Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 156 din 16 noiembrie 2022  pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 156 din 16 noiembrie 2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1110 din 17 noiembrie 2022
    Având în vedere faptul că refacerea capacităţilor de producţie şi de prestări servicii şi, odată cu aceasta, a capacităţii de rezilienţă a IMM-urilor poate fi asigurată din fonduri externe nerambursabile şi din cofinanţare până la data de 31 decembrie 2022 ca urmare a aplicării formelor de sprijin prin scheme de ajutor de minimis şi de ajutor de stat, iar procesul de angajare a fondurilor presupune parcurgerea etapelor de depunere de către solicitanţi a cererilor de finanţare, de evaluare a cererilor de finanţare şi de semnare a contractelor de finanţare cu beneficiarii, este necesară derularea acestor etape cu maximă celeritate pentru a putea angaja finanţarea aferentă până la sfârşitul anului 2022.
    În condiţiile în care responsabilitatea lansării apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanţare depuse în cadrul apelului şi de semnare a contractelor de finanţare revine, în calitate de administrator al schemelor de ajutor de stat şi de minimis, Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin intermediul Autorităţii de management pentru Programul operaţional Competitivitate, denumită în continuare AM POC,
    având în vedere că în urma apelurilor de proiecte deschise în data de 23 august 2022 şi în data de 24 august 2022 pentru schema de ajutor de stat şi, respectiv, schema de ajutor de minimis a fost depus un număr relativ mare de cereri de finanţare, şi anume 1.844 de cereri de finanţare în cadrul schemei de ajutor de stat şi 673 de cereri de finanţare în cadrul schemei de ajutor de minimis, respectiv 2.517 de cereri de finanţare aferente celor două scheme de ajutor,
    deoarece pentru finalizarea corespunzătoare a evaluării celor 2.517 de cereri de finanţare şi pentru încheierea cu solicitanţii admişi a contractelor de finanţare până la termenul de 31 decembrie 2022, adică estimativ 1.500 de contracte în total pe cele două scheme de ajutor, este nevoie de resurse umane suplimentare faţă de cele disponibile prin aparatul propriu al AM POC,
    luând în considerare faptul că prin Ordonanţa Guvernului nr. 62/1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2000, cu modificările şi completările ulterioare, a fost înfiinţată Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică, denumită în continuare UEFISCDI, care, conform art. 3 lit. f) din respectiva ordonanţă, conduce în sistem descentralizat, implementează, monitorizează şi evaluează programe şi proiecte de dezvoltare instituţională şi de sistem, precum şi programe şi proiecte de cercetare ştiinţifică, cu finanţare naţională sau internaţională, cu avizul Ministerului Educaţiei,
    având în vedere că UEFISCDI are capacitatea de a prelua o parte din responsabilităţile ce revin Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin intermediul AM POC, în calitate de administrator al schemelor de ajutor de stat şi de minimis,
    ţinând cont de faptul că implicarea alături de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a resurselor umane specializate ale UEFISCDI va permite finalizarea evaluării unui număr de 1.000 de cereri de finanţare şi formularea unui număr de 300 de puncte de vedere în cadrul procedurii de contestaţii, presupunând anumite costuri cu resursele umane, care vor fi asigurate din fonduri externe nerambursabile în condiţiile legii,
    deoarece în absenţa prezentei reglementări nu pot fi încheiate contractele de finanţare în termenul de angajare a finanţării stabilit de Comunicarea Comisiei Europene privind cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (220/C/91I/01), respectiv până la data de 31 decembrie 2022,
    întrucât neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă pentru domeniul producţie şi servicii ar conduce la blocarea/ întârzierea relansării economice şi, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile externe nerambursabile alocate României,
    având în vedere necesitatea modificării şi completării cadrului legal care să permită utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea reformelor şi a investiţiilor,
    luând în considerare orizontul de timp determinat, respectiv 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 507 jaloane şi ţinte asociate investiţiilor-cheie şi reformelor majore aferente celor şase piloni principali stabiliţi prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi calendarul asumat pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi angajamentele asumate în implementarea acestuia,
    ţinând cont că lipsa reglementării unitare şi complete a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor externe nerambursabile/rambursabile aferent Mecanismului de redresare şi rezilienţă generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra termenelor de depunere a cererilor de plată şi a gradului de absorbţie a fondurilor alocate României din Mecanismul de redresare şi rezilienţă,
    având în vedere necesitatea clarificării cât mai urgente a mecanismelor şi fluxurilor aplicabile investiţiilor şi proiectelor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi a rolurilor diferitelor structuri implicate, în scopul evitării blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerii ţintelor şi jaloanelor, sunt necesare modificarea şi completarea reglementărilor care să vizeze aspectele menţionate anterior cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României şi care să asigure o corectă utilizare a fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă.
    În considerarea faptului că în lipsa reglementării nu pot fi încheiate şi implementate proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile, acest fapt generând riscul dezangajării de sume alocate României,
    întrucât situaţia extraordinară se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure redresarea economică a mediului de afaceri, un climat investiţional atractiv pentru domeniile economice vizate, menite să ducă la creşterea numărului de locuri de muncă, iar neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă ar conduce pe termen lung la contracţia economiei româneşti,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    La articolul 52 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (10^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(10^1) Sumele reprezentând plăţi în avans pentru implementarea proiectelor şi acţiunilor finanţate din fonduri europene aferente cadrului financiar 2014-2020 şi 2021-2027, inclusiv din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală conform contractelor încheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din contracte/decizii/ordine de finanţare şi, după caz, memorandumuri/ acorduri de împrumut. Dispoziţiile alin. (10) se aplică în mod corespunzător."


