Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 142 din 28 octombrie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 142 din 28 octombrie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1049 din 28 octombrie 2022
    Având în vedere necesitatea intensificării eforturilor în vederea executării misiunilor din competenţă pe domeniul ordine şi siguranţă publică, precum şi a altor misiuni cu caracter special determinate de specificul situaţiilor de criză nou-apărute,
    ţinând seama de necesitatea reală de gestionare eficientă a resurselor umane în contextul deficitului de personal existent la nivelul structurilor Ministerului Afacerilor Interne,
    luând în considerare faptul că toate acestea au condus la luarea unor măsuri urgente în ceea ce priveşte sistemul de formare iniţială a ofiţerilor de poliţie, concretizate în crearea cadrului legal pentru organizarea de către Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ a Ministerului Afacerilor Interne a programului de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie, adresat tuturor candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale, fără a discrimina în raport cu vreun criteriu al provenienţei,
    ţinând seama de faptul că interesul pentru parcurgerea programului de master profesional organizat în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ a Ministerului Afacerilor Interne, pentru anul universitar 2022-2023, a aparţinut cu precădere agenţilor de poliţie, absolvenţi ai programelor de studii universitare de licenţă,
    văzând faptul că situaţia descrisă reclamă responsabilităţi instituţionale care nu pot fi amânate, devine imperios necesară adoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri care să permită gestionarea raporturilor de serviciu ale agenţilor de poliţie declaraţi „admis“ la concursul de admitere, aspect esenţial pentru asigurarea eficienţei şi eficacităţii programului de master profesional, în contextul în care acesta se organizează în condiţii similare programelor de studii universitare de licenţă, una dintre acestea fiind prezenţa obligatorie la cursurile organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă.
    Având în vedere situaţia generată de admiterea unui număr ridicat de agenţi de poliţie la programul de master profesional pentru formarea iniţială a ofiţerilor de poliţie în sesiunea organizată pentru anul universitar 2022-2023, se impune stabilirea, cu celeritate, a unui cadru normativ care să creeze un nou regim juridic aplicabil acestora în vederea gestionării raporturilor de serviciu, a modului de acordare a drepturilor care li se cuvin pe perioada şcolarizării, cu scoatere de la locul de muncă, precum şi ulterior absolvirii.
    Întrucât avem de a face cu o situaţie extraordinară, intervine obligaţia autorităţilor statului de a înlătura sau, cel puţin, de a diminua această vulnerabilitate, printr-o intervenţie legislativă care să asigure funcţionalitatea prevederilor statutare.
    În considerarea faptului că neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă ar genera un blocaj instituţional din perspectiva obligaţiilor agenţilor de poliţie în raport cu Ministerul Afacerilor Interne ce decurg din raporturile de serviciu existente ale acestora şi a faptului că specificul programului de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie presupune participarea obligatorie la cursurile organizate cu frecvenţă în decursul unui an universitar, aspect care împiedică exercitarea atribuţiilor de serviciu, cu impact asupra aportului acestora la desfăşurarea activităţilor şi misiunilor specifice din competenţa Ministerului Afacerilor Interne,
    pentru înlăturarea efectelor negative ce ar putea fi determinate de aplicarea neunitară la nivelul unităţilor Ministerului Afacerilor Interne a cadrului normativ în vigoare în privinţa agenţilor de poliţie admişi la programul de master profesional şi de lipsa de predictibilitate în ceea ce priveşte situaţia acestora în raportul cu angajatorul atât pe parcursul derulării programului de master profesional, cât şi ulterior absolvirii, este necesară o intervenţie normativă în sens.
    În egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi care să vizeze modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru crearea cadrului naţional pentru instituirea acestor măsuri, implică o procedură îndelungată imposibil de aplicat de la începerea acestui an universitar, soluţie juridică care presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare să se creeze situaţii care afectează activitatea structurilor Ministerului Afacerilor Interne, precum şi raporturile juridice ale agenţilor de poliţie admişi la programul de master profesional organizat în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ a Ministerului Afacerilor Interne, pentru anul universitar 2022-2023.
    Totodată, pentru înlăturarea consecinţelor descrise şi pentru a asigura eficienţa măsurii propuse, este necesară adoptarea actului normativ astfel încât acesta să se aplice începând cu anul universitar 2022-2023.
    Ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate putând avea consecinţe negative asupra modului de intervenţie a structurilor implicate în asigurarea ordinii şi siguranţei publice, precum şi asupra raporturilor de serviciu ale agenţilor de poliţie admişi la programul de master profesional organizat în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ a Ministerului Afacerilor Interne, pentru anul universitar 2022-2023, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă.
    În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, urgenţa şi situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată sunt generate de inexistenţa unor soluţii care să asigure gestionarea raporturilor de serviciu ale agenţilor de poliţie aflaţi în situaţia menţionată.
    Ţinând cont de faptul că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 10, după alineatul (1^3) se introduce un nou alineat, alin. (1^4), cu următorul cuprins:
    "(1^4) Agenţii de poliţie care au promovat concursul de admitere la programul de master profesional, prevăzut la art. 9 alin. (1^1), destinat formării iniţiale a ofiţerilor de poliţie, frecventează cursurile acestuia cu scoatere de la locul de muncă, situaţie în care li se acordă drepturile prevăzute la art. 57 alin. (1) şi (3) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul 21, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Prin excepţie de la alin. (1^1), agentului de poliţie care a absolvit programul de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizat în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne i se aplică în mod corespunzător dispoziţiile alin. (5) şi (7)."

    3. La articolul 21, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (10^1), cu următorul cuprins:
    "(10^1) Poliţistului prevăzut la alin. (5^1) nu i se poate modifica raportul de serviciu timp de cel puţin 5 ani de la numirea în funcţie la unitatea în care este repartizat după absolvire, după acordarea gradului profesional de ofiţer. Prin excepţie, modificarea raporturilor de serviciu se poate realiza în cadrul aceleiaşi unităţi sau în situaţia în care intervine reorganizarea unităţii."

    4. La articolul 70, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Elevul, studentul sau poliţistul care refuză încheierea unui nou angajament în condiţiile alin. (2) şi (3) sau care nu respectă condiţiile angajamentelor încheiate este obligat să restituie, proporţional cu perioada rămasă de executat, cheltuielile efectuate în total pe timpul şcolarizării/desfăşurării programelor/cursurilor, inclusiv cele aferente drepturilor salariale acordate pe perioada cursurilor cu scoatere de la locul de muncă, după caz, potrivit reglementărilor în vigoare."

    5. La articolul 70, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Prevederile alin. (3) şi (5) se aplică în mod corespunzător şi agentului de poliţie admis la programul de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizat în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul afacerilor interne,
                    Aneta Matei,
                    secretar de stat
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 28 octombrie 2022.
    Nr. 142.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016