Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 27 martie 2025 pentru modificarea art. 5 alin. (5^1) şi art. 12 alin. (1^1) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 275 din 28 martie 2025
Luând în considerare obiectivul trasat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, pentru domeniul transporturilor de interes naţional, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă şi ecologică, cu standarde de siguranţă adecvate, care să contribuie la finalizarea reţelelor transeuropene de transport - TEN-T şi la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în acelaşi timp tranziţia către un transport sustenabil la nivel naţional, fiind vizate acţiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“ pe noile sectoare de transport de mare viteză, asigurarea elementelor de protecţie a mediului, precum şi a sistemelor inteligente de transport - ITS şi a măsurilor de siguranţă rutieră,
ţinând cont de contribuţia majoră pe care realizarea acestor obiective majore de investiţii de interes naţional o au la rezilienţa unei economii, fiind nu numai un pilon de sprijin pentru alte sectoare, ci şi o bază solidă pentru o redresare accelerată în cazul unor crize prelungite cu impact negativ semnificativ asupra societăţii în ansamblul ei,
luând în considerare faptul că accesul la coridoarele din Europa de Vest, precum şi la coridoarele din Europa de Est şi de Sud este dificil şi limitat de capacitatea de trafic şi de calitatea scăzută a infrastructurii de transport din România, limitând astfel libera circulaţie a mărfurilor şi a persoanelor care tranzitează teritoriul naţional, constituind, astfel, unul dintre principalele dezavantaje ale sectorului de transport rutier, respectiv accesul insuficient al regiunilor la reţeaua centrală sau globală de transport pentru a permite mobilitatea populaţiei, mărfurilor sau extinderea mediului de afaceri,
având în vedere faptul că pentru atingerea obiectivului propus şi pentru generarea impactului preconizat sunt necesare o serie de reforme şi investiţii,
luând în considerare faptul că prin PNRR s-a stabilit drept termen de finalizare a proiectelor anul 2026, iar ca termen pentru semnarea contractelor de lucrări este anul 2023, neîncadrarea în aceste termene atrăgând blocarea finanţării pentru toate proiectele din componenta de transport a PNRR,
ţinând cont de faptul că pentru atingerea obiectivelor asumate prin PNRR şi pentru asigurarea condiţiilor pentru implementarea programelor şi pentru atingerea ţintelor de absorbţie în corelare cu minimizarea riscului de dezangajare automată de fonduri este necesar un flux financiar corespunzător, aferent programelor finanţate prin politica de coeziune, este necesară aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional.
Luând în considerare că în diverse etape ale procesului de implementare a proiectelor de infrastructură de interes naţional, traseul noilor obiective poate interfera cu alte mari proiecte de investiţii de interes naţional gestionate de alţi operatori economici din diverse domenii, care se află deja în faze avansate de implementare,
ţinând cont de faptul că dispoziţiile art. 5 alin. (5^1) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, prevăd că pentru realizarea proiectelor de infrastructură de interes naţional gestionate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se realizează de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenorul din contractul de execuţie a lucrării de utilitate publică, în baza proiectului tehnic pentru relocare utilităţi avizat de deţinătorul de utilităţi,
având în vedere faptul că, în scopul evitării unor blocaje în implementarea acelor obiective de interes naţional gestionate de diverşi operatori economici, care se interferează din punctul de vedere al traseului, se impune adoptarea unor măsuri legislative care să permită ca, în situaţia în care un alt mare proiect de investiţii de interes naţional interferează cu un proiect de infrastructură de transport de interes naţional, eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie aferente proiectului de transport de interes naţional să poată fi realizată nu doar de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenor, ci şi prin deţinătorul de utilităţi, iar plata să fie realizată de către beneficiarul proiectului de infrastructură de transport,
ţinând cont de faptul că, prin art. 12 alin. (1^1) din Legea nr. 255/2010, cu modificările şi completările ulterioare, pentru lucrările de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din aceeaşi lege se pot expropria terenurile necesare gropilor de împrumut, pentru urgentarea realizării marilor proiecte este necesar a se completa prevederea antemenţionată, cu posibilitatea exproprierii inclusiv a terenului aferent depozitării materialului rezultat din lucrare.
Luând în considerare termenele de finalizare a proiectelor prevăzute în acordurile de finanţare asumate de România şi faptul că neîncadrarea în aceste termene poate atrage blocarea finanţării pentru aceste proiecte, se impune aprobarea unor măsuri care să conducă la posibilitatea finalizării acestora în termenele impuse.
