Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 176 din 14 decembrie 2022  privind gestionarea contribuţiei financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 176 din 14 decembrie 2022 privind gestionarea contribuţiei financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1207 din 15 decembrie 2022
    Luând în considerare:
    - prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a Rezervei de ajustare la Brexit;
    – prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;
    – prevederile Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/1.803 a Comisiei din 8 octombrie 2021 de stabilire a cuantumurilor provizorii alocate fiecărui stat membru din resursele rezervei de ajustare la Brexit şi a cuantumului minim al sprijinului acordat comunităţilor costiere locale şi regionale, notificată cu numărul C(2021) 7.330, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 362 din 12.10.2021;
    – prevederile art. 7 alin. (5) teza I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu completările şi modificările ulterioare,

    având în vedere necesitatea stabilirii cadrului general de gestionare a fondurilor alocate României din Rezerva de ajustare la Brexit, precum şi asigurarea unui management financiar eficient şi eficace al acestor fonduri şi al capacităţii de absorbţie,
    luând în considerare faptul că, potrivit prevederilor art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a Rezervei de ajustare la Brexit, angajamentele bugetare ale Uniunii Europene pentru fiecare stat membru se efectuează de către Comisie în tranşe anuale, iar cuantumurile alocate, dar neplătite cu titlu de prefinanţare se vor reporta, este imperios necesară adoptarea cadrului legislativ naţional care să reglementeze gestionarea fondurilor alocate din Rezerva de ajustare la Brexit.
    Având în vedere că, în absenţa actului normativ, beneficiarii selectaţi nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor, nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate şi ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuţia aferentă din partea Rezervei de ajustare la Brexit, fapt de natură să determine reportarea sumelor alocate ca prefinanţare,
    ţinând cont că lipsa reglementării unitare a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor alocate din Rezerva de ajustare la Brexit poate crea întârzieri în implementarea acestora, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României, şi de faptul că elementele menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează utilizarea fondurilor alocate României din Rezerva de ajustare la Brexit, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a Rezervei de ajustare la Brexit, respectiv acordarea de sprijin pentru măsurile puse în aplicare de România pentru a contribui la contracararea consecinţelor negative economice, sociale, teritoriale şi, după caz, de mediu ale retragerii Regatului Unit din Uniune, precum şi pentru a contribui la atenuarea impactului negativ aferent asupra coeziunii economice, sociale şi teritoriale, inclusiv asistenţă tehnică aferentă.

    ART. 2
    (1) Termenii „perioadă de referinţă“, „drept aplicabil“, „neregulă“, „neregulă sistemică“ au înţelesurile prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a Rezervei de ajustare la Brexit, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.755.
    (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) Rezerva de ajustare la Brexit, denumită în continuare Rezerva - instrument financiar nerambursabil creat la nivelul Uniunii Europene, reglementat de Regulamentul (UE) 2021/1.755, având ca obiective contracararea consecinţelor negative cauzate de retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniune pentru statele membre, în regiuni şi sectoare, în special în cele care sunt cel mai grav afectate, precum şi atenuarea impactului negativ al acesteia asupra coeziunii economice, sociale şi teritoriale;
    b) organism responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă - instituţia prevăzută la art. 7 alin. (5) teza I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) autoritate de implementare - instituţia desemnată în această calitate printr-un act normativ sau act administrativ cu caracter individual, responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcţionează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă şi care acţionează prin intermediul unei unităţi de implementare;
    d) beneficiari - entităţile de drept public care implementează în mod direct măsurile eligibile din Rezervă şi/sau asistenţă tehnică;
    e) acord de implementare - reprezintă actul juridic prin care sunt stabilite responsabilităţile şi atribuţiile părţilor, respectiv drepturile şi obligaţiile acestora, precum şi valoarea asistenţei tehnice, care poate fi încheiat atât între organismul menţionat la lit. c) şi una dintre instituţiile menţionate la lit. d) sau e), după caz, precum şi între entităţile menţionate la lit. d) şi e);
    f) proiect eligibil - activităţi desfăşurate de beneficiari, în concordanţă cu măsurile menţionate cu caracter neexhaustiv la art. 4 alin. (1), care contribuie la realizarea obiectivelor Rezervei;
    g) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea măsurilor eligibile în cadrul Rezervei, conform prevederilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    h) cerere de rambursare - cererea depusă de către autoritatea de implementare sau de către beneficiar, în situaţia în care nu a fost desemnată o autoritate de implementare, prin care se solicită organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate;
    i) dublă finanţare - finanţarea acordată cu încălcarea prevederilor art. 5 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    j) sistem informatic de management al Rezervei - sistem informatic care răspunde cerinţelor prevăzute la art. 14 alin. (3) lit. f) şi h) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    k) relocare - transfer al aceleiaşi activităţi sau al unei activităţi similare sau al unei părţi a acesteia, în sensul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale unui beneficiar din Spaţiul Economic European;
    l) valoarea totală a proiectului - totalul fondurilor reprezentând contravaloarea contribuţiei din fonduri europene, valoarea cofinanţării publice, precum şi contravaloarea cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile.


