Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 153 din 11 noiembrie 2022  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 153 din 11 noiembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1091 din 11 noiembrie 2022
    Având în vedere situaţia determinată de creşterea preţului pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale la nivel internaţional, precum şi efectele provocate de aceste creşteri, este necesară instituirea unor măsuri cu caracter temporar, astfel încât preţurile la energie electrică şi gaze naturale plătite de către clienţii finali să nu agraveze nivelul de sărăcie energetică şi să nu conducă la un blocaj al activităţilor economice la nivel naţional, ţinând cont că este necesară asigurarea unei discipline riguroase a pieţei de energie şi a unui înalt nivel de protecţie a cetăţenilor în calitatea lor de consumatori.
    Ţinând cont de prevederile Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie, care stipulează în considerentul 48 din preambul că:
    "(48) Intervenţiile publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice constituie, în principiu, o măsură care denaturează piaţa. Prin urmare, astfel de intervenţii pot fi efectuate numai cu titlu de obligaţii de serviciu public şi ar trebui să fie supuse unor condiţii specifice. În prezent, în temeiul Directivei (UE) 2019/944, sunt permise preţuri reglementate pentru gospodării şi microîntreprinderi şi, de asemenea, sunt permise, inclusiv sub nivelul costurilor, pentru clienţii vulnerabili şi cei afectaţi de sărăcia energetică. Cu toate acestea, în contextul actualei creşteri excepţionale a preţurilor energiei electrice, setul de măsuri de care dispun statele membre pentru a sprijini consumatorii ar trebui extins temporar, oferind posibilitatea de a include IMM-urile în domeniul de aplicare al preţurilor reglementate şi permiţând stabilirea de preţuri reglementate sub nivelul costurilor. O astfel de extindere ar putea fi finanţată din plafonul pe veniturile de pe piaţă.“, "

    precum şi de prevederile articolului 8 - „Măsuri naţionale de criză“, care prevăd că:
    "(1) Statele membre pot:
    (a) să menţină sau să introducă măsuri care limitează şi mai mult veniturile de pe piaţă ale producătorilor care produc energie electrică din sursele enumerate la articolul 7 alineatul (1), inclusiv posibilitatea de a face diferenţa între tehnologii, precum şi veniturile de pe piaţă ale altor participanţi la piaţă, inclusiv ale celor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul tranzacţionării energiei electrice [....]
(2) În conformitate cu prezentul regulament, măsurile menţionate la alineatul (1):
    (a) sunt proporţionale şi nediscriminatorii;
    (b) nu pun în pericol semnalele de investiţii;
    (c) asigură acoperirea costurilor de investiţii şi de exploatare;
    (d) nu denaturează funcţionarea pieţelor angro de energie electrică şi, în special, nu afectează ordinea de merit, nici formarea preţurilor pe piaţa angro;
    (e) sunt compatibile cu dreptul Uniunii“,"

    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 22 martie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 14, alineatele (3) şi (4) se abrogă.
    2. La articolul 16, după alineatul (7^4) se introduce un nou alineat, alineatul (7^5), cu următorul cuprins:
    "(7^5) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute în anexa nr. 11, după cum urmează:
    a) de către OPCOM - cele prevăzute la art. 2 alin. (2), art. 3 alin. (2) şi (3) şi art. 16;
    b) de către producătorii de energie electrică - cele prevăzute la art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (2) teza finală şi alin. (7), art. 6 şi art. 10;
    c) de către operatorii economici - cele prevăzute la art. 7 alin. (1) şi alin. (4) şi art. 10, constituie contravenţie, se constată şi se sancţionează de către ANRE cu amendă contravenţională de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancţionării."

    3. La articolul 16, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1)-(4), (7^1), (7^2) şi (7^5) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 8 alin. (2) lit. a), ale art. 28 alin. (1), precum şi ale art. 29 din ordonanţa anterior menţionată."

