART. 9
    (1) În situaţia exercitării opţiunii de vânzare de către BERD şi IFC, respectiv a opţiunii de răscumpărare de către A.P.A.P.S., A.P.A.P.S. şi Ministerul Finanţelor Publice sunt mandatate să plătească, potrivit prevederilor documentelor tranzacţiei, toate sumele reprezentând costurile suportate de BERD şi IFC pentru susţinerea acţiunilor judecătoreşti sau arbitrale care au ca obiect realizarea unor drepturi sau pretenţii la care BERD şi IFC renunţă.
    (2) A.P.A.P.S. va plăti sumele prevăzute la alin. (1) din veniturile obţinute potrivit legii, iar Ministerul Finanţelor Publice, din veniturile obţinute potrivit art. 7.

    ART. 10
    A.P.A.P.S. este mandatată să renunţe la dreptul de regres împotriva băncii, salariaţilor şi membrilor consiliului de administraţie pentru informaţiile care au stat la baza declaraţiilor şi garanţiilor acordate BERD şi IFC de către A.P.A.P.S., prin documentele tranzacţiei.

    ART. 11
    (1) Prin derogare de la prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, BERD şi IFC sunt exceptate de la obligaţia de notificare a Consiliului Concurenţei cu privire la achiziţionarea acţiunilor în bancă.
    (2) BERD şi IFC au dreptul să ia măsurile necesare pentru punerea în practică a documentelor tranzacţiei şi să exercite drepturile şi obligaţiile ce le revin conform acestora.

    ART. 12
    (1) A.P.A.P.S. este mandatată să renunţe la judecată, în toate acţiunile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti şi arbitrale în legătură cu banca, conform documentelor tranzacţiei.
    (2) A.P.A.P.S. este mandatată să renunţe, conform documentelor tranzacţiei, la solicitarea oricăror pretenţii, drepturi sau cereri care pot apărea împotriva băncii sau în legătură cu banca până la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor cumpărate către BERD şi IFC.

    ART. 13
    În situaţia exercitării opţiunii de vânzare sau a opţiunii de răscumpărare, A.P.A.P.S. şi Ministerul Finanţelor Publice sunt mandatate să suporte costurile aferente documentelor necesare a fi încheiate în legătură cu exercitarea respectivelor opţiuni. Sumele reprezentând costurile aferente documentelor tranzacţiei vor fi acoperite de A.P.A.P.S. din veniturile obţinute potrivit legii şi de Ministerul Finanţelor Publice din sursele prevăzute la art. 7.

    ART. 14
    (1) Sunt, rămân şi vor fi garantate de stat următoarele:
    a) toate angajamentele extrabilanţiere şi răspunderile rezultate din sau în legătură cu Banca Română de Comerţ Exterior - BANCOREX - S.A. pentru care banca este răspunzătoare;
    b) toate răspunderile, inclusiv daunele directe şi indirecte rezultate din sau în legătură cu litigiile izvorâte din activitatea Băncii Române de Comerţ Exterior - BANCOREX - S.A., pentru care banca este răspunzătoare.

    (2) Pentru pretenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), nereglementate la data fuziunii Băncii Române de Comerţ Exterior - BANCOREX - S.A. cu banca, se acordă garanţia statului în aceleaşi condiţii de acordare a garanţiei pentru angajamentele extrabilanţiere reglementate de art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Băncii Române de Comerţ Exterior - BANCOREX - S.A. şi fuziunea prin absorbire a acestei bănci cu Banca Comercială Română - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 30 iulie 1999, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Pentru acoperirea integrală a angajamentelor extrabilanţiere şi a răspunderilor rezultate din acestea, prevăzute la alin. (1) lit. a), pentru care banca este răspunzătoare, se autorizează Guvernul ca la propunerea băncii să mărească limita stabilită prin art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1999, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Pentru pretenţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) se autorizează Guvernul ca, la propunerea băncii, să completeze lista litigiilor de natura celor reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 131/2000 pentru reglementarea situaţiei patrimoniale a Băncii Comerciale Române - S.A. în litigiile izvorâte din activitatea desfăşurată de Banca Română de Comerţ Exterior - BANCOREX - S.A. până la data radierii acesteia din registrul comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 6 iulie 2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 177/2001, cu modificările şi completările ulterioare, în funcţie de evoluţia litigiilor prezente şi/sau de apariţia unor eventuale noi litigii în legătură cu activitatea desfăşurată de BANCOREX.

    ART. 15
    (1) În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în toate procesele şi cererile cu care sunt sau vor fi învestite instanţele judecătoreşti ori arbitrale în legătură cu angajamentele, sumele sau orice alte pretenţii prevăzute la art. 14, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare reprezintă atât banca, cu acordul acesteia, cât şi statul, care are calitate de garant.
    (2) Cheltuielile pentru asigurarea reprezentării în instanţe conform alin. (1), precum şi cheltuielile de judecată, în cazul în care banca sau statul cad în pretenţii, se suportă din bugetul propriu al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare.
    (3) În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, banca va preda Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare toată documentaţia necesară pentru asigurarea reprezentării în litigiile prevăzute la alin. (1).

