Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 141 din 25 octombrie 2022  pentru completarea articolului 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 141 din 25 octombrie 2022 pentru completarea articolului 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1037 din 25 octombrie 2022
    Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătăţirea gradului de absorbţie a fondurilor europene,
    luând în considerare necesitatea asigurării unei absorbţii cât mai mari a finanţării externe nerambursabile alocate pentru perioada 2014-2020, în special în cazul unor proiecte având o importanţă strategică la nivel naţional, recunoscută inclusiv ca obiectiv în Programul de guvernare 2021-2024, se impune luarea de urgenţă a unor măsuri care să permită finalizarea acestora şi atingerea obiectivelor şi indicatorilor aferenţi.
    Ţinând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operaţional care nu a fost utilizată pentru prefinanţare sau pentru care nu au fost transmise aplicaţii de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026,
    întrucât în implementarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, de o complexitate ridicată, cum sunt cele care vizează infrastructura IT, având o importanţă strategică pentru susţinerea unui întreg sector, de exemplu, sistemul judiciar, şi care contribuie, implicit, la dezvoltarea României, se întâlnesc situaţii ce ţin de cadrul procedural aplicabil, de dinamica proceselor de lucru, precum şi de alţi factori incidenţi, ce pot conduce la decalaje faţă de calendarul iniţial estimat raportat la data-limită de eligibilitate a finanţării externe nerambursabile,
    luând în considerare faptul că, în condiţiile în care obiectivele urmărite a fi atinse în cadrul unor proiecte aflate în situaţii precum cele enunţate anterior continuă să fie de interes şi trebuie realizate pentru satisfacerea unor nevoi identificate şi recunoscute prin documentele programatice ale finanţării nerambursabile şi prin alte angajamente ale României asumate la nivel naţional şi european, este necesară asigurarea cadrului care să permită valorificarea la maximum a finanţării externe nerambursabile disponibile până la 31 decembrie 2023 şi, totodată, îndeplinirea obiectivelor finanţate ulterior acestei date prin asigurarea resurselor necesare finalizării acestor proiecte,
    ţinând cont de faptul că lipsa de acţiune imediată ar conduce atât la pierderea integrală a finanţării externe nerambursabile disponibile, cât şi la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană,
    luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite încheierea efectivă a contractelor de achiziţie sau continuarea derulării acestora în condiţii optime şi, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanţării externe nerambursabile, în caz contrar aceasta fiind pierdută integral, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta,
    întrucât completarea cadrului legal existent vizează proiecte mature, de importanţă majoră pentru diverse sectoare de activitate, finanţate în cadrul Programului operaţional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 „Asigurarea unei transparenţe şi integrităţi sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătăţirii accesului şi a calităţii serviciilor furnizate la nivelul acestuia“, care nu se finalizează, din cauza unor circumstanţe obiective justificate, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, în care au fost întreprinse demersuri de natură a contribui în mod semnificativ la atingerea obiectivelor şi a indicatorilor stabiliţi,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea Programului operaţional Capacitate administrativă, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, astfel că o altă legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecinţele negative identificate, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    La articolul 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Sumele necesare proiectelor, cu o valoare totală de cel puţin 50 de milioane de lei, finanţate în cadrul Programului operaţional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 «Asigurarea unei transparenţe şi integrităţi sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătăţirii accesului şi a calităţii serviciilor furnizate la nivelul acestuia», care nu se finalizează din cauza unor circumstanţe obiective justificate, stabilite de către autoritatea de management, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, cu excepţia proiectelor prevăzute la art. 4 alin. (5), se asigură de beneficiarii prevăzuţi la art. 6 alin. (1) din bugetul propriu, în condiţiile aprobate de autoritatea de management prin act adiţional la contractul de finanţare. Durata contractelor de finanţare aferente acestor proiecte se poate prelungi după data de 31 decembrie 2023, în condiţiile prevăzute de legislaţia europeană şi naţională aplicabilă."




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 25 octombrie 2022.
    Nr. 141.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016