    ART. II
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Justiţiei poate achiziţiona produse, servicii, lucrări necesare implementării investiţiei I.4 „Digitalizarea sistemului judiciar“, aferente componentei 7 „Transformare digitală“, poate angaja cheltuieli în limita creditelor de angajament şi poate utiliza creditele bugetare în cadrul proiectelor/investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, atât pentru instituţiile publice pentru care ministrul justiţiei este ordonator principal de credite, cât şi pentru instituţiile publice din sistemul judiciar beneficiare ale proiectelor/investiţiilor respective, altele decât cele pentru care ministrul justiţiei este ordonator principal de credite.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (6) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Justiţiei, în cadrul proiectelor/investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, poate utiliza creditele bugetare aprobate, poate cuprinde în listele de investiţii şi poate achiziţiona produse, servicii, lucrări necesare implementării investiţiei I.4 „Digitalizarea sistemului judiciar“, aferente componentei 7 „Transformare digitală“, pentru ordonatorii de credite din sistemul judiciar.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (2), Ministerul Justiţiei transmite produsele, rezultatul serviciilor şi lucrărilor, cu titlu gratuit, în patrimoniul instituţiilor publice pentru care ministrul justiţiei este ordonator principal de credite, prin ordin al ministrului justiţiei, precum şi al altor instituţii publice din sistemul judiciar care sunt beneficiare ale proiectelor/investiţiilor respective, prin proces-verbal de predare-preluare.
    (4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător şi în cazul altor ordonatori de credite, instituţii publice din sistemul judiciar, în ipoteza achiziţionării de produse, servicii, lucrări necesare implementării investiţiei I.4 „Digitalizarea sistemului judiciar“, aferente componentei 7 „Transformare digitală“, pentru alte instituţii publice din sistemul judiciar care sunt beneficiare ale proiectelor/investiţiilor respective.
    (5) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2022, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale să introducă în bugetul propriu titlul 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“ pentru furnizarea, dezvoltarea, administrarea tehnică, mentenanţa corectivă şi evolutivă a sistemului informatic de management şi control al Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României şi a echipamentelor IT aferente realizat în cadrul investiţiei 5 din componenta 14 „Bună guvernanţă“.
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele prevăzute la art. 22 alin. (1) din respectiva lege, se autorizează Ministerul Finanţelor, la solicitarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, să efectueze, în anul 2022, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, redistribuiri de credite bugetare şi de angajament, prin diminuarea bugetului Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi majorarea bugetului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în baza protocolului de implementare a sistemului de management şi control al Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României pentru asigurarea cheltuielilor privind achiziţia de echipamente şi licenţe necesare dezvoltării, administrării tehnice, mentenanţei corective şi evolutive a sistemului informatic prevăzut la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate componentele sale, infrastructură, hardware, software de bază şi aplicaţie specifică, precum şi pentru asigurarea echipamentelor IT necesare Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru utilizarea şi gestionarea sistemului informatic de management şi control al Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate capacităţilor de prestare de servicii şi retehnologizării, în vederea refacerii capacităţii de rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 20 iunie 2022, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 21, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins
    "(4) În activitatea de evaluare a proiectelor, AM POC este sprijinită de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică, denumită în continuare UEFISCDI."