    4. După articolul 23 se introduce un nou articol, art. 23^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 23^1
    (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada 1 ianuarie 2023-31 martie 2025 se instituie mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică prevăzut în anexa nr. 11 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (2) Mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică prevăzut în anexa nr. 11 nu se aplică operatorilor economici, producători de energie electrică din surse regenerabile de energie, pentru tehnologiile şi puterea instalată prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, capacităţilor de producere a energiei electrice intrate în funcţiune după data de 1 aprilie 2022, precum şi producătorilor cu capacităţi de producere de energie electrică şi termică în cogenerare care livrează energie termică în SACET."

    5. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 24
    Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă."

    6. La anexa nr. 6, după articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    Contribuţia la/de la Fondul de Tranziţie Energetică pentru energia electrică vândută conform mecanismului prevăzut la anexa nr. 11 se plăteşte după cum urmează:
 (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    V_CO2 reprezintă valoarea lunară a certificatelor CO_2 aferente energiei electrice vândute conform mecanismului prevăzut la anexa nr. 11."

    7. După anexa nr. 10 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 11, având conţinutul prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.


    ART. II
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, articolele V şi VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 864 din 1 septembrie 2022, cu completările ulterioare, se abrogă.

    ART. III
    De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, producătorii de energie electrică cu o putere instalată mai mare sau egală cu 10 MW, cu excepţia celor prevăzuţi la art. I pct. 4 alin. (2), pot vinde energia electrică produsă doar în condiţiile prevăzute de anexa nr. 11 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. IV
    Lista prevăzută la art. 4 alin. (1) din anexa nr. 11 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se publică de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul energiei,
                    Virgil-Daniel Popescu
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 11 noiembrie 2022.
    Nr. 153.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 11 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022)
    Mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică
    ART. 1
    Prezenta anexă stabileşte mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică, respectiv regulile de funcţionare ale acestuia şi obligaţiile aplicabile operatorilor economici implicaţi.

    ART. 2
    (1) Pe durata utilizării mecanismului de achiziţie centralizată de energie electrică, societatea Operatorul pieţei de energie electrică şi de gaze naturale „OPCOM“ - S.A., denumită în continuare OPCOM, are calitatea de achizitor unic pe piaţa de energie electrică.
    (2) OPCOM, în calitate de achizitor unic, cumpără energia electrică de la producătorii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) şi vinde energia electrică achiziţionată furnizorilor de energie electrică care au contracte încheiate cu clienţi finali, operatorului de transport şi de sistem energie electrică şi operatorilor de distribuţie energie electrică, pentru acoperirea consumului propriu tehnologic al reţelelor exploatate de aceştia.

    ART. 3
    (1) Mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică se aplică producătorilor ale căror capacităţi de producere totalizează o putere instalată mai mare sau egală cu 10 MW.
    (2) Pe perioada utilizării mecanismului de achiziţie centralizată de energie electrică, preţul plătit de achizitorul unic prevăzut la art. 2 alin. (1) producătorilor de energie electrică, pentru cantităţile de energie electrică vândute de aceştia prin intermediul acestui mecanism, este de 450 lei/MWh.
    (3) Achizitorul unic prevăzut la art. 2 alin. (1) vinde cantităţile de energie electrică cumpărate, prin mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică, de către operatorii economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2), cu preţul de 450 lei/MWh.

    ART. 4
    (1) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, publică şi transmite OPCOM şi Companiei Naţionale de Transport al Energiei Electrice Transelectrica - S.A., denumită în continuare Transelectrica, lista producătorilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1), alţii decât cei prevăzuţi la art. 23^1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, şi a operatorilor economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), aferentă primului an pentru care se organizează procedura de achiziţie anuală.
    (2) Producătorii de energie electrică au obligaţia de a transmite la Transelectrica şi OPCOM, până la data de 24 noiembrie a anului anterior anului de aplicare, situaţia privind:
    a) prognoza cantităţii de energie electrică ce va fi livrată în sistem în anul de aplicare;
    b) în cazul producătorilor care contractează servicii de echilibrare, cantitatea de energie electrică prognozată necesară pentru asigurarea serviciilor de echilibrare contractate;
    c) cantitatea de energie electrică din producţia anului de aplicare care a fost deja contractată la vânzare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
    d) cantitatea de energie electrică disponibilă pentru anul de aplicare, defalcată pe luni, rezultată din diferenţa între prognoza cantităţii de energia electrică ce va fi livrată şi cantitatea de energie electrică aferentă asigurării serviciilor de echilibrare, conform dispoziţiilor lit. b), precum şi cantitatea de energia electrică contractată deja la vânzare, conform dispoziţiilor lit. c).


    ART. 5
    (1) Transelectrica centralizează şi analizează cantităţile prognozate transmise de producătorii de energie electrică şi le compară cu prognozele realizate de Transelectrica în baza datelor statistice pe care le deţine, în termen de 7 zile de la primirea acestora.
    (2) În cazul în care din comparaţia prognozelor cantităţilor de energie electrică ce vor fi livrate în anul de aplicare şi a cantităţilor de energie electrică necesare pentru asigurarea serviciilor de echilibrare contractate, transmise de producători cu prognozele determinate de Transelectrica rezultă diferenţe mai mari de 3%, Transelectrica solicită clarificări producătorului. Producătorul este obligat să transmită în termen de 3 zile către Transelectrica documente justificative pentru diferenţele prognozate sau valorile corectate ale prognozelor, după caz.
    (3) Transelectrica validează prognozele producătorilor aferente cantităţilor de energie electrică ce vor fi livrate în sistem în anul de aplicare şi ale cantităţilor de energie electrică necesare pentru asigurarea serviciilor de echilibrare contractate, considerând valoarea cea mai mare dintre cea transmisă de producător şi cea calculată de Transelectrica, calculează 80% din valorile prognozate validate şi le comunică ANRE, împreună cu cantităţile de energie electrică din producţia anului de aplicare care au fost deja contractate la vânzare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, transmise de producători la Transelectrica conform dispoziţiilor art. 4 alin. (2) lit. c), până la data de 9 decembrie a anului anterior anului de aplicare.
    (4) ANRE verifică valorile de producţie prognozate transmise de Transelectrica şi transmite la OPCOM prognoza cantităţilor de energie electrică disponibile a fi contractate, prin mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică, pentru anul de aplicare, defalcate pe luni, până la data de 16 decembrie a anului anterior anului de aplicare. ANRE poate solicita Transelectrica şi/sau producătorilor refacerea prognozelor sau a calculelor, caz în care aceştia au obligaţia să le retransmită la ANRE în termen de 2 zile de la data solicitării.
    (5) OPCOM transmite producătorilor valorile aprobate de ANRE ale prognozelor cantităţilor de energie electrică disponibile a fi contractate conform dispoziţiilor alin. (4), prin mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică, pentru anul de aplicare, defalcate pe luni, până la data de 20 decembrie a anului anterior anului de aplicare.
    (6) ANRE actualizează lista producătorilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1), alţii decât cei menţionaţi la art. 23^1 alin. (2), şi a operatorilor economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2) până cel târziu în ziua a 15-a a lunii anterioare lunii de livrare.
    (7) Producătorii determină şi transmit lunar la OPCOM pe propria răspundere prognozele cantităţilor suplimentare cantităţilor contractate prevăzute la art. 9 lit. e), până cel târziu în ziua a 15-a a lunii anterioare lunii de livrare.

    ART. 6
    Producătorii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) au obligaţia de a vinde OPCOM, conform prezentului mecanism de achiziţie centralizată, cantităţile de energie stabilite şi comunicate potrivit prevederilor art. 5 alin. (5) şi alin. (7), după caz.

