Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 167 din 8 decembrie 2022  privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 167 din 8 decembrie 2022 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1191 din 12 decembrie 2022
    Având în vedere că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică a fost instituită o schemă de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică,
    ţinând cont că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 se compensează parţial pierderi înregistrate de producătorii agricoli afectaţi de seceta pedologică accentuată manifestată în aproape toate regiunile agricole ale ţării, pentru suprafeţele agricole cultivate cu culturi în toamna anului 2021,
    raportat la situaţia prin care a fost activat Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, iar procesele-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi agricole întocmite de către comisiile de evaluare au consemnat un număr de peste 16.000 fermieri care au fost afectaţi de seceta pedologică, iar circa 250 mii ha cu culturi înfiinţate în toamna anului 2021 care au fost calamitate în grade diferite de afectare cuprinse între 30% şi 100% inclusiv pe areale agricole importante la nivel naţional,
    în considerarea faptului că resursele financiare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 necesare implementării schemei sunt de 365.638,26 mii lei şi se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2022,
    având în vedere că de la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 orizontul de timp de implementare prevăzut prin actul normativ, data de 31 decembrie 2022, este foarte scurt pentru depunerea cererilor de către beneficiari, pentru analiza şi calculul sumelor reprezentând despăgubiri, precum şi pentru acordarea acestora de către direcţiile pentru agricultură, deoarece plăţile trebuie efectuate până la data de 31 decembrie 2022,
    deoarece prin formularea actuală a prevederilor art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 nu au fost corelaţi indicatorii clasificaţiei economice a sursei de finanţare a ajutorului de stat cu modalitatea de finanţare a autorităţilor de implementare, iar direcţiile pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ca organisme publice responsabile cu implementarea schemei, sunt în imposibilitatea efectuării plăţii până la data de 31 decembrie 2022 a sumelor reprezentând ajutor de stat către producătorii agricoli afectaţi de seceta pedologică pentru suprafeţele agricole cultivate cu culturi în toamna anului 2021,
    totodată, având în vedere solicitările Comisiei Europene comunicate după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022, prin care se condiţionează emiterea deciziei care permite stabilirea eligibilităţii beneficiarului şi constituirea obligaţiei de plată de operarea unor modificări în textul actului normativ, care vizează:
    a) reformularea în tot cuprinsul textului actului normativ a sintagmei care vizează gradele de afectare ale suprafeţelor cultivate, cuprinse între 30% şi 100% inclusiv, pentru a se evita orice echivoc în interpretarea acestor valori;
    b) completarea definiţiilor de la art. 3 cu definiţia întreprinderilor aflate în dificultate;
    c) completarea art. 6, 8,10 şi a anexei nr. 1;
    d) completarea textului art. 15 cu modalităţile prin care sunt respectate principiile stabilite la pct. 128-131 din Orientările Uniunii Europene, denumite în continuare Orientările U.E., în ceea ce priveşte transparenţa schemei,

    înţelegând faptul că pentru gestionarea consecinţelor menţionate şi a situaţiei negative determinate de neaplicarea în forma existentă a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 este necesară adoptarea unui act normativ de modificare în regim de urgenţă,
    raportat la faptul că modificările propuse nu au impact financiar asupra bugetului alocat Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022, deoarece se propune modificarea textului art. 13 alin. (1) şi înlocuirea cu textul relevant, care permite corelarea indicatorilor clasificaţiei economice a sursei de finanţare a ajutorului de stat cu modalitatea de finanţare a autorităţilor de implementare, respectiv direcţiile pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, instituţii publice finanţate parţial din venituri proprii, prin modificarea textului art. 13 alin. (1),
    în considerarea caracterului obligatoriu al obţinerii în timp util a deciziei Comisiei Europene, deoarece de la data primirii deciziei Comisiei Europene privind acordarea ajutorului de stat se stabileşte eligibilitatea beneficiarului şi se constituie obligaţia de plată a acestui ajutor de stat, se impune adoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă, astfel încât să se permită virarea sumelor reprezentând ajutor de stat în timp util, până la data de 31 decembrie 2022.
    Având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ va avea consecinţe negative prin:
    a) imposibilitatea acordării de către direcţiile pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti a sumelor cuvenite producătorilor agricoli şi stabilite prin aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022, pentru pagubele înregistrate ca urmare a manifestării fenomenului meteorologic de secetă pedologică;
    b) nerespectarea cerinţelor care vizează legalitatea, eficienţa şi eficacitatea utilizării fondurilor publice, prin neutilizarea sumelor alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2022;
    c) riscul major ca un număr de peste 16 mii de fermieri afectaţi de seceta pedologică să nu beneficieze de sumele compensatorii pentru pierderile suferite, stabilite prin aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022, cu riscuri majore ca fermierii afectaţi să nu poată achita datoriile către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze şi să nu mai poată continua activitatea;
    d) impactul social negativ major asupra fermierilor şi a membrilor familiilor acestora, prin neprimirea sumelor cuvenite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022, reprezentând compensaţii pentru daunele suferite ca urmare a manifestării secetei pedologice, cu risc major de afectare a veniturilor şi cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment,

    întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1111 din 17 noiembrie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Schema prevăzută la alin. (1) are la bază datele referitoare la culturile agricole înfiinţate în toamna anului 2021 şi afectate de seceta pedologică, gradul de afectare de peste 30% şi până la 100% inclusiv şi suprafaţa afectată, înscrise în procesele-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, potrivit prevederilor Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul 3, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
    "d) întreprindere aflată în dificultate, aşa cum este definită la pct. 35(15) din Orientările U.E., înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare: în cazul societăţilor cu răspundere limitată (altele decât IMM-uri care sunt înfiinţate de mai puţin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (text cu relevanţă pentru SEE) (31), denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar, sau în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (altele decât IMM-uri care sunt înfiinţate de mai puţin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, «o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii» se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE sau atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi sau atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare sau în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani: raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; precum şi capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0."