    2. La articolul 22, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (2)-(4), cu următorul cuprins:
    "(2) Prin acord de parteneriat încheiat între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi UEFISCDI se stabilesc activitatea de evaluare, numărul de cereri de finanţare evaluate, numărul de puncte de vedere formulate în cadrul procedurii de contestaţii, derulate în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, depuse de solicitanţii din cadrul apelului aferent acţiunii 4.1.1 Investiţii în activităţi productive, derulate la nivelul AM POC, şi calendarul de implementare a activităţilor.
(3) UEFISCDI este responsabilă cu selectarea experţilor evaluatori conform procedurilor proprii şi competenţelor stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 62/1999 privind înfiinţarea Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Cheltuielile UEFISCDI, pentru activitatea de evaluare a cererilor de finanţare evaluate de câte doi experţi, din baza de date privind experţii, existentă în platforma BrainMap, conform prevederilor Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022, precum şi pentru punctele de vedere în cadrul procedurii de contestaţii derulate la nivelul AM POC, se suportă din fonduri externe nerambursabile în condiţiile legii."



    ART. IV
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 819 din 7 septembrie 2020, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 10, alineatele (1)-(5) se modifică şi voravea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) MIPE, în colaborare cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, asigură dezvoltarea unui sistem informatic de management şi control al PNRR care răspunde cerinţelor prevăzute la art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 şi pentru care MIPE deţine, în condiţiile legii, toate drepturile asupra aplicaţiilor informatice dezvoltate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, inclusiv codurile-sursă ale acestora.
    (2) Pentru derularea activităţilor aferente implementării proiectelor, respectiv lansare apeluri de proiecte, depunere aplicaţii, evaluare, contractare şi implementare, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale dezvoltă sistemul informatic de management şi control al PNRR, în conformitate cu planificarea stabilită cu MIPE în baza protocolului de colaborare încheiat între părţi.
    (3) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator tehnic al sistemului informatic prevăzut la alin. (1), asigură, pentru MIPE, în calitate de administrator operaţional, dezvoltarea, testarea, punerea în producţie, mentenanţa corectivă şi evolutivă a sistemului informatic pe toate componentele sale de infrastructură, hardware, software de bază şi aplicaţie specifică, precum şi echipamentele IT necesare MIPE pentru utilizarea şi gestionarea sistemului.
    (4) Cheltuielile privind achiziţia de echipamente, aplicaţii software şi licenţe necesare pentru dezvoltarea, testarea, operarea, administrarea tehnică şi mentenanţa corectivă şi evolutivă a sistemului informatic prevăzut la alin. (1), respectiv cele privind echipamentele IT necesare MIPE pentru utilizarea şi gestionarea acestuia se suportă din PNRR şi de la bugetul de stat, prin bugetul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în conformitate cu prevederile protocolului privind implementarea sistemului informatic de management şi control al PNRR încheiat între MIPE şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
    (5) Pentru sistemul informatic prevăzut la alin. (1), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură şi implementează măsurile de securitate cibernetică pentru toate componentele sistemului, iar Serviciul Român de Informaţii, prin Centrul Naţional Cyberint, asigură măsurile de cyber intelligence."

    2. La articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Pentru achiziţiile prevăzute la alin. (4), MIPE, în calitate de coordonator naţional, încheie cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR, un protocol privind implementarea sistemului informatic de management şi control al PNRR realizat în cadrul investiţiei 5 din componenta 14 «Bună guvernanţă», act juridic, angajament legal în sensul art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt stabilite condiţiile necesare pentru dezvoltarea, testarea, operarea, administrarea tehnică, mentenanţa corectivă şi evolutivă a sistemului informatic prevăzut la alin. (1)."