    ART. 7
    (1) Operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), au obligaţia de a transmite la OPCOM prognoze de consum anuale, precum şi cantităţile de energie electrică care au fost deja contractate la cumpărare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, defalcate lunar, până la data de 10 decembrie a anului anterior anului de aplicare.
    (2) OPCOM centralizează prognozele de consum şi cantităţile de energie electrică care au fost deja contractate la cumpărare conform dispoziţiilor alin. (1) şi le transmite ANRE în termen de 2 zile lucrătoare. ANRE verifică prognozele de consum pe baza datelor statistice disponibile din anul anterior. În cazul în care din comparaţia prognozelor de consum cu datele statistice rezultă diferenţe mai mari de 3%, ANRE solicită clarificări operatorilor economici respectivi. Aceştia sunt obligaţi să transmită, în termen de 3 zile, documente justificative pentru diferenţa prognozată sau valoarea corectată a prognozei, după caz.
    (3) ANRE validează prognozele de consum şi transmite către OPCOM, până la data de 20 decembrie a anului anterior anului de aplicare, următoarele date:
    a) în cazul operatorului de transport şi de sistem energie electrică şi al operatorilor de distribuţie energie electrică, 75% din prognozele de consum validate, diminuate cu cantităţile din contractele de achiziţie energie electrică deja încheiate;
    b) în cazul celorlalţi operatori economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2), 80% din prognozele de consum validate, diminuate cu cantităţile din contractele de achiziţie energie electrică deja încheiate.

    (4) Operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), determină şi transmit la OPCOM prognozele lunare ale cantităţilor suplimentare cantităţilor contractate pentru consum prevăzute la art. 9 lit. e), până cel târziu în ziua a 15-a a lunii anterioare lunii în care va avea loc consumul.

    ART. 8
    OPCOM organizează o procedură de achiziţie anuală, precum şi câte o procedură de achiziţie suplimentară, în fiecare lună, pentru cantităţile de energie electrică care se livrează în luna următoare. Calendarul este stabilit de OPCOM şi publicat pe pagina proprie de internet.

    ART. 9
    Mecanismul anual de achiziţie centralizată, anual, se desfăşoară după cum urmează:
    a) OPCOM însumează cantităţile de energie electrică prevăzute la art. 7 alin. (3) pentru consum, respectiv la art. 5 alin. (4) pentru producţie, din care ia în considerare, pentru procedura de achiziţie anuală, un procent de 50% din cantităţile de energie electrică însumate;
    b) cantităţile de energie electrică obţinute potrivit metodei de calcul prevăzute la lit. a) sunt comparate în vederea acoperirii consumului de energie electrică;
    c) în cazul în care cantitatea de energie electrică pe care producătorii au obligaţia să o vândă este mai mică decât cantitatea de energie electrică necesară acoperirii consumului, OPCOM va reduce cantitatea de energie electrică necesară acoperirii consumului, după cum urmează:
    i) pentru operatorul de transport şi de sistem energie electrică şi operatorii de distribuţie energie electrică se va asigura întregul consum conform prognozelor prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a);
    ii) pentru restul operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) se reduce proporţional, după scăderea cantităţii de energie electrică prevăzute la lit. i);

    d) în cazul în care cantitatea de energie electrică pe care producătorii au obligaţia să o vândă este mai mare decât cantitatea de energie electrică necesară acoperirii consumului, OPCOM va reduce proporţional cantitatea de energie electrică pe care producătorii au obligaţia să o vândă;
    e) cantităţile de energie electrică anuale şi lunare rezultate în urma mecanismului anual de achiziţie centralizată constituie obligaţii ferme ale producătorilor de energie electrică şi ale operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) şi se repartizează uniform pe toate intervalele de decontare din fiecare lună.


    ART. 10
    (1) Orice notificare pe propria răspundere de modificare a prognozei lunare a cantităţilor suplimentare de energie electrică disponibile/solicitate a fi achiziţionate pentru acoperirea consumului va fi transmisă OPCOM cu justificarea aferentă, cu cel puţin 3 zile înainte de data organizării procedurii de achiziţie, pentru diferenţe mai mari de 2% între cantitatea suplimentară de energie electrică disponibilă/solicitată de către producători/operatorii economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) şi prognozele prevăzute la art. 5 alin. (7) şi art. 7 alin. (4).
    (2) Cantităţile de energie electrică transmise conform dispoziţiilor art. 5 alin. (7), art. 7 alin. (4) şi/sau prevederii alin. (1) sunt ferme.