    ART. 3
    (1) Instituţiile şi organismele cu atribuţii în coordonarea, gestionarea, controlul şi auditul fondurilor acordate în cadrul Rezervei de ajustare la Brexit sunt:
    a) Secretariatul General al Guvernului, denumită în continuare SGG, în calitate de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă, prin structura de specialitate;
    b) autoritatea de implementare, în calitate de instituţie responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcţionează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă, în conformitate cu dispoziţiile acordurilor de implementare prin unitatea de implementare;
    c) Curtea de Conturi, prin Autoritatea de Audit, în calitate de organism independent de audit, care realizează activităţile menţionate în art. 14 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/1.755.

    (2) Personalul aferent structurilor prevăzute la alin. (1) beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în limita cheltuielilor de personal aprobate prin legea bugetului de stat.

    ART. 4
    (1) Contribuţia financiară din Rezervă sprijină măsurile puse în aplicare pentru a contribui la obiectivele prevăzute la art. 2 din Regulamentul (UE) 2021/1.755 şi poate acoperi, în special, următoarele:
    a) măsuri de asigurare a funcţionării controalelor la frontieră şi a controalelor vamale, sanitare şi fitosanitare, de securitate, a colectării impozitelor indirecte, inclusiv personalul suplimentar şi formarea acestuia, precum şi infrastructura;
    b) măsuri de facilitare a regimurilor de certificare şi autorizare a produselor, de sprijinire a îndeplinirii cerinţelor de stabilire, de facilitare a etichetării şi marcării, de exemplu pentru standardele de siguranţă, sănătate şi mediu, precum şi de sprijinire a recunoaşterii reciproce;
    c) măsuri de comunicare, informare şi sensibilizare a cetăţenilor şi întreprinderilor cu privire la modificările în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile lor ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniune;
    d) măsuri de asigurare a funcţionării activităţilor consulare.

    (2) În anexa nr. 1 sunt prevăzute proiectele pentru care se desemnează Ministerul Afacerilor Interne în calitate de autoritate de implementare.
    (3) În anexa nr. 2 sunt prevăzute criteriile generale de eligibilitate a cheltuielilor şi tipurile de cheltuieli eligibile efectuate în implementare.
    (4) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pot fi depuse la SGG şi alte propuneri de proiecte, pentru care se pot stabili în mod corespunzător autorităţi de implementare, prin hotărâre a Guvernului.