    3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare de peste 30% şi până la 100% inclusiv, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, respectiv:
    a) producătorii agricoli persoane fizice;
    b) producătorii agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) producătorii agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare."

    4. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    Prezenta schemă se aplică beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care au înfiinţat în toamna anului 2021 următoarele culturi ce au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare de peste 30% şi până la 100% inclusiv, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor:
    a) grâu;
    b) secară;
    c) triticale;
    d) orz;
    e) orzoaică;
    f) ovăz;
    g) rapiţă."

    5. La articolul 6 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) deţin proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 15 august 2022 inclusiv conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pentru culturile agricole înfiinţate în toamna anului 2021 şi suprafeţele afectate de seceta pedologică cu un procent de calamitare de peste 30% şi până la 100% inclusiv;"

    6. După articolul 6 se introduce un nou articol, art. 6^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 6^1
    (1) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care sunt şi deţinători ai unui contract de asigurare pentru secetă şi beneficiari ai măsurii 17.1 - Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor din Planul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, iar despăgubirea de la firmele de asigurare calculată per ha, însumată cu grantul per ha acordat prin prezenta schemă, conduce la o depăşire a valorii de 80% din cheltuielile eligibile prevăzute la art. 8 alin. (1^1), aceştia restituie contravaloarea sumei care reprezintă depăşirea în cauză cu plata dobânzii aferente pieţei.
    (2) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care sunt şi beneficiari ai măsurii 17.1 - Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor din Planul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, care au încasat sume de la firmele de asigurare reprezentând despăgubiri pentru secetă calculate per ha, anterior datei de depunere la DAJ a cererilor de solicitare a grantului, aceştia sunt obligaţi să menţioneze în cererile de plată, la secţiunea Declaraţii şi angajamente, sumele primite de la societăţile de asigurare, iar DAJ verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1), stabilesc, după caz, sumele cuvenite beneficiarilor, efectuând plăţile către aceştia, sau sumele de restituit cu plata dobânzii aferente pieţei."

    7. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
    a) grâu, secară, triticale - 4.241,30 lei/ha;
    b) orz, orzoaică, ovăz - 4.168,00 lei/ha;
    c) rapiţă - 4.703,50 lei/ha."

    8. La articolul 8, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Dacă gradul de afectare prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la art. 5, este de peste 30% şi până la 100% inclusiv, cuantumul grantului care se poate acorda se diminuează procentual corespunzător şi se obţine prin înmulţirea cuantumului maxim prevăzut la alin. (3) cu procentul de afectare prevăzut în procesul-verbal."

    9. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) DAJ verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6^1, sens în care solicită Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), iar aceasta pune la dispoziţia DAJ datele şi informaţiile rezultate din interogarea bazei de date AFIR cu beneficiarii măsurii 17.1 din Planul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă; totodată solicită informaţii de la firmele de asigurare privind cuantumul sumelor totale, pe culturi şi hectar, primite de beneficiari şi comunică, după caz, beneficiarilor sumele pe care aceştia sunt obligaţi să le restituie.
    (2) În baza comunicărilor transmise de beneficiari cu sumele primite de la firmele de asigurare potrivit secţiunii Declaraţii şi angajamente din Cererea de solicitare a grantului, DAJ stabileşte sumele de restituit, după caz, şi comunică în scris beneficiarilor decizia cu obligaţiile beneficiarilor privind sumele de restituit, calculate conform prevederilor art. 6^1."

    10. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Resursele financiare necesare aplicării schemei prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă sunt în sumă totală de 365.638,26 mii lei şi se asigură din bugetul aprobat Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2022 la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare», titlul 51 «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice», articolul 51.01 «Transferuri curente», alineatul 51.01.01 «Transferuri către instituţii publice», direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare», titlul 59 «Alte cheltuieli», articolul 59.09 «Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamităţi naturale în agricultură"

    11. La articolul 15, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) DAJ se asigură că sunt respectate principiile stabilite la pct. 128-131 din Orientările UE în ceea ce priveşte transparenţa schemei, respectiv prin publicarea textului schemei de ajutor de stat şi informaţiile privind beneficiarii ale căror sume primite ca despăgubiri depăşesc 60.000 euro."

    12. Anexa nr. 1 - Cerere de solicitare a grantului acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 1

    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
    CERERE
    de solicitare a grantului acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică
    (model) (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
"





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Petre Daea
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 8 decembrie 2022.
    Nr. 167.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016