    ART. 11
    Mecanismul lunar de achiziţie centralizată se desfăşoară după cum urmează:
    a) OPCOM însumează cantităţile de energie electrică suplimentare prevăzute la art. 5 alin. (7), pentru producţie, şi la art. 7 alin. (4) pentru consum, respectiv la art. 10, după caz;
    b) cantităţile de energie electrică suplimentare obţinute potrivit metodei de calcul prevăzute la lit. a) sunt comparate în vederea acoperirii consumului de energie electrică;
    c) în cazul în care cantitatea de energie electrică suplimentară pe care producătorii au obligaţia să o vândă este mai mică decât cantitatea de energie electrică suplimentară necesară acoperirii consumului, OPCOM va reduce cantitatea de energie electrică suplimentară necesară acoperirii consumului, după cum urmează:
    i) pentru operatorul de transport şi de sistem energie electrică şi operatorii de distribuţie energie electrică se va asigura întregul consum suplimentar conform prognozelor prevăzute la art. 7 alin. (4);
    ii) pentru restul operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) se reduce proporţional, după scăderea cantităţii de energie electrică prevăzute la lit. i);

    d) în cazul în care cantitatea de energie electrică suplimentară pe care producătorii au obligaţia să o vândă este mai mare decât cantitatea de energie electrică suplimentară necesară acoperirii consumului, OPCOM va reduce proporţional cantitatea de energie electrică suplimentară pe care producătorii au obligaţia să o vândă;
    e) cantităţile de energie electrică lunare suplimentare rezultate în urma mecanismului lunar de achiziţie centralizată constituie obligaţii ferme ale producătorilor de energie electrică şi ale operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) şi se repartizează uniform pe toate intervalele de decontare din luna respectivă.


    ART. 12
    Prin excepţie de la prevederile art. 9 şi art. 11, pentru luna ianuarie 2023 se vor tranzacţiona cantităţile de energie electrică prevăzute la art. 7 alin. (3). Acestea constituie obligaţii ferme ale producătorilor de energie electrică şi ale operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 alin. (2) şi se repartizează uniform pe toate intervalele de decontare din luna respectivă.

    ART. 13
    Încheierea contractelor între OPCOM şi producătorii care vând energie electrică prevăzuţi la art. 3 alin. (1), respectiv între OPCOM şi operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), în urma desfăşurării mecanismului de achiziţie centralizată, anual şi lunar, se realizează prin semnarea, în termen de maximum 3 zile lucrătoare, a contractului-cadru prevăzut la art. 16 şi a actelor adiţionale, după caz.

    ART. 14
    (1) Operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), trebuie să deschidă un cont în lei la o instituţie bancară din România, să încheie un mandat SEPA Direct Debit cu instituţia bancară respectivă, publicat pe pagina de internet a OPCOM, prin care acordă o autorizare permanentă, dar revocabilă OPCOM, pentru a emite instrucţiuni de debitare directă asupra contului său deschis la instituţia bancară respectivă, precum şi dreptul băncii pentru a-i debita contul cu suma prevăzută în instrucţiunile de debitare directă emise de OPCOM.
    (2) Operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuţi la art. 2 alin. (2), trebuie să solicite unei bănci comerciale emiterea unei scrisori de garanţie bancară de plată - document prin care banca respectivă se angajează în mod irevocabil şi necondiţionat să plătească, la prima solicitare scrisă a OPCOM, suma solicitată.
    (3) Obligaţiile de plată ale operatorilor economici care au cumpărat energie electrică, pentru fiecare zi de livrare, se achită prin instrucţiuni de debitare directă emise de către OPCOM în zilele bancare lucrătoare.

    ART. 15
    Drepturile de încasare ale producătorilor pentru cantităţile de energie electrică vândute, în fiecare zi de livrare, se plătesc de către OPCOM prin ordine de plată emise în zilele bancare lucrătoare.

    ART. 16
    OPCOM elaborează şi publică pe pagina proprie de internet, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, contractul-cadru, procedurile şi convenţiile utilizate în vederea funcţionării mecanismului descris în cadrul prezentei anexe.

    ART. 17
    Pentru activităţile şi serviciile desfăşurate, OPCOM are dreptul să perceapă participanţilor la piaţă tarife/comisioane la nivelul costurilor înregistrate prin organizarea mecanismului de achiziţie centralizată de energie electrică.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016