    ART. 5
    În exercitarea rolului de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuţiei financiare, SGG, prin structura de specialitate, îndeplineşte următoarele funcţii:
    a) instituie un sistem de gestiune şi control al Rezervei în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare şi asigură funcţionarea eficace a acestui sistem;
    b) elaborează o descriere a sistemului de gestiune şi control al Rezervei, o actualizează, după caz, şi o pune la dispoziţia Comisiei, la cerere;
    c) previne, depistează şi corectează neregulile şi cazurile de fraudă şi evită conflictele de interese inclusiv prin colectarea de informaţii cu privire la beneficiarii reali ai destinatarilor finanţării şi se asigură că utilizarea şi accesul la aceste date se limitează la organismul responsabil de gestiunea contribuţiei financiare din Rezervă, organismul independent de audit, Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană şi Parchetul European - European Public Prosecutor’s Office, denumit în continuare EPPO;
    d) cooperează cu Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană şi cu EPPO;
    e) asigură funcţionarea unui sistem de control intern eficace şi eficient;
    f) stabileşte criteriile/condiţiile, precum şi procedurile necesare pentru acordarea unei contribuţii financiare din Rezervă;
    g) evaluează şi verifică dacă măsurile finanţate din Rezervă sunt puse în aplicare în conformitate cu dreptul aplicabil şi cu condiţiile pentru acordarea unei contribuţii financiare din Rezervă, prin aprobarea cererilor de rambursare a cheltuielilor eligibile, pe baza documentelor justificative stabilite prin acordurile de implementare;
    h) stabileşte măsuri eficace pentru a evita dubla finanţare a aceloraşi costuri din Rezervă şi din alte surse de finanţare din partea Uniunii;
    i) asigură publicarea ex post în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (3) lit. e) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    j) utilizează un sistem contabil care oferă în timp util informaţii exacte, complete şi fiabile, pentru înregistrarea şi stocarea în format electronic a datelor privind cheltuielile angajate care urmează să fie acoperite de contribuţia financiară din Rezervă;
    k) păstrează la dispoziţia terţilor, pentru o perioadă de minimum cinci ani de la termenul pentru prezentarea cererii de acordare a unei contribuţii financiare, toate documentele justificative privind cheltuielile acoperite de contribuţia financiară din Rezervă şi se asigură de includerea acestei obligaţii de către toate entităţile implicate în execuţia Rezervei;
    l) se asigură de colectarea informaţiilor într-un format electronic standardizat pentru a permite identificarea destinatarilor unei contribuţii financiare din Rezervă, precum şi a beneficiarilor reali ai acestora, prin coordonarea implementării unui sistem informatic de management al Rezervei;
    m) elaborează şi prezintă Comisiei Europene cererea de acordare a contribuţiei financiare din Rezervă, în conformitate cu prevederile art. 10 şi 11 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.


    ART. 6
    Autorităţile de implementare îndeplinesc următoarele atribuţii principale cu privire la implementarea măsurilor eligibile:
    a) deţin responsabilitatea execuţiei contribuţiei financiare de către beneficiarii aflaţi în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora;
    b) solicită SGG rambursarea cheltuielilor eligibile incluse în cererile de rambursare emise de beneficiarii care funcţionează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora, în baza analizei şi verificărilor efectuate;
    c) asigură monitorizarea implementării de către beneficiari a măsurilor eligibile;
    d) adoptă un sistem de control intern, care previne, detectează şi constată neregulile, respectiv implementează proceduri pentru prevenirea conflictelor de interese, a fraudei, corupţiei şi dublei finanţări, asigurând principiul bunei gestiuni financiare şi protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    e) emit un aviz prealabil pentru propunerile de proiecte elaborate de beneficiarii de drept public care funcţionează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora şi le transmit organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă;
    f) furnizează documentele şi informaţiile necesare solicitate de organismul responsabil de coordonarea gestionării contribuţiei financiare, necesare pentru elaborarea cererii de acordare a contribuţiei financiare din Rezervă sau a unor clarificări solicitate de Comisia Europeană;
    g) virează sumele datorate beneficiarilor finali care au fost transferate de SGG.


