Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 164 din 1 octombrie 2020  pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 164 din 1 octombrie 2020 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 898 din 2 octombrie 2020
    Având în vedere că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, reglementează aspecte cu privire la regimul donaţiilor făcute către stat sau către unităţile administrativ-teritoriale exclusiv în cadrul părţii a V-a titlul I „Exercitarea dreptului de proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale“, dispunând aprobarea acestora prin hotărâre a Guvernului, precum şi determinarea valorii de piaţă a acestora de către un evaluator, fără a fi prevăzute aspecte cu privire la donaţiile făcute statului care intră în proprietatea privată a acestuia, dar şi faptul că abrogă Decretul nr. 478/1954 privitor la donaţiile făcute statului, ceea ce reprezintă un vid de reglementare care a determinat blocarea realizării de donaţii către stat sau către unităţile administrativ-teritoriale care au ca obiect bunuri ce intră în proprietatea privată a acestora,
    luând în considerare că una dintre principalele forme de realizare a operaţiunilor compensatorii în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a fost reprezentată de donaţiile făcute statului pentru o instituţie publică, îndeosebi pentru Ministerul Apărării Naţionale, şi că este imperativă continuarea desfăşurării acestei forme de operaţiuni compensatorii,
    constatându-se imposibilitatea efectuării donaţiilor ca operaţiuni compensatorii în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a căror donatar este statul român pentru Ministerul Apărării Naţionale, din cauza lipsei dispoziţiilor legale privind modalitatea de acceptare,
    având în vedere imposibilitatea efectuării donaţiilor de produse militare către stat, pentru o instituţie publică, de către state membre NATO şi UE sau organizaţii internaţionale ori de către operatori economici din cadrul industriei de apărare, din lipsa prevederilor legale referitoare la modalitatea de acceptare,
    luând în considerare faptul că neadoptarea imediată a acestor măsuri generează disfuncţionalităţi consistente în menţinerea operabilităţii unor sisteme militare, precum şi pierderea avantajelor de care autoritatea contractantă poate beneficia prin crearea sau menţinerea unor capabilităţi de apărare, cum ar fi nerealizarea Centrului de excelenţă pentru instruirea în mentenanţă avansată pentru flota Forţelor Aeriene Române de avioane C-27J Spartan - Faza 2, nerealizarea sau afectarea gravă a capabilităţii de mentenanţă de nivel „O“ pentru sistemul antitanc portabil SPIKE (iCLUE) şi IDT, a capabilităţii de mentenanţă de nivel „I“ pentru sistemul antitanc portabil SPIKE (iCLUE), IDT şi ODT, afectarea prelungirii resursei operaţionale a rachetelor antitanc Spike LR livrate în 2009 şi 2010, nerealizarea unor laboratoare de comunicaţii specifice exploatării tehnicii aflate în înzestrarea forţelor armate române produse de HARRIS Global Communication Inc.,
    constatând necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, pentru a limita efectele negative asupra dezvoltării şi menţinerii unor capabilităţi specifice,
    se impune reglementarea, în regim de urgenţă, a cadrului juridic privind donaţiile şi legatele făcute către stat sau către unităţile administrativ-teritoriale care au ca obiect bunuri ce intră în proprietatea privată a statului, respectiv în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea eliminării acestei insuficienţe în reglementare şi pentru a se limita consecinţele negative administrative,
    având în vedere prevederile art. 1 al Hotărârii Guvernului nr. 782/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 septembrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19,
    ţinând cont de prevederile art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la suspendarea concursurilor pentru ocuparea posturilor sau funcţiilor vacante şi temporar vacante, cu excepţiile prevăzute de legea menţionată,
    luând în calcul faptul că pe perioada stării de urgenţă, respectiv a stării de alertă organizarea de concursuri pentru ocuparea unor funcţii publice a fost restricţionată, iar în prezent se împlineşte termenul de 6 luni pentru care a fost/este dispusă exercitarea cu caracter temporar a unor funcţii publice de conducere, în baza art. 510 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2020 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, fără a putea fi aplicată procedura de la art. 510 alin. (2) al aceluiaşi act normativ, care reglementează posibilitatea prelungirii exercitării cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere numai în condiţiile în care autoritatea sau instituţia publică a organizat concurs şi funcţia publică nu a fost ocupată, în condiţiile legii,
    având în vedere faptul că starea de alertă reprezintă o situaţie cu impact major cu privire la a cărei încetare nu există în prezent premise/indicii care să susţină acest lucru, dar pentru asigurarea continuităţii activităţii administraţiei publice, atât de la nivel central, cât şi local, în bune condiţii, este necesar ca funcţiile publice de conducere să fie ocupate şi activitatea desfăşurată de către funcţionarii publici care le ocupă să fie desfăşurată fără întrerupere,
    luând în calcul faptul că potrivit datelor deţinute de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici la data de 4 septembrie 2020 existau 3.484 de funcţii de conducere vacante, dintre care pentru 2.287 a fost dispusă măsura exercitării cu caracter temporar,
    ţinând cont de faptul că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente în vederea realizării managementului funcţiei publice în mod corespunzător, respectiv a cadrului juridic privind donaţiile şi legatele făcute către stat sau către unităţile administrativ-teritoriale care au ca obiect bunuri ce intră în proprietatea privată a statului, respectiv în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. După articolul 364 se introduce un nou articol, articolul 364^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 364^1
    (1) Donaţiile şi legatele făcute către stat sau către unităţile administrativ-teritoriale care au ca obiect bunuri ce intră în proprietatea privată a statului, respectiv în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale se acceptă conform dispoziţiilor art. 291.
    (2) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 291 alin. (4), pentru donaţiile făcute către stat pentru o instituţie publică, ca operaţiuni compensatorii, care au ca obiect bunuri ce intră în proprietatea privată a statului, determinarea valorii de piaţă se realizează potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la stabilirea valorii efective a unei tranzacţii prin compensare.
    (3) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 291 alin. (4), pentru donaţiile de produse militare, aşa cum sunt definite la art. 3 pct. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, făcute către stat pentru o instituţie publică şi care au ca obiect astfel de bunuri ce intră în proprietatea privată a statului, altele decât cele prevăzute la alin. (2), valoarea de înregistrare a bunului la donator este asimilată valorii de piaţă a bunului, cu condiţia să fi fost acceptată pentru statul român de către instituţia publică competentă după obiectul sau scopul donaţiei."

    2. La articolul 510, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la alin. (1), pe durata unor situaţii excepţionale cum ar fi durata stării de asediu, stării de urgenţă sau stării de alertă, precum şi pentru o perioadă de maximum 60 de zile calendaristice, calculate de la data încetării stării de asediu, stării de urgenţă, respectiv a stării de alertă, funcţiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii."





                    PRIM-MINISTRU
                    LUDOVIC ORBAN
                    Contrasemnează:
                    Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei,
                    Ion Ştefan
                    p. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
                    Violeta Vijulie
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Antonel Tănase
                    Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                    Victoria Violeta Alexandru
                    Ministrul apărării naţionale,
                    Nicolae-Ionel Ciucă

    Bucureşti, 1 octombrie 2020.
    Nr. 164.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016