    ART. 16
    (1) Se mandatează Ministerul Finanţelor Publice să emită garanţiile de stat în favoarea BERD şi IFC pentru garantarea tuturor obligaţiilor de plată asumate de A.P.A.P.S. faţă de BERD şi IFC conform documentelor tranzacţiei, inclusiv obligaţiile prevăzute în art. 3, 4 şi 6, precum şi dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente.
    (2) Prin derogare de la prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, garanţiile emise conform alin. (1) sunt exceptate de la obligaţia obţinerii aprobării Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, precum şi de la plata comisionului la fondul de risc.
    (3) Garanţiile de stat emise potrivit alin. (1) îşi încetează valabilitatea în momentul în care oricare şi toate plăţile către BERD şi IFC garantate sunt considerate efectuate în mod irevocabil conform prevederilor documentelor tranzacţiei.

    ART. 17
    Se mandatează Ministerul Justiţiei să emită opinia legală către BERD şi IFC.

    CAP. III
    Vânzarea unui pachet de acţiuni către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A.
    ART. 18
    (1) Se aprobă vânzarea unui pachet de acţiuni de 8% din capitalul social total al băncii către Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A., la preţul de 10.350 lei/acţiune.
    (2) Contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat cu Asociaţia Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A. intră în vigoare după efectuarea de către BERD şi IFC a plăţii preţului acţiunilor cumpărate.
    (3) În vederea atingerii obiectivului stabilit prin strategia de privatizare a băncii, respectiv privatizarea băncii, acţiunile cumpărate de membrii Asociaţiei Salariaţilor Băncii Comerciale Române - S.A. nu pot fi înstrăinate sau grevate cu sarcini până la privatizarea băncii sau până la vânzarea acţiunilor de către BERD şi IFC ca urmare a exercitării opţiunii de vânzare.
    (4) Interdicţia prevăzută la alin. (3) se extinde şi asupra tuturor drepturilor exercitate aferente acţiunilor.

    CAP. IV
    Guvernanţa corporativă a băncii
    ART. 19
    (1) Supravegherea, administrarea şi coordonarea activităţii băncii sunt asigurate de Consiliul de supraveghere ales de Adunarea generală a acţionarilor băncii. Consiliul de supraveghere este format din administratori care au atribuţiile stabilite în Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în alte prevederi legale.
    (2) Consiliul de supraveghere deleagă o parte din atribuţiile sale unor comitete formate din administratori, membri ai Consiliului de supraveghere.

    ART. 20
    Activitatea de supraveghere a structurii globale de remunerare a băncii, inclusiv a membrilor conducerii executive a băncii, este delegată Comitetului de remunerare de către Consiliul de supraveghere.

    ART. 21
    Activitatea de supraveghere a realizării politicilor şi mecanismelor financiare ale băncii, inclusiv a caracterului adecvat al mecanismelor de control financiar al băncii, este delegată Comitetului de audit şi conformitate de către Consiliul de supraveghere.

    ART. 22
    (1) Funcţia executivă a băncii, respectiv cea de conducere operativă a băncii, este încredinţată Comitetului executiv format din salariaţi ai băncii, ai cărui membri sunt aleşi de Adunarea generală a acţionarilor băncii.
    (2) Comitetul executiv este constituit dintr-un preşedinte executiv şi din vicepreşedinţi executivi.
    (3) Nici membrii Comitetului executiv şi nici ceilalţi salariaţi ai băncii nu pot face parte din Consiliul de supraveghere.

    ART. 23
    (1) Atribuţiile, competenţele, organizarea şi funcţionarea Consiliului de supraveghere sunt stabilite de Adunarea generală a acţionarilor băncii, potrivit Legii nr. 31/1990, Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi oricărei legi aplicabile, prin documentele tranzacţiei, şi sunt cuprinse în statutul băncii.
    (2) Consiliul de supraveghere constituit conform art. 19 respectă atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie din Legea nr. 31/1990, Legea nr. 58/1998, precum şi pe cele stabilite în sarcina sa prin documentele tranzacţiei şi statutul băncii.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 24
    În situaţia reorganizării sau desfiinţării A.P.A.P.S., drepturile şi obligaţiile stabilite în sarcina sa prin prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi prin documentele tranzacţiei sunt preluate de instituţia succesoare în drepturi şi obligaţii a A.P.A.P.S.

    ART. 25
    Alineatul 3 al articolului 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 131/2000 pentru reglementarea situaţiei patrimoniale a Băncii Comerciale Române - S.A. în litigiile izvorâte din activitatea desfăşurată de Banca Română de Comerţ Exterior - Bancorex - S.A. până la data radierii acesteia din Registrul Comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 6 iulie 2000, cu modificările ulterioare, se abrogă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ADRIAN NĂSTASE
                    Contrasemnează:
                    Preşedintele Autorităţii pentru Privatizare
                    şi Administrarea Participaţiilor Statului,
                    Ovidiu Tiberiu Muşetescu
                    Ministrul finanţelor publice,
                    Mihai Nicolae Tănăsescu

    Bucureşti, 7 aprilie 2004.
    Nr. 18.

    --------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016