    ART. 7
    (1) Fondurile din Rezervă se alocă şi se derulează în baza prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.755 şi ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/1.803 a Comisiei din 8 octombrie 2021 de stabilire a cuantumurilor provizorii alocate fiecărui stat membru din resursele Rezervei de ajustare la Brexit şi a cuantumului minim al sprijinului acordat comunităţilor costiere locale şi regionale, notificată cu numărul C(2021) 7330, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 362 din 12.10.2021.
    (2) SGG asigură coordonarea gestionării fondurilor din Rezervă în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, cooperează cu toate instituţiile cu responsabilităţi în implementare, în vederea asigurării unui management eficient al acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (3) Prin derogare de la art. 236 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, sunt supuse executării silite sumele aferente derulării proiectelor finanţate din Rezervă care constituie creanţe bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    (1) SGG utilizează un cont bancar special în euro, deschis la o instituţie financiar-bancară, indicat în notificarea adresată Comisiei Europene, în conformitate cu art. 14 alin. (1) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/1.755, pentru a primi contribuţia financiară din Rezervă şi efectuează plăţile aferente cheltuielilor eligibile în moneda naţională.
    (2) Gestionarea contravalorii în lei a contribuţiei din Rezervă se efectuează de către SGG şi autorităţile de implementare prin conturi distincte de disponibil deschise la Trezoreria Statului.
    (3) Orice sumă din contribuţia financiară din Rezervă rămasă neutilizată la expirarea perioadei de referinţă sau care nu a fost acceptată de către Comisie, în conformitate cu prevederile art. 12 din Regulamentul (UE) 2021/1.755, va fi returnată Comisiei Europene, în conformitate cu Regulamentul financiar.
    (4) Dobânzile bancare încasate de SGG generate pentru disponibilităţile conturilor speciale şi eventualele venituri generate din schimburile valutare efectuate pentru implementarea Rezervei vor fi utilizate în acelaşi scop şi în aceleaşi condiţii cu sumele alocate din Rezervă. Disponibilităţile în lei ale contului deschis la Trezoreria Statului pe numele organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă sunt purtătoare de dobândă.
    (5) Comisioanele şi spezele bancare rezultate din administrarea conturilor SGG, transferul sumelor din contul SGG în conturile autorităţilor de implementare sau beneficiarilor, precum şi eventualele pierderi rezultate din schimburile valutare efectuate pentru gestionarea Rezervei vor fi suportate din bugetul SGG şi pot fi considerate ca parte a asistenţei tehnice în condiţiile art. 6 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.
    (6) După transferul sumelor considerate eligibile din contul SGG în contul de disponibil al autorităţii de implementare, aceasta virează sumele datorate beneficiarilor finali în conturile de venit, într-o poziţie distinctă, la bugetul din care este finanţat beneficiarul, în termen de 15 zile.
    (7) În bugetele beneficiarilor se cuprind creditele de angajament şi creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii finanţate din Rezervă şi se includ la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020.

    ART. 9
    (1) Verificarea legalităţii şi regularităţii cheltuielilor se va realiza prin mecanismele existente la nivel naţional, precum şi prin mecanismul de verificare ex post stabilit la nivelul SGG şi al autorităţilor de implementare.
    (2) SGG şi autorităţile de implementare vor efectua verificarea cheltuielilor efectuate de beneficiari pe baza informaţiilor şi a documentelor justificative menţionate în acordurile de implementare.
    (3) SGG şi autorităţile de implementare au obligaţia de a exclude de la rambursare acele cheltuieli efectuate şi declarate de beneficiari pentru care în procesul de verificare a cheltuielilor se constată nerespectarea regulilor de eligibilitate stabilite la nivel naţional şi comunitar.

    ART. 10
    (1) Instituţiile responsabile de coordonarea gestionării şi implementarea contribuţiei financiare din Rezervă au obligaţia de a lua măsuri adecvate pentru prevenirea, depistarea şi corectarea fraudei, a corupţiei şi a conflictelor de interese, astfel cum sunt definite la art. 61 alin. (2) şi (3) din Regulamentul financiar 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene, şi să întreprindă acţiunile necesare pentru recuperarea cuantumurilor pierdute ca urmare a unei nereguli constatate.
    (2) SGG este instituţia cu competenţe, în înţelesul art. 2 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la prevenirea şi constatarea neregulilor, precum şi la recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli.
    (3) În baza acordurilor de implementare, atribuţiile de la alin. (2) pot fi delegate autorităţilor de implementare.

