Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 170 din 8 decembrie 2022  privind aprobarea unor măsuri pentru consolidarea capacităţii administrative  a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene de gestionare a programelor operaţionale  pentru perioada de programare 2021-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 170 din 8 decembrie 2022 privind aprobarea unor măsuri pentru consolidarea capacităţii administrative a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene de gestionare a programelor operaţionale pentru perioada de programare 2021-2027

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1192 din 12 decembrie 2022
    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, conform cărora autoritatea de management este responsabilă pentru gestionarea programului în scopul realizării obiectivelor acestuia, iar în acest sens îndeplineşte funcţiile specifice autorităţilor de management prevăzute la art. 72 alin. (1) din acest regulament,
    luând în considerare faptul că regulamentele europene aplicabile exerciţiului financiar 2021-2027 au fost adoptate cu întârziere la nivel european şi, în contextul aprobării acordului de parteneriat, se va accelera aprobarea programelor operaţionale, inclusiv a celor vizând domeniile sănătăţii şi tranziţiei juste, pentru care trebuie asigurate sistemele de management şi control avut în vedere pentru fiecare program operaţional,
    ţinând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operaţional care nu a fost utilizată pentru prefinanţare sau pentru care nu au fost transmise aplicaţii de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026, iar în acest context, pentru a evita dezangajarea, este necesară adoptarea cadrului legislativ specific la nivel naţional care operaţionalizează gestionarea fondurilor aferente programelor operaţionale de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene,
    având în vedere faptul că adoptarea măsurilor legislative şi, ulterior, implementarea măsurilor organizatorice la nivelul autorităţilor de management în vederea asigurării şi implementării tuturor funcţiilor de sistem stabilite de regulamentele europene reprezintă un proces complex şi de durată, finalizarea fiind posibilă numai în condiţiile asigurării cadrului legal şi instituţional la nivel naţional, iar evitarea dezangajării aferente celor două programe operaţionale constituie o problemă strategică de interes naţional, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    luând în considerare contextul negocierilor avansate derulate de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu Comisia Europeană în privinţa programelor, iar în acest context, pentru consolidarea sistemelor de management şi control ale acestora, constituie un avantaj menţinerea în sistemul de control şi gestiune a fondurilor externe nerambursabile a resursei umane calificate din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei - Direcţia generală programe europene capacitate administrativă şi Direcţia generală Programul operaţional regional, care deţin experienţă în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, în special în domeniul intervenţiilor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european în cadrul a două perioade de programare, măsură oportună inclusiv din perspectiva faptului că acestor structuri din minister nu le-a mai fost atribuită, prin decizie la nivel naţional, calitatea de autoritate de management pentru vreun program operaţional finanţat în perioada de programare 2021-2027,
    având în vedere necesitatea operaţionalizării unei capacităţi administrative complexe, în contextul în care intervenţiile finanţate din programele operaţionale înglobează şi măsuri de tipul celor finanţate din Fondul social european Plus şi din Fondul european de dezvoltare regională, inclusiv o abordare multifond şi operaţiuni de importanţă strategică naţională,
    deoarece în absenţa actului normativ autorităţile administraţiei publice locale şi beneficiarii finali nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor şi investiţiilor propuse în cadrul programelor operaţionale şi nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate şi ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuţia aferentă din partea bugetului Uniunii Europene, fapt de natură să determine apariţia riscului de dezangajare a sumelor alocate în bugetele alocate prin programele operaţionale,
    întrucât finanţarea din fonduri externe nerambursabile în domeniul dezvoltării regionale pentru perioada de programare 2021-2027 presupune şi coordonarea la nivel naţional a celor opt programe operaţionale regionale pentru a se asigura implementarea obiectivelor specifice de investiţii care contribuie la dezvoltarea echilibrată şi sustenabilă a tuturor regiunilor la nivel naţional, iar pentru aceasta este nevoie de consolidarea capacităţii administrative a coordonării la nivel naţional în vederea bunei gestionări a fondurilor alocate pentru dezvoltarea regională a României,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, şi pentru a nu genera întârzieri în implementarea programelor operaţionale din domeniile sănătăţii şi tranziţiei juste, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, se reorganizează prin preluarea de la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, denumit în continuare MDLPA, a Direcţiei generale programe europene capacitate administrativă şi a Direcţiei generale Programul operaţional regional, precum şi a activităţii, structurii şi personalului acestora.

