Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 143 din 28 octombrie 2022  pentru modificarea art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 143 din 28 octombrie 2022 pentru modificarea art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1049 din 28 octombrie 2022
    Luând în considerare că în perioada pandemiei au fost adoptate de către Guvernul României o serie de măsuri administrative restrictive, efectele pandemiei manifestându-se în toate domeniile economice, accesul cetăţenilor străini pe piaţa forţei de muncă din România fiind supus anumitor limitări din perspectiva nevoilor de încadrare în muncă,
    întrucât, la acest moment, analiza pieţei forţei de muncă din România relevă un deficit major de resursă umană, aspect ce necesită adaptarea legislaţiei incidente, în scopul simplificării accesului cetăţenilor străini pe piaţa forţei de muncă din România, cu consecinţe pozitive pentru operatorii economici care, ca urmare a ridicării restricţiilor la nivelul României, încearcă să îşi redreseze activitatea,
    având în vedere că prin Hotărârea Guvernului nr. 132/2022 privind stabilirea contingentului de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2022 a fost stabilit un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă din România,
    în contextul creşterii constante a numărului de angajaţi proveniţi din statele care nu sunt membre ale Uniunii Europene, din cauza lipsei forţei de muncă autohtone,
    luând în considerare că recrutarea şi selecţia lucrătorilor străini reprezintă un proces amplu din punctul de vedere al procedurilor legale,
    întrucât, după intrarea în ţară, unii dintre străinii admişi pe baza vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă părăsesc locul de muncă de la angajatorul care a obţinut avizul de angajare în special în vederea încadrării în muncă la un alt angajator, context în care se creează un prejudiciu pentru angajatorul iniţial prin aceea că acesta suportă, de principiu, toate cheltuielile necesare încadrării străinului pe piaţa muncii din România,
    ţinând cont de faptul că predictibilitatea şi stabilitatea resurselor umane sunt esenţiale pentru asigurarea unei bune funcţionări şi desfăşurări a activităţilor specifice din domeniile de activitate ale operatorilor economici,
    întrucât o lipsă de reacţie rapidă, în contextul actual, ar conduce chiar la întreruperea activităţilor economice derulate de întreprinderi cu efecte privind producţia, serviciile şi buna desfăşurare a vieţii economice şi sociale,
    luând în considerare faptul că neadoptarea prezentului act normativ ar putea duce la creşterea practicilor incorecte ce pot să apară în situaţia angajării străinului de un alt angajator decât cel care a obţinut avizul de angajare iniţial sau anterior, după caz, fapt care ar crea un prejudiciu pentru angajatorul iniţial sau anterior care s-a implicat în demersurile necesare încadrării străinului pe piaţa muncii din România şi implicit va afecta activitatea acestui angajator,
    în considerarea acestor aspecte este necesară stabilirea unor reguli astfel încât ocuparea unui nou loc de muncă la un alt angajator să se poată realiza doar în baza acordului scris exprimat de angajatorul anterior, aspect care permite crearea unui flux unitar de lucru la nivel naţional, întrucât piaţa forţei de muncă a fost semnificativ afectată pe perioada pandemiei, impunânduse acordarea unor măsuri de sprijin pentru redresarea acesteia.
    Apreciind că cele de mai sus constituie premisele unei situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, din cauza efectelor negative ce ar putea fi generate în rândul mediului de afaceri,
    în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de inexistenţa la acest moment a unor soluţii alternative care să stabilească şi să asigure la nivel naţional măsurile necesare pentru instituirea unui sistem care să evite existenţa unor practici incorecte între angajatori.
    În egală măsură, promovarea şi adoptarea unui act normativ în scopul creării cadrului naţional pentru instituirea acestor măsuri implică o procedură îndelungată, soluţie juridică care presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare să se creeze anumite situaţii care pot afecta activitatea angajatorilor.
    Luând în considerare faptul că reglementarea operativă nu se poate realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, ceea ce impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Articolul 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 30 august 2014, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Străinul încadrat în muncă în baza avizului de angajare, cu excepţia celui pentru lucrători sezonieri, poate ocupa un nou loc de muncă, la acelaşi angajator sau la alt angajator, oricând pe perioada de valabilitate a permisului unic ori a Cărţii albastre a UE.
    (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), străinul este încadrat în noul loc de muncă în baza unui nou aviz de angajare obţinut de angajator în condiţiile prezentei ordonanţe.
    (3) Noul aviz de angajare se eliberează aceluiaşi angajator fără îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b), e) şi f) şi, după caz, fără îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) sau la art. 9 alin. (2) lit. a).
    (4) Noul aviz de angajare se eliberează unui alt angajator cu îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 şi, după caz, cu îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la art. 7 sau 9.
    (5) În situaţiile prevăzute la alin. (1), cu condiţia să nu fi trecut mai mult de un an de la momentul înregistrării contractului individual de muncă încheiat cu angajatorul anterior, ocuparea unui nou loc de muncă la un alt angajator se poate realiza doar în baza acordului scris al angajatorului anterior, document care este depus de noul angajator la Inspectoratul General pentru Imigrări.
    (6) Prevederile alin. (5) nu se aplică în cazul în care încetarea contractului individual de muncă a intervenit din iniţiativa angajatorului anterior sau ca urmare a acordului părţilor ori prin demisia străinului dacă angajatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contractul individual de muncă, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Pentru eliberarea noului aviz de angajare se depune şi cazierul judiciar al străinului eliberat de autorităţile române."




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul afacerilor interne,
                    Aneta Matei,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu

    Bucureşti, 28 octombrie 2022.
    Nr. 143.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016