    ART. 11
    (1) Datele colectate în conformitate cu art. 14 alin. (1) lit. (f) din Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a Rezervei de ajustare la Brexit vor fi disponibile pentru Autoritatea de Audit, Departamentul pentru Lupta Antifraudă, Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană şi EPPO, fără a fi necesare măsuri administrative suplimentare, direct din sistemul informatic cu notificarea prealabilă.
    (2) Toate instituţiile implicate în gestionarea fondurilor alocate din Rezervă, precum şi beneficiarii au obligaţia de a asigura accesul neîngrădit al autorităţilor naţionale şi europene cu atribuţii de verificare, control şi audit, în limitele competenţelor ce le revin, în cazul în care acestea efectuează verificări/controale/ audit la faţa locului şi solicită în scris declaraţii, documente, informaţii.
    (3) În sensul alin. (2) se vor menţine evidenţele şi documentele justificative, inclusiv datele statistice şi alte înregistrări referitoare la fondurile alocate din Rezervă, precum şi evidenţele şi documentele în format electronic ale acestora. Evidenţele şi documentele referitoare la audituri, căi de atac, litigii sau reclamaţii referitoare la angajamente juridice sau referitoare la investigaţii ale EPPO/Oficiului European de Luptă Antifraudă/Departamentului pentru lupta antifraudă - DLAF/Direcţiei Naţionale Anticorupţie se păstrează până în momentul încheierii acestor audituri, căi de atac, litigii, reclamaţii sau investigaţii. În cazul evidenţelor şi al documentelor referitoare la investigaţiile EPPO/Oficiului European de Luptă Antifraudă/Departamentului pentru lupta antifraudă - DLAF/Direcţiei Naţionale Anticorupţie, obligaţia de păstrare se aplică de îndată ce respectivele investigaţii au fost notificate destinatarului.

    ART. 12
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu

    Bucureşti, 14 decembrie 2022.
    Nr. 176.
    ANEXA 1

    Proiecte pentru care se desemnează Ministerul Afacerilor Interne în calitate de autoritate de implementare

┌────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬────────────┐
│Nr. │Titlul │ │ │Autoritate │
│crt.│proiectului │Obiectiv │Beneficiar │de │
│ │ │ │ │implementare│
├────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┤
│ │ │Eficientizarea│ │ │
│ │Dezvoltarea │şi fluidizarea│ │ │
│ │capacităţii │verificării │ │ │
│ │poliţiei de │mijloacelor de│Inspectoratul│ │
│ │frontieră │transport şi │General al │Ministerul │
│1 │pentru │reducerea │Poliţiei de │Afacerilor │
│ │controlul │timpilor de │Frontieră │Interne │
│ │mijloacelor │aşteptare în │ │ │
│ │de transport │punctele de │ │ │
│ │marfă │trecere a │ │ │
│ │ │frontierei │ │ │
├────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┤
│ │Asigurarea │ │ │ │
│ │informării │ │ │ │
│ │corecte şi │Creşterea │ │ │
│ │complete a │exponenţială a│ │ │
│ │publicului │gradului de │ │ │
│ │larg din │conştientizare│ │ │
│ │România cu │şi a nivelului│Ministerul │ │
│ │privire la │de informare │Afacerilor │ │
│ │modificările │în rândul │Interne - │ │
│ │survenite în │cetăţenilor │Direcţia │ │
│ │ceea ce │români cu │Informare şi │ │
│ │priveşte │privire la │Relaţii │Ministerul │
│2 │drepturile şi│schimbările în│Publice, │Afacerilor │
│ │obligaţiile │relaţia cu │Direcţia │Interne │
│ │acestuia, ca │Regatul Unit │Generală │ │
│ │urmare a │şi │pentru │ │
│ │retragerii │implicaţiile │Comunicaţii │ │
│ │Regatului │acestora │şi Tehnologia│ │
│ │Unit din │asupra │Informaţiei │ │
│ │Uniunea │mobilităţii şi│ │ │
│ │Europeană, │drepturilor/ │ │ │
│ │potrivit │obligaţiilor │ │ │
│ │competenţelor│cetăţenilor │ │ │
│ │Ministerului │români │ │ │
│ │Afacerilor │ │ │ │
│ │Interne │ │ │ │
└────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┴────────────┘