    ART. 2
    (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se modifică şi se completează în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Începând cu data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE îndeplineşte funcţia de autoritate de management pentru Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative“, Programul operaţional „Capacitate administrativă“ şi pentru Programul operaţional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 şi 2014-2020.
    (3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE încheie un protocol de predare-preluare cu MDLPA.
    (4) Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (3) cuprinde:
    a) prevederile bugetare şi execuţia bugetară până la data preluării-predării;
    b) posturile şi personalul aferent acestora;
    c) patrimoniul aferent stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (5) Prevederile bugetare prevăzute la alin. (4) lit. a) sunt aferente posturilor şi contractelor indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanţare, convenţiile, înţelegerile şi protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operaţional „Capacitate administrativă“, autoritate de management pentru Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative“, autoritate de management pentru Programul operaţional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 şi 2014-2020, inclusiv în litigiile aferente activităţilor acestora.
    (6) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă în structura bugetului de stat şi a bugetului fondurilor externe nerambursabile, precum şi în volumul şi structura bugetelor MIPE şi MDLPA, la propunerea acestora, în baza protocoalelor de predare-preluare.
    (7) Se autorizează MIPE şi MDLPA să detalieze modificările prevăzute la alin. (6) pe articole şi alineate de cheltuieli în structura bugetelor proprii, să introducă modificările corespunzătoare în anexele la acestea şi să le comunice Ministerului Finanţelor.
    (8) Efectuarea modificărilor în execuţia bugetului de stat, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se va face de către ordonatorii principali de credite, pe baza instrucţiunilor Ministerului Finanţelor elaborate la solicitarea acestora.

    ART. 3
    La data încheierii protocolului prevăzut la art. 2 alin. (3), MIPE preia toate drepturile şi se subrogă în toate obligaţiile care decurg din preluarea personalului, precum şi din acte normative, precum şi din contracte indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanţare, convenţiile şi înţelegerile, protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operaţional regional, autoritate de management pentru Programul operaţional „Capacitate administrativă“ şi autoritate de management pentru Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative“, inclusiv în litigiile aferente activităţilor acestora.

    ART. 4
    Până la data semnării protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 2 alin. (3), finanţarea cheltuielilor de personal, a altor cheltuieli necesare funcţionării structurilor şi a altor categorii de cheltuieli aferente contractelor de finanţare, convenţiilor, înţelegerilor şi protocoalelor încheiate preluate de MIPE se asigură din bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management din cadrul căreia se preiau.

    ART. 5
    (1) Personalul structurilor preluate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă îşi păstrează drepturile salariale avute la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Încadrarea/Numirea personalului structurilor care se preia în cadrul MIPE în noua structură organizatorică şi pe noile posturi se realizează în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la art. 2 alin. (1), cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal.
    (3) Personalul din cadrul MDLPA care desfăşoară activităţi-suport şi contribuie în mod direct la asigurarea funcţionării şi capacităţii administrative a structurilor cu competenţe în gestionarea programelor finanţate din fonduri naţionale şi/sau europene beneficiază de majorarea prevăzută la art. 17 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    În toate actele normative în vigoare, orice referire la autoritatea de management pentru Programul operaţional regional, la autoritatea de management pentru Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative“, precum şi la autoritatea de management pentru Programul operaţional „Capacitate administrativă“ se consideră a fi făcută la MIPE.

