Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 146 din 28 octombrie 2022  pentru modificarea şi completarea art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 146 din 28 octombrie 2022 pentru modificarea şi completarea art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1048 din 28 octombrie 2022
    Având în vedere faptul că turbulenţele de piaţă generate de o serie de factori, cum ar fi: pandemie, inflaţie, incertitudinile din jurul conflictului militar, percepţia unui risc ascendent în regiune, au determinat o volatilitate sporită a pieţelor financiare,
    ţinând cont că în procesul de administrare a disponibilităţilor contului curent general al Trezoreriei Statului prevalează obligaţia asigurării fondurilor necesare statului, precum şi de faptul că este necesară asigurarea în permanenţă de fonduri disponibile pentru rambursarea obligaţiilor statului, cu menţinerea unui sold minim care să permită derularea operaţiunilor de plăţi fără a perturba funcţionarea fluxurilor financiare naţionale şi limitarea creşterii costurilor de atragere a resurselor pentru finanţarea decalajului între încasări şi plăţi,
    având în vedere că, pe de o parte, în perioada scursă de la începutul anului a fost acordată o atenţie deosebită asupra consolidării/menţinerii rezervei valutare şi a păstrării unor randamente aferente titlurilor de stat în anumite limite, considerate rezonabile, ţinând cont de nivelurile inflaţiei şi de aşteptările inflaţioniste, iar, pe de altă parte, rezultatele obţinute la licitaţiile de titluri de stat organizate în lunile precedente au denotat o volatilitate ridicată în procesul de finanţare ca urmare a creşterii dobânzilor şi înrăutăţirii lichidităţii din piaţa interbancară, consecinţă a unei politici monetare restrictive cauzate de inflaţie, dar şi din dorinţa de a urmări stabilizarea curbei randamentelor pentru titlurile de stat, Trezoreria Statului s-a văzut în situaţia de a acoperi debitele rămase neacoperite prin titluri de stat prin folosirea valutei sau prin atragerea de depozite pe termen scurt.
    Ţinând cont că, deşi atragerea de depozite pe termen scurt în actualul context pare a avea un cost mai redus, fiind în acelaşi timp „benefică“ pentru finanţarea golurilor temporare de trezorerie, aceste operaţiuni pot conduce la acumularea unor riscuri asociate unui necesar de refinanţat foarte mare pe perioade foarte scurte de timp, precum şi de faptul că, utilizând un volum în creştere şi pentru o perioadă extinsă piaţa depozitelor pe termen scurt, s-a ajuns la o dependenţă periculoasă de finanţare pe termen scurt, în perspectiva viitorului apropiat fiind posibil să nu existe în piaţă o lichiditate generoasă, ceea ce ar putea pune o presiune suplimentară asupra costurilor de finanţare, limitând drastic instrumentele de finanţare prin atragere de resurse
    suplimentare, şi luând în considerare Decizia Comisiei Europene C(2022) 7.599 final din 20 octombrie 2022 privind autorizarea plăţii primei tranşe de plată a sprijinului nerambursabil şi a primei tranşe de plată a sprijinului sub formă de împrumut pentru România în valoare totală de 2.945 milioane euro,
    având în vedere că aspectele mai sus menţionate vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Articolul 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Sumele încasate, aferente tranşelor prevăzute la alin. (1), se convertesc în lei în termen de 5 zile lucrătoare de la încasare, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României valabil la data operaţiunii, iar echivalentul în lei se virează într-un cont distinct de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele MF.
(1^2) Disponibilităţile în lei ale contului distinct de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele MF sunt purtătoare de dobândă în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Dobânda se plăteşte din bugetul Trezoreriei Statului şi se virează în contul distinct de disponibil prevăzut la alin (1^1)."

    2. Alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) La nivelul sumelor estimate a fi utilizate trimestrial din asistenţa financiară nerambursabilă, pe baza situaţiei centralizate de MIPE potrivit estimărilor de fonduri primite de la coordonatorii de reforme şi/sau investiţii prevăzute la art. 18 alin. (1), MF efectuează transferul sumelor respective într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al MF, prin utilizarea cu prioritate a sumelor existente în contul distinct de disponibil prevăzut la alin. (1^1), inclusiv dobânda prevăzută la alin. (1^2), respectiv după epuizarea acestora, prin utilizarea echivalentului în lei al sumelor rezultate din schimbul valutar al prefinanţării în cuantum de 13% din asistenţa financiară nerambursabilă."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Bogdan Florin Paşcuţ,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 28 octombrie 2022.
    Nr. 146.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016