Ţinând cont de faptul că elementele de fapt ale situaţiei extraordinare sunt determinate de identificarea unor situaţii în care două mari proiecte de interes naţional interferează şi realizarea acestora implică execuţia aceloraşi lucrări de specialitate de către ambii beneficiari ai proiectelor, situaţii pentru care este necesară legiferarea posibilităţii ca doar unul dintre beneficiari să execute aceste lucrări de specialitate, astfel reducându-se semnificativ costurile de execuţie,
având în vedere faptul că elementele de drept ale situaţiei extraordinare sunt reprezentate de prevederile art. 5 alin. (5^1) din Legea nr. 255/2010, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd că pentru realizarea proiectelor de infrastructură de interes naţional gestionate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se realizează de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenorul din contractul de execuţie a lucrării de utilitate publică, în baza proiectului tehnic pentru relocare utilităţi avizat de deţinătorul de utilităţi, precum şi de prevederile art. 12 alin. (1^1) din legea antemenţionată, potrivit căruia, pentru lucrările de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din aceeaşi lege, terenurile necesare gropilor de împrumut pot fi expropriate şi se supun prevederilor prezentei legi.
Ţinând cont că starea obiectivă a situaţiei extraordinare este reprezentată de necesitatea modificării art. 5 alin. (5^1) din Legea nr. 255/2010, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât deţinătorii de utilităţi să realizeze pe costul beneficiarului proiectului de infrastructură de interes naţional eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie, precum şi a completării art. 12 alin. (1^1) din Legea nr. 255/2010, astfel încât să existe posibilitatea exproprierii inclusiv a terenului aferent depozitării materialului rezultat din lucrare,
luând în considerare că starea de fapt, independentă de voinţa Guvernului, a situaţiei extraordinare este determinată de necesitatea aprobării unor măsuri urgente pentru asigurarea finalizării proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional în termenele impuse de acordurile de finanţare europeană asumate de România,
având în vedere că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a propunerilor poate conduce la blocaje în implementarea şi finalizarea proiectelor de infrastructură de interes naţional, conducând inclusiv la pierderea finanţării externe,
luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor preconizate prin prezentul proiect de act normativ are drept consecinţă negativă riscul neîndeplinirii condiţionalităţilor impuse pentru utilizarea fondurilor europene, până la pierderea acestor finanţări externe reprezentate de PNRR, Programul Transport şi/sau Mecanismul de conectare a Europei, care într-un singur domeniu depăşeşte aproximativ 27,9 mld EUR,
ţinând cont de faptul că, pentru asigurarea realizării proiectelor de investiţii finanţate din fonduri externe, conform calendarelor de implementare asumate la nivelul documentelor de program, respectiv la nivelul contractelor de finanţare încheiate, precum şi pentru evitarea riscului de decomitere a fondurilor nerambursabile alocate României, este necesară instituirea de măsuri pentru facilitarea finalizării în termenele asumate a proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile,
ţinând cont de faptul că prezenta ordonanţă de urgenţă priveşte un interes public general, deoarece implementarea măsurilor propuse conduce la asigurarea implementării în condiţii optime şi a finalizării obiectivelor de interes naţional,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5, alineatul (5^1) va avea următorul cuprins:
"(5^1) Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor de utilităţi amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se realizează de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenorul din contractul de execuţie a lucrării de utilitate publică, în baza proiectului tehnic pentru relocare utilităţi avizat de deţinătorul de utilităţi. Eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor de utilităţi amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se poate realiza şi prin deţinătorul de utilităţi, în situaţia în care lucrările de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) se suprapun cu lucrările de utilitate publică de interes naţional ale deţinătorului de utilităţi, în baza unei convenţii încheiate cu expropriatorul. Costurile aferente lucrărilor de eliberare a amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor sunt suportate de expropriator."
2. La articolul 12, alineatul (1^1) va avea următorul cuprins:
"(1^1) Pentru lucrările de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), terenurile necesare gropilor de împrumut, precum şi terenul necesar depozitării materialului din lucrare pot fi expropriate şi se supun prevederilor prezentei legi. După finalizarea lucrărilor, terenurile expropriate pentru asigurarea gropilor de împrumut, precum şi cele necesare depozitării materialului din lucrare se transmit, potrivit legii, la cerere, unităţilor administrativ-teritoriale pe raza cărora se situează."
ART. II
Dispoziţiile art. I pct. 1 sunt aplicabile lucrărilor de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu a fost încheiat contractul de execuţie lucrări sau contractul de proiectare şi execuţie lucrări la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Bucureşti, 27 martie 2025.
Nr. 18.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: