Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 157 din 17 noiembrie 2022  pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 157 din 17 noiembrie 2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1111 din 17 noiembrie 2022
    Având în vedere că în anul 2022 s-au înregistrat o lipsă semnificativă de precipitaţii şi temperaturi mult mai ridicate în raport cu media multianuală, care au indus o secetă pedologică accentuată în aproape toate regiunile agricole ale ţării, ceea ce a provocat fie întârzieri ale semănatului culturilor din toamna 2021, fie diminuarea răsăririi plantelor, fie afectarea până la calamitare a culturilor în perioada de vegetaţie,
    analizând informaţiile agrometeorologice înregistrate în perioada ianuarie-august 2022 la staţiile meteorologice cu program agrometeorologic, privind cantităţile lunare de precipitaţii, situaţia rezervei de umiditate pe profile de sol de 0-20 cm, 0-50 cm şi 0-100 cm, precum şi intensitatea fenomenului de „arşiţă“ în lunile iunie-august 2022, care au fost comunicate de către Administraţia Naţională de Meteorologie,
    analizând totodată şi informaţiile privind evoluţia condiţiilor climatice, a rezervei de apă din sol şi a stării de vegetaţie la culturile de toamnă la data de 1 septembrie 2022, înregistrate în zonele de influenţă ale unităţilor de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol şi comunicate de către Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, potrivit cărora anul agricol 2021-2022 s-a caracterizat ca un an agricol extrem de secetos în toate arealele de cultură agricolă din România, pluviometria globală a fost mai redusă cu circa 29%, minus 137,5 mm, în raport cu media multianuală, temperaturile medii zilnice din principalele areale agroecologice ale României au fost mai mari în medie cu 1,2 grade Celsius în raport cu media multianuală înregistrată în arealele respective, iar temperaturile medii zilnice din sezonul cald, mai-august 2022, din principalele areale agroecologice ale României au fost în medie mai mari cu 2,2 grade Celsius în raport cu media multianuală înregistrată în arealele respective,
    având în vedere că, drept urmare a analizei acestor informaţii pentru culturile înfiinţate în toamna anului 2021, rezultă că în regiunile agricole Banat, Crişana, Maramureş, Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia şi Transilvania s-a înregistrat fenomenul de secetă pedologică moderată sau secetă pedologică puternică sau secetă pedologică extremă, care a afectat areale agricole extinse din aceste regiuni analizate,
    ţinând cont de faptul că manifestarea generală a fenomenelor meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale afectează grav atât suprafeţele cultivate, producţia obţinută, cât şi veniturile producătorilor agricoli afectaţi, cu implicaţii în asigurarea securităţii alimentare a populaţiei şi în reluarea ciclurilor de producţie de către producătorii agricoli,
    raportat la prevederile Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare rezultatele centralizării la Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a informaţiilor cuprinse în rapoartele-sinteză cu pagubele la culturile agricole, asociate fenomenului meteorologic de secetă pedologică, întocmite de către comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă pe baza proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, potrivit cărora un număr de peste 16.740 de fermieri au fost afectaţi de seceta pedologică şi circa 250 mii ha cu culturi înfiinţate în toamna anului 2021 au fost afectate în grade diferite cuprinse între 30% şi 100% pe areale agricole importante la nivel naţional, dintre care: grâu - 187.358,35 ha, secară - 208,76 ha, triticale - 1.880,33 ha, orz - 25.294,42 ha, orzoaică - 2.062,59 ha, ovăz - 235,33 ha şi rapiţă - 26.719,06 ha,
    având în vedere prevederile din cadrul părţii a II-a cap. 1 secţiunea 1.2.1.2 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale pentru perioada 2014-2020, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 204 din 1 iulie 2014,
    înţelegând faptul că, pentru gestionarea consecinţelor în plan economic şi social ale situaţiei determinate de manifestarea fenomenului de secetă pedologică din anul agricol 2021-2022 asupra culturilor înfiinţate în toamna anului 2021, este necesară adoptarea unui act normativ de reglementare în regim de urgenţă în activitatea de producţie agricolă primară în sectorul vegetal,
    având în vedere că este imperios necesară pregătirea campaniei agricole de toamnă 2022, cu încadrarea în perioada optimă de însămânţare, şi necesitatea achiziţionării de inputuri agricole pentru asigurarea respectării tehnologiilor de cultură şi realizarea de producţii agricole eficiente,
    în condiţiile actuale generate de creşteri accentuate ale preţurilor la inputuri agricole, precum şi la energie electrică şi gaze naturale, în considerarea unei vulnerabilităţi financiare a fermierilor în condiţiile date,
    este imperios necesar să se adopte măsuri urgente de reglementare prin instituirea unei scheme de ajutor de stat sub formă de grant financiar acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică, pentru a compensa o parte din cheltuielile efectuate în perioada de la înfiinţarea culturilor în toamna anului 2021 până la recoltare în anul 2022.
    Deoarece prezenta schemă de ajutor de stat produce efectele după primirea deciziei Comisiei Europene, se impune adoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă, astfel încât ajutorul acordat de la bugetul de stat să acopere parţial, în timp util, pierderile suferite de fermieri ca urmare a manifestării secetei pedologice pe suprafeţele cu culturi înfiinţate în toamna anului 2021 şi să asigure lichidităţi financiare absolut necesare pentru continuarea ciclului de producţie în toamna anului 2022.
    Raportat la faptul că în anul 2023 securitatea alimentară a României poate fi semnificativ periclitată,
    având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ va avea consecinţe negative prin:
    a) imposibilitatea compensării producătorilor agricoli pentru pagubele înregistrate ca urmare a manifestării fenomenului meteorologic de secetă pedologică şi a afectării suprafeţelor cultivate în toamna anului 2021;
    b) distorsionarea viitoare a pieţelor agricole prin posibila declanşare a unor crize privind raportul cerere-ofertă şi evoluţie necontrolată a preţurilor la produsele agricole primare din sectorul vegetal;
    c) creşterea gradului de vulnerabilitate a producătorilor agricoli din cauza lipsei resurselor financiare necesare pentru achiziţia inputurilor şi efectuarea lucrărilor din campania agricolă de toamnă a anului 2022, în condiţiile dificile ale acestei toamne datorate creşterii accentuate din ultima perioadă a preţurilor la inputuri agricole, energie electrică şi gaze naturale, cu impact negativ asupra realizării suprafeţelor programate a fi înfiinţate cu culturi în toamna anului 2022;
    d) riscul major ca o parte importantă a fermierilor să nu poată achita datoriile către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze şi să nu mai poată continua activitatea;
    e) riscul cedării unei părţi din terenurile lucrate, deţinute în proprietate, creditorilor în contul datoriilor scadente şi intensificarea amplorii fenomenului de acaparare şi fărâmiţare a terenurilor agricole;
    f) impact social negativ major asupra fermierilor şi a membrilor familiilor acestora, atunci când sunt afectate veniturile din activităţi agricole, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment,

    întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale şi domeniul de aplicare
    ART. 1
    (1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se instituie o schemă de ajutor de stat sub formă de grant, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv acordarea de compensaţii sub forma de grant financiar producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică în agricultură în anul 2022.
    (2) Seceta pedologică din anul 2022 se recunoaşte ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale, fiind semnalată de Administraţia Naţională de Meteorologie, precum şi de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, care au emis avertismente şi informări cu privire la efectul negativ al temperaturilor ridicate peste limita de confort asupra plantelor, precipitaţii reduse şi rezervă de umiditate în sol redusă.
    (3) Schema prevăzută la alin. (1) are la bază datele referitoare la culturile agricole înfiinţate în toamna anului 2021 şi afectate de seceta pedologică, gradul de afectare cuprins între 30% şi 100% şi suprafaţa afectată, înscrise în procesele-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, potrivit prevederilor Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Schema prevăzută la alin. (1) se notifică Comisiei Europene în temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (5) Schema nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau ajutoare de minimis cu aceleaşi costuri eligibile identificabile.

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă respectă prevederile din cadrul secţiunii 1.2.1.2 - Ajutoarele pentru compensarea pagubelor provocate de un fenomen meteorologic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamităţi naturale partea a II-a capitolul 1 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale pentru perioada 2014-2020, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 204 din 1 iulie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Orientările UE.
    (2) Direcţiile pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare DAJ, reprezintă autoritatea competentă responsabilă cu implementarea schemei.
    (3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, iar sumele se plătesc până la data de 31 decembrie 2022.

    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) producţia primară de produse agricole - producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, prevăzute în anexa nr. I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, fără a se efectua nicio altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
    b) schemă de ajutoare - orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau într-un cuantum nedefinit;
    c) seceta pedologică - fenomen meteorologic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamităţi naturale sau cazului de forţă majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort şi precipitaţii reduse, care provoacă scăderea conţinutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole, fenomen care afectează suprafaţa unei culturi agricole înfiinţate în toamna anului 2021 în procent de peste 30% din suprafaţa culturii în cauză, declarată de către un producător agricol.


    CAP. II
    Beneficiarii, criterii de eligibilitate, modalitatea de calcul al sumelor reprezentând grantul care se acordă
    ART. 4
    Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare cuprinse între 30% şi 100%, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, respectiv:
    a) producătorii agricoli persoane fizice;
    b) producătorii agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) producătorii agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare.


    ART. 5
    Prezenta schemă se aplică beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care au înfiinţat în toamna anului 2021 următoarele culturi ce au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare cuprinse între 30% şi 100%, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor:
    a) grâu;
    b) secară;
    c) triticale;
    d) orz;
    e) orzoaică;
    f) ovăz;
    g) rapiţă.


    ART. 6
    (1) Beneficiarii prevăzuţi la art. 4 sunt eligibili la solicitarea schemei dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
    a) deţin proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 15 august 2022 inclusiv, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pentru culturile agricole înfiinţate în toamna anului 2021 şi suprafeţele afectate de seceta pedologică cu un procent de calamitare cuprins între 30% şi 100%;
    b) sunt înregistraţi în evidenţele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură cu cererea unică de plată 2022, din care se identifică culturile înfiinţate în toamna anului 2021, respectiv grâu şi/sau secară şi/sau triticale şi/sau orz şi/sau orzoaică şi/sau ovăz şi/sau rapiţă, precum şi suprafeţele de teren declarate aferente acestor culturi;
    c) nu sunt în dificultate, respectiv în reorganizare, în lichidare sau în faliment, la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat, în baza evidenţelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), pot solicita schema şi potenţialii beneficiari aflaţi în dificultate, respectiv în reorganizare, în lichidare sau în faliment la data depunerii cererii, caz în care aceştia au obligaţia ca la data acordării sumelor reprezentând grantul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă să prezinte documentul emis de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului prin care se atestă ieşirea din starea de dificultate, iar în caz de neprezentare în termen a documentului, solicitantul este exclus de la schema de finanţare.

    ART. 7
    (1) Pentru culturile prevăzute la art. 5, suprafaţa afectată în procente cuprinse între 30% şi 100% pentru care se acordă ajutorul de stat nu poate fi mai mare decât suprafaţa aceleiaşi culturi declarată în cererea unică de plată 2022.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi art. 6 alin. (1) lit. b), dacă cererea unică de plată 2022 a fost înregistrată la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură ulterior datei de întocmire a procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru beneficiarii care au suprafeţe calamitate cu oricare dintre culturile prevăzute la art. 5, confirmate prin procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, care au fost întoarse sau nu au mai fost însămânţate după calamitare şi nu se regăsesc, în totalitate sau parţial, în cererea unică de plată 2022, suprafeţele afectate avute în vedere pentru ajutorul de stat sunt cele cuprinse în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor.

    ART. 8
    (1) Compensaţiile acordate ca ajutor de stat sub formă de grant pe hectar, pentru fiecare cultură afectată, reprezintă maximum 40% din cheltuielile eligibile, respectiv maximum 40% din cheltuielile tehnologice prevăzute în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2021-2022, realizate de Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii şi Dezvoltare Rurală (ICEADR), şi corespund cerinţelor pct. 360 şi pct. 361 lit. b) din cadrul secţiunii 1.2.1.2 din Orientările UE.
    (2) Ajutorul de stat acordat conform alin. (1) se încadrează în prevederile pct. 363 secţiunea 1.2.1.2 din Orientările UE.
    (3) Grantul financiar unitar este în cuantum maxim de 1.500 lei/ha aferent unui grad de afectare de 100% care este prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la art. 5.
    (4) Dacă gradul de afectare prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la art. 5, este cuprins în intervalul 30% până la 100%, cuantumul grantului care se poate acorda se diminuează procentual corespunzător şi se obţine prin înmulţirea cuantumului maxim prevăzut la alin. (3) cu procentul de afectare prevăzut în procesul-verbal.
    (5) Sumele reprezentând grant financiar care se pot acorda unui beneficiar se determină prin înmulţirea cuantumului maxim al grantului prevăzut la alin. (3) cu gradul de afectare prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor şi cu suprafaţa calamitată prevăzută în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la art. 5, iar rezultatul obţinut se împarte la o sută.

    ART. 9
    (1) Beneficiarii care îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 6 depun/transmit la DAJ o cerere de solicitare a grantului care cuprinde şi declaraţia pe propria răspundere că nu se află în reorganizare, lichidare sau faliment, conform evidenţelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), la data depunerii solicitării pentru ajutor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de următoarele documente:
    a) copie a documentului prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b);
    b) copiile documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum banca comercială, codul IBAN, în care să fie virate sumele.

    (2) Cererile şi documentele prevăzute la alin. (1) se depun/se transmit în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Cererea de solicitare a ajutorului, însoţită de documentele prevăzute la alin. (1), poate fi transmisă la DAJ şi prin fax sau poştă sau în format electronic prin e-mail.
    (4) Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul“, vor fi datate şi însuşite prin semnătură de către reprezentantul legal al beneficiarului.

    ART. 10
    DAJ verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6, condiţiile prevăzute la art. 7 şi documentele solicitate prevăzute la art. 9 alin. (1), sens în care solicită Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), iar aceasta pune la dispoziţia DAJ datele şi informaţiile rezultate din interogarea bazei de date APIA cu cererile unice de plată 2022, pe beneficiari, culturi şi suprafeţe declarate aferente acestora, necesare verificării respectării prevederilor art. 7.

    ART. 11
    În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la expirarea perioadei prevăzute la art. 9 alin. (2), DAJ verifică respectarea prevederilor art. 10, stabilesc sumele şi beneficiarii, întocmesc şi transmit la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Direcţia generală buget-finanţe şi fonduri europene situaţia centralizatoare cu beneficiarii eligibili şi sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

    ART. 12
    (1) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea situaţiilor centralizatoare prevăzute la art. 11, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Direcţia generală bugetfinanţe şi fonduri europene verifică încadrarea solicitărilor financiare în valoarea totală alocată şi transmite Ministerului Finanţelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoţită de situaţia centralizatoare cu sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
    (2) După aprobarea de către Ministerul Finanţelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale deschide şi repartizează credite bugetare DAJ cu sumele cuvenite.
    (3) DAJ virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor.

    ART. 13
    (1) Resursele financiare necesare implementării schemei sunt de 365.638,26 mii lei şi se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate pe anul 2022 Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu această destinaţie, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare“, titlul 59 „Alte cheltuieli“, articolul 59.09 „Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamităţi naturale în agricultură“.
    (2) În situaţia în care sumele necesare depăşesc plafoanele bugetare aprobate cu această destinaţie, valoarea ajutorului se reduce proporţional pentru toţi beneficiarii schemei de ajutor de stat.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 14
    (1) În cazul nerespectării de către beneficiari a condiţiilor prevăzute la art. 6, precum şi în situaţia atestării de către aceştia a unor date ori situaţii nereale pe documentele aferente ajutorului de stat sau al încălcării în orice mod a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt obligaţi la restituirea contravalorii ajutorului de stat încasat, la care se adaugă dobânzi şi penalităţi de întârziere de la data încasării acestuia.
    (2) Sumele reprezentând ajutor de stat necuvenit, prevăzute la alin. (1), reprezintă creanţe bugetare, pentru recuperarea acestora aplicându-se în mod corespunzător dispoziţiile titlurilor V şi VII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare întocmit de către DAJ, prin care se individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda naţională, constituie titlu de creanţă şi cuprinde elementele actului administrativ-fiscal prevăzut de Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Titlul de creanţă constituie titlu executoriu la data împlinirii termenului de scadenţă prevăzut în acesta.
    (5) Persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ în condiţiile şi termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora către debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării debitului, potrivit prevederilor titlului VII din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Cuantumul obligaţiilor fiscale accesorii se calculează de către DAJ din ziua imediat următoare scadenţei şi până la data transmiterii către organele fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit alin. (6), iar organele fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor calcula obligaţii fiscale accesorii de la data transmiterii titlurilor executorii şi până la data stingerii sumelor prevăzute în acestea.
    (8) Obligaţiile fiscale accesorii calculate de către DAJ vor fi individualizate într-un titlu de creanţă, prevederile alin. (2)-(6) aplicându-se în mod corespunzător.
    (9) În procedura insolvenţei, înscrierea creanţei bugetare la masa credală se face de către DAJ.
    (10) Sumele încasate potrivit prevederilor alin. (2) se fac venit integral la bugetul de stat şi se virează într-un cont de venituri distinct.

    ART. 15
    (1) Toate documentele depuse în vederea solicitării ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se păstrează la DAJ pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.
    (2) Toate documentele care atestă ajutorul de stat cuvenit se păstrează de către beneficiarii ajutorului de stat pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data încasării sumei cuvenite.
    (3) DAJ se asigură că sunt respectate principiile stabilite la pct. 128-131 din Orientările UE în ceea ce priveşte transparenţa schemei.

    ART. 16
    La data primirii deciziei Comisiei Europene privind acordarea ajutorului de stat se stabileşte eligibilitatea beneficiarului şi se constituie obligaţia de plată a acestui ajutor de stat.

    ART. 17
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Sorin Moise,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 17 noiembrie 2022.
    Nr. 157.
    ANEXA 1





    CERERE
    de solicitare a grantului acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021
    şi au fost afectate de seceta pedologică
    (model)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.

    ANEXA 2





    DAJ, respectiv a municipiului Bucureşti ........................
    Nr. de înregistrare ..................
    Data .................
    SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
    cu beneficiarii eligibili şi sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli
    care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică
    (model)
    Bun de plată
    pentru suma de ………… lei
    Director executiv,
    .....................……….
    (semnătura)

┌────┬─────────┬────┬─────────┬──────────────────┬────────────┬────────────────┐
│ │Numele şi│CNP/│ │ │Cuantum │Valoare maximă │
│Nr. │prenumele│CUI/│Cultura │Suprafaţa afectată│maxim grant │grant cuvenit │
│crt.│/ │CIF │ │(ha) │unitar (lei/│(lei) │
│ │Denumirea│ │ │ │ha) │ │
├────┼─────────┼────┼─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│(1) │(2) │(3) │(4) │(5) │(6) │(7) │
├────┼─────────┼────┼─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Grâu │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Secară │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Triticale│ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Orz │ │1.500,00 │ │
│1 │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Orzoaică │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Ovăz │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Rapiţă │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Total │(x) │- │(x) │
├────┼─────────┼────┼─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Grâu │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Secară │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Triticale│ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Orz │ │1.500,00 │ │
│2 │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Orzoaică │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Ovăz │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Rapiţă │ │1.500,00 │ │
│ │ │ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │ │Total │(x) │- │(x) │
├────┼─────────┼────┼─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│... │………. │…………│………… │..................│............│................│
├────┴─────────┴────┼─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Grâu │ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Secară │ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Triticale│ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Orz │ │1.500,00 │ │
│TOTAL ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Orzoaică │ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Ovăz │ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Rapiţă │ │1.500,00 │ │
│ ├─────────┼──────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Total │(x) │- │(x) │
│ │general │ │ │ │
└───────────────────┴─────────┴──────────────────┴────────────┴────────────────┘


    Certificat din punctul de vedere al legalităţii, realităţii şi regularităţii
    Director executiv adjunct,
    .............................
              (semnătura)
    Şef serviciu,
    ............................
             (semnătura)

    ANEXA 3





    MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
    Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene
    Se aprobă.
    Ordonator principal de credite,
    ......................................
    SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
    cu sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli
    care au înfiinţat culturi în toamna anului 2021 ce au fost afectate de seceta pedologică
    (model)

┌────┬───────────────┬───────────┬─────────┐
│ │ │ │Valoarea │
│Nr. │Judeţul │Nr. de │grantului│
│crt.│ │beneficiari│cuvenit │
│ │ │ │(lei) │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│(0) │(1) │(2) │(3) │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│1 │Alba │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│2 │Arad │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│3 │Argeş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│4 │Bacău │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│5 │Bihor │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│6 │Bistriţa-Năsăud│ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│7 │Botoşani │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│8 │Braşov │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│9 │Brăila │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│10 │Buzău │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│11 │Caraş-Severin │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│12 │Călăraşi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│13 │Cluj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│14 │Constanţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│15 │Covasna │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│16 │Dâmboviţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│17 │Dolj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│18 │Galaţi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│19 │Giurgiu │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│20 │Gorj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│21 │Harghita │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│22 │Hunedoara │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│23 │Ialomiţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│24 │Iaşi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│25 │Ilfov │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│26 │Maramureş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│27 │Mehedinţi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│28 │Mureş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│29 │Neamţ │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│30 │Olt │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│31 │Prahova │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│32 │Satu Mare │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│33 │Sălaj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│34 │Sibiu │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│35 │Suceava │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│36 │Teleorman │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│37 │Timiş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│38 │Tulcea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│39 │Vaslui │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│40 │Vâlcea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│41 │Vrancea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│42 │Bucureşti │ │ │
├────┴───────────────┼───────────┼─────────┤
│Total: │(x) │(x) │
└────────────────────┴───────────┴─────────┘


    Director general,
    ........................
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016