    ANEXA 2

    Criterii generale de eligibilitate a cheltuielilor şi tipuri de cheltuieli eligibile efectuate în implementare
    ART. 1
    Regulile generale de eligibilitate sunt următoarele:
    1. Pentru a fi eligibilă, orice cheltuială trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
    a) să fie angajată de către beneficiar şi plătită de acesta în condiţiile legii, cu respectarea perioadei de implementare stabilite de către organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă prin acordul de implementare;
    b) să fie însoţită de facturi emise în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligaţia de plată şi de documente justificative privind efectuarea plăţii şi realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    c) să fie în conformitate cu acordul de implementare, încheiat între organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă/autoritatea de implementare şi beneficiar;
    d) să fie rezonabilă şi necesară realizării măsurii;
    e) să respecte prevederile legislaţiei Uniunii Europene şi naţionale aplicabile;
    f) să fie înregistrată în contabilitatea beneficiarului, ţinânduse cont de prevederile din Regulamentul (UE) 2021/1.755.

    2. Cheltuielile efectuate în cadrul măsurilor sunt eligibile în conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.


    ART. 2
    Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile pentru a beneficia de sprijin din Rezervă:
    a) taxa pe valoarea adăugată;
    b) cheltuielile de sprijinire a relocării.


    ART. 3
    În cadrul asistenţei tehnice care vizează gestiunea, monitorizarea, controlul şi auditarea Rezervei, precum şi informarea şi comunicarea cu privire la aceasta sunt eligibile următoarele cheltuieli:
    a) cheltuieli pentru întărirea capacităţii administrative a diferitelor autorităţi cu responsabilităţi în gestionarea, controlul şi implementarea Rezervei:
    1. cheltuieli de personal, conform legislaţiei în vigoare;
    2. cheltuieli pentru îmbunătăţirea calificării, organizarea întâlnirilor, conferinţelor, cursurilor, călătoriilor de studiu pentru personalul implicat în implementare şi gestionare;
    3. cheltuieli de deplasare şi cazare pentru personal, conform legislaţiei în vigoare, cu evitarea dublei finanţări;
    4. cheltuieli cu achiziţia de echipamente IT şi de birotică, materiale consumabile şi accesorii;
    5. cheltuieli de operare a echipamentelor, achiziţia de licenţe şi softuri, precum şi servicii ITC pentru implementarea eficientă a măsurilor;
    6. cheltuieli cu dezvoltarea şi mentenanţa sistemului IT, conform art. 14 alin. (3) lit. h) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
    7. cheltuieli ocazionate de realizarea de proceduri de lucru pentru implementarea măsurilor de sprijin;
    8. cheltuieli ocazionate de plata chiriei aferente locaţiunilor imobilelor cu destinaţii de sedii;
    9. costuri indirecte;

    b) cheltuieli pentru vizibilitate, informare şi comunicare:
    1. cheltuieli pentru organizarea de campanii de informare realizate de organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă/autoritatea de implementare;
    2. cheltuieli pentru implementarea de activităţi de informare şi promovare;

    c) cheltuieli pentru controlul şi auditul măsurilor:
    1. cheltuieli de sprijinire a activităţii de control la nivelul organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuţiei financiare din Rezervă/autorităţii de implementare;
    2. cheltuieli de sprijinire a verificării la faţa locului;
    3. cheltuieli de sprijinire a verificării calităţii produselor oferite;
    4. cheltuieli cu auditul măsurilor;

    d) cheltuieli pentru evaluarea măsurilor de sprijin:
    1. cheltuieli cu pregătirea de analize, studii, raportări, evaluări;
    2. costuri financiare ale procesului de evaluare;

    e) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, aferente gestionării Rezervei.



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016