    ART. 7
    (1) În cadrul MIPE se înfiinţează Direcţia asistenţă gestionare programe operaţionale regionale, cu atribuţii de coordonare la nivel naţional a programelor operaţionale regionale, în scopul asigurării bunei funcţionări şi implementării acestora.
    (2) Direcţia asistenţă gestionare programe operaţionale regionale exercită următoarele atribuţii principale:
    a) în colaborare cu structura de programare şi coordonare pentru programele operaţionale naţionale din cadrul MIPE, coordonează modificarea programelor operaţionale regionale, asigurând corelarea acestora, precum şi concordanţa cu regulamentele Uniunii Europene;
    b) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale pentru respectarea la nivel naţional a încadrării bugetelor acestor programe în procentele de concentrare tematică şi ţintele climatice, precum şi cele privind biodiversitatea asumate prin programele operaţionale, cu respectarea liniilor de intervenţie specifice;
    c) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în procesul de elaborare/modificare/ actualizare şi orice alte modificări ale sistemelor de management şi control necesare acestor programe, în colaborare cu structura de programare şi coordonare pentru programele operaţionale naţionale din cadrul MIPE;
    d) sprijină şi, dacă este cazul, coordonează măsurile necesare implementării deciziilor Guvernului privind cele opt programe operaţionale regionale;
    e) ia măsurile necesare pentru coordonarea comitetelor de monitorizare a celor opt programe operaţionale regionale şi monitorizează implementarea deciziilor acestor comitete în colaborare cu structura de programare şi coordonare pentru programele operaţionale naţionale din cadrul MIPE;
    f) elaborează puncte de vedere pentru a asigura aplicarea unitară a cadrului procedural de la nivelul programelor operaţionale regionale;
    g) propune măsuri de îmbunătăţire a cadrului legal privind organizarea, funcţionarea şi implementarea programelor operaţionale regionale, precum şi pentru îmbunătăţirea procesului de implementare a proiectelor;
    h) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în relaţia lor cu Autoritatea de audit din cadrul Curţii de Conturi, inclusiv în activitatea de conciliere a rapoartelor de audit, precum şi cu orice ale instituţii partenere cu care autorităţile de management au încheiate protocoale de colaborare;
    i) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în încheierea protocoalelor de colaborare cu entităţile care contribuie la implementarea sistemelor de management şi control al acestora;
    j) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în ceea ce priveşte elaborarea/ implementarea/modificarea schemelor de ajutor de stat;
    k) în colaborare cu structura de programare şi coordonare pentru programele operaţionale naţionale din cadrul MIPE, sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în elaborarea/modificarea/actualizarea şi implementarea costurilor simplificate care stau la baza implementării acestor programe;
    l) coordonează calendarul naţional de lansare a apelurilor de proiecte organizate pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale;
    m) primeşte rapoarte anuale privind rezultatele implementării şi riscurile preconizate de la autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale şi întocmeşte raportul anual de sinteză al programelor operaţionale şi, dacă este cazul, propune măsuri de îmbunătăţire a activităţii de monitorizare şi implementare a acestora;
    n) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în relaţia cu Comisia Europeană, precum şi în relaţia cu instituţiile financiare internaţionale, cu informarea structurii de programare şi coordonare pentru programele operaţionale naţionale din cadrul MIPE;
    o) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale pentru a implementa măsuri de simplificare a programelor operaţionale regionale, precum şi în implementarea/îmbunătăţirea sistemului informatic prin care se gestionează bazele de date ale acestor programe;
    p) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale atunci când sunt sesizate aspecte de neregulă şi/sau fraudă, dublă finanţare, conflict de interese, emitere de titluri de creanţă, recuperare de debite, precum şi orice alte aspecte care privesc activităţi specifice ale autorităţilor de management;
    q) sprijină autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale în procesul de elaborare/modificare/ aprobare a ghidurilor necesare lansării programelor operaţionale, precum şi în celelalte etape de implementare a programelor operaţionale, respectiv: contractare, implementare, monitorizare, autorizare de cheltuieli, verificare de achiziţii publice, gestionare de nereguli şi fraude, precum şi în orice alte situaţii determinate de implementarea programelor operaţionale.

    (3) Autorităţile de management ale programelor operaţionale regionale au obligaţia depunerii raportului anual privind rezultatele implementării şi riscurile preconizate până la data de 15 februarie a fiecărui an calendaristic pentru anul precedent, la Direcţia asistenţă gestionare programe operaţionale regionale din cadrul MIPE.

    ART. 8
    (1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 686 din 31 iulie 2020, aprobată prin Legea nr. 277/2021, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 8 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 9 noiembrie 2020.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, MIPE propune Guvernului spre adoptare proiectul hotărârii Guvernului privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 398/2015 pentru stabilirea cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a fondurilor europene structurale şi de investiţii şi pentru asigurarea continuităţii cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a instrumentelor structurale 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare, în mod corespunzător cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 8 decembrie 2022.
    Nr. 170.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016