    ART. V
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, după litera jj^1) se introduce o nouă literă, lit. jj^2), cu următorul cuprins:
    "jj^2) protocol privind implementarea sistemului informatic de management şi control al PNRR - act juridic, angajament legal în sensul art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, încheiat între MIPE, în calitate de coordonator naţional, prin structura de specialitate, şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR, prin care sunt stabilite condiţiile necesare pentru dezvoltarea, testarea, operarea, administrarea, mentenanţa corectivă şi evolutivă a sistemului informatic de management şi control al PNRR, realizat în cadrul investiţiei 5, componenta 14 - Bună guvernanţă;"

    2. La articolul 2, după litera ll) se introduce o nouă literă, lit. ll^1), cu următorul cuprins:
    "ll^1) furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de autoritate care asigură dezvoltarea, mentenanţa sistemului informatic de management şi control al PNRR, pe toate componentele sale, infrastructură, hardware, software de bază şi aplicaţie specifică;"

    3. La articolul 5 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
    "c) implementarea jaloanelor 450 şi 451 aferente investiţiei 5, componenta 14 - Bună guvernanţă din cadrul PNRR, în scopul căreia poate încheia protocoale de colaborare/protocol de implementare a sistemului informatic de management şi control al PNRR."

    4. La articolul 9, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În bugetul STS, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR, se cuprind creditele de angajament şi creditele bugetare aferente implementării jalonului 450 din cadrul investiţiei 5, componenta 14 - Bună guvernanţă, cu respectarea prevederilor art. 14."

    5. La articolul 14, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) STS, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR, cuprinde în bugetul propriu creditele de angajament şi creditele bugetare prevăzute la art. 9 alin. (1^1) pe baza protocolului privind implementarea sistemului informatic de management şi control al PNRR încheiat cu coordonatorul naţional."

    6. La articolul 18, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    (1) Sumele estimate a fi utilizate, trimestrial, pentru proiectele finanţate din fonduri europene în cadrul PNRR se comunică MIPE de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, defalcat pentru proiecte finanţate din asistenţa financiară nerambursabilă şi, respectiv, din asistenţa financiară rambursabilă, pentru toţi beneficiarii, indiferent de modalitatea de finanţare şi subordonare a acestora, respectiv de către STS, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR."

    7. La articolul 19, alineatele (2), (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) La nivelul sumelor estimate a fi utilizate trimestrial din asistenţa financiară nerambursabilă, pe baza situaţiei centralizate de MIPE potrivit estimărilor de fonduri prevăzute la art. 18 alin. (1), MF efectuează transferul sumelor respective într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al MF, prin utilizarea cu prioritate a sumelor existente în contul distinct de disponibil prevăzut la alin. (1^1), inclusiv dobânda prevăzută la alin. (1^2), respectiv după epuizarea acestora, prin utilizarea echivalentului în lei al sumelor rezultate din schimbul valutar al prefinanţării în cuantum de 13% din asistenţa financiară nerambursabilă.
(3) În primele 15 zile lucrătoare de la finele fiecărui trimestru, MF primeşte solicitările de fonduri de la coordonatorii de reforme şi/sau investiţii pentru toţi beneficiarii, indiferent de modalitatea de finanţare şi subordonare a acestora, respectiv de la STS, în vederea distribuirii sumelor efectiv utilizate în trimestrul anterior aferente asistenţei financiare nerambursabile, din contul distinct de venituri al bugetului de stat prevăzut la alin. (2), codificat cu codul de identificare fiscală al MF, astfel:
    a) în cazul beneficiarilor, alţii decât cei finanţaţi integral din bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale prevăzuţi la art. 9 alin. (1), într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii/Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării în cazul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii;
    b) în cazul beneficiarilor finanţaţi integral din bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, într-un cont distinct de venituri al bugetelor din care aceştia sunt finanţaţi, codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii;
    c) în cazul STS, pentru sumele aferente implementării jalonului 450 din cadrul Investiţiei 5 - componenta 14 - Bună guvernanţă, într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorului naţional.
    ..................................................................................................
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), pentru ultimul trimestru al anului bugetar, solicitările de fonduri se trimit la MF în primele cinci zile lucrătoare ale anului următor şi se distribuie în contul distinct de venituri al bugetului de stat prevăzut la alin. (3) lit. a) şi c) sau în contul distinct de venituri al bugetului asigurărilor sociale de stat sau al bugetelor fondurilor speciale prevăzut la alin. (3) lit. b), după caz, codificate cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii/Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării în cazul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii/coordonatorului naţional pentru sumele aferente jalonului 450 din cadrul investiţiei 5, componenta 14, până în data de 12 a primei luni a anului următor, cu data de 31 decembrie a anului de referinţă."

    8. La articolul 23, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementării jalonului 450 din cadrul investiţiei 5, componenta 14 - Bună guvernanţă din cadrul PNRR se stabilesc în baza hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 alin. (3^1) privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/sau investiţii şi se cuprind în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de coordonator naţional."

    9. La articolul 23, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Ordonatorul principal de credite cu rol de coordonator naţional efectuează la nivelul investiţiei 5, componenta 14 - Bună guvernanţă angajarea cheltuielilor în baza creditelor de angajament prevăzute la alin. (3^1) şi operaţiunile din faza de lichidare, constând în verificarea cheltuielilor efectuate de STS în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR."

    10. La articolul 37, alineatele (1)-(3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    (1) Sumele aferente plăţilor realizate de beneficiari/furnizorul sistemului informatic de management şi control al PNRR pentru finanţarea cheltuielilor deja efectuate în cadrul reformelor/investiţiilor, în scopul realizării ţintelor şi jaloanelor incluse în cadrul Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, considerate eligibile în cadrul PNRR în condiţiile art. 17 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 şi aprobate în contractele/deciziile/ordinele de finanţare/protocolul de implementare al sistemului informatic de management şi control al PNRR, se recuperează din fonduri europene pentru asistenţa financiară nerambursabilă şi se utilizează sumele din împrumut potrivit art. 20 alin. (4) lit. a) pentru asistenţa financiară rambursabilă, după caz.
    (2) Pentru recuperarea din fonduri europene şi transferul sumelor prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au suportat din surse proprii cheltuielile respective, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) şi (1^1), întocmesc cereri de transfer distincte care se transmit coordonatorilor de reforme şi/sau de investiţii în termen de 15 zile lucrătoare de la aprobarea contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanţare. Sumele pentru care au fost primite cererile de transfer distincte sunt centralizate şi cuprinse în situaţiile întocmite de MIPE şi comunicate MF potrivit art. 19 alin. (2), în scopul efectuării schimbului valutar şi al alimentării contului distinct de venituri al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al MF, prevăzut la acelaşi alineat sau în raportările periodice care se transmit potrivit art. 20 alin. (4) lit. a), după caz.
    (3) Pentru recuperarea din fonduri europene a sumelor prevăzute la alin. (1), beneficiarii/furnizorul sistemului informatic de management şi control al PNRR care au/a efectuat cheltuieli finanţate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale au/are obligaţia de a transmite solicitări distincte coordonatorilor de reforme şi/sau de investiţii/coordonatorului naţional în termen de 15 zile lucrătoare de la aprobarea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare/ protocolului de implementare al sistemului informatic de management şi control al PNRR.
    ..................................................................................................
    (5) Pe baza solicitărilor distincte prevăzute la alin. (3), coordonatorii de reforme şi/sau de investiţii/coordonatorul naţional transmit/transmite solicitări de fonduri centralizate către MF, iar acesta:
    a) virează sumele aferente fondurilor europene nerambursabile într-un cont distinct de venituri în bugetele din care a fost asigurată sursa de finanţare a cheltuielilor, codificat cu codurile de identificare fiscală ale coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii/coordonatorului naţional;
    b) utilizează sumele aferente împrumutului pentru finanţarea deficitului bugetului de stat şi/sau refinanţarea datoriei publice."



    ART. VI
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 819 din 7 septembrie 2020, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Constantin Saragea,
                    secretar general

    Bucureşti, 16 noiembrie 2022.
